quote:
Op maandag 16 augustus 2010 18:29 schreef Big_Daddy het volgende:[..]
Waarom juist dat fonds, van alle fondsen? Van de fondsen bij Blackrock, zou ik
deze bijv. interessanter vinden, daar het vrij ongevoelig is voor cyclische bewegingen.
Er zijn veel goede keuzen mogelijk. De door jouw aangehaalde ETF lijkt me idd geen slechte keuze als je voor smallcap emerging markets gaat. Bij mijn keuze spelen een aantal overwegingen:
- Valutarisico. De wilt geld verdienen in de valuta waarin je het uitgeeft. Als ik in de eurozone woon dan wil ik een fonds dat een groot deel van haar omzet/ winst in euros maakt, want ik heb bovenop mijn 'gewone' risicos ook nog een valuatarisico. Dit kan natuurlijk ook als een voordeel werken, maar ik ga er vanuit dat valutakoersen niet te voorspellen zijn dus zou ik die factor liever elimineren waar dat kan.
Overigens halen de grote bedrijven in MSCI-E of in de S&P500 een groot deel van hun winsten buiten hun thuisland, inclusief in emerging markets. Je hebt dus automatisch al een behoorlijke geografische spreiding, zij het dan met nadruk op de thuiszone (precies zoals ik dus wil, zie hierboven).
- Spreiding tussen sectoren moet evenwichtig zijn, aangezien je niet kunt voorspellen welke sectoren het over een paar jaar goed doen. in MSCI-E is de financiële sector nog steeds te zwaar (25%) maar bij de door mij beoogde koers zal dat hooguit nog 10-15% zijn. Ik vind het een van de meest evenwichtig gespreide Europa gerichte fondsen.
- Geen individuele componenten die heel zwaar wegen, vanwege de specifieke risicos (denk Ahold in 2003, Parmalat in 2004 of BP recentelijk). Het voordeel van een index ETF is juist ook dat je een goede diversificatie kunt krijgen zonder zelf de nadelen/ kosten hiervan te dragen.
- Lage expense ratio. Door jouw aangegeven fonds is aan de dure kant met 0,74%, hoewel dit voor een smallcap emerging market fonds helemaal niet duur is (sommigen zijn >1,5%) dus als je voor EM kiest is het geen slechte keuze
- Momenteel zou ik eerder voor largecap dan smallcap gaan. Veel bluechips lijken relatief gunstiger gewaardeerd, zeker gezien hun concurrentievoordeel en de verdedigbaarheid daarvan. Dat beeld varieert overigens door de jaren heen.
- Persoonlijk zou ik niet voor emerging markets gaan omdat dat vaak een lager totaalrendement oplevert. Er is historisch gezien nauwelijks correlatie tussen snelheid van economische groei in een land en het totaalrendement op beleggingen. Je zou zelfs een milde negatieve correlatie kunnen zien. Reden is waarschijnlijk de hype die ontstaat als er veel groei is waardoor de aandelen duurder worden dan gerechtvaardigd is. Voeg daarbij de hogere kosten (expenseratio). Een zelfde effect zie je overigens ook binnen een land: groeiaandelen leveren gemiddeld vaak iets minder op dan waarde aandelen.