Hallo klussers,
geinspireerd door de klustopics hier, ga ik ook maar eens de sprong wagen. Foto's volgen nog te zijner tijd, maar het verhaal kan ik alvast met jullie delen.
23 augustus krijg ik de sleutel van mijn eerste koopwoning, een maisonnette op de tweede en derde verdieping van een jaren 30 pand in Schiedam. 130 m2, met nog een zolder die op dit moment niet begaanbaar is (geen vloerplaten). Een woning uit die periode betekent houten vloeren, twee schouwen waarvan 1 met nog werkend rookkanaal, en-suite schuifdeuren met glas-in-lood, allemaal mooi, maar wel bewerkelijk (elke deur heeft hulp nodig met openen en sluiten....). Vorige bewoner heeft er 10 jaar gewoond, maar behalve de grote opknapbeurt 10 jaar geleden en het noodzakelijke buitenwerk is er in die tijd niet veel aan gedaan. Technische inspectie is geweest, en samen met mijn lijstje van 'verbeterpunten' heb ik een aardige klus voor de boeg. Wat staat er zoal te gebeuren?
Uit het technisch rapport:
- Keukendeur en -ramen vervangen inclusief kozijnen ivm houtrot. (Ik laat er tevens nieuw (HR+)glas inzetten)
- Groot onderhoud alle kozijnen op slaap-etage (schuren, plamuren, opnieuw verven)
- Zoldervloer (laten) leggen
- Kitwerk keuken, badkamer en sanitair vervangen
- Kapotte dakpannen vervangen
- Loketten schoorstenen herstellen
- Bevestiging gasmeter laten verbeteren (zit lood in). (Dit zou de verantwoordelijkheid van de energieleverancier moeten zijn. Klopt dat?)
- Voegwerk buiten herstellen, met name balkon en privacyschotten balkon
- Mechanische ventilatie aanbrengen in badkamer
- Nokvorsten dak herstellen
- Kapotte vloertegels in hal vervangen
- Gebreken aan hang- en sluitwerk vervangen
- Balkon en schoorsteen opnieuw hydrofoberen
Dan nog uit het eigen lijstje:
- Glas-in-lood in schuifdeuren opnieuw vast laten zetten
- Toiletpot in toilet slaapetage naar achteren plaatsen, nieuwe smalle stortbak, toilet voorzien van klapdeurtjes (ipv het huidige gordijn!)
- Plafonds afsteken en verven
- Wanden reinigen met St. Marc en verven
- Nieuwe meterkast met 2 extra stroomgroepen laten plaatsten
- Intercom met electrisch voordeurslot aanbrengen
- Vloeren opschuren en lakken/oliën/verven/in de was zetten (ben er nog niet uit)
Het plaatsen van de nieuwe meterkast is al geregeld en ik heb de eerste timmerman langsgehad voor de keukendeur/raam klus. Ik heb zodra ik de sleutel krijg 3 weken (klus) vakantie, en het laatste weekend krijg ik mijn eigen RTL-klusteam over de vloer (2 bevriende klusjesmannen en pa). Maar in eerste instantie wordt het dus schuren, schuren, schuren. Vooral de vloer gaat leuk worden: heb wel een kluswijzer gevonden (
http://www.gamma.com/stappenplanDetails.html?i=568) maar ik heb zelf nog nooit een parketschuurmachine in handen gehad. Als ik dadelijk maar niet een verdieping lager lig met machine en al, hahaha.
Goed, tot zover. Iemand al vragen, suggesties of ideeën?
Het onmogelijke doen we meteen, voor een wonder hebben we iets langer nodig.
When I am with you, there's no place I'd rather be - K. 17-03-1982 / 21-10-2017