Hier de uitleg van wiki:
Van Wikipedia:
"Veel mensen geloven dat de term beluisterd moet worden als een vervloeking die men over zichzelf afroept: "God, verdoem me!" Echter, een alternatieve interpretatie is dat, wanneer men zich bijvoorbeeld met een hamer op een vinger slaat en als krachtterm Godverdomme! uitschreeuwt, men eigenlijk wenst te zeggen: "God verdoeme deze pijn", met het werkwoord ‘verdoemen’ in de aanvoegende wijs. Deze lezing wordt ondersteund door vergelijking met bijvoorbeeld het Engels. De term Goddamn of Goddammit heeft precies die betekenis."
Ik denk dat dit waar is. "Verdoeme" is niet "Verdom mij!", maar de aanvoegende wijs van het werkwoord verdoemen. De aanvoegende wijs werd in Nederland gebruikt om bijvoorbeeld een wens uit te drukken (Lang leve de koningin, Moge hij rusten in vrede, etc…). Men west dus dat God iets verdoemd (de vervelende situatie). Het is veel plausibeler dat van oorsprong men bedoelde "God, dat u deze vervelende situatie moge verdoemen", dan "God, verdoem mij (en stuur mij naar de hel)".
Komt er dus op neer dat je vraagt 'het' te verdoemen, de situatie dus.
"Underestimate me, I'll take advantage of it"