abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_85068844
Vervolg van sigme's diergaarde (kip, schapen, varkens, kuikentjes, kalfje!)
Bijgewerkte OP:

In het kort: ik heb al jaren schapen. Dat is handig, want die houden het gras kort. Verder krijgen ze gewoonlijk lammetjes en om geen verhongerende kudde te krijgen eten wij lamsvlees. En af en toe een schaap.
Eerst hadden we zelf een ram, de eerste ging dood en de tweede hebben we opgegeten. Vorig jaar hebben we er een gehuurd. Afgelopen herfst hebben we geen ram gehad bij de schapen, dus deze lente geen lammetjes.
Sinds een maand ongeveer hebben we een nieuwe ram, een hele mooie. Hij en de drie dames vermeien zich momenteel in de winterwei en wij hopen op lentelammetjes.

Kippen hebben we ook al een paar jaar. Vorig jaar hebben ze wel gebroed maar waren de eieren blijkbaar niet bevrucht. Dit jaar hebben we een nieuwe haan, dus we hoopten op kuikens. Twee jaar terug hadden we wel kuikens, leuk spul. Uiteindelijk werd het toom er niet groter van: haantjes kan je niet aanhouden en de hoeveelheid hennen groeide niet dankzij een wezeltje, een buizerd en een vos.
Dit jaar raakten de hennen ondanks de nieuwe haan niet broeds, het weer zat niet mee. Niet getreurd maar een broedmachine in de arm genomen. Veel gedoe later hebben we nu dan toch 5 kuikens, al behoorlijk in de veren.

Sinds deze lente hebben we 4 varkens. Bargen, dat zijn gecastreerde mannetjevarkens. Van het ras Bunte Bentheimer. Dit is een 'ouderwets' ras, bijna uitgestorven door de concurrentie van de moderne, snelgroeiende magere vleesvarkens. Een modern vleesvarken is in een half jaar slachtrijp, een Bentheimer moet minstens een jaar oud zijn. En het vlees is smakelijk (dus vet).
Er zijn een aantal mensen in Duitsland en tegenwoordig ook in Nederland, bezig dit ras weer nieuw leven in te blazen. En die moeten dus van varkentjes af..
Dit ras staat bekend als zeer stressvrij en goedmoedig.
Euh, en buitengewoon smakelijk dus. Maar voordat we dat gaan beproeven zal het wel winter 2010 zijn.. Ze zijn inmiddels flink groot, en leven van gemaaid gras en een beetje krachtvoer.

Oh ja, zomer 2010 kwam er een pup, een Friese Stabij. Katten hadden we al en houden zich sindsdien schuil,

Alsof deze beestenboel nog niet van wedstrijdganzebordachtige proporties was, bestond mijn kersverse schoonfamilie het een paar weken geleden ons te verrassen met een klein kalfje. Na van de schrik bekomen te zijn besloten we dat 1 kalfje alleen ons tezeer aan het hart gaat, en dus is er sinds gister een tweede bij.Blaartje de rode blaarkop komt Klaartje, de geboren zwartbonte melkkoe gezelschap houden.

Laat ik beginnen met een herhaling van wat foto's.

Klaartje & Blaartje voor het eerst samen (gister):

Foto's van eergister:

Klaartje & hond:

Kippen & kuikens:

Varkens & Klaartje

De schaapskudde nog in de zomerwei:

[ Bericht 23% gewijzigd door sigme op 10-08-2010 22:26:58 ]
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_85068916
De voorlopige langetermijnplannen met Klaartje & Blaartje zijn: ze door de winter te slepen, eind volgend jaar te laten KI'en, begin 2012 kalfjes, daarna af en toe stiekem een litertje melk stelen en daarvan boter, kaas en slagroom maken en daarna de kalfjes op te eten / te verkopen (in elk geval: kudde niet uitbreiden) en daarna weer van voren af aan. Maar plannen kunnen wijzigen.

We hebben 2 hectare grond bijgepacht.

[ Bericht 0% gewijzigd door sigme op 09-08-2010 21:57:47 ]
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_85069062
Dat ziet er leuk en keurig uit, sigme.
pi_85069090
Klinkt wel heel erg veelbelovend moet ik zeggen! Ben vooral benieuwd hoe dat kaas/room/boter maken zal gaan werken. Ik blijf in ieder geval volgen en wacht vol spanning op verdere avonturen ;)
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
pi_85069109
Leuk topic :Y.
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_85069858
O+ O+ O+ Klaartje en Blaartje O+ O+ O+
En slim dat je extra grond hebt bijgepacht :7
J'ai vu un escarbot ivre!-Komupolapana
Het zijn de kleine dingen die het doen <3
pi_85070060
Ik had een handvol schapen om mijn lap grond bij te houden. Nu moet ik een lap grond bijpachten om m'n beesten bij te houden. Hmm.
  maandag 9 augustus 2010 @ 22:04:16 #8
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_85070176
Wat een leuke foto's Sigme. Vooral je varkens zijn erg mooi.

Smaken ze nu ook beter dan een gewoon varken uit de winkel? Ik vind eigen kippen veel lekkerder, vanwege het meer gevarieerde voedsel en de beweging en de leeftijd (wit kipvlees dat binnen een paar maanden is opgefokt heeft helemaal geen smaak). Geldt dat ook voor je varkens?

PS: nog gefeliciteerd! Wist niet precies welke dag, maar het was in Juli dus het moet gebeurd zijn!
The End Times are wild
pi_85070319
Nou, ik heb ze nog niet geproefd, maar naar verluid zijn deze varkens veel smakelijker dan de magere spoedvarkens. Langzamer gegroeid & meer vet.
Ik ben heel benieuwd..
pi_85070359
quote:
Op maandag 9 augustus 2010 22:02 schreef sigme het volgende:
Ik had een handvol schapen om mijn lap grond bij te houden. Nu moet ik een lap grond bijpachten om m'n beesten bij te houden. Hmm.
_O- _O- _O- _O-
Heb je ook al een moestuin? Ben je al zelfvoorzienend? O+
  maandag 9 augustus 2010 @ 22:07:00 #11
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_85070377
Jammer dat je niet alvast een hapje kunt voorproeven. Het is alles of niks.
The End Times are wild
pi_85070455
quote:
Op maandag 9 augustus 2010 22:02 schreef sigme het volgende:
En dan volgend jaar nog konijnen, een paard, geiten?
pi_85070602
quote:
Op maandag 9 augustus 2010 22:06 schreef tombolafan het volgende:

[..]

_O- _O- _O- _O-
Heb je ook al een moestuin? Ben je al zelfvoorzienend? O+
sigme's moestuin, 2e jaar
sigme's fruitgaarde

en dan ook maar
Een autarkisch experiment
pi_85070787
quote:
Op maandag 9 augustus 2010 22:08 schreef Gellius het volgende:

[..]

En dan volgend jaar nog konijnen, een paard, geiten?
Neeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee
pi_85070860
Kwartels? Pauwen?
pi_85070927
quote:
WAUW _O_ _O_ _O_
Achteraf gezien heb ik wel eens kwijlend je moestuin-topic gelezen :D
Fantastisch ^O^
pi_85070989
Op de uitbreidingslijst staan:
melkschaap vervallen ivm koe
• ganzen
• bijen

Op z'n vroegst in 2011 }:|
  maandag 9 augustus 2010 @ 22:20:00 #18
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_85071299
Ik heb dit jaar wederom last van de appelboorworm. Ik denk dat 80% van mijn appels verprutst is. Ik kan wel gaan spuiten, maar wat is dan nog de zin van eigen kweek? Bovendien vind ik dat niet alles met die kleintjes in de tuin.
Weet jij toevallig nog een alternatieve methode tegen de appelboorworm, Sigme? Heb je er zelf last van?
The End Times are wild
pi_85071418
Ohhh dan kun je zelf paneer (Indiase verse kaas) maken. Hou je van Indiaas eten? Kom ik een keer een lekkere curry met paneer voor je maken. *O*
pi_85071742
Ganzen, ja? Voor de eieren of voor het vlees? Of beide? Heb zelf nog nooit gans gegeten, is dat nog een beetje lekker? Ze schijnen trouwens erg waaks te zijn, bijna nog meer dan honden heb ik wel eens gehoord :)
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
pi_85071785
Ja, aan ganzen kun je de bewaking van je erf wel overlaten. :Y
pi_85072409
Appelboorwormen ken ik niet en weet ik dus ook niets tegen. Ze doorboren je appel, gok ik zo?
Biologische bestrijden zou ik proberen via veel nestkastjes. Baat het niet..

Ganzen, als ze ooit komen, zou ik ik van het ras Steinbacher gans willen hebben.
quote:
De Steinbacher is een middelgrote gans met een grijze en blauwe wildkleur en een stabiele lichaamsbouw. Het gewicht van de gent ligt tussen de 5,5 tot 6,5 kg. De gans is met 4,5 tot 5,5 kg wat lichter.
De Steinbacher is een uitstekende weidegans, kan goed worden gehouden bij extensief beheer. Een gans heeft zo’n 30 tot 50 vierkante meter nodig. Het dier is redelijk bestand tegen kou, wind en regen.
De gans wordt gemakkelijk broeds, legt vanaf februari en gaat na zo’n vier weken op het nest zitten, waarin ze met gemak twintig tot dertig eieren van elk ongeveer 200 gram legt. http://www.levendehave.nl/kennisbank/algemeen/steinbacher-gans
Vlees en eieren dus, waarbij ik meer hou van ganzevlees dan van ganze-eieren. 't Vlees is erg lekker, van eieren bak ik liever cake denk ik.
pi_85082801
Nog een verlaat welkom aan Blaartje O+ ! Mooi beestje. Kunnen Klaar & Blaar het goed vinden, of is dat nooit een issue bij kalfjes?

En de schaapjes nu al naar de winterwei? Lijkt zo vroeg!
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_85087535
Ik weet niet hou het zit met kalfjesvriendschappen, maar koeien horen in kuddes en met z'n tweetjes hebben ze weinig keuze in vriendinnen.

De schapen hebben 7 maanden op de zomerwei gelopen, dat is erg lang. In verband met wormbesmetting etc is het beter als ze regelmatig schone wei krijgen en dan niet meer op de oude wei lopen. De winterwei is zo groot (die 2 hectare dus) dat de besmettingdruk daar zo laag is dat ze daar bijna eindeloos kunnen lopen. Dat verandert een beetje als er twee koetjes bij komen lopen, maar dat duurt nog wel even.
pi_85103116
Wat zijn die kuikens verschrikkelijk lelijk _O- !
Leuk altijd, die tussenfases bij beesten (bij mensen ook).
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')