abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_121392045
Klopt, wedstrijdelementen moet ik sowieso vaker gaan toevoegen aan alle oefeningen. Dat maakt het voor de spelers leuker en geeft meer uitdaging. Afgelopen dagen ook veel nagedacht wat er allemaal beter kan, en dat is nog genoeg, haha. De motivatie afgelopen maandag tijdens de techniekoefeningen was ronduit slecht, doordat het ook gewoon saai was concludeerde ik. Weer wat dingetjes aan toegevoegd, dus hopelijk maakt dat het iets 'dragelijker'.

@ PAA053

Ten eerste: vaker melden op dit topic, en ook ik heb een paar maand geleden oude topics nog eens doorgelezen en jij bent volgens mij zelfs de starter van deze beruchte serie ;). Wel mooi om te horen dat de jongens ook echt allemaal beter willen worden, aan de ene kant wel logisch als je 2e divisie speelt. Dat blijft een beetje de manke van E-pupillen: ze hebben nog niet het besef dat ze trainen om beter te worden (dat heb ik tenminste vaak), maar dat ze het meer als een soort bezigheidstherapie zien.

Vanavond weer lekker de wei in! Zaterdag zaalvoetbaltoernooi in Duitsland, 19 en 26 januari twee oefenwedstrijden tegen 2e klassers. Aanstaande zaterdag heb ik een bijeenkomst bij mijn club en daar is ook de jeugdcoördinator aanwezig. Terloops via de sms een paar vragen gesteld over komend seizoen. Hoop persoonlijk dat ik meekan met het overgrote deel van dit team naar E1 en twee aanvullingen uit huidige F1 en E1 (als die niet vervroegd over gaat). Heb binnenkort ook een oriënterend gesprek bij een andere club, dat met hun eerstelijns teams vooral Hoofdklasse en 1e klasse speelt en ook eens benieuwd was naar mijn ideeën.

[ Bericht 0% gewijzigd door tdruppers op 10-01-2013 15:25:45 ]
pi_121394745
quote:
0s.gif Op donderdag 10 januari 2013 13:28 schreef JochemP het volgende:

[..]

Leuk om te zien dat je het al zo ver hebt geschopt! Zat een paar weken terug de oude topics door te lezen waar je nog trainer van een F-team was :P Hoe ben je bij de KNVB terechtgekomen?

Toen ik nog trainer was bij een andere club werd de B1 daar getraind door een man die ook bij de KNVB werkzaam was. We konden goed met elkaar opschieten en hij heeft mij toen gevraagd bij de KNVB te komen. Helaas had ik toen al andere werkzaamheden op de woensdagmiddag (waarop de KNVB traint met de <11) dus toen ging dat nog niet door. Een jaar later was het echter wel zover en ben ik begonnen bij de Regionale VoetbalTrainingen (RVT). Vanaf de winterstop mocht ik toen ook de RVT+ gaan doen. Dat zijn de allerbeste spelertjes uit een vrij groot gebied die trainen bij een BVO (in ons geval FC Twente). Dat was ook een erg mooie ervaring en een kijkje in de keuken bij een BVO.
pi_121394905
Over positiespelletjes bij E-pupillen:
Die kunnen prima denk ik, als je de leeftijdskenmerken maar in de gaten houdt. E-tjes hebben nog niet zo'n lange spanningsboog, dus houd de tijd in de gaten. En zoals terecht al wordt gezegd: alles met punten! Ik doe ook met mijn D-tjes nog bijna alles in wedstrijdvorm, en dat vinden ze gewoon 10x mooier. Ook werkt het bij ons goed om positiespelen te spelen met doeltjes, bijvoorbeeld: na 8x overspelen mag er gescoord worden in het grote doel; als de verdedigers de bal afpakken mogen ze direct scoren in het grote doel. Je houdt dan de daadwerkelijke doelpunten bij. Natuurlijk moet dit wel passen bij je doelstelling, ik doe dat zeker niet altijd.

En wat betreft het beter willen worden van E-tjes: ik kan me goed voorstellen dat je niet het gevoel hebt dat ze erg betrokken zijn bij hun eigen ontwikkeling. Logisch ook, die mannetjes zijn nog erg jong. Maar ik denk wel dat ze graag iets 'goed kunnen doen'. Als jij een passeerbeweging voordoet en alleen maar zegt dat je benieuwd bent wie die beweging aan het begin van de volgende training goed kan, gaan ze denk ik echt wel oefenen!
Of doe je uitleg als volgt: 'Jongens, de volgende oefening is niet zo makkelijk! Ik ben héél benieuwd wie dit al kan. Moet je kijken: je slalomt tussen de pionnetjes door zonder de pionnetjes aan te raken, en daarna probeer je te scoren in het kleine doeltje. Elk doelpunt is een punt. Houd jouw score zelf goed bij! Dan kijken we over 3 minuten wie de meeste goals heeft gescoord!'
Zo zou ik het zelf denk ik vaak doen. Zo motiveer je je spelers en stimuleer je hen om 'het goed te doen'. Op die manier trainen ze onbewust beter en effectiever, denk ik.
pi_121394952
quote:
0s.gif Op donderdag 10 januari 2013 14:01 schreef tdruppers het volgende:
Ge-edit door poster
Misschien een tip: wees hierover niet te open, bijvoorbeeld op een forum als dit. Ik ben wat dit betreft ook wel door schade en schande wijs geworden :P Het is altijd goed om je over zaken als 'van club veranderen' een beetje op de vlakte te houden. Eerst maar eens kijken hoe concreet het wordt!

[ Bericht 9% gewijzigd door PAA-053 op 10-01-2013 15:33:15 ]
pi_121395048
quote:
0s.gif Op donderdag 10 januari 2013 15:23 schreef PAA-053 het volgende:

[..]

Misschien een tip: wees hierover niet te open, bijvoorbeeld op een forum als dit. Ik ben wat dit betreft ook wel door schade en schande wijs geworden :P Het is altijd goed om je over zaken als 'van club veranderen' een beetje op de vlakte te houden. Eerst maar eens kijken hoe concreet het wordt!
Heb de post ff geedit, haha. Ik wil nog steeds mijn username veranderen, ivm privacy redenen, maar dat gaat helaas niet lukken volgens mij.
pi_121395088
quote:
0s.gif Op donderdag 10 januari 2013 10:05 schreef tdruppers het volgende:
Wat vinden jullie van positiespel bij E-pupillen btw?
Heel goed mogelijk. Wat ik zelf doe is twee kaatsers erbij gebruiken (meestal specifieke posities in het elftal) en die op een lijn laten kaatsen met een 3 tegen 3 in het midden. Wat JochemP ook aangeeft een hulpmiddel is om een puntensysteem in te brengen met een aantal keer overspelen of een punt voor twee keer kaatsen (aan elke kant 1 keer).
pi_121395107
quote:
0s.gif Op donderdag 10 januari 2013 15:21 schreef PAA-053 het volgende:
Over positiespelletjes bij E-pupillen:
Die kunnen prima denk ik, als je de leeftijdskenmerken maar in de gaten houdt. E-tjes hebben nog niet zo'n lange spanningsboog, dus houd de tijd in de gaten. En zoals terecht al wordt gezegd: alles met punten! Ik doe ook met mijn D-tjes nog bijna alles in wedstrijdvorm, en dat vinden ze gewoon 10x mooier. Ook werkt het bij ons goed om positiespelen te spelen met doeltjes, bijvoorbeeld: na 8x overspelen mag er gescoord worden in het grote doel; als de verdedigers de bal afpakken mogen ze direct scoren in het grote doel. Je houdt dan de daadwerkelijke doelpunten bij. Natuurlijk moet dit wel passen bij je doelstelling, ik doe dat zeker niet altijd.

En wat betreft het beter willen worden van E-tjes: ik kan me goed voorstellen dat je niet het gevoel hebt dat ze erg betrokken zijn bij hun eigen ontwikkeling. Logisch ook, die mannetjes zijn nog erg jong. Maar ik denk wel dat ze graag iets 'goed kunnen doen'. Als jij een passeerbeweging voordoet en alleen maar zegt dat je benieuwd bent wie die beweging aan het begin van de volgende training goed kan, gaan ze denk ik echt wel oefenen!
Of doe je uitleg als volgt: 'Jongens, de volgende oefening is niet zo makkelijk! Ik ben héél benieuwd wie dit al kan. Moet je kijken: je slalomt tussen de pionnetjes door zonder de pionnetjes aan te raken, en daarna probeer je te scoren in het kleine doeltje. Elk doelpunt is een punt. Houd jouw score zelf goed bij! Dan kijken we over 3 minuten wie de meeste goals heeft gescoord!'
Zo zou ik het zelf denk ik vaak doen. Zo motiveer je je spelers en stimuleer je hen om 'het goed te doen'. Op die manier trainen ze onbewust beter en effectiever, denk ik.
Puntensysteem ga ik vanavond dan voor het eerst (serieus en consequent) hanteren. Heb het in een eerder stadium weleens gedaan, maar lang niet bij alle oefeningen. Thanks voor je feedback.
pi_121395237
quote:
0s.gif Op donderdag 10 januari 2013 15:28 schreef tdruppers het volgende:

[..]

Puntensysteem ga ik vanavond dan voor het eerst (serieus en consequent) hanteren. Heb het in een eerder stadium weleens gedaan, maar lang niet bij alle oefeningen. Thanks voor je feedback.
Graag gedaan ;)
pi_121395247
quote:
0s.gif Op donderdag 10 januari 2013 15:28 schreef Syntix het volgende:

[..]

Heel goed mogelijk. Wat ik zelf doe is twee kaatsers erbij gebruiken (meestal specifieke posities in het elftal) en die op een lijn laten kaatsen met een 3 tegen 3 in het midden. Wat JochemP ook aangeeft een hulpmiddel is om een puntensysteem in te brengen met een aantal keer overspelen of een punt voor twee keer kaatsen (aan elke kant 1 keer).
Welke specifieke posities gebruik je dan als kaatser?
pi_121395301
quote:
0s.gif Op donderdag 10 januari 2013 15:32 schreef Syntix het volgende:

[..]

Graag gedaan ;)
Jij ook, jij ook. ;) En Jochem ook ;) hahaha.
pi_121395306
quote:
0s.gif Op donderdag 10 januari 2013 15:32 schreef PAA-053 het volgende:

[..]

Welke specifieke posities gebruik je dan als kaatser?
Keeper (als laatste man in balbezit) en spits (als "laatste" aanspeelpunt in balbezit). Zo begin ik meestal, maar na een paar minuten komen ook andere op deze posities te staan. Echter net voor een wedstrijd laat ik het wel bij keeper/spits.
pi_121395420
Overigens waar ik zelf wel benieuwd naar ben in hoeverre trainen jullie op verdedigen bij de F- en E-pupillen? Ik ga eigenlijk altijd uit van balbezit en leer ze maar een aantal dingen qua verdedigen (naar binnen staan, binnenkant dekken bij corner etc.).
pi_121395608
quote:
0s.gif Op donderdag 10 januari 2013 15:37 schreef Syntix het volgende:
Overigens waar ik zelf wel benieuwd naar ben in hoeverre trainen jullie op verdedigen bij de F- en E-pupillen? Ik ga eigenlijk altijd uit van balbezit en leer ze maar een aantal dingen qua verdedigen (naar binnen staan, binnenkant dekken bij corner etc.).
Ik heb ook veel moeite om daar geschikte oefeningen voor te vinden/te maken. Vaak doe ik tijdens een training waarin ik het accent op verdedigen wil leggen kleine 2:2 partijtjes, waarin de ene ploeg het doeltje verdedigt, vinden die jongens ook mooi. 1:1 lijnvoetbal kan ook mooi. Voor de rest: 2 spelers, ene dribbelt op en doet schijnbewegingen, andere verdedigt passief en loopt achteruit. Overkant wisselen. Mijn inziens leren ze zo de tegenstander voor zich te houden en goed naar de bal te kijken. Wat voor team train jezelf (vergeef me als ik het gemist heb)?
pi_121395737
quote:
0s.gif Op donderdag 10 januari 2013 15:42 schreef tdruppers het volgende:

[..]

Ik heb ook veel moeite om daar geschikte oefeningen voor te vinden/te maken. Vaak doe ik tijdens een training waarin ik het accent op verdedigen wil leggen kleine 2:2 partijtjes, waarin de ene ploeg het doeltje verdedigt, vinden die jongens ook mooi. 1:1 lijnvoetbal kan ook mooi. Voor de rest: 2 spelers, ene dribbelt op en doet schijnbewegingen, andere verdedigt passief en loopt achteruit. Overkant wisselen. Mijn inziens leren ze zo de tegenstander voor zich te houden en goed naar de bal te kijken. Wat voor team train jezelf (vergeef me als ik het gemist heb)?
quote:
Ben al zeven jaar trainer/leider van de "selectie" F en E-pupillen. Tot dit jaar 4 jaar lang de leider van een in de hoofdklasse spelende E1-team geweest en daarvoor 1 jaar leider van de E2 (toen nog 3 klasse midden). In die tijd ook training geven aan de beide teams (E1/E2) en daarvoor 2 jaar de F-pupillen getraind die ik later weer tegen kwam in de E1/E2.

Sinds dit jaar (plaats gemaakt voor ouders die graag leider van hun kind willen worden :')) trainer van de F-pupillen selectie: F1 (1e klasse) en F2 (2e klasse) en de E2 (2e klasse) en E3 (3 klasse). Ik heb nog geen diploma dus die moet ik maar eens gaan halen.
Zitten wel wat dingen bij die ik kan gebruiken, tnx! Het "niet happen" aspect is wel iets wat ik F- en E-pupillen kan aanleren.
  donderdag 10 januari 2013 @ 20:06:26 #115
246109 JochemP
Bakt de lekkerste koekjes
pi_121406040
Een leuk positiespelletje wat ik af en toe doe is 6 tegen 3 verdedigers in een breed vak (25x10 uit mijn hoofd). Dat vak splits ik op in 2 vakken van 25x5. Als ik 9 spelertjes heb verdeel ik het team in 3 groepjes van 3. Een groepje gaat verdedigen, de andere twee groepjes verdelen zich over de twee vakken (3 in elk vak, 1 rechts, 1 mid en 1 links). De aanvallers mogen alleen in hun eigen vak komen. De verdedigers mogen overal komen.

Op de scheidingslijn van de 2 vakken (dus in de breedteas van het grote vak), maak ik dan 3 kleine goaltjes/poortjes. De aanvallers kunnen 2 punten scoren als ze door het middelste poortje naar een speler aan de overkant passen. 1 punt als ze door een van de twee buitenste poortjes naar elkaar spelen en ook 1 punt als ze 10x overspelen (anders gaan de 3 verdedigers allemaal bij een poortje staan :P). Als een verdediger de bal afpakt en de voet op de bal zet gaat er een punt af. Taak dus voor de aanvallers om te eindigen met positief saldo (is al lastig genoeg). Na 4a5 minuten wisselen van verdedigend team. Vandaag heb ik deze oefening met 10 spelertjes gedaan, ik heb het vak iets kleiner gemaakt en de 10e speler als mid-mid ingezet, die ook overal mag komen (om te oefenen met kaatsen/opendraaien en coachen van de mid-mid).

Eigenlijk doen ze precies hetzelfde (ruimtes zoeken, veld groot maken, veldbezetting, klein maken als verdedigers) als in een positiespel 6v3 in een groot vak zonder poortjes, maar dit vinden ze veel leuker! Mijn jongens noemen het al het 'Barcelona'-spel, omdat de 1e keer dat ze het deden ze bijna 20x naar elkaar overspeelden, vaak 1x raken en het zo goed ging dat ik zei dat het wel Barcelona leek :P

Als het niet duidelijk is wil ik het wel tekenen, voor de liefhebber ;)
  donderdag 10 januari 2013 @ 20:16:38 #116
246109 JochemP
pi_121406516
quote:
0s.gif Op donderdag 10 januari 2013 15:37 schreef Syntix het volgende:
Goede vraag, vind ik ook een lastig punt. Ik probeer ze wel te leren dat ze met hun man mee moeten lopen en ze het veld klein houden bij BBT. Dat snappen ze wel, maar uitvoeren is een tweede. Ook blijf ik erop hameren dat ze niet te snel happen als een spelertje trucjes uitvoert maar dat krijg ik er niet uit, zal de leeftijd wel zijn, dat ze zo snel instappen :P

quote:
0s.gif Op donderdag 10 januari 2013 15:28 schreef tdruppers het volgende:

[..]

Om eerlijk te zijn houd ik zelf de punten niet meer bij. Ze zijn wel gewend om het zelf te doen en kunnen ze zelf ook heel goed :P

Leuk dat dit topic weer een beetje actief is trouwens. Hopelijk trekt dit collega's/meelezers over de streep om hier ook te gaan posten ^O^ trainerssite.nl heeft ook een forum maar daar word je ook niet echt vrolijk van
pi_121407807
Klein houden van het veld bij E-pupillen... Dat kan ik ze in ieder geval moeilijk aan het verstand brengen, haha. Ook niet echt geprobeerd hoor, maar dat schat ik zo in. Dat happen blijf je houden, kan echt een wedstrijd beslissen, al mijn verdedigers doen het :').

Het puntensysteem was echt fantastisch! De kids vonden het heel leuk en ze deden erg goed hun best :). Hopelijk zakt het niet na een aantal trainingen, maar het ging in ieder geval goed. Zelfs de techniekoefeningen deden ze zonder morren en het ging een stuk beter/serieuzer dan afgelopen maandag.

TrainersSite.nl is een beetje aan het doodbloeden mijn inziens. Ben lid geworden in september, maar vindt het eerlijk gezegd helemaal niks. De layout is verouderd en saai, en de inhoud van de oefenstof is 1) of te moeilijk 2) te moeilijk uitgelegd 3) te slecht uitgelegd 4) omslachtig en hetzelfde als andere oefeningen. DeVoetbaltrainer.nl spreekt me wat betreft meer aan. Ik neem aan dat je met het 'forum' doelt op het 'discussieforum'?
pi_121407874
quote:
0s.gif Op donderdag 10 januari 2013 20:06 schreef JochemP het volgende:
Een leuk positiespelletje wat ik af en toe doe is 6 tegen 3 verdedigers in een breed vak (25x10 uit mijn hoofd). Dat vak splits ik op in 2 vakken van 25x5. Als ik 9 spelertjes heb verdeel ik het team in 3 groepjes van 3. Een groepje gaat verdedigen, de andere twee groepjes verdelen zich over de twee vakken (3 in elk vak, 1 rechts, 1 mid en 1 links). De aanvallers mogen alleen in hun eigen vak komen. De verdedigers mogen overal komen.

Op de scheidingslijn van de 2 vakken (dus in de breedteas van het grote vak), maak ik dan 3 kleine goaltjes/poortjes. De aanvallers kunnen 2 punten scoren als ze door het middelste poortje naar een speler aan de overkant passen. 1 punt als ze door een van de twee buitenste poortjes naar elkaar spelen en ook 1 punt als ze 10x overspelen (anders gaan de 3 verdedigers allemaal bij een poortje staan :P). Als een verdediger de bal afpakt en de voet op de bal zet gaat er een punt af. Taak dus voor de aanvallers om te eindigen met positief saldo (is al lastig genoeg). Na 4a5 minuten wisselen van verdedigend team. Vandaag heb ik deze oefening met 10 spelertjes gedaan, ik heb het vak iets kleiner gemaakt en de 10e speler als mid-mid ingezet, die ook overal mag komen (om te oefenen met kaatsen/opendraaien en coachen van de mid-mid).

Eigenlijk doen ze precies hetzelfde (ruimtes zoeken, veld groot maken, veldbezetting, klein maken als verdedigers) als in een positiespel 6v3 in een groot vak zonder poortjes, maar dit vinden ze veel leuker! Mijn jongens noemen het al het 'Barcelona'-spel, omdat de 1e keer dat ze het deden ze bijna 20x naar elkaar overspeelden, vaak 1x raken en het zo goed ging dat ik zei dat het wel Barcelona leek :P

Klinkt leuk, snap geloof ik wel ongeveer wat je bedoeld en inderdaad nuttig. Zal hem eens uittekenen en mailen, kijken of ik het een beetje heb begrepen.
pi_121408316
quote:

Klinkt leuk mss wel iets voor de 2e-jaars of iets meer getalenteerde? Doe je dit voor E-pupillen of een D-elftal? Ik zou dit wel uitgetekend willen zien...
pi_121432121
quote:

Leuke vorm! :)
Misschien zou je juist scoren door de buitenste poortjes met 2 punten moeten belonen, om ze te stimuleren het spel te verplaatsen. Ik ga hem ook een keer proberen!

Verdedigen met E-tjes
Ik denk dat je je af moet vragen waarom je kinderen iets wilt leren. Wil je iets behandelen omdat het slecht gaat in de wedstrijd? Dan vindt je het winnen van de wedstrijd dus een doel op zich. Of behandel je iets omdat je spelers eraan toe zijn?

Het echte 'tactische' verdedigen met linies e.d. komt wanneer ze op het grote veld gaan spelen, dus in de D. Ik denk dat je in de E-tjes moet focussen op het 'kleine verdedigen', want daar zijn de kinderen aan toe en dat kunnen ze ook begrijpen. Dus dingen als: wat is de goede verdedigende houding, hoe verover je een bal in de 1:1 (niet happen hoort daar ook bij), binnenkant dekken (leg ook uit waarom dat handig is) en als je een goed elftal hebt zou je ook het veld klein maken kunnen behandelen. Als je dat in een seizoen als doelen neemt qua verdedigen behandel je denk ik de belangrijkste dingen. Zaken als rugdekking geven enzo komen in de D-tjes wel.
pi_121432199
Trouwens: bij ADO Den Haag werken ze met hele goede coachtermen om dingen duidelijk te maken aan de jongste spelertjes. Zij werken bijvoorbeeld met het kleine huisje en het grote huis. Het huisje kun je tekenen als je lijnen trekt tussen de 6 veldspelers: de spits is de punt van het dak, de buitenspelers de bovenste 2 hoeken, de backs de onderste 2 hoeken en de CV/mid-mid staat in het midden.

In balbezit maak je een groot huisje; in balbezit een klein huisje. Zo leer je de kinderen spelenderwijs omgaan met onderlinge afstanden en als ze zien dat het werk kun je ook gemakkelijker uitleggen waarom een groot danwel klein huisje handig is in een bepaalde situatie.

Ik vind dit een enorm goede manier om dit soort thema's aan te pakken. Onze F1 doet dit sinds een tijdje ook zo en dat werkt goed.
pi_121481101
Een hele dag gehad in Duitsland bij het zaalvoetbaltoernooi met het team. En het nog redelijk gedaan ook. 1x gewonnen, 1x gelijk en 2x verloren. Ik moet zeggen dat de hele dag met 10 kinderen + de spanning van de wedstrijd me wel erg vermoeid, haha.

@ PAA053

Wij als 3e klasser stonden tegen SC Enschede E1 (Hoofdklasse) tot 5 min voor tijd nog met 1-0 voor, wat echt een stunt was. Als je in district Oost traint ken je hun waarschijnlijk wel! Helaas viel onze keeper toen uit en moest een verdediger in het doel.

Al met al wel een geweldige dag gehad, met soms redelijk voetbal. Jullie nog iets beleefd op voetbalgebied heren trainers?
  zondag 13 januari 2013 @ 14:37:24 #123
246109 JochemP
pi_121503375
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 20:20 schreef tdruppers het volgende:
Een hele dag gehad in Duitsland bij het zaalvoetbaltoernooi met het team. En het nog redelijk gedaan ook. 1x gewonnen, 1x gelijk en 2x verloren. Ik moet zeggen dat de hele dag met 10 kinderen + de spanning van de wedstrijd me wel erg vermoeid, haha.

@ PAA053

Wij als 3e klasser stonden tegen SC Enschede E1 (Hoofdklasse) tot 5 min voor tijd nog met 1-0 voor, wat echt een stunt was. Als je in district Oost traint ken je hun waarschijnlijk wel! Helaas viel onze keeper toen uit en moest een verdediger in het doel.

Al met al wel een geweldige dag gehad, met soms redelijk voetbal. Jullie nog iets beleefd op voetbalgebied heren trainers?
De 'derby' tegen de buren van DSS met 5-1 gewonnen :). Ze stonden nog boven ons ook (4e, wij 7e) maar we speelden ze van de mat. Mooi om te zien dat ze elkaar elke week beter leren vinden in het veld. Kaatsen, weglopen, inspelen, opendraaien, gaat er allemaal steeds beter uitzien :)
pi_121510535
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2013 14:37 schreef JochemP het volgende:

[..]

De 'derby' tegen de buren van DSS met 5-1 gewonnen :). Ze stonden nog boven ons ook (4e, wij 7e) maar we speelden ze van de mat. Mooi om te zien dat ze elkaar elke week beter leren vinden in het veld. Kaatsen, weglopen, inspelen, opendraaien, gaat er allemaal steeds beter uitzien :)
Klinkt goed! Oefenwedstrijdje? Ik zoek eigenlijk nog echt pass oefeningen, waarin korte combinaties centraal staan. Iemand daar nog iets voor digitaal?
  zondag 13 januari 2013 @ 18:37:06 #125
246109 JochemP
pi_121513360
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2013 17:33 schreef tdruppers het volgende:

[..]

Klinkt goed! Oefenwedstrijdje? Ik zoek eigenlijk nog echt pass oefeningen, waarin korte combinaties centraal staan. Iemand daar nog iets voor digitaal?
Nee, hier in West 1 was een inhaalronde van de voorjaarscompetitie, omdat er voor de winterstop best wat is afgelast was er redelijk wat programma dit weekend.

Pass-oefeningen ben ik niet zo thuis in, doe ze eigenlijk zelden tot nooit. Een leuk (en heeeeeel simpel in opzet) warming-up oefeningetje is om twee hoedjes tegenover elkaar te zetten, metertje of 3. Bij het ene hoedje 2 spelertjes en het andere hoedje drie (die krijgen de bal eerst). Dan speelt de 1e van het rijtje de bal naar de overkant en sluit op hoog tempo aan aan de overkant. Degene die de bal krijgt passt de bal weer naar de overkant (1x raken, op die afstand dus eigenlijk kaatsen!) en sluit weer aan.

Ze moeten snel aansluiten anders zijn ze te laat. Kijken of ze records kunnen halen (hoevaak gaat het goed achter elkaar) of als je genoeg spelers hebt de vorm 2x uitzetten en een wedstrijdje doen (weer: alles met punten!).

Eigenlijk dus 'rondom-de-tafel' zoals je op de camoing doet bij de tafeltennistafel :P Alhoewel ik vermoed dat de meesten van jullie deze vorm kennen omdat ik hem redelijk vaak zie tijdens warming-ups
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')