Dat sommige mensen het gevoel krijgen dat bepaalde dingen in centraal Berlijn verpest zijn kan ik me goed voorstellen. Nou moet ik wel zeggen dat je in Berlijn al snel het gevoel hebt dat je iets heel bijzonders of iets unieks doet omdat het gewoon zo anders is. Toch zie ik best veel quasi hippe mensen die het vertikken om Duits te praten, maar toch willen genieten van alle geneugten van hip Berlijn. Om dit maar met een quote kracht bij te zetten. Op een gegeven moment kwam er een hippe jonge kerel van begin 20 een kebabzaak binnen die duidelijk alleen Engels sprak. De echte Berlijnse Turkse kebabbakker wou z'n bestelling opnemen, maar natuurlijk kon het hippe figuur geen Duits en verwachtte hij gewoon in het Engels te worden geholpen, maar dat kon de man achter de balie niet en hoe ga je dan dan duidelijk maken dat je als hippe vegetariër geen vlees eet. Gelukkig kon ik het voor hem vertalen, maar de kloof tussen echt en niet echt kon niet groter zijn. Daarnaast heb ik soms het gevoel dat de stad wat gehaaster wordt en dat de mensen daar ook zo op reageren. Ze lijken sneller geïrriteerd als je even in de weg loopt in de metro oid.quote:Op maandag 20 september 2010 20:33 schreef Leinonlein het volgende:
Het is nog best moeilijk om de niet toeristische dingen in Berlijn te doen. Eigenlijk is alles binnen de ring al redelijk "verpest". Had het daar laatst nog met iemand uit Berlijn over, de meningen daarover zijn nogal verdeeld of het nou positief of iets negatief is. Ben er inmiddels wel achter dat Mauerpark, Kastanienallee of Bergmannstrasse al lang niet meer uniek is, terwijl dat voor mij altijd wel "typisch Berlijn" was. Vooral die laatste is behoorlijk aan veranderingen onderhevig, zo een verandering met ongeveer 4 jaar terug.
Heb je al plannen ondeugend? Ik zou als ik jou was een fiets huren en wat gaan fietsen rondom bijvoorbeeld Rathaus Neukölln. Ben wel benieuwd wat je plannen zijn.
Ben wel benieuwd wat voor jullie nou "typisch Berlijn" is?
Nieuwe magnet afgelopen april geweest. Is wel een verbetering tov oude locatie. Lekker ook die diverse feestjes daar. Bandjes of een technodj en een indiefeestje tegelijkertijd in verschillende zalen. Zeker een interessant gebied met veel clubs bij elkaar. Is dit trouwens de doodsteek voor Knaack? Die zit daar nu zo eenzaam en alleen...quote:Op dinsdag 21 september 2010 20:49 schreef Leinonlein het volgende:
@MHC ik denk dat jij al meer plekjes kent dan de gemiddelde inwoner van Berlijn. De meeste mensen blijven ook maar wat in hun eigen wijkje hangen hehe. Heb je de nieuwe Magnet trouwens al gezien? Hij is verhuisd, zit nu bij de Watergate in de buurt. Lekker dichtbij Lido dus (en Kato is ook wel tof). Nu wordt dit stukje Kreuzberg helemaal booming denk ik.
Mijn favo OV lijnen:
- U3 naar Krumme Lanke. Die stations die deze metrolijn passeert zijn echt prachtig! Gewoon keertje op en neer gaan en even bij Krumme Lanke wat rond wandelen.
- Bus 219 naar Pfaueninsel (vanaf Wannsee of Theodor Heuss Platz), rijdt ook gewoon door de bossen van Grünewald langs de Wannsee. Vaak de dubbeldekker
Als een gebied onder de noemer gentrification valt in Berlijn dan is het al niet meer echt joh, of je snapt het hele begrip niet...quote:Op dinsdag 21 september 2010 23:42 schreef Igen het volgende:
@MCH: Die "boompje area" staat wel bekend als "Kreuzkölln". Is een van de nieuwste gentrification-gebieden.
Maar de leukste "onbekende" plekjes ga ik natuurlijk niet hier op internet gooien, met een beetje google.de'en moet je die zelf maar ontdekken.
Prachtige foto's zo met die sneeuwquote:Op woensdag 22 september 2010 15:41 schreef Corkscrew het volgende:
Bedankt voor de tips MCH en Leinonlein!
Köpenick is inderdaad erg mooi met haar oude binnenstad en het slot - en verre van toeristisch, toen ik er vorig jaar met oud en nieuw zat in elk geval niet.![]()
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Het gebiedje rond de Weserstrasse / Reuterstrasse valt tegenwoordig echt al onder gentrification, schijnt. Daarom noemde ik het ook, dat je er niet met valse verwachtingen heen gaat.quote:Op woensdag 22 september 2010 01:17 schreef MCH het volgende:
[..]
Als een gebied onder de noemer gentrification valt in Berlijn dan is het al niet meer echt joh, of je snapt het hele begrip niet...
Okee vooruit dan maar.quote:Beetje jammer trouwens dat je niet een paar tips wilt doen
mooie foto's, en köpenick is inderdaad erg mooiquote:Op woensdag 22 september 2010 15:41 schreef Corkscrew het volgende:
Bedankt voor de tips MCH en Leinonlein!
Köpenick is inderdaad erg mooi met haar oude binnenstad en het slot - en verre van toeristisch, toen ik er vorig jaar met oud en nieuw zat in elk geval niet.![]()
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Berlin Hbf gebouwd in 1871?quote:Op dinsdag 12 oktober 2010 18:04 schreef WooZ het volgende:
hopelijk houdt al qaeda het een beetje rustig daar
Ik zou maar vast wat gaan voorslapen in de trein hehequote:Op zondag 17 oktober 2010 09:23 schreef xxiessiexx het volgende:
Ik ga straks op weg naar Berlijn, 8,5 uur reizen (met trein), pffWe gaan op excursie, vrijdag weer terug.
Ik ben zaterdag dan denk ik een zombie haha
18quote:Op zondag 17 oktober 2010 16:38 schreef mtchel112 het volgende:
ik ga morgenochtend naar berlijn voor een midweek![]()
hoe oud moet je zijn voor sigaretten daaro? volgens mij gewoon 16 toch?
Thnx Lein, heb ook al veel gehad aan je blog. Wist namelijk nog niet veel van Berlijn. Daarnaast ook nog even de Lonely Planet Berlin app aangeschaft.quote:Op zaterdag 16 oktober 2010 13:55 schreef Leinonlein het volgende:
@TN-FR neem gewoon twee keer een dagkaart. Die toeristenkaarten zijn alleen voordelig als je alle attracties gaat bezoeken waarmee je korting krijgt. De kaart zelf is duurder dan gewoon een dagkaart (dagkaart is ongeveer ¤6 voor metro/bus/tram).
Nee, je bent echt gek als je alles lopend wil doen. Berlijn is veel uitgestrekter dan je op grond van het inwonertal misschien zou denken. Koop gewoon een OV-dagkaartje, zo duur is dat nou ook weer niet.quote:Op zondag 17 oktober 2010 22:21 schreef TN-FR het volgende:
[..]
We zitten nabij de Prenzlauer Berg op de Schone-nog iets, dus op zich is alles wel lopend te doen toch?
We moeten sowieso nog een planning maken met wat we allemaal willen zien zodat we per dag een beetje een route kunnen maken. Dacht ook een beetje aan het vervoer voor na het stappen maar ik las dat de u en s bahn in het weekend ook een nachtdienst hebben. En vanaf alexanderplatz is dat best te belopen toch?quote:Op zondag 17 oktober 2010 22:45 schreef Igen het volgende:
[..]
Nee, je bent echt gek als je alles lopend wil doen. Berlijn is veel uitgestrekter dan je op grond van het inwonertal misschien zou denken. Koop gewoon een OV-dagkaartje, zo duur is dat nou ook weer niet.
Ik woon in Den Haag, niet ver van het station, maar daar zou ik sowieso heen moeten omdat ik geen auto heb.quote:Op zaterdag 16 oktober 2010 13:55 schreef Leinonlein het volgende:
@StormWarning het ligt er aan waar je woont denk ik en waar je in Berlijn moet wezen. Woon je vlakbij een station dan scheelt dat een hoop in reistijd. Het is ongeveer een uur vliegen naar Berlijn, als je enkel handbagage mee hebt kun je binnen een half uurtje buiten staan. Als je in het centrum van Berlijn zit is het al snel een uur reizen vanaf het vliegveld. Maar het reizen van Hauptbahnhof naar bijvoorbeeld Kreuzberg kan ook zo alweer een half uur duren.
Om een lang verhaal kort te maken, uiteindelijk zal het niet zo heel erg veel uit gaan maken in reistijd en in de trein kun je wel lekker aan 1 stuk door zitten.
neequote:Op maandag 18 oktober 2010 01:57 schreef TN-FR het volgende:
En vanaf alexanderplatz is dat best te belopen toch?
quote:Op maandag 18 oktober 2010 01:57 schreef TN-FR het volgende:
[..]
We moeten sowieso nog een planning maken met wat we allemaal willen zien zodat we per dag een beetje een route kunnen maken. Dacht ook een beetje aan het vervoer voor na het stappen maar ik las dat de u en s bahn in het weekend ook een nachtdienst hebben. En vanaf alexanderplatz is dat best te belopen toch?
quote:
Er is toch al een paar keer gezegd dat je de afstanden binnen Berlijn niet moet onderschatten. Maar als je wilt gaan lopen is dat ook best, het openbaar vervoer is alleen zo goed dat dat zonde van je tijd is.quote:Op maandag 18 oktober 2010 15:00 schreef TN-FR het volgende:
[..]
want? Sorry, maar het is onze eerste keer in Berlijn. Ik hoopte alleen op wat reacties.
http://maps.google.nl/map(...).081711&ie=UTF8&z=15
We gaan sowieso wel een ov-kaart halen hoor, alleen stel dat we om wat voor reden dan ook niet vanaf alexanderplatz naar het hostel kunnen gaan met het ov, dat we dan te voet kunnen gaan. Het is maar 1,1 km.
Ik neem aan dat je de Schönhauser Allee bedoelt? Die begint vlakboven Alexanderplatz maar is wel heeeel lang. Ik zou dus eerst even kijken waar je precies moet zijn, 1 kilometer is best te lopen maar die straat is wel een stukje langer. Maar Google Maps is your friendquote:Op maandag 18 oktober 2010 01:57 schreef TN-FR het volgende:
[..]
We moeten sowieso nog een planning maken met wat we allemaal willen zien zodat we per dag een beetje een route kunnen maken. Dacht ook een beetje aan het vervoer voor na het stappen maar ik las dat de u en s bahn in het weekend ook een nachtdienst hebben. En vanaf alexanderplatz is dat best te belopen toch?
Haha ik kan me nog goed herinneren van toen ik er pas was dat ik even ging opzoeken hoever mijn stage was (woonde in Charlottenburg vlakbij de Messe en werkte in Kreuzberg bij de Schlesische Strasse), bijna 15 kilometer. En dan zit je nog niet eens in de buitenwijkenquote:Op maandag 18 oktober 2010 15:28 schreef MCH het volgende:
[..]
Er is toch al een paar keer gezegd dat je de afstanden binnen Berlijn niet moet onderschatten. Maar als je wilt gaan lopen is dat ook best, het openbaar vervoer is alleen zo goed dat dat zonde van je tijd is.
Dank uquote:
Weekend echt NIET doen, want 1. muziek is niets anders dan NLse kroeg, 2. na 1u wachten kun je random geweigerd worden.quote:Op zondag 17 oktober 2010 22:21 schreef TN-FR het volgende:
[..]
We zitten nabij de Prenzlauer Berg op de Schone-nog iets, dus op zich is alles wel lopend te doen toch? We willen op vrij- en zaterdag sowieso gaan stappen in een club, maar ik las dat dat wel lastig kan worden. We zaten te denken aan Club Maria en Weekend. Zijn dit aanraders voor een beetje housemuziek?
Thanks WooZ, ik ben zelf van de techhouse en de anderen maar een beetje dus we kijken op de avond zelf wel. Heb na het bekijken wel erg zin om Tresor te ervaren, maar volgens mij kunnen we altijd nog naar weekend qua muziek.quote:Op maandag 18 oktober 2010 22:07 schreef WooZ het volgende:
Weekend echt NIET doen, want 1. muziek is niets anders dan NLse kroeg, 2. na 1u wachten kun je random geweigerd worden.
Wel doen: Tresor (gaat om 12u open, komt makkelijk binnen, gewoon vanaf 6u de metro terug pakken prima te doen en anders is een taxi ook niet heel veel naar schonhauser allee) en het is gewoon naast de Berghain (die een lastiger deurbeleid heeft) dé club van Berlijn.
Ha, wel relaxed dat hij ernaast ligt. Ik wil 7 november eigenlijk naar Joey Beltram in Berghain, maar dan kunnen we ook eerst nog even naar Tresor en pas rond een uur of 5 naar Berghain verhuizen. Ik las namelijk dat het vanaf die tijd weer een stuk makkelijker binnen komen is dan om 3/4 uur.quote:Op maandag 18 oktober 2010 22:07 schreef WooZ het volgende:
[..]
Dank u
[..]
Weekend echt NIET doen, want 1. muziek is niets anders dan NLse kroeg, 2. na 1u wachten kun je random geweigerd worden.
Wel doen: Tresor (gaat om 12u open, komt makkelijk binnen, gewoon vanaf 6u de metro terug pakken prima te doen en anders is een taxi ook niet heel veel naar schonhauser allee) en het is gewoon naast de Berghain (die een lastiger deurbeleid heeft) dé club van Berlijn.
quote:Heb een tijdje geleden van 3.00 tot 4.00 's ochtends in de immense rij gestaan voor de Berghain en werd toe geweigerd. Toen naar de Tresor gegaan, daar was een enorm vet technofeestje gaande. Topavond gehad, wat een geweldige tent is dat!Op maandag 18 oktober 2010 22:07 schreef WooZ het volgende:
[..]
Dank u
[..]
quote:Da's wel kut ja, ik heb niet zoveel zin om een uur voor niks te wachten. Tussen 3 en 4 is wel spitsuur natuurlijk, misschien beter eerst naar Tresor gaan en dan om een uur of 6 switchen..Op donderdag 21 oktober 2010 15:11 schreef Skv het volgende:
[..]
Heb een tijdje geleden van 3.00 tot 4.00 's ochtends in de immense rij gestaan voor de Berghain en werd toe geweigerd. Toen naar de Tresor gegaan, daar was een enorm vet technofeestje gaande. Topavond gehad, wat een geweldige tent is dat!
quote:Nou nee, we hadden donderdagnacht om 4 uur bezopen besloten om maar naar Berlijn te gaan de volgende dag. Dus een uur nadat we wakker werden even wat spul in een tas gesmeten en in de auto gestapt. Kwamen vrijdagavond om 12 uur aan, toen maar direct gaat stappen. We hadden ons op geen enkele manier ingelezen, gewoon een beetje rondgevraagd.Op vrijdag 22 oktober 2010 12:56 schreef StormWarning het volgende:
Ha, die dachten vast: gaan jullie maar lekker naar een gladde dirty houseclub dan.![]()
Ik ben in ieder geval ongeschoren, draag geen gladde kleertjes en heb een lekker wijf bij me. Moet goedkomen.
Gouden tip ja.quote:Op maandag 1 november 2010 10:35 schreef Terpentin07 het volgende:
Heb vorig jaar ook o&n in Berlijn gevierd. Eerst bij het Brandenburger Tor en later dan zo rond 2-3 uur uur denk ik zijn we naar Tresor gegaan. Was echt supervet. Enige minpunt is dat er ontzettend veel sneeuw lag en deze niet geruimd werd op het festivalterrein wat resulteerde in ontzettend veel sneeuw/modder. Dus altijd goeie schoenen meenemen.
Misschien was je er te vroeg?quote:Op maandag 1 november 2010 00:42 schreef martinlam het volgende:
Iemand ervaringen ermee? En we moeten dus kijken waar we echt kunnen feesten, nog leuke feestjes bekend op O&N. Vorige keer waren we natuurlijk naar Tresor maar dat was echt daar dood binnen en dat op een zaterdagavond.
Bij mij hetzelfde. Ik voelde mijn tenen bijna niet meer en daardoor was alles toch ietsje minder leuk. Was later nog mijn sokken kwijtgeraakt in de Tresor toen ik die ging drogen.quote:Op maandag 1 november 2010 13:37 schreef Fukjoeman het volgende:
[..]
Gouden tip ja.
Vorig jaar met oud en bij de brandenburger tor geweest. Overal lag moddersneeuw, en mn schoenen waren drijfnat. Zelden zo koud gehad, dacht echt dat mn voeten bevroren waren.
Heb je een actie of spartarif geboekt bij de DB/NSHISPEED? Dan heb je waarschijnlijk zugbindung wat betekent dat je gebonden bent aan die trein. Je mag wel langzamere RE/RB's nemen maar daar schiet je niks mee op.quote:Op vrijdag 12 november 2010 12:17 schreef ImPrEzA het volgende:
Volgende week na een jaar ook weer naar Berlijn, zin in! Stiekem hopen dat het wat minder koud en regenachtig is dan vorig jaar november...
Praktisch vraagje: ik reis met de trein en heb gereserveerd, maar wil ondertussen op de terugreis eigenlijk een trein eerder pakken. Als ik het goed begrijp krijg ik 2 kaartjes, één kaartje Berlijn-Zwolle en een reservering. Kan ik met dat enkeltje ook een trein eerder pakken en dan maar hopen op een plek? Iemand ervaring mee?
Ik kreeg gewoon een pdf met daarop maar 1 ticket (die geldig was voor 2 personen) en daar direct bij al je stoel- en wagonnummer. Geen twee kaartjes dus..quote:Op vrijdag 12 november 2010 12:17 schreef ImPrEzA het volgende:
Als ik het goed begrijp krijg ik 2 kaartjes, één kaartje Berlijn-Zwolle en een reservering. Kan ik met dat enkeltje ook een trein eerder pakken en dan maar hopen op een plek? Iemand ervaring mee?
Tickets inmiddels binnen, en hoewel de reservering en het ticket aparte kaarten zijn, staat er inderdaad op dat ze alleen in combinatie zijn te gebruiken. Helaas! Dankquote:Op vrijdag 12 november 2010 12:22 schreef MCH het volgende:
[..]
Heb je een actie of spartarif geboekt bij de DB/NSHISPEED? Dan heb je waarschijnlijk zugbindung wat betekent dat je gebonden bent aan die trein. Je mag wel langzamere RE/RB's nemen maar daar schiet je niks mee op.
Laatste episode van Michael Palin's New Europequote:Op zondag 28 november 2010 13:01 schreef kikoooooo het volgende:
Heeft iemand van jullie enig idee welke reisprogramma's op televisie de afgelopen jaren aandacht hebben besteed aan Berlijn? Ik ben me wat aan het oriënteren voor mijn 3e tripje naar Berlijn.
Ook buitenlandse reisprogramma's zijn welkom. De naam is oké, dan kan ik wat gerichter zoeken. HEb nu geen flauw idee.
Thanksquote:Op maandag 29 november 2010 11:38 schreef ondeugend het volgende:
Weer terug!
Het was geweldig en veel te kort natuurlijk.
De tip van berlijn-blog RAW-Tempel was een hele leuke.
In Juni plan ik weer te gaan en dan langer.
Ga niet naar de Brandenburger Tor, tenzij je al vanaf smiddags in de kou wilt gaan staan. De grote clubs hebben allemaal dikke feesten, maar daar moet je wel op tijd bij zijn ivm tickets.quote:Op maandag 27 december 2010 09:08 schreef Kuno_van_Dijk het volgende:
Oud en nieuw na 3 jaar weer terug in Berlijn! Kijken of mn werkgever nog steeds kantoor houd aan Unter den Linden! En natuurlijk vet feesten bij de Brandenburger tor. Iemand nog tips voor een club of ander iets?
Leuke site! Toch jammer dat ik daar pas achterkom nu ik al terug benquote:Op zaterdag 11 december 2010 12:14 schreef Leinonlein het volgende:
Ja baal er ook wel van. Kon wel omboeken naar een vlucht later dit weekend maar dan werd het wel erg kort. Ben van plan om volgende maand of ergens in het voorjaar een lange tijd te gaan om ook wat mooie opnames te maken voor mijn blogje.
Ik ben tot nu toe altijd met de trein gegaan, was nu mijn eerste keer met het vliegtuig en gelijk geannuleerd. Ach ja, omstandigheden. Volgende keer beter. Prijzen zijn heel redelijk bij easyjet, met mazzel ben je goedkoper uit dan met de trein...
Ik kwam vorige jaarwisseling anders pas rond een uur of 8 bij de Brandenburger Tor aan denk ik. Zeker niet 's middags in elk geval.quote:Op maandag 27 december 2010 13:37 schreef Fukjoeman het volgende:
[..]
Ga niet naar de Brandenburger Tor, tenzij je al vanaf smiddags in de kou wilt gaan staan. De grote clubs hebben allemaal dikke feesten, maar daar moet je wel op tijd bij zijn ivm tickets.
Vorig jaar werd bij ons niks gecontroleerd. Maar ja, in het verleden behaalde resultaten...quote:Op woensdag 29 december 2010 13:23 schreef Greatmarked het volgende:
Ik ga met O&N ook naar Berlijn en we gaan het vieren bij de Brandenburger Tor. Is het echter mogelijk om in je tas een lading bier + champagne mee te nemen of wordt daar op gecontroleerd?
Volgens mij waren er vorig jaar wel controles. Ik zou er ook van uitgaan dat ze dit jaar nog strenger tassen gaan controleren ivm de terreurdreiging. Of je dan ook je alcohol kwijt bent zou ik niet weten.quote:Op woensdag 29 december 2010 13:23 schreef Greatmarked het volgende:
Ik ga met O&N ook naar Berlijn en we gaan het vieren bij de Brandenburger Tor. Is het echter mogelijk om in je tas een lading bier + champagne mee te nemen of wordt daar op gecontroleerd?
HA! die avond daarvoor inderdaad Paul Pots ook al zien inzingen! 0,4 voor 3,5 was inderdaad te doen, was later de op avond wel anders trouwens... Toen het terrein bijna leeg was nog bij een Berliner Kindl stand gestaan waar we nog een uurtje anderhalf voor 2 euro de glas doordronken.quote:Op dinsdag 4 januari 2011 12:38 schreef Greatmarked het volgende:
Wij waren om 3 uur 's middags al bij de Tor, toen was er 0 controle. Maar 0,4 liter bier voor 3,50 vonden wij prima te doen..
De avond ervoor Paul Pots in zien zingen en op de avond zelf ook kippenvel.. Echt wat een fantastisch feest, Silverster @ Berlin!
Hee dank je wel!quote:Op dinsdag 4 januari 2011 23:39 schreef Terpentin07 het volgende:
Ik denk dat deze dingen ook leuk voor kinderen zijn.
Berliner Zoo
Tierpark Berlin
Sea Life
Madame Tussauds
Legoland Discovery Centre
Ritter Sport Chocolade Shop, met een klein museum en je kan je eigen chocolde laten maken
Technikmuseum, mijn absolute aanrader
En dan heb je natuurlijk nog de bezienswaardigheden als de rijksdag, tv toren en de sony center. Ook de KaDeWe zou ik gaan bezoeken inclusief de bovenste etage met zijn groot aanbod aan delicatessen.
Drie dagen zijn helaas een beetje kort maar ik zou ook een bezoek aan Potsdam brengen met zijn overweldigende kasteelpark Sanssouci en het prachtige oude centrum.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |