Maar in een vreemde haven navigerend onder zeil met wind uit een bepaalde hoek in een 36-voeter is niet iets wat je kan vergeljiken met een Splash in een haventje aan meer. Motor is veel veiliger, ook voor andere schepen die dan niet rekening hoeven te houden met een boot die zo nodig moet zeilen in de havenkom bij aanloopquote:Op dinsdag 24 augustus 2010 22:18 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Je bent duidelijk geen zeiler, anders had je geweten dat het prima mogelijk is om onder zeil aan te meren in een haven. Sterker nog, het is onderdeel van iedere zeilcursus. De reden waarom het in Nederland meestal verboden is om in de haven te zeilen is de verminderde wendbaarheid waardoor er tijdens drukte in de haven ongelukken kunnen gebeuren.
Met een boot van een meter of 12 kun je tot windkracht 4 gecontroleerd en veilig een haven binnen lopen onder zeil, als het harder gaat waaien vangt het tuig te veel wind waardoor het lastiger wordt om de snelheid uit de boot te halen. Bij kleinere bootjes kun het nog prima tot windkracht 7. Toen ik nog Splash zeilde (bootje vergelijkbaar met een Laser) was het geen probleem om voor de wind aan te komen zeilen met windkracht 5-6 en dan in een klap de boot stil te leggen door sterk op te loeven en het zeil los te laten. Een been in het water houden deed vervolgens de rest.
Ook weg varen is geen probleem, zelfs niet aan lager wal mits er niet te veel golfslag staat (een redelijke aanname in een haven) en de boot niet al te groot is. Een zetje, en goed aan de wind sturen geven je dan snel voldoende afstand van de wal om veilig weg te kunnen varen. Een motor dient echt puur het gemak en zorgt voor meer veiligheid in een drukke haven, technisch gezien is het niet nodig.
Dat zeg ik dus ook.quote:Op dinsdag 24 augustus 2010 22:33 schreef Rookert het volgende:
Motor is veel veiliger, ook voor andere schepen die dan niet rekening hoeven te houden met een boot die zo nodig moet zeilen in de havenkom bij aanloop
Ja ik had dat niet gelezen, non-discussie over recordsquote:Op dinsdag 24 augustus 2010 22:43 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Dat zeg ik dus ook.Maar het kan wel, moussie doet alsof het echt onmogelijk is, alsof een boot onder zeil een soort ongecontroleerd projectiel is.
Zelfs met een boot 36 voeter kun nog wel onder zeil de haven binnen komen als je de boot goed kent. Maar praktisch is het niet en bij drukte is het niet veilig en dus wordt gewoon meestal de motor gebruikt.
http://www.lauradekker.nl/Basis.aspx?Tid=2&Lid=12&Lit=VIEWquote:Ik ben al weer twee dagen onderweg en geniet van de rust en ruimte om mij heen.Momenteel een goede wind na een dag weinig wind,dus motor erbij
Ze is nog niet begonnenquote:Op woensdag 25 augustus 2010 07:06 schreef dylany het volgende:
[..]
http://www.lauradekker.nl/Basis.aspx?Tid=2&Lid=12&Lit=VIEW
Ik had begrepen dat de reis rond de wereld gezeild zou worden.
Lees anders even terug wat ik daarvoor zei. Ik zei dat het in veel havens verboden is om onder zeil binnen te varen. Ik zeg nergens dat het niet kan, anders had ik dat woordje 'veel' wel weggelaten. En bij gebrek aan een online bron om die bewering te staven appelleer ik aan de logica en geef ik aan waarom dat zo is, zo'n havenmeester kan immers niet ruiken hoe goed jij bent/je boot kent, die neemt het risico gewoon niet.quote:Op dinsdag 24 augustus 2010 22:43 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Dat zeg ik dus ook.Maar het kan wel, moussie doet alsof het echt onmogelijk is, alsof een boot onder zeil een soort ongecontroleerd projectiel is.
Zelfs met een boot 36 voeter kun nog wel onder zeil de haven binnen komen als je de boot goed kent. Maar praktisch is het niet en bij drukte is het niet veilig en dus wordt gewoon meestal de motor gebruikt.
Het hangt ook van de boot af, een logge Lemsteraak van 12 meter is minder goed te controleren onder zeil dan een Bavaria 36.
Tja je moet wat als je je aan de leerplicht wil onttrekken.quote:Op woensdag 25 augustus 2010 09:22 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
tja.. Het is niet zo erg 'solo' niet zo erg 'zeilen' en niet zo erg 'record'..het is meer een plezierreisje. Op zich prima, maar ja, het moet een naam hebben. De sponsor wil ook wat.
Het kan me werkelijk niks schelen.quote:Op woensdag 25 augustus 2010 10:43 schreef moussie het volgende:
[..]
Lees anders even terug wat ik daarvoor zei. Ik zei dat het in veel havens verboden is om onder zeil binnen te varen. Ik zeg nergens dat het niet kan, anders had ik dat woordje 'veel' wel weggelaten. En bij gebrek aan een online bron om die bewering te staven appelleer ik aan de logica en geef ik aan waarom dat zo is, zo'n havenmeester kan immers niet ruiken hoe goed jij bent/je boot kent, die neemt het risico gewoon niet.
Ik veronderstel zomaar dat de WSSCR dat ook weet, dat je in veel havens je motor moet gebruiken, mi is de logische conclusie dan dat je tijdens een WSSCR-poging assisted je motor mag gebruiken, in de haven.
quote:Op woensdag 25 augustus 2010 12:10 schreef DroogDok het volgende:
[..]
Tja je moet wat als je je aan de leerplicht wil onttrekken.
waarom reageer je dan?quote:Op woensdag 25 augustus 2010 13:42 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Het kan me werkelijk niks schelen.
Spuitje 11 geeft modderquote:Op woensdag 25 augustus 2010 13:24 schreef spuitje het volgende:
If Laura completes the voyage, any record she claims would be unofficial and likely to be challenged. The Guinness' World Records and the World Sailing Speed Record Council have decided they will no longer recognize records for "youngest" sailors to avoid encouraging dangerous attempts.
bron
Say what? Sinds wanneer bepaal jij waarover anderen mogen praten op een forum? Als jij niet wil praten of lezen over records en regels en hoe die gecontroleerd worden lees je er maar over heen of zo.quote:Op woensdag 25 augustus 2010 17:43 schreef Rookert het volgende:
[..]
Praat ook even voor jezelf aub moussie, kappen moet van beide kanten komen![]()
Thanks, klaar
Hoe bedoel je dit?quote:Op woensdag 25 augustus 2010 18:34 schreef moussie het volgende:
[..]
Say what? Sinds wanneer bepaal jij waarover anderen mogen praten op een forum? Als jij niet wil praten of lezen over records en regels en hoe die gecontroleerd worden lees je er maar over heen of zo.
Dat je op een forum over hetgeen jij een 'non-discussie' vindt heen moet gaan lezen als je er niets van wil weten.quote:
Ze schiet al lekker op!quote:Nog 170 zeemijlen naar de Canarische eilanden. Guppy loopt geweldig. Met twee "zeiltjes" op, de genua en de stormfok haal ik 6 knoop. Gisteren rolde Guppy nogal omdat ik de wind schuin van achteren had. Ik ben nu 4 dagen op zee en voel me prima.Ik ben inmiddels helemaal in mijn ritme en de macaroni die ik heb gekookt smaakt best. Af en toe zie ik in de verte een zeilboot en er kwam er ook een me tegemoet, een heel aparte ervaring op zee! Dolfijnen komen geregeld kijken of het goed met me gaat.
Bah, ruime wind/plat op de oceaanquote:Op woensdag 25 augustus 2010 21:45 schreef BabeWatcher het volgende:
Van haar site:
[..]
Ze schiet al lekker op!Laura
Dolfijnenquote:Op woensdag 25 augustus 2010 21:45 schreef BabeWatcher het volgende:
Van haar site:
[..]
Ze schiet al lekker op!Laura
Nonstop zeilen (voor zover mogelijk qua proviand en brandstof) doet bijna niemand. Alleen de echte snelheidsrecordjagers willen dit, het is namelijk ook doodzonde van de schitterende plekken waar je komtquote:Op woensdag 25 augustus 2010 23:21 schreef livelink het volgende:
Ze is alweer klaar met de eerste etappe. Nu mag ze op de Canarische eilanden wachten tot ze weer veilig verder kan varen. Ik weet niet, toch een tikje een anticlimax. Hoe zit dat dan met mensen die non-stop zeilen? Nemen die een hele andere route of zo?
quote:Op woensdag 25 augustus 2010 23:26 schreef trolololo het volgende:
Hier is ze nog best knap
[ afbeelding ]
Loop binnen bij boekhandel en zoek de Waterkampioen. Staat interview in met pedobear foto'squote:Op woensdag 25 augustus 2010 23:26 schreef trolololo het volgende:
Hier is ze nog best knap
[ afbeelding ]
Scan ze in en PM ze naar mij.quote:Op woensdag 25 augustus 2010 23:33 schreef Rookert het volgende:
[..]
Loop binnen bij boekhandel en zoek de Waterkampioen. Staat interview in met pedobear foto's
Wel mooie verder
Serieus?quote:Op woensdag 25 augustus 2010 23:33 schreef Rookert het volgende:
[..]
Loop binnen bij boekhandel en zoek de Waterkampioen. Staat interview in met pedobear foto's
Je kunt ook de echte bazenroute doen. Dan meer je aan op Pitcairn, of Tristan da Cunha, of Ile Amsterdam. Tis al aardig dat Laura St. Helena wil aandoen.quote:Op woensdag 25 augustus 2010 23:24 schreef Rookert het volgende:
Nonstop zeilen (voor zover mogelijk qua proviand en brandstof) doet bijna niemand. Alleen de echte snelheidsrecordjagers willen dit, het is namelijk ook doodzonde van de schitterende plekken waar je komt
Een echte bazenroute is in de winter (in de zomer hier dus) de wereld rond zeilen via Kaap de Goede Hoop naar Tasmanie en dan ten zuiden van Nieuw-Zeeland langs naar Kaap Hoorn. Ook wel de Roaring Forties en de Furious Fifties genoemd.quote:Op donderdag 26 augustus 2010 02:58 schreef Perico het volgende:
Je kunt ook de echte bazenroute doen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |