Hij heeft het toch ook niet over "dt-toevoeging"?quote:Op zondag 8 augustus 2010 01:48 schreef DeLuna het volgende:
Het is ook geen "dt-gebruik," want je gebruikt geen "dt", je voegt alleen een "t" toe.

Noem het maar gewoon correcties in persoonsvormenquote:Op zondag 8 augustus 2010 01:48 schreef DeLuna het volgende:
Het is ook geen "dt-gebruik," want je gebruikt geen "dt", je voegt alleen een "t" toe.

Sommigen:quote:Op zondag 8 augustus 2010 01:49 schreef theKiD het volgende:
[..]
Ik kan me er niet druk om maken. En sommige doen er ook beter aan om zich om andere dingen druk te maken dan om een domme d/ dt fout..

Dat bedoel ik dus.. Get a life ipv iemand zonodig te moeten corrigeren.quote:Op zondag 8 augustus 2010 01:52 schreef apogee het volgende:
[..]
Sommigen:
"De algemene regel is dat woorden als sommige een meervoudsuitgang -n krijgen als ze personen aanduiden en zelfstandig worden gebruikt."

Daar is het toch een klaagtopic voor?quote:Op zondag 8 augustus 2010 01:53 schreef theKiD het volgende:
[..]
Dat bedoel ik dus.. Get a life ipv iemand zonodig te moeten corrigeren.

Wie is het damesmeisje in je UI?quote:Op zondag 8 augustus 2010 01:54 schreef apogee het volgende:
[..]
Daar is het toch een klaagtopic voor?

Open er een topic over als ik er niet op mag reagerenquote:Op zondag 8 augustus 2010 01:54 schreef apogee het volgende:
[..]
Daar is het toch een klaagtopic voor?
 Stelletje pellingsnazi' s
 Stelletje pellingsnazi' s   

quote:Op zondag 8 augustus 2010 01:55 schreef Sjapoela het volgende:
En zo leer ik nog eens wat; ik dacht toch echt dat "ik wordt morgen 22 jaar" correct gespeld was. Mja, thx!
quote:Op maandag 15 december 2008 19:27 schreef zarGon het volgende:
Noem je poes 'Ik'. Kun je de letter t plaatsen achter werkwoorden als je het over hem hebt! "Ik wordt vandaag gecastreerd!"
Humor alom.

quote:Op zondag 8 augustus 2010 01:49 schreef theKiD het volgende:
[..]
Ik kan me er niet druk om maken. En sommige doen er ook beter aan om zich om andere dingen druk te maken dan om een domme d/ dt fout..
zucht.

Wat is "dt-gebruik" dan?quote:Op zondag 8 augustus 2010 01:49 schreef CaptainCookie het volgende:
[..]
Hij heeft het toch ook niet over "dt-toevoeging"?
 Je gebruikt een d en een t, niet dt. Veel mensen noemen dat dt, maar da's ook fout.
 Je gebruikt een d en een t, niet dt. Veel mensen noemen dat dt, maar da's ook fout.   

Na 2 keer te hebben herlezen heb ik jammer genoeg geen spelfout kunnen ontdekkenquote:Op zondag 8 augustus 2010 01:58 schreef Remco05 het volgende:
Terechte klacht, hoewel ik in de late uurtjes ook wel eens een spelfout maak. Ik ben dan ook te lui om mijn posts na te lezen voordat ik ze invoer.

Wat je zegd. Proost.quote:

quote:Goedbeschouwd/t/dt snakten we kortgeleden nog naar Siberische vrieskou, maar inmiddels word/t/dt je door een bijdehand/t/dte havo-leerling die halverwege juli nog spectaculair in de rond/t/dte skateboardde, alweer ontactisch toegesnauwd/t/dt dat hij een zonovergoten pinksterdag verbeid/t/dt; het is ook nooit goed!

Als je toch zo'n taalpurist bent, waarom zeg je hier dan 'lees' i.p.v. 'leest' aangezien je het tegen meerdere mensen hebt?quote:

eitje:quote:

Inderdaad. En de mensen die het niet goed doen, zijn niet bij voorbaat te dom om serieus te nemen. Dat vind ik wel erg kort door de bocht.quote:Op zondag 8 augustus 2010 12:17 schreef gebrokenglas het volgende:
Als het zo simpel was zouden meer mensen foutloos schrijven.

Dit meen je niet serieus, tochquote:Op zondag 8 augustus 2010 12:11 schreef Lexis het volgende:
[..]
Als je toch zo'n taalpurist bent, waarom zeg je hier dan 'lees' i.p.v. 'leest' aangezien je het tegen meerdere mensen hebt?
Terechte klacht hoor, dat wel.
 ?
?

Fout.quote:Op zondag 8 augustus 2010 12:18 schreef gebrokenglas het volgende:
eitje:
Goedbeschouwd snakten we kortgeleden nog naar Siberische vrieskou, maar inmiddels word je door een bijdehandte havo-leerling die halverwege juli nog spectaculair in de rondte skateboardde, alweer ontactisch toegesnauwd dat hij een zonovergoten pinksterdag verbeidt; het is ook nooit goed!

Dat is aan jou de vraag.quote:

gebiedende wijs meervoud was vroegâh met +t, maar kan nu nogsteedsquote:Op zondag 8 augustus 2010 12:29 schreef CaptainCookie het volgende:
[..]
Dit meen je niet serieus, toch?

quote:

Lees dit eens.quote:Op zondag 8 augustus 2010 12:46 schreef apogee het volgende:
[..]
gebiedende wijs meervoud was vroegâh met +t, maar kan nu nogsteeds

Jij vindt 'Neemt een snoepje!' niet ouderwets klinken?quote:Op zondag 8 augustus 2010 13:12 schreef Lexis het volgende:
Ik was eigenlijk wel serieus. Ik was er niet van op de hoogte dat dit vroegah was, want ik heb dit vroegah wel zo geleerd. Nouja, het zal wel, ik blijf het wel gewoon doen. Onzin dat zoiets als verouderd wordt beschouwd, ik denk dat het nog prima kan.
Waar gaat het heen met onze taal zeg.

quote:Op zondag 8 augustus 2010 13:15 schreef Stokfiguur het volgende:
Ik wacht met smart tot nederland inziet dat het gebruik van dt (en dergelijke onzinnige ouderwetse taalregels) in de moderne samenleving overbodig is.

Dat vind ik maar raar. Iemand is bijdehand, niet bijdehant. Dus zou het ook logisch zijn om het bijdehandte te schrijven.quote:

Nope. En wie zegt er nou trouwens nog dat iemand een snoepje moet nemen? Je kiest wel een ouderwets zinsverband, maar dat terzijde.quote:Op zondag 8 augustus 2010 13:15 schreef CaptainCookie het volgende:
[..]
Jij vindt 'Neemt een snoepje!' niet ouderwets klinken?

Vind dat er altijd een groot verschil is tussen iets wat simpelweg fout is, en iets wat altijd een correcte taalregel is geweest maar gewoon nooit meer gebruikt wordt, waarna men maar heeft besloten dat de regel nu anders is.quote:Op zondag 8 augustus 2010 13:10 schreef gekkewiebel het volgende:
[..]
En toch staat er dat het niet meer kan en mag.
 .
 .

Je kan ook weer met elkaar gaan communiceren door met een knuppel te slaan en hard te grunten. Dan hoef je je helemaal niet meer druk te maken om taalregelsquote:Op zondag 8 augustus 2010 13:15 schreef Stokfiguur het volgende:
Ik wacht met smart tot nederland inziet dat het gebruik van dt in de moderne samenleving overbodig is.
 .
 .
											|  | 

| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |