abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_84899074
Ik wil een keer buikspek maken met zo'n mooie korst, maar wat kan ik qua prijs verwachten per kilo voor zo'n goedkoop vlees? Mag toch niet meer dan 15 euro per kilo zijn lijkt mij, alleen weet ik dat slagers altijd zo verrekkes duur zijn.
Nog iemand tips wat erbij te serveren? Wil het graag Gordon Ramsay style klaarmaken.
  donderdag 5 augustus 2010 @ 16:49:40 #3
245626 error_404
nee, toch niet...
pi_84899295
In before kanibalentopic.
Op vrijdag 4 september 2009 schreef MarkyMarkx het volgende: Held _O_
hier schreef tong80 het volgende: _O_ :P
hier schreef stevenmac26 het volgende: :D
  donderdag 5 augustus 2010 @ 17:06:38 #4
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_84899848

Dit stuk buikspek dat ik kocht in de boerderijwinkel van het Duke of Berkshire varken kostte 6 euro de kilo.
En dat is topkwaliteit van blije, vette varkens.
Als ik het hier bij een slager ga halen vragen ze er vast het driedubbele voor. Zo zijn ze.

pi_84904031
quote:
Op donderdag 5 augustus 2010 16:43 schreef hanskraaijjr het volgende:
Ik wil een keer buikspek maken met zo'n mooie korst, maar wat kan ik qua prijs verwachten per kilo voor zo'n goedkoop vlees? Mag toch niet meer dan 15 euro per kilo zijn lijkt mij, alleen weet ik dat slagers altijd zo verrekkes duur zijn.
Nog iemand tips wat erbij te serveren? Wil het graag Gordon Ramsay style klaarmaken.
Ga naar de slager, daar liggen vast speklappen in de toonbank. Dan weet je wat voor prijs je kan verwachten.
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
  donderdag 5 augustus 2010 @ 21:58:21 #6
22851 Erosjuhhh
Blijven dromen schatjuh
pi_84912035
quote:
Op donderdag 5 augustus 2010 16:43 schreef hanskraaijjr het volgende:
Voor 15 euro per kilo koop je lekkere biefstuk :9
Vroeger maakte het niet uit welk bier je dronk, maar toen dacht je ook dat alle meisjes hetzelfde waren
  donderdag 5 augustus 2010 @ 22:25:27 #7
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_84913676
Goedkope biefstuk, hooguit.
  donderdag 5 augustus 2010 @ 22:39:34 #8
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_84914458
Waar woont TS?

Ik vind een uit de oven met een krokante in ruitjes gekerfde zwoerd altijd het lekkerst :)
  donderdag 5 augustus 2010 @ 22:40:57 #9
128548 pavv
The computer says NO
pi_84914541
net gehaald..... 1.7 kilo buikspek, bij de hanos (horeca-groothandel)

zie linksonder:

kosten.... nog geen 4 euro/kilo (het is immers niets anders dan speklappen aan een stuk he.)

Ik was eigenlijk opzoek naar Livar buikspek, maar dat was op. En met dit stuk buispek kan ik ook wel homemade bacon maken
pi_84914619
quote:
Op donderdag 5 augustus 2010 17:06 schreef RobinOok het volgende:
[ afbeelding ]

Dit stuk buikspek dat ik kocht in de boerderijwinkel van het Duke of Berkshire varken kostte 6 euro de kilo.
Als ik het hier bij een slager ga halen vragen ze er vast het driedubbele voor. Zo zijn ze.

[ afbeelding ]
Mijn vader maakte daar altijd babi pangang van. Een nachtwerk (nou ja dat maakte hij ervan) van een paar uur.
The only true wisdom is in knowing you know nothing. -- [b]Socrates [/b]
I know nothing, I come from Barcelona. -- [b]Manuel[/b]
  donderdag 5 augustus 2010 @ 22:44:45 #11
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_84914775
Dan zal het vast lekker zijn geweest. :Y
  donderdag 5 augustus 2010 @ 23:23:57 #12
255392 De_Taartjesfee
Hoardin' like a hoarder
pi_84917089
Buikspek O+ Dun gesneden, op brood met boter en een likje mosterd :9~
I`m not weird. I`m limited edition.
pi_84918667
Kost inderdaad geen drol bij de Hanos.

Koop ook altijd kogel heel gevliesd, 13,50 per kilo :)
Zelf portioneren en je eet mooi goedkoop biefstuk, veel beter dan bij welke supermarkt dan ook :)
Meer fan van Rib-eye, ietsjes duurder maar wel geweldig van smaak.
pi_84918711
quote:
Op donderdag 5 augustus 2010 22:44 schreef RobinOok het volgende:
Dan zal het vast lekker zijn geweest. :Y
Yep, altijd als eerste op en in geen enkel opzicht te vergelijken met de babi pangang van de chinees. Ik moet zeggen dat ik wel degene was die alleen de stukjes vlees eruit pikte ben niet zo dol op vet.
The only true wisdom is in knowing you know nothing. -- [b]Socrates [/b]
I know nothing, I come from Barcelona. -- [b]Manuel[/b]
pi_84927603
misschien bij www.beefensteak.nl
TS woont trouwens in Helmond dus best is niet zo ver weg in ieder geval.
pi_84927673
Gekookt buikspek uit eigen slacht op het brood tijdens lunch. Alleen al daarvoor eet ik wel eens tussen de middag bij mijn ouders. :)
pi_84927698
quote:
Op vrijdag 6 augustus 2010 09:50 schreef hanskraaijjr het volgende:

TS woont trouwens in Helmond
Dan moet TS gewoon kattenspek vangen :P
Haha, U schakelt nog. Test een DAF !
pi_84927840
quote:
Op donderdag 5 augustus 2010 22:42 schreef Charmian het volgende:

[..]

Mijn vader maakte daar altijd babi pangang van. Een nachtwerk (nou ja dat maakte hij ervan) van een paar uur.
Hmm babi pangang van buikspek. ik heb 1 afhaal restaurant gevonden die babi pangang met buikspek bezorgt (Betawi, Amsterdam) Als je dat dan bestelt belt er zo'n schattig Indonesisch vrouwtje of je zeker weet dat je wel de babi pangang met buikspek wilt omdat dat niet de babi pangang is die je bij de afhaal chinees krijgt :+
  vrijdag 6 augustus 2010 @ 18:05:52 #19
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_84947172
Livar heeft wel heel erg lekker varkensvlees.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  vrijdag 6 augustus 2010 @ 20:36:25 #20
22851 Erosjuhhh
Blijven dromen schatjuh
pi_84952719
quote:
Op donderdag 5 augustus 2010 22:25 schreef RobinOok het volgende:
Goedkope biefstuk, hooguit.
Ik kan het lekker genoeg klaarmaken :6
Vroeger maakte het niet uit welk bier je dronk, maar toen dacht je ook dat alle meisjes hetzelfde waren
pi_84974085
quote:
Op donderdag 5 augustus 2010 17:06 schreef RobinOok het volgende:
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Vraagjes over de bovenkantvan een stuk buikspekin mijn vriezer: er zit bij mij nog wat haar op hier en daar en het geheel van de bovenkant ziet er (in mijn herinnering, heb het nu even niet bij me) niet heel eetbaar uit. Wat daarmee te doen? En ik heb het ingevroren:eerst helemaal ontdooien? En hoe pak je dat het beste aan? Ik heb nog nooit zo'n groot stuk ontdooit beda ht ik me later. De verkoopster zei me dat ik het best kon ontdooien tot een graad of nul, de benodigde hoeveelheid afsnijden en de rest terug in de vriezer stoppen. Is dat aan te raden?
anonieme razernist
  zaterdag 7 augustus 2010 @ 14:49:51 #22
128548 pavv
The computer says NO
pi_84974985
volgende keer verdelen in porties....vóór je het gaat invriezen...scheelt een boel ellende

deels ontdooien is een slecht plan. als je het echt nog even wilt verdelen kun je het beter even bij de slager door de lintzaag laten halen.

sowieso het stuk ontdooien in de koelkast en dit kan afhankelijk van het formaat wel een a twee dagen duren (doe het wel even in een bak ofzo, er komt nog wel wat vocht vrij bij het ontdooien)
daarna meteen gaan bewerken en bereiden.

na de bereiding kun je wel weer een gedeelte invriezen indien gewenst.

smakelijk!
  zaterdag 7 augustus 2010 @ 14:51:37 #23
45206 Pietverdriet
pi_84975041
quote:
Op zaterdag 7 augustus 2010 14:20 schreef NoCigar het volgende:

[..]

Vraagjes over de bovenkantvan een stuk buikspekin mijn vriezer: er zit bij mij nog wat haar op hier en daar en het geheel van de bovenkant ziet er (in mijn herinnering, heb het nu even niet bij me) niet heel eetbaar uit. Wat daarmee te doen? En ik heb het ingevroren:eerst helemaal ontdooien? En hoe pak je dat het beste aan? Ik heb nog nooit zo'n groot stuk ontdooit beda ht ik me later. De verkoopster zei me dat ik het best kon ontdooien tot een graad of nul, de benodigde hoeveelheid afsnijden en de rest terug in de vriezer stoppen. Is dat aan te raden?
Wat wil je dan doen?
  zaterdag 7 augustus 2010 @ 15:32:08 #24
52575 Schranseman
Heeft altijd honger
pi_84976119
Net mijn Pink Salt binnen. Volgende week ga ik zelf bacon maken. Nu nog even op zoek naar een mooi stukkie buikspek (liefst livar).
Schranseman heeft honger en vertelt erover op http://www.brambbq.nl
  zaterdag 7 augustus 2010 @ 16:22:36 #25
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_84977356
quote:
Op zaterdag 7 augustus 2010 14:20 schreef NoCigar het volgende:

[..]

Ja, op dat stuk buikspek van mij zat ook de huid nog op. Maar niet echt haren. Het momofuku-recept vraagt om huidloos, ik heb dat met een scherp fileermes zo goed en zo kwaad als het ging eraf gesneden. Gewoon hand op het stuk spek leggen en dan voorzichtig horizontaal snijden. Dat vel heeft nog weken in de ijskast gelegen, in de hoop dat ik er nog iets spannends voor kon verzinnen. Weggegooid en toen kwam ik natuurlijk meteen wel een recept tegen. Ik geloof zelfs in hetzelfde boek?

Ik had ook nog een ander recept, voor roodgekookt spek, dat vroeg om spek met vel. (al zal ik dat volgende keer geloof ik niet meer doen, zie daar het voordeel niet van en ik vind het ook een beetje een vies idee)

(dit is dus nog met huid)

Maar euh, wat ik zou doen, NoCigar is gewoon het hele stuk spek bereiden en daarna in porties invriezen.
Als je 't al eerder in stukken snijdt, zoals ik die plakken hierboven, dan is het trouwens wel makkeijker om de huid eraf te snijden, dat wel. Maar je krijgt gewoon de mooiste plakken als je 't in zijn geheel bereid, terugkoelt en dan pas aansnijdt.

Ik heb nu dus ook nog wat plakken momofukuspek in de vriezer. Kan ik gewoon een keertje 's middags een broodje stomen, spek even warm maken cq opbakken in een pannetje, komkommer erbij, hoisin en sriracha en smullen maar.

Oja, dat ontdooien, ik weet niet meer hoe lang dat duurde, maar ik denk dat ik het gewoon een dag heb ontdooid in de ijskast en daarna moet het toch nog 6 tot maximaal 24 uur "pekelen". Dan ontdooit het ook weer verder. Volgens mij komt het niet zo nauw omdat het toch lang de oven in gaat. Het is ook niet zo enorm dik/massief, als bijvoorbeeld een kalkoen. Volgens mij ontdooit het best snel/normaal.
  zaterdag 7 augustus 2010 @ 16:34:57 #26
128548 pavv
The computer says NO
pi_84977712
quote:
Op zaterdag 7 augustus 2010 15:32 schreef Schranseman het volgende:
Net mijn Pink Salt binnen. Volgende week ga ik zelf bacon maken. Nu nog even op zoek naar een mooi stukkie buikspek (liefst livar).
LOL.... Hier net afgelopen vrijdag de buikspek in de pink salt (o.a) gezet...
volgende week zaterdag ga ik hem roken tot bacon. *O*
  zaterdag 7 augustus 2010 @ 16:36:08 #27
45206 Pietverdriet
pi_84977745
Wat bedoelen jullie met pink salt?
  zaterdag 7 augustus 2010 @ 16:42:47 #28
128548 pavv
The computer says NO
pi_84977916
quote:
Op zaterdag 7 augustus 2010 16:36 schreef Pietverdriet het volgende:
Wat bedoelen jullie met pink salt?
quote van http://www.bbq-nl.com
quote:
Eén van de ingrediënten in de cure is Pink Salt, of Insta Cure #1, ik heb dit in de VS besteld. Toen ik mijn slager vertelde wat ik wilde doen vroeg hij gelijk of ik baconzout nodig had, dus je kunt ook bij je slager iets dergelijks krijgen. Als je dit doet, informeer dan goed hoeveel je nodig hebt van dit spul! Wat ik van de heren van Worstlog heb begrepen is het product dat hier gebruikt wordt anders dan het Amerikaanse Pink Salt.
Waarom is dit belangrijk? In Pink Salt zit nitriet, dit zorgt ervoor dat gevaarlijke organismen zoals botulisme geen kans maken te groeien terwijl je bacon in de koelkast ligt. Nitriet komt gewoon in de natuur voor, het zit bijvoorbeeld in spinazie, maar in grote hoeveelheden is het schadelijk voor de mens!!!! Als je dus dood neervalt na het maken van dit recept moet je niet komen klagen bij mij
Verder zorgt nitriet er voor dat je vlees rood blijft, ik kwam op het net ook recepten tegen voor bacon zonder Pink Salt, maar de mensen die het op die manier maakte schreven dat de bacon aan de binnenkant grijs was.
Ik wil echter een mooi eindresultaat zonder het gevaar te lopen dat ik mezelf, en de rest van de familie, vergiftig dus gebruik ik Pink Salt.
pi_84978067
Pink Salt is salpeterzout :).

-edit-
Bijvoorbeeld ook in deze variant in NL te koop:
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  zaterdag 7 augustus 2010 @ 16:52:34 #30
45206 Pietverdriet
pi_84978245
Ah nitraatpekelzout.
Dacht al dat het himalaya zout was wat jullie bedoelden. Dat is leuk voor decoratie maar om te pekelen niet echt goed.
  zaterdag 7 augustus 2010 @ 16:53:24 #31
45206 Pietverdriet
pi_84978267
quote:
Op zaterdag 7 augustus 2010 16:42 schreef pavv het volgende:

[..]

quote van http://www.bbq-nl.com
[..]

Die persoon heeft het mis, er zit nitraat in, niet nitriet. Nitriet is erg giftig.
pi_84980777
quote:
Op zaterdag 7 augustus 2010 14:51 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Wat wil je dan doen?
Nou, met dat stuk buikspek waarschijnlijk iets Zoals Robinook hierboven. Dat kan idd wel in een stuk. Maar ik heb ook nog een vrij groot stuk kinnenbakspek liggen die ik in porties wil verdelen voor Amatriciana-saus (denk ik), en dat stuk is gewoon te groot. Kostte trouwens ook niks, daarom waarschijnlijk van die grote stukken.
anonieme razernist
pi_84980842
quote:
Op donderdag 5 augustus 2010 22:42 schreef Charmian het volgende:

[..]

Een stuk buikspek wat in een ovenschaal past, insnijden aan de spekkant en inwrijven met vijf-kruidenpoeder en zout. Nacht laten marineren in de koelkast en garen in de oven. Dat kan van te voren.
Het spek in dunne plakken snijden en uitbakken in een droge koekepan.
Dat is het principe, zoals ik het van mijn indo-ex heb geleerd.
Ik hield ook nooit van speklappen, maar dit vind ik heerlijk!
Je kunt ook buikspek met zwoerd gebruiken, maar dan is het makkelijker om in het zwoerd alvast inkepingen te maken voor de plakken die je wilt snijden te maken.

Zwoerd onsmakelijk? In de supermarkt kan je zakken 'knabbelspek' kopen. Het smaakt als spek-chips en het is uitgebakken zwoerd. ;)
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_84981277
quote:
Op zaterdag 7 augustus 2010 16:22 schreef RobinOok het volgende:

[..]

Ja, op dat stuk buikspek van mij zat ook de huid nog op. Maar niet echt haren. Het momofuku-recept vraagt om huidloos, ik heb dat met een scherp fileermes zo goed en zo kwaad als het ging eraf gesneden. Gewoon hand op het stuk spek leggen en dan voorzichtig horizontaal snijden. Dat vel heeft nog weken in de ijskast gelegen, in de hoop dat ik er nog iets
En bedankt weer :). Ik zal ook eens zoeken naar een mooie huidbereiding :). Ik dat al te denken aan een mooi verguld wenkbrouwenpincetje om de haren eruit te trekken.

Ontdooit er wel eens iemand iets in de magnetron? Ik vries eigenlijk heel weinig vlees in en kwam er laatst achter dat er hier zo'n ontdooiprogramma opzit. Het was in dit geval gehakt dus niet erg in dit geval dat het wat gaarde, maar het zag er nogal onsmakelijk uit. Dus volgende keer maar weer gewoon in de koelkast als ik er op tijd aan denk.

Ik heb ooit overigens een jaar of twee een gans van de Lidl in de vriezer gehad die ik over de datum heb laten komen, aangezien telkens als ik eraan dacht ik me realiseerde dat hij ook nog een dag of twee moest ontdooien zodat ik uiteindelijk op een doordeweekse maandag of dinsdag na mijn werk nog aan de
slag zou moeten om dat monster te bereiden. Geen zin en de twintig plus Euro was toch al uitgegeven
anonieme razernist
pi_84981402
quote:
Op zaterdag 7 augustus 2010 18:25 schreef NoCigar het volgende:

[..]

En bedankt weer :). Ik zal ook eens zoeken naar een mooie huidbereiding :). Ik dat al te denken aan een mooi verguld wenkbrouwenpincetje om de haren eruit te trekken.

Ontdooit er wel eens iemand iets in de magnetron? Ik vries eigenlijk heel weinig vlees in en kwam er laatst achter dat er hier zo'n ontdooiprogramma opzit. Het was in dit geval gehakt dus niet erg in dit geval dat het wat gaarde, maar het zag er nogal onsmakelijk uit. Dus volgende keer maar weer gewoon in de koelkast als ik er op tijd aan denk.

Ik heb ooit overigens een jaar of twee een gans van de Lidl in de vriezer gehad die ik over de datum heb laten komen, aangezien telkens als ik eraan dacht ik me realiseerde dat hij ook nog een dag of twee moest ontdooien zodat ik uiteindelijk op een doordeweekse maandag of dinsdag na mijn werk nog aan de
slag zou moeten om dat monster te bereiden. Geen zin en de twintig plus Euro was toch al uitgegeven
Als je er bijna op tijd aan denkt, kan je beginnen met ontdooien in een bak warm, niet heet water. Ik heb altijd het idee dat het eerste stukje het langzaamst gaat. Dan verder laten ontdooien in de koelkast.
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
  zaterdag 7 augustus 2010 @ 18:39:39 #36
45206 Pietverdriet
pi_84981729
Nooit in warm water ontdooien, gewoon koud water uit de kraan gaat snel genoeg en je kweekt niet versneld bacterien. Je ontdooit dan in een kwartier tot half uur de grootste stukken vlees.
pi_84981775
quote:
Op zaterdag 7 augustus 2010 18:39 schreef Pietverdriet het volgende:
Nooit in warm water ontdooien, gewoon koud water uit de kraan gaat snel genoeg en je kweekt niet versneld bacterien. Je ontdooit dan in een kwartier tot half uur de grootste stukken vlees.
Ok. Weer wat geleerd. :D
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
  zaterdag 7 augustus 2010 @ 18:42:17 #38
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_84981813
quote:
Op zaterdag 7 augustus 2010 18:25 schreef NoCigar het volgende:
Ja, vlees ontdooit altijd het beste in de koelkast. Ik doe het heel, heel soms in de magnetron. (gehakt of kipfilet of zo) En dan is mijn truc om ongeveer elke anderhalf tot 2 minuten even een pauze in te lassen, dat wat eventueel te warm aan het worden was koelt dan weer af door het omringende dat nog bevroren is. En dan even verleggen voor je verder gaat met 't ontdooi-programma.

Pekingeend is ook zo'n onding om te ontdooien, kost ook gerust 2 dagen. Maar zoiets zou ik echt nooit in de magnetron doen.
pi_84982252
quote:
Op donderdag 5 augustus 2010 22:40 schreef pavv het volgende:

Ik was eigenlijk opzoek naar Livar buikspek, maar dat was op. En met dit stuk buispek kan ik ook wel homemade bacon maken
quote:
Mag ik alstublieft een verslag? Met recepten en foto' s en de hele reutemeteut?
Ik heb eind dit jaar een varken te slachten..
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_84982368
Ja, dat weerhoudt me er altijd van om zo'n ding mee te nemen. Ook weer zo'n typisch massief stomp voorwerp waarmee een slachtoffer om het leven is gebracht. ( 'Het moordwapen werd later door de verdachte opgegeten'). Als we dan eens Pekingeend maakten deden we het maar van borststukjes: een armzalig surrogaat. Maar voorlopig wil ik trouwens GEEN EEND.
anonieme razernist
pi_84982455
quote:
Op zaterdag 7 augustus 2010 19:02 schreef NoCigar het volgende:
Ja, dat weerhoudt me er altijd van om zo'n ding mee te nemen. Ook weer zo'n typisch massief stomp voorwerp waarmee een slachtoffer om het leven is gebracht. ( 'Het moordwapen werd later door de verdachte opgegeten').
Roald Dahl! *O*
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_84982536
quote:
Op zaterdag 7 augustus 2010 19:05 schreef krakkemieke het volgende:

[..]

Roald Dahl! *O*
Gebruikt doe dat ook? Het ligt nogal voor de hand, zo'n zwaar groot Ding. Misschien heb ikhet wel ooit gelezen.
anonieme razernist
pi_84982614
quote:
Op zaterdag 7 augustus 2010 19:07 schreef NoCigar het volgende:

[..]

Gebruikt doe dat ook? Het ligt nogal voor de hand, zo'n zwaar groot Ding. Misschien heb ikhet wel ooit gelezen.
Een lamsbout. De schuldige weduwe zet de lamsbout in de oven en laat de politie vervolgens mee-eten..... :+
CUL meets literatuur..... _O-
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
  zaterdag 7 augustus 2010 @ 19:33:32 #44
52575 Schranseman
Heeft altijd honger
pi_84983292
quote:
Op zaterdag 7 augustus 2010 18:58 schreef sigme het volgende:

[..]

[..]

Ik ga het bijhouden. Maar het gaat pas volgende week worden.
  zaterdag 7 augustus 2010 @ 21:20:36 #45
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_84987095
quote:
Op zaterdag 7 augustus 2010 19:02 schreef NoCigar het volgende:
Maar voorlopig wil ik trouwens GEEN EEND.
  zondag 8 augustus 2010 @ 00:54:04 #46
128548 pavv
The computer says NO
pi_84994845
quote:
Op zaterdag 7 augustus 2010 16:53 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Die persoon heeft het mis, er zit nitraat in, niet nitriet. Nitriet is erg giftig.
voor zo ver ik het kan googelen zit er wel degelijk nitriet in.... en geen nitraat
inderdaad giftig... maar het zit ook gewoon in spinazie.

wiki:
over sodium nitrite :
quote:
Food additive
As a food additive, it serves a dual purpose in the food industry since it both alters the color of preserved fish and meats and also prevents growth of Clostridium botulinum, the bacterium which causes botulism. In the European Union it may be used only as a mixture with salt containing at most 0.6% sodium nitrite. It has the E number E250. Potassium nitrite (E249) is used in the same way.
While this chemical will prevent the growth of bacteria, it can be toxic in high amounts for animals, including humans. Sodium nitrite's LD50 in rats is 180 mg/kg and its human LDLo is 71 mg/kg, meaning a 65 kg person would likely have to consume at least 4.615 g to result in toxicity.[8] To prevent toxicity, sodium nitrite (blended with salt) sold as a food additive is dyed bright pink to avoid mistaking it for plain salt or sugar
en ik gebruik maar 3,5 gram pinksalt voor 1 kg spek..... da's ongeveer 0,21 gram nitriet.... i'll take my chances. Botulisme is ook best wel naar.

[ Bericht 4% gewijzigd door pavv op 08-08-2010 01:12:05 ]
  zondag 8 augustus 2010 @ 10:26:07 #47
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_85000266
Moet ik trouwens ook nog ooit eens mee aan de gang, met euh, salpeterzout. (geloof ik, ben ik ook alweer half vergeten) Veel moeite gedaan om dat te krijgen, maar ik durf niet zo heel goed. :D
pi_85113611
quote:
Op zondag 8 augustus 2010 10:26 schreef RobinOok het volgende:
Moet ik trouwens ook nog ooit eens mee aan de gang, met euh, salpeterzout. (geloof ik, ben ik ook alweer half vergeten) Veel moeite gedaan om dat te krijgen, maar ik durf niet zo heel goed. :D
Waarom niet? Het zit in alle vleeswaren.
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
  dinsdag 10 augustus 2010 @ 23:18:17 #49
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_85118404
Nah, ik bedoelde saltpeter in 't engels, da's kaliumnitraat of in ieder geval KNO3 in 't Nederlands en dat zit niet in alle vleeswaren hoor.
  woensdag 11 augustus 2010 @ 21:27:39 #50
58874 macferret
http://spiffsbbq.nl
pi_85157707
Ik heb het al eens klaar gemaakt met pinksalt, na een weekje gerookt met appelhout, heerlijke bacon. in plakken gesneden, vacuum getrokken en ligt lekker in de vriezer te wachten totdat ik weer hamburgers ga maken.
pi_85157969
quote:
Op dinsdag 10 augustus 2010 23:18 schreef RobinOok het volgende:
Nah, ik bedoelde saltpeter in 't engels, da's kaliumnitraat of in ieder geval KNO3 in 't Nederlands en dat zit niet in alle vleeswaren hoor.
Wat zit er dan in vleeswaren?
Ik heb in een slagerij gewerkt en er is een zout waardoor gaar vlees roze blijft en niet grijs wordt.
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
  donderdag 12 augustus 2010 @ 01:44:58 #52
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_85169586
Dat is nitriet, Kaliumnitriet (KNO2) en/of Natriumnitriet (NaNO2).
Wat ik bedoelde en heb is KNO3.

Gedoe, dat scheikunde.....
En eng dus, als je er verder geen verstand van hebt. Vinnik.
pi_85170860
Buikspek O+

Ik kan niet wachten om binnenkort dit recept uit te proberen: simpel, lekker en de oven doet het werk!
quote:
Ingrediënten:
Stuk mager buikspek (dit is gewoon speklap aan het stuk) van ca. 1kg met het zwoerd eraan
zout;
sojasaus;
vijfkruidenpoeder.

Bereiding:
Over het zwoerd kokend water gieten(of meerdere stukken als het om meer spek gaat) en het daarna droog deppen, hier wordt later het zwoerd knapperiger van. Het vervolgens helemaal goed inwrijven met zout, mag best een ruime hoeveelheid zijn. Laat het dan 45 minuten rusten ( hoeft niet in de koelkast). Dan dep je het weer droog, want door het zout heeft het vocht losgelaten.

Wrijf het vervolgens goed in met vijfkruidenpoeder (een paar tl of als je van deze smaak houdt, gewoon net zoveel je zelf wil: volgens mij kun je niet TEveel gebruiken.... ) en met een paar eetlepels sojasaus.

Prik met de punt van een scherp mes rondom in de vleeskant een aantal keren in zodat de soja en het vijfkruidenpoeder goed kunnen doordringen. Laat het vervolgens weer 1 uur rusten. Verwarm de oven voor op 220 C (hetelucht: 200 C).

Leg het spek met de zwoerdkant naar boven op het rooster, vrij hoog in de oven. Je kunt onder het rooster de bakplaat schuiven om het uitlopende vet op te vangen, en na een half uurtje bakken eventueel wat water in de bakplaat gieten, dit voorkomt dat de vetdruppels erop verbranden en de oven gaat walmen. Bak het spek 1 uur en 20 minuten (of nog iets langer als je van nog bruiner houdt) dan is het gaar en lekker bruin en het zwoerd knapperig!. Laat het stuk spek even rusten op een snijplank (5 minuutjes) en snijdt het dan met een scherp mes in mooie dunne plakjes.
Quidquid latine dictum sit, altum viditur
  maandag 16 augustus 2010 @ 22:50:23 #54
128548 pavv
The computer says NO
pi_85371108
quote:

[quote]Op donderdag 5 augustus 2010 22:40 schreef pavv het volgende:

quote:
quote:
U vraagt, wij draaien....

Toen ik bij de hanos een mooi stuk buikspek zag liggen kon ik niet anders dan deze in het karretje gooien.

Ik had al zo veel mooie verhalen gehoord over homemade bacon dat ik het zelf ook wel eens wilde proberen.

Via Noskos wat pink salt (sodium nitriet...PAS OP volg goed de aanwijzingen voor het gebruik van dit giftige goedje!) waarvoor nogmaals dank :clap

eerst maar eens braaf het basisrecept volgen...
recept staat HIER

het hele stuk

een kilo voor de bacon...

in de pekel

in de ziplock voor een week in de koelkast.... elke dag braaf omgedraaid

dit weekend mocht ie uit het zakje..en drogen in de koelkast.

net op de OTG...met als rookhout wat JD eik en wat kersenhout...natte snippers door wat water en een plons JD (ik heb toch liever malt)

na 3 kwartier op 80-85º C

na anderhalf uur, nog steeds rond de 85º C

Na twee uur had ie een kerntemperatuur van 65ºC bereikt en mocht ie er af

van deze plakjes is alleen nog maar deze foto :P

geen snijmachine bij de hand, maar met een beetje scherp mes kom je een eind

hmmmmmmmm

genoeg voor de komende dagen :wink:

enne..de smaak... het is lastig om te stoppen met proeven wanneer je aan het snijden bent.. een supervolle smaak. qua smaaksensatie komt het
een beetje in de buurt van hele goede net gerookte paling *O* *O* :Y) ^O^ *O* *O*
  maandag 16 augustus 2010 @ 22:57:24 #55
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_85371455
Ziet er heul goed uit :9~ Bedankt voor de foto's!
  maandag 16 augustus 2010 @ 23:49:01 #56
52575 Schranseman
Heeft altijd honger
pi_85374085
Lekker bezig Pavv!!
  dinsdag 17 augustus 2010 @ 00:16:59 #57
165333 misslady83
Can't you see im waving..
pi_85375429
Lekkur!
Waving.....can be positive or negative!..:)
pi_85446089
Oh!!! :9~
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_85446702
Wow! !
  woensdag 18 augustus 2010 @ 19:55:53 #60
139516 uniekhoorn
uniek, zoals ieder ander
pi_85447952
OMG wat heerlijk!!
Nu doen en genieten, doodgaan kan altijd nog!
Zolang er alcohol verkocht wordt, heb ik geen probleem.
Je moet het leven nemen met een korreltje zout..... schijfje limoen en een shot tequilla
pi_85448181
oeh :9~
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
  vrijdag 20 augustus 2010 @ 09:19:16 #62
45206 Pietverdriet
pi_85502409
quote:
Op maandag 16 augustus 2010 22:50 schreef pavv het volgende:

Toen ik bij de hanos een mooi stuk buikspek zag liggen kon ik niet anders dan deze in het karretje gooien.

Was woensdag ook even bij de Hanos, mooi stuk Iberico gekocht, en een stuk Livar procoreur.
  vrijdag 20 augustus 2010 @ 10:17:51 #63
139677 Curiosity
In the devil's playground
pi_85503670
quote:
Op maandag 16 augustus 2010 22:50 schreef pavv het volgende:

[..]

[..]

[..]

U vraagt, wij draaien....

Ik had al zo veel mooie verhalen gehoord over homemade bacon dat ik het zelf ook wel eens wilde proberen.

Via Noskos wat pink salt (sodium nitriet...PAS OP volg goed de aanwijzingen voor het gebruik van dit giftige goedje!) waarvoor nogmaals dank :clap

eerst maar eens braaf het basisrecept volgen...
recept staat HIER
[ afbeelding ]

het hele stuk
[ afbeelding ]

een kilo voor de bacon...
[ afbeelding ]

in de pekel
[ afbeelding ]

in de ziplock voor een week in de koelkast.... elke dag braaf omgedraaid
[ afbeelding ]

dit weekend mocht ie uit het zakje..en drogen in de koelkast.
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

net op de OTG...met als rookhout wat JD eik en wat kersenhout...natte snippers door wat water en een plons JD (ik heb toch liever malt)
[ afbeelding ]

na 3 kwartier op 80-85º C
[ afbeelding ]

na anderhalf uur, nog steeds rond de 85º C
[ afbeelding ]

Na twee uur had ie een kerntemperatuur van 65ºC bereikt en mocht ie er af
[ afbeelding ]

van deze plakjes is alleen nog maar deze foto :P
[ afbeelding ]

geen snijmachine bij de hand, maar met een beetje scherp mes kom je een eind
[ afbeelding ]

hmmmmmmmm
[ afbeelding ]

genoeg voor de komende dagen :wink:
[ afbeelding ]

enne..de smaak... het is lastig om te stoppen met proeven wanneer je aan het snijden bent.. een supervolle smaak. qua smaaksensatie komt het
een beetje in de buurt van hele goede net gerookte paling *O* *O* :Y) ^O^ *O* *O*
Ziet er goed uit.
^O^
“Gentlemen, you had my curiosity… but now you have my attention.”
  vrijdag 20 augustus 2010 @ 10:47:04 #64
52575 Schranseman
Heeft altijd honger
pi_85504374
quote:
Op vrijdag 20 augustus 2010 09:19 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

en een stuk Livar procoreur.
Pulled pork maken?
  vrijdag 20 augustus 2010 @ 10:49:31 #65
45206 Pietverdriet
pi_85504427
quote:
Op vrijdag 20 augustus 2010 10:47 schreef Schranseman het volgende:

[..]

Pulled pork maken?
Geen idee nog wat ik er mee gaan doen.
pi_85585498
Nog even terugkomen op het ontdooi verhaal: Als ik gehakt ontdooi in de magnetron, kan ik er geen fatsoenlijke bal meer van draaien. Gaat de structuur door de magnetron eraan of zo? En ja, ik gebruik gewoon de ontdooi-stand en niet de opwarm-stand....
Of had ik er een apart topic over moeten openen? :@

[ Bericht 24% gewijzigd door Broertie op 22-08-2010 22:11:00 ]
  zondag 22 augustus 2010 @ 22:08:00 #67
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_85585788
Je kunt ze beter als bal invriezen dan.
  dinsdag 31 augustus 2010 @ 15:55:14 #68
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_85913618
Die "bacon" ziet er lekker uit, maar wat ik niet begrijp is dat je het eerst gaat zouten met salpeter zout tegen botulisme en weet ik veel, om het vervolgens te gaan roken op 85 graden celcius. Je gaat het eerst conserveren om het vervolgens te koken, daarna vries je het ook nog eens in. Dit moet je niet als kritiek zien, maar het slaat eigenlijk nergens op. Gebruik dan gewoon zeezout, dan hoef je ook niet op te passen met het "giftige goedje".

Is dit een amerikaans recept/methode? Die hebben nl. nogal een afkeer tegen alles wat rauw is.

Persoonlijk doe ik het zo:

Eerst maak ik een mix van 2/3 grof zeezout, en 1/3 bruine suiker. Daar kan je eventueel thijm, rozemarijn en/of gekneusde jeneverbessen e.d. aan toevoegen. Daar wrijf ik het vlees mee in. Het vlees gaat vervolgens afgedekt in de koelkast. De volgende dag wrijf ik het opnieuw in en gooi ik het vrijgekomen vocht weg. Een paar eetlepels per keer is genoeg. Dit doe ik 3 of 4 dagen. Je zal zien dat het vlees steviger wordt en verkleurd. Het wordt een beetje grijs (als je salpeterzout gebruikt blijft het roze...)

Na 4 dagen spoel je het af, daarna goed afdrogen. Het gaat dan nog een nacht, op een rooster, onafgedekt de koelkast in zodat het mooi droogt. Er moet een soort laagje opkomen. Hierdoor pakt de rook beter en het helpt tegen uitdrogen.

Nu heb je eigenlijk al bacon gemaakt. Dit vlees zal koel bewaard redelijk lang houdbaar zijn. Maar ik wil natuurlijk meer.

Ik rook het koud (onder 30 graden) gedurende een uur of 12 soms nog langer. Daarna gaat het een week de koelkast in, of hang ik het in de wind op een droge koele plaats zodat de smaken zich goed kunnen verdelen. Deze bacon kan je echt wel een aantal maanden bewaren, maar bij mij is het altijd eerder op. Je kan hem natuurlijk ook gewoon invriezen. Hij is rauw te eten, maarik vind hem lekkerder als je hem bakt. Erg lekker in stoofpotten, door de sla en zoals Pavv zelf al aangeeft, bij een hamburger.
Siesta & Fiesta!
pi_86338776
Hier dan ook maar eens een verslag.

het begin stuk van ong 1,5kg

smeren maar

koeling in voor een dag

na een dag

ingesmeerd met five spice chilipoeder en sambalketjap en weer een dag intrekken

vuur erin en opstoken tot 160 graden en dan maar wachten tot de kerntemperatuur 70 graden is.

dit is het resultaat.jammer dat er geen geur bij kan.
Zij die niets te zeggen hebben zoeken het gezelschap van anderen op.
pi_86339852
O+
There is no love sincerer than the love of food.
pi_86343717
Ziet er lekker uit ja, vooral de buitenkant. Wat is dat voor een oven-apparaat? Kun je daar de temperatuur goed mee regelen?

[ Bericht 0% gewijzigd door NoCigar op 12-09-2010 20:52:22 ]
anonieme razernist
pi_86353004
Is een rookton,maar je kan de temp goed regelen dmv. meer of minder hout/lucht.
Zij die niets te zeggen hebben zoeken het gezelschap van anderen op.
  maandag 13 september 2010 @ 12:54:53 #73
52575 Schranseman
Heeft altijd honger
pi_86378807
quote:
Op dinsdag 31 augustus 2010 15:55 schreef Bramito het volgende:
Die "bacon" ziet er lekker uit, maar wat ik niet begrijp is dat je het eerst gaat zouten met salpeter zout tegen botulisme en weet ik veel, om het vervolgens te gaan roken op 85 graden celcius. Je gaat het eerst conserveren om het vervolgens te koken, daarna vries je het ook nog eens in. Dit moet je niet als kritiek zien, maar het slaat eigenlijk nergens op. Gebruik dan gewoon zeezout, dan hoef je ook niet op te passen met het "giftige goedje".

Is dit een amerikaans recept/methode? Die hebben nl. nogal een afkeer tegen alles wat rauw is.

Persoonlijk doe ik het zo:

Eerst maak ik een mix van 2/3 grof zeezout, en 1/3 bruine suiker. Daar kan je eventueel thijm, rozemarijn en/of gekneusde jeneverbessen e.d. aan toevoegen. Daar wrijf ik het vlees mee in. Het vlees gaat vervolgens afgedekt in de koelkast. De volgende dag wrijf ik het opnieuw in en gooi ik het vrijgekomen vocht weg. Een paar eetlepels per keer is genoeg. Dit doe ik 3 of 4 dagen. Je zal zien dat het vlees steviger wordt en verkleurd. Het wordt een beetje grijs (als je salpeterzout gebruikt blijft het roze...)

Na 4 dagen spoel je het af, daarna goed afdrogen. Het gaat dan nog een nacht, op een rooster, onafgedekt de koelkast in zodat het mooi droogt. Er moet een soort laagje opkomen. Hierdoor pakt de rook beter en het helpt tegen uitdrogen.

Nu heb je eigenlijk al bacon gemaakt. Dit vlees zal koel bewaard redelijk lang houdbaar zijn. Maar ik wil natuurlijk meer.

Ik rook het koud (onder 30 graden) gedurende een uur of 12 soms nog langer. Daarna gaat het een week de koelkast in, of hang ik het in de wind op een droge koele plaats zodat de smaken zich goed kunnen verdelen. Deze bacon kan je echt wel een aantal maanden bewaren, maar bij mij is het altijd eerder op. Je kan hem natuurlijk ook gewoon invriezen. Hij is rauw te eten, maarik vind hem lekkerder als je hem bakt. Erg lekker in stoofpotten, door de sla en zoals Pavv zelf al aangeeft, bij een hamburger.
Lijkt me een duidelijk verhaal, helaas ben ik niet in staat om koud te roken.
  maandag 13 september 2010 @ 13:22:05 #74
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_86379526
quote:
Op zondag 12 september 2010 19:28 schreef zevha het volgende:
Is een rookton,maar je kan de temp goed regelen dmv. meer of minder hout/lucht.
Dus je gaarde 'm op 160 graden? Hoe lang duurde dat?
  maandag 13 september 2010 @ 14:55:10 #75
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_86382411
quote:
Op maandag 13 september 2010 12:54 schreef Schranseman het volgende:

[..]

Lijkt me een duidelijk verhaal, helaas ben ik niet in staat om koud te roken.
Ik gebruik dit ding:

http://www.macsbbq.co.uk/CSG.html

Kost bijna niks... Geen rookoven nodig...
Siesta & Fiesta!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')