Ga naar de slager, daar liggen vast speklappen in de toonbank. Dan weet je wat voor prijs je kan verwachten.quote:Op donderdag 5 augustus 2010 16:43 schreef hanskraaijjr het volgende:
Ik wil een keer buikspek maken met zo'n mooie korst, maar wat kan ik qua prijs verwachten per kilo voor zo'n goedkoop vlees? Mag toch niet meer dan 15 euro per kilo zijn lijkt mij, alleen weet ik dat slagers altijd zo verrekkes duur zijn.
Nog iemand tips wat erbij te serveren? Wil het graag Gordon Ramsay style klaarmaken.
Voor 15 euro per kilo koop je lekkere biefstukquote:Op donderdag 5 augustus 2010 16:43 schreef hanskraaijjr het volgende:
Ik wil een keer buikspek maken met zo'n mooie korst, maar wat kan ik qua prijs verwachten per kilo voor zo'n goedkoop vlees? Mag toch niet meer dan 15 euro per kilo zijn lijkt mij, alleen weet ik dat slagers altijd zo verrekkes duur zijn.
Nog iemand tips wat erbij te serveren? Wil het graag Gordon Ramsay style klaarmaken.
Mijn vader maakte daar altijd babi pangang van. Een nachtwerk (nou ja dat maakte hij ervan) van een paar uur.quote:Op donderdag 5 augustus 2010 17:06 schreef RobinOok het volgende:
[ afbeelding ]
Dit stuk buikspek dat ik kocht in de boerderijwinkel van het Duke of Berkshire varken kostte 6 euro de kilo.
En dat is topkwaliteit van blije, vette varkens.
Als ik het hier bij een slager ga halen vragen ze er vast het driedubbele voor. Zo zijn ze.
[ afbeelding ]
Yep, altijd als eerste op en in geen enkel opzicht te vergelijken met de babi pangang van de chinees. Ik moet zeggen dat ik wel degene was die alleen de stukjes vlees eruit pikte ben niet zo dol op vet.quote:Op donderdag 5 augustus 2010 22:44 schreef RobinOok het volgende:
Dan zal het vast lekker zijn geweest.
Hmm babi pangang van buikspek. ik heb 1 afhaal restaurant gevonden die babi pangang met buikspek bezorgt (Betawi, Amsterdam) Als je dat dan bestelt belt er zo'n schattig Indonesisch vrouwtje of je zeker weet dat je wel de babi pangang met buikspek wilt omdat dat niet de babi pangang is die je bij de afhaal chinees krijgtquote:Op donderdag 5 augustus 2010 22:42 schreef Charmian het volgende:
[..]
Mijn vader maakte daar altijd babi pangang van. Een nachtwerk (nou ja dat maakte hij ervan) van een paar uur.
Ik kan het lekker genoeg klaarmakenquote:
Vraagjes over de bovenkantvan een stuk buikspekin mijn vriezer: er zit bij mij nog wat haar op hier en daar en het geheel van de bovenkant ziet er (in mijn herinnering, heb het nu even niet bij me) niet heel eetbaar uit. Wat daarmee te doen? En ik heb het ingevroren:eerst helemaal ontdooien? En hoe pak je dat het beste aan? Ik heb nog nooit zo'n groot stuk ontdooit beda ht ik me later. De verkoopster zei me dat ik het best kon ontdooien tot een graad of nul, de benodigde hoeveelheid afsnijden en de rest terug in de vriezer stoppen. Is dat aan te raden?quote:Op donderdag 5 augustus 2010 17:06 schreef RobinOok het volgende:
[ afbeelding ]
Dit stuk buikspek dat ik kocht in de boerderijwinkel van het Duke of Berkshire varken kostte 6 euro de kilo.
En dat is topkwaliteit van blije, vette varkens.
Als ik het hier bij een slager ga halen vragen ze er vast het driedubbele voor. Zo zijn ze.
[ afbeelding ]
Wat wil je dan doen?quote:Op zaterdag 7 augustus 2010 14:20 schreef NoCigar het volgende:
[..]
Vraagjes over de bovenkantvan een stuk buikspekin mijn vriezer: er zit bij mij nog wat haar op hier en daar en het geheel van de bovenkant ziet er (in mijn herinnering, heb het nu even niet bij me) niet heel eetbaar uit. Wat daarmee te doen? En ik heb het ingevroren:eerst helemaal ontdooien? En hoe pak je dat het beste aan? Ik heb nog nooit zo'n groot stuk ontdooit beda ht ik me later. De verkoopster zei me dat ik het best kon ontdooien tot een graad of nul, de benodigde hoeveelheid afsnijden en de rest terug in de vriezer stoppen. Is dat aan te raden?
Ja, op dat stuk buikspek van mij zat ook de huid nog op. Maar niet echt haren. Het momofuku-recept vraagt om huidloos, ik heb dat met een scherp fileermes zo goed en zo kwaad als het ging eraf gesneden. Gewoon hand op het stuk spek leggen en dan voorzichtig horizontaal snijden. Dat vel heeft nog weken in de ijskast gelegen, in de hoop dat ik er nog iets spannends voor kon verzinnen. Weggegooid en toen kwam ik natuurlijk meteen wel een recept tegen. Ik geloof zelfs in hetzelfde boek?quote:Op zaterdag 7 augustus 2010 14:20 schreef NoCigar het volgende:
[..]
Vraagjes over de bovenkantvan een stuk buikspekin mijn vriezer: er zit bij mij nog wat haar op hier en daar en het geheel van de bovenkant ziet er (in mijn herinnering, heb het nu even niet bij me) niet heel eetbaar uit. Wat daarmee te doen? En ik heb het ingevroren:eerst helemaal ontdooien? En hoe pak je dat het beste aan? Ik heb nog nooit zo'n groot stuk ontdooit beda ht ik me later. De verkoopster zei me dat ik het best kon ontdooien tot een graad of nul, de benodigde hoeveelheid afsnijden en de rest terug in de vriezer stoppen. Is dat aan te raden?
LOL.... Hier net afgelopen vrijdag de buikspek in de pink salt (o.a) gezet...quote:Op zaterdag 7 augustus 2010 15:32 schreef Schranseman het volgende:
Net mijn Pink Salt binnen. Volgende week ga ik zelf bacon maken. Nu nog even op zoek naar een mooi stukkie buikspek (liefst livar).
quote van http://www.bbq-nl.comquote:Op zaterdag 7 augustus 2010 16:36 schreef Pietverdriet het volgende:
Wat bedoelen jullie met pink salt?
quote:Eén van de ingrediënten in de cure is Pink Salt, of Insta Cure #1, ik heb dit in de VS besteld. Toen ik mijn slager vertelde wat ik wilde doen vroeg hij gelijk of ik baconzout nodig had, dus je kunt ook bij je slager iets dergelijks krijgen. Als je dit doet, informeer dan goed hoeveel je nodig hebt van dit spul! Wat ik van de heren van Worstlog heb begrepen is het product dat hier gebruikt wordt anders dan het Amerikaanse Pink Salt.
Waarom is dit belangrijk? In Pink Salt zit nitriet, dit zorgt ervoor dat gevaarlijke organismen zoals botulisme geen kans maken te groeien terwijl je bacon in de koelkast ligt. Nitriet komt gewoon in de natuur voor, het zit bijvoorbeeld in spinazie, maar in grote hoeveelheden is het schadelijk voor de mens!!!! Als je dus dood neervalt na het maken van dit recept moet je niet komen klagen bij mij
Verder zorgt nitriet er voor dat je vlees rood blijft, ik kwam op het net ook recepten tegen voor bacon zonder Pink Salt, maar de mensen die het op die manier maakte schreven dat de bacon aan de binnenkant grijs was.
Ik wil echter een mooi eindresultaat zonder het gevaar te lopen dat ik mezelf, en de rest van de familie, vergiftig dus gebruik ik Pink Salt.
Die persoon heeft het mis, er zit nitraat in, niet nitriet. Nitriet is erg giftig.quote:
Nou, met dat stuk buikspek waarschijnlijk iets Zoals Robinook hierboven. Dat kan idd wel in een stuk. Maar ik heb ook nog een vrij groot stuk kinnenbakspek liggen die ik in porties wil verdelen voor Amatriciana-saus (denk ik), en dat stuk is gewoon te groot. Kostte trouwens ook niks, daarom waarschijnlijk van die grote stukken.quote:
Een stuk buikspek wat in een ovenschaal past, insnijden aan de spekkant en inwrijven met vijf-kruidenpoeder en zout. Nacht laten marineren in de koelkast en garen in de oven. Dat kan van te voren.quote:Op donderdag 5 augustus 2010 22:42 schreef Charmian het volgende:
[..]
Mijn vader maakte daar altijd babi pangang van. Een nachtwerk (nou ja dat maakte hij ervan) van een paar uur.
En bedankt weerquote:Op zaterdag 7 augustus 2010 16:22 schreef RobinOok het volgende:
[..]
Ja, op dat stuk buikspek van mij zat ook de huid nog op. Maar niet echt haren. Het momofuku-recept vraagt om huidloos, ik heb dat met een scherp fileermes zo goed en zo kwaad als het ging eraf gesneden. Gewoon hand op het stuk spek leggen en dan voorzichtig horizontaal snijden. Dat vel heeft nog weken in de ijskast gelegen, in de hoop dat ik er nog iets
Als je er bijna op tijd aan denkt, kan je beginnen met ontdooien in een bak warm, niet heet water. Ik heb altijd het idee dat het eerste stukje het langzaamst gaat. Dan verder laten ontdooien in de koelkast.quote:Op zaterdag 7 augustus 2010 18:25 schreef NoCigar het volgende:
[..]
En bedankt weer. Ik zal ook eens zoeken naar een mooie huidbereiding
. Ik dat al te denken aan een mooi verguld wenkbrouwenpincetje om de haren eruit te trekken.
Ontdooit er wel eens iemand iets in de magnetron? Ik vries eigenlijk heel weinig vlees in en kwam er laatst achter dat er hier zo'n ontdooiprogramma opzit. Het was in dit geval gehakt dus niet erg in dit geval dat het wat gaarde, maar het zag er nogal onsmakelijk uit. Dus volgende keer maar weer gewoon in de koelkast als ik er op tijd aan denk.
Ik heb ooit overigens een jaar of twee een gans van de Lidl in de vriezer gehad die ik over de datum heb laten komen, aangezien telkens als ik eraan dacht ik me realiseerde dat hij ook nog een dag of twee moest ontdooien zodat ik uiteindelijk op een doordeweekse maandag of dinsdag na mijn werk nog aan de
slag zou moeten om dat monster te bereiden. Geen zin en de twintig plus Euro was toch al uitgegeven
Ok. Weer wat geleerd.quote:Op zaterdag 7 augustus 2010 18:39 schreef Pietverdriet het volgende:
Nooit in warm water ontdooien, gewoon koud water uit de kraan gaat snel genoeg en je kweekt niet versneld bacterien. Je ontdooit dan in een kwartier tot half uur de grootste stukken vlees.
Ja, vlees ontdooit altijd het beste in de koelkast. Ik doe het heel, heel soms in de magnetron. (gehakt of kipfilet of zo) En dan is mijn truc om ongeveer elke anderhalf tot 2 minuten even een pauze in te lassen, dat wat eventueel te warm aan het worden was koelt dan weer af door het omringende dat nog bevroren is. En dan even verleggen voor je verder gaat met 't ontdooi-programma.quote:Op zaterdag 7 augustus 2010 18:25 schreef NoCigar het volgende:
Ontdooit er wel eens iemand iets in de magnetron? Ik vries eigenlijk heel weinig vlees in en kwam er laatst achter dat er hier zo'n ontdooiprogramma opzit. Het was in dit geval gehakt dus niet erg in dit geval dat het wat gaarde, maar het zag er nogal onsmakelijk uit. Dus volgende keer maar weer gewoon in de koelkast als ik er op tijd aan denk.
quote:Op donderdag 5 augustus 2010 22:40 schreef pavv het volgende:
net gehaald..... 1.7 kilo buikspek, bij de hanos (horeca-groothandel)
Ik was eigenlijk opzoek naar Livar buikspek, maar dat was op. En met dit stuk buispek kan ik ook wel homemade bacon maken
Mag ik alstublieft een verslag? Met recepten en foto' s en de hele reutemeteut?quote:Op zaterdag 7 augustus 2010 15:32 schreef Schranseman het volgende:
Net mijn Pink Salt binnen. Volgende week ga ik zelf bacon maken. Nu nog even op zoek naar een mooi stukkie buikspek (liefst livar).
Roald Dahl!quote:Op zaterdag 7 augustus 2010 19:02 schreef NoCigar het volgende:
Ja, dat weerhoudt me er altijd van om zo'n ding mee te nemen. Ook weer zo'n typisch massief stomp voorwerp waarmee een slachtoffer om het leven is gebracht. ( 'Het moordwapen werd later door de verdachte opgegeten').
Gebruikt doe dat ook? Het ligt nogal voor de hand, zo'n zwaar groot Ding. Misschien heb ikhet wel ooit gelezen.quote:
Een lamsbout. De schuldige weduwe zet de lamsbout in de oven en laat de politie vervolgens mee-eten.....quote:Op zaterdag 7 augustus 2010 19:07 schreef NoCigar het volgende:
[..]
Gebruikt doe dat ook? Het ligt nogal voor de hand, zo'n zwaar groot Ding. Misschien heb ikhet wel ooit gelezen.
Ik ga het bijhouden. Maar het gaat pas volgende week worden.quote:Op zaterdag 7 augustus 2010 18:58 schreef sigme het volgende:
[..]
[..]
Mag ik alstublieft een verslag? Met recepten en foto' s en de hele reutemeteut?
Ik heb eind dit jaar een varken te slachten..
quote:Op zaterdag 7 augustus 2010 19:02 schreef NoCigar het volgende:
Maar voorlopig wil ik trouwens GEEN EEND.
voor zo ver ik het kan googelen zit er wel degelijk nitriet in.... en geen nitraatquote:Op zaterdag 7 augustus 2010 16:53 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Die persoon heeft het mis, er zit nitraat in, niet nitriet. Nitriet is erg giftig.
en ik gebruik maar 3,5 gram pinksalt voor 1 kg spek..... da's ongeveer 0,21 gram nitriet.... i'll take my chances. Botulisme is ook best wel naar.quote:Food additive
As a food additive, it serves a dual purpose in the food industry since it both alters the color of preserved fish and meats and also prevents growth of Clostridium botulinum, the bacterium which causes botulism. In the European Union it may be used only as a mixture with salt containing at most 0.6% sodium nitrite. It has the E number E250. Potassium nitrite (E249) is used in the same way.
While this chemical will prevent the growth of bacteria, it can be toxic in high amounts for animals, including humans. Sodium nitrite's LD50 in rats is 180 mg/kg and its human LDLo is 71 mg/kg, meaning a 65 kg person would likely have to consume at least 4.615 g to result in toxicity.[8] To prevent toxicity, sodium nitrite (blended with salt) sold as a food additive is dyed bright pink to avoid mistaking it for plain salt or sugar
Waarom niet? Het zit in alle vleeswaren.quote:Op zondag 8 augustus 2010 10:26 schreef RobinOok het volgende:
Moet ik trouwens ook nog ooit eens mee aan de gang, met euh, salpeterzout. (geloof ik, ben ik ook alweer half vergeten) Veel moeite gedaan om dat te krijgen, maar ik durf niet zo heel goed.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |