![]()
CREIL - Rika Baars uit Creil is 91, bijdehand en boos. Zij en haar 52-jarige thuiswonende zoon Hans mogen niet meer mee met de regiotaxi of de bus. Ze zouden 'te vies' zijn.
,,We zijn afhankelijk van het openbaar vervoer, maar niemand wil ons meenemen,'' vertelt Baars aan het AD.
Haar zoon heeft last van de huidziekte psoriasis. ,,Maar hij heeft van de dokter een grote pot zalf gekregen en daarmee smeert hij zich elke dag trouw in.'' Dat kan echter niet helemaal voorkomen dat Hans een spoor van huidresten achterlaat. Daarnaast zouden moeder en zoon beiden 'een onwelriekende geur' verspreiden.
Bij de gemeente Noordoostpolder, waar Creil bij hoort, weten ze wie de familie Baars is. ,,We kregen twee jaar geleden al berichten van Connexxion die meldde dat ze moeder en zoon niet meer wilden meenemen.''
De gemeente besloot het stel een speciale kaart te geven voor de regiotaxi. Maar ook deze chauffeurs willen het gezin Baars niet meer meenemen. ,,Elke keer moet de taxibus worden schoongemaakt. Het is niet alleen luchten, maar ze laten een boel haren, schilfers en andere viezigheid achter.''
Onzin, roept moeder Rika. ,,Ik was me elke dag van top tot teen. Ik ruik zelf helemaal niet dat ik vies ben, en ik zit er het toch het dichtst bovenop.''
Bron: AD