abonnement Unibet Coolblue
pi_90176484
quote:
1s.gif Op maandag 20 december 2010 14:26 schreef AryaMehr het volgende:
Omdat geen enkele instantie - zonder steun van de regering - een onderzoek in het land kan houden. Ik ken de desbetreffende bronnen niet, maar in dezen heb ik meer vertrouwen in het onderzoek van de regering die wat dat betreft vrij spel had. De cijfers kloppen wel; slechts 1.4%.
Voor jou en je referenties kloppen ze dan. De onderzoeken die ik heb geciteerd komen ook uit enquetes van het volk en zijn niet zomaar uit lucht gegrepen tabels en percentages. In andere woorden: 1.4% is bij lange na niet een feit, noch onweerlegbaar.
  maandag 20 december 2010 @ 14:32:26 #102
174018 AryaMehr
By any means necessary
pi_90176653
quote:
1s.gif Op maandag 20 december 2010 14:29 schreef Triggershot het volgende:
Voor jou en je referenties kloppen ze dan. De onderzoeken die ik heb geciteerd komen ook uit enquetes van het volk en zijn niet zomaar uit lucht gegrepen tabels en percentages. In andere woorden: 1.4% is bij lange na niet een feit, noch onweerlegbaar.
Prima, ik heb in ieder geval meer vertrouwen in de cijfers van het Iraanse CBS, dan in onderzoeken van instanties/bureaus die in Iran zonder de steun van de regering geen serieuze peiling kunnen houden.
pi_90176819
quote:
1s.gif Op maandag 20 december 2010 14:32 schreef AryaMehr het volgende:

[..]

Prima, ik heb in ieder geval meer vertrouwen in de cijfers van het Iraanse CBS,
Link naar publicaties van het Iraanse CBS?

quote:
dan in onderzoeken van instanties/bureaus die in Iran zonder de steun van de regering geen serieuze peiling kunnen houden.
Maar ook dan komt er alsnog een belangrijk vraag naar boven toch? : Hoe kan een peiling, enquête, onderzoek of hoe je het ook wilt noemen met steun van de Iraanse regering, zo erg variëren van de Iraanse regering wanneer er steun is?

Ik ga je huidige reactie dat je het Iraanse CBS meer vertrouwt wel even bookmarken. :Y

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 20-12-2010 14:35:50 ]
pi_90203509
quote:
1s.gif Op maandag 20 december 2010 14:24 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Aryamehr stelt: 1.4% komt ook uit de regeringsonderzoeken.
Andere naar mijn inzicht onafhankelijk(ere) bronnen komen op 6 tot 15% variërend van elke week tot minimaal eens per maand.
Waarop jij stelt dat er geen onafhankelijk onderzoek in Iran zonder staatsbetrekking kan uitgevoerd worden, correct?
Dan vraag ik: Waarom die duidelijke verschillen in resultaten? Waarom passen de bronnen zich niet aan, aan waar de regering uitkomt, of andersom?
De bron die jij neerzet in dit topic is een of andere obscure assistant-professor politicologie van een Jezuïeten universiteit. Onafhankelijk zou ik deze bron zeker niet noemen. Ik denk dat de regering van Iran de trouwste dienaren van de paus niet zomaar laat loslopen en zeker niet samenwerken laat werken met de universiteit van Tehran. Verder vraag ik mij af hoeveel deze man af weet van Iran of zelfs een Perzisch taal kan spreken. Grappig dat de enquête alleen gehouden is in Tehran en dat deze professor denkt dat zijn cijfers gelijk voor heel Iran gelden.
pi_90242643
Ok even een vraag nu. Ik hoor heel vaak van een aantal meestal zwaar gelovige moslims dat het verplicht is om een baard te laten staan. Klopt dat en zo ja wat is de reden hier achter?
pi_90242837
quote:
1s.gif Op maandag 20 december 2010 22:09 schreef Doler12 het volgende:

[..]

De bron die jij neerzet in dit topic is een of andere obscure assistant-professor politicologie van een Jezuïeten universiteit. Onafhankelijk zou ik deze bron zeker niet noemen. Ik denk dat de regering van Iran de trouwste dienaren van de paus niet zomaar laat loslopen en zeker niet samenwerken laat werken met de universiteit van Tehran. Verder vraag ik mij af hoeveel deze man af weet van Iran of zelfs een Perzisch taal kan spreken. Grappig dat de enquête alleen gehouden is in Tehran en dat deze professor denkt dat zijn cijfers gelijk voor heel Iran gelden.
Sorry, maar dat kan ik ook met ieder bron die een ander aanhaalt, het zij Iran als staat, het zij een reformist, hetzij een politicoloog, hetzij een historicus zoals Bernard Lewis, over iedereen kan je de onafhankelijkheid en obscuriteit er wel bij betrekken. Desondanks wordt mijn vraag niet beantwoord: Als de Iraanse regering betrekking heeft gehad, onder het gezag stond van haar, waarom zijn het dan zulke variërende uitkomsten? Daarnaast kan uitkomst elders in beide uitkomsten uitpakken, traditioneel, zeker in moslimlanden, hoe meer je richting het platteland gaat hoe conservatiever en religieuzer de mensen zijn.
pi_90242877
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 december 2010 17:19 schreef Doler12 het volgende:
Ok even een vraag nu. Ik hoor heel vaak van een aantal meestal zwaar gelovige moslims dat het verplicht is om een baard te laten staan. Klopt dat en zo ja wat is de reden hier achter?
Aan de hand van Sunnah en Hadith. Overleveringen melden dat Mohammed het heeft aangeraden, geadviseerd en zelfs verplicht volgens andere ahadith.
  dinsdag 21 december 2010 @ 17:26:31 #108
174018 AryaMehr
By any means necessary
pi_90242942
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 december 2010 17:19 schreef Doler12 het volgende:
Ok even een vraag nu. Ik hoor heel vaak van een aantal meestal zwaar gelovige moslims dat het verplicht is om een baard te laten staan. Klopt dat en zo ja wat is de reden hier achter?
Om solidair te zijn met het evolutionair ontstaan van een baard, dat inmiddels is vervallen tot een rudimentair lichaamsdeel. Alhoewel het enigszins wel bescherming biedt tegen de felle zon in die contreien.

quote:
1. Ongehoorzaamheid tegenover Allah

Het scheren van de baard leidt tot ongehoorzaamheid tegenover Allah. De heerser van Jemen, die was aangesteld door de Perzische keizer Chosroes, stuurde twee boodschappers naar de Profeet (vrede zij met hem) om hem mee te nemen (naar Chosroes). Toen de twee boodschappers bij de Profeet (vrede zij met hem) kwamen viel het hem op dat zij hun baard hadden geschoren en hun snorren lang hadden laten groeien. De Profeet had er een afkeer van om naar hen te kijken (vanwege hun verschijning) en hij zei: 'O wee jullie! Wie heeft jullie opgedragen om dit te doen?' Zij zeiden: 'Onze heer! (zij refereerden daarmee naar Chosroes)' De Boodschapper van Allah (vrede zij met hem) zei toen:

'Wat betreft mijn Heer (Allah), verheven en gezegend is Hij, Hij heeft mij bevolen om mijn baard (met rust) te laten en mijn snor bij te knippen.' (Hassan verklaard door al-Albaani)

2. Ongehoorzaamheid tegenover de Profeet (vrede zij met hem)

Het scheren van de baard leidt tot ongehoorzaamheid tegenover de Profeet (vrede zij met hem). In vele overleveringen heeft de Boodschapper van Allah (vrede zij met hem) de moslimmannen bevolen om hun baarden met rust te laten. Deze overleveringen dragen allen de volgende boodschap uit:

'Knipt de snorren bij en laat de baarden (met rust)!' (al-Boechari en Moeslim)

Elke moslim dient te weten dat het gehoorzamen van de Boodschapper van Allah (vrede zij met hem) gelijk staat aan het gehoorzamen van Allah.

Wie de Boodschapper gehoorzaamt heeft Allah zeker gehoorzaamd. (Soerat an-Nisaa': 80)

3. Afwijking van het uiterlijk en de leiding van de Profeet (vrede zij met hem)

Het scheren van de baard leidt tot het afwijken van het uiterlijk en de Leiding van de Boodschapper van Allah (vrede zij met hem). Het is overgeleverd door Moeslim dat de Profeet (vrede zij met hem) een lange baard droeg. De moslim dient er naar te streven om het voorbeeld van de Boodschapper van Allah (vrede zij met hem) te volgen. Allah zegt in de Koran wat als volgt vertaald kan worden:

'Voorzeker, jullie hebben in de Boodschapper van Allah een goed voorbeeld (dat jullie kunnen volgen).' (Soerat al-Ahzaab: 21)

En de Profeet (vrede zij met hem) zei: '½Waarlijk, de beste leiding is de Leiding van Mohammed.' (Moeslim)

4. Afwijking van de weg van de gelovigen

Het scheren van de baard leidt tot het afwijken van de weg van de gelovigen. Alle Profeten (vrede zij met hen allen), alle Metgezellen van de Profeet (Moge Allah tevreden zijn over hen), de grote cOelamaa' en de oprechte vroegere moslim(mannen) van deze Oemmah lieten hun baarden staan. Er bestaan geen overleveringen dat ook maar één van hen ooit de baard scheerde. Dit is dus hun weg en Allah, verheven en gezegend is Hij, zegt wat als volgt vertaald kan worden:

'En wie de Profeet tegenwerkt nadat de Leiding hem duidelijk is geworden en een andere weg volgt dan die van de gelovigen; Wij laten hem aanhangen datgene wat hij heeft aangehangen en Wij zullen hem in de Hel binnenleiden. En dat is pÃ*s een slechte bestemming!'
(Soerat an-Nisaa': 115)

5. Imitatie van de Moeshrikoen (veelgodenaanbidders)

Het scheren van de baard leidt tot het imiteren van de Moeshrikoen (veelgodenaanbidders). Dit komt duidelijk naar voren uit vele overleveringen van de Profeet (vrede zij met hem). De Profeet (vrede zij met hem) zei:

'Knipt de snorren bij en laat de baarden groeien. Onderscheidt julliezelf van de Magiërs. (volgelingen van een godsdienst die vroeger in Perzië werd beleden)'
(Moeslim)

Onderscheidt julliezelf van de Moeshrikoen (veelgodenaanbidders), knipt jullie snorren bij en laat jullie baarden staan.' (al-Boechari en Moeslim)

Allah heeft ons bevolen om ons te onderscheiden van de Moeshrikoen (veelgodenaanbidders). Allah zegt wat als volgt vertaald kan worden:

Volg niet de begeerten van degenen die niet weten. (over de Islam)' (Soerat al-Djaathiyah: 18)

De Boodschapper van Allah (vrede zij met hem) zei: '½Wie een volk immiteert, hij behoort tot hen.' (Aboe Daawoed)

6. Wijziging van de Schepping van Allah zonder toestemming

Met betrekking tot de vrouwen die de Schepping wijzigen, verklaarde de Boodschapper van Allah (vrede zij met hem): '½Allah vervloekt de Naamisah (degene die de wenkbrauwen van anderen epileert) en de Moetanammisah (degene die haar wenkbrauwen laat epileren) en de Waasilah (degene die bij anderen nep- of andermanshaar invlecht) en de Moestawsilah (degene die haar haar laat invlechten met nep- of andermanshaar ).'

Deze overlevering gaat specifiek over vrouwen, omdat zij normaal gesproken meer dan mannen zichzelf inspannen om hun natuurlijk uiterlijk te veranderen met het excuus zich zodoende op te maken. Deze waarschuwing geldt voor beide geslachten, omdat de voorwaarde voor het intreden van de vloek van Allah duidelijk is. Het scheren van de baard valt onder deze overlevering, omdat dit veel erger is dan het verwijderen van de wenkbrauwen (Nams) door vrouwen. Het betreft hier immers het gehoorzamen van de shaitan, hij zei:

En ik zal hen bevelen de Schepping van Allah te veranderen.' (Soerat an-Nisaa': 119)
  dinsdag 21 december 2010 @ 17:29:17 #109
174018 AryaMehr
By any means necessary
pi_90243069
quote:
1s.gif Op maandag 20 december 2010 14:12 schreef Aloulou het volgende:
Je relativeert het al dat ook de Koerden het dus op dergelijke schaal vieren en niet alleen Perzen hierin uniek zijn dus. Maar ik ken het feest niet en hoe het gevierd wordt behalve van wat vrienden die ik er over hoor. Dat de ayatollahs ertegen zijn kan best maar kunnen ook de bovengenoemde invloedrijke ayatollahs tegenover gezet worden die het gewoon toestaan. Een deel van de eerste Moslims en Arabieren vierden nog een pre-Islamitisch cultureel feest genaamd al-Rajabiya tot de derde eeuw van het Islamitische jaar. Daar baseren de bovengenoemde Shi'itische geleerden zich zeer waarschijnlijk op alsmede een deel van de soennieten (hanbali's bijv).
Vandaag weer een pre-islamitische feest in Iran en onder de Iraniers in het buitenland, dat ook massaal gevierd wordt:

http://en.wikipedia.org/wiki/Yalda
pi_90256664
quote:
Het scheren van de baard leidt tot het imiteren van de Moeshrikoen (veelgodenaanbidders). Dit komt duidelijk naar voren uit vele overleveringen van de Profeet (vrede zij met hem). De Profeet (vrede zij met hem) zei:

'Knipt de snorren bij en laat de baarden groeien. Onderscheidt julliezelf van de Magiërs. (volgelingen van een godsdienst die vroeger in Perzië werd beleden)'
(Moeslim)
Lol ik moest hier wel om lachen. Was Mohamed blind toen hij handelde met Perzie heeft hij ooit de munten bekeken? Grappig hoe vele moslim blind in dit soort verhaaltjes geloven terwijl je met een vluchtige onderzoek er achter kan kom dat er niks van klopt



[ Bericht 0% gewijzigd door Doler12 op 21-12-2010 21:57:56 ]
pi_90258817
quote:
10s.gif Op dinsdag 21 december 2010 21:44 schreef Doler12 het volgende:

[..]

Lol ik moest hier wel om lachen. Was Mohamed blind toen hij handelde met Perzie heeft hij ooit de munten bekeken? Grappig hoe vele moslim blind in dit soort verhaaltjes geloven terwijl je met een vluchtige onderzoek er achter kan kom dat er niks van klopt
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Ik zie enorme snorren?
  dinsdag 21 december 2010 @ 22:21:25 #112
174018 AryaMehr
By any means necessary
pi_90259087
De Perzen waren inderdaad niet vies van een baard, alhoewel een (lange) snor ook aardig in trek was:





Alhoewel de Romeinen en Grieken ze weer snor en baard afbeelden:





pi_90259610
quote:
5s.gif Op dinsdag 21 december 2010 22:17 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Ik zie enorme snorren?
Dan ben jij duidelijk blind hier nog een aantal objecten, maar ik zie dat de topic bevuild word door foto's dus ik plaats maar twee. Ga zelf maar op zoek naar het internet voor meer plaatjes

  dinsdag 21 december 2010 @ 22:29:33 #114
174018 AryaMehr
By any means necessary
pi_90259648
Overigens aardig lachwekkend dat een bovennatuurlijke entiteit zich met stompzinnige dingen als het scheren van wenkbrauwen, snor of baard zou bezighouden. Maar goed, de islam blinkt wel op meer punten uit op stompzinnigheid.
pi_90259705
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 december 2010 22:29 schreef Doler12 het volgende:

[..]

Dan ben jij duidelijk blind hier nog een aantal objecten, maar ik zie dat de topic bevuild word door foto's dus ik plaats maar twee. Ga zelf maar op zoek naar het internet voor meer plaatjes
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Wat voor objecten zouden dat zijn volgens jou? In vrijwel alle zie ik enorme snorren terug, een vinding wat ook door Arya wordt ondersteund als ik hem goed begrijp.
pi_90259747
quote:
10s.gif Op dinsdag 21 december 2010 22:29 schreef AryaMehr het volgende:
Overigens aardig lachwekkend dat een bovennatuurlijke entiteit zich met stompzinnige dingen als het scheren van wenkbrauwen, snor of baard zou bezighouden. Maar goed, de islam blinkt wel op meer punten uit op stompzinnigheid.
Mohammed was niet bovennatuurlijk?
  dinsdag 21 december 2010 @ 22:32:34 #117
174018 AryaMehr
By any means necessary
pi_90259827
quote:
5s.gif Op dinsdag 21 december 2010 22:31 schreef Triggershot het volgende:
Mohammed was niet bovennatuurlijk?
quote:
'Wat betreft mijn Heer (Allah), verheven en gezegend is Hij, Hij heeft mij bevolen om mijn baard (met rust) te laten en mijn snor bij te knippen.' (Hassan verklaard door al-Albaani)
pi_90259982
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 december 2010 22:32 schreef AryaMehr het volgende:

[..]

[..]

2 opmerkingen. Het is 'Hasan' verklaard, Hasan is goed, Albaani is niet zo lang geleden overleden, Buchari en Muslim zijn beiden 'Sahih' betrouwbaar, eeuwen voor dat Albaani leefden al opgesteld en gebundeld. Ten tweede is het ondanks die verwijzingen niet belangrijk genoeg gevonden door Allah om op te nemen in de Koran?
  dinsdag 21 december 2010 @ 22:41:40 #119
174018 AryaMehr
By any means necessary
pi_90260403
Ja leuk, we kunnen hier een hele discussie over houden. Feit blijft dat moslims menen dat Allah zich enigszins druk maakt over het feit of men zijn baar/snor/wenkbrauw wel of niet scheert. Wat gewoonweg lachwekkend is en alleen daarom al zich tot één van de meest stompzinnige geloven maakt. Los gezien van de enorme aantallen banale regeltjes. Universiteit of geen universiteit, elk persoon die in dit soort fabeltjes gelooft heeft ze per definitie niet allemaal op een rijtje.
pi_90260603
quote:
14s.gif Op dinsdag 21 december 2010 22:41 schreef AryaMehr het volgende:
Ja leuk, we kunnen hier een hele discussie over houden. Feit blijft dat moslims menen dat Allah zich enigszins druk maakt over het feit of men zijn baar/snor/wenkbrauw wel of niet scheert. Wat gewoonweg lachwekkend is en alleen daarom al zich tot één van de meest stompzinnige geloven maakt. Los gezien van de enorme aantallen banale regeltjes. Universiteit of geen universiteit, elk persoon die in dit soort fabeltjes gelooft heeft ze per definitie niet allemaal op een rijtje.
Klopt, alleen is volgens mij dit geldend voor elk geloof, bevat wel van die dingen waar je een 'wtf?' reactie van hebt, de Islam is hier volgens mij geen uitzondering in. Het is maar dat je geen 'hele discussie' hier over wilt houden. Anders konden we duiken in de details, wat voor niveau het wel / niet hebben van een baard, snor, wenkbrauwen etc heeft.
pi_90263830
Goed nog iemand anders vragen i.p.v. de verheerlijking van de overgeweldige Perzen?
In fact, recent observations and simulations have suggested that a network of cosmic strings stretches across the entire universe.
pi_90271408
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 december 2010 17:19 schreef Doler12 het volgende:
Ok even een vraag nu. Ik hoor heel vaak van een aantal meestal zwaar gelovige moslims dat het verplicht is om een baard te laten staan. Klopt dat en zo ja wat is de reden hier achter?
De baard is best een controversieel onderwerp waar de gemoederen hoog op kunnen lopen onder Moslims die veel met het geloof bezig zijn en vooral in de volksmond als "zwaar gelovig" bekend staan. Tussen haakjes omdat het "zware" relatief is en ook van de omgeving afhangt bijv. Dus de onenigheid waar de een zal zeggen dat het bijv. verplicht is zonder enige twijfel met een beroep op de correcte Islam en de ander zal zeggen dat het aangeraden is maar niet verplicht met ook een beroep op dezelfde correcte Islam.

Trigger en Arya hebben aangegeven wat een bekende mening is wat de verplichting betreft en in algemene zin kan je zeggen dat dat in de orthodoxie de meerderheidsopinie is en altijd is geweest onder geleerden. Toch zijn er onder (vooraanstaande) soennitische geleerden door de eeuwen heen ook andere posities ingenomen (en vandaag de dag nog steeds) wat betreft de baard en dat het scheren ervan [glad gezicht bijv] niet verboden is. Dus er is geen sluitende overeenstemming en eenduidige mening als je de hele soennitische orthodoxie meeneemt in je oordeel.

Het gaat er dus om hoe men de hadith interpreteert en daar verschilt men in. En dit komt omdat er verschillende methodieken zijn om een gezegde te interpreteren en te begrijpen. Dus de filosofie erachter, wanneer was iets een absolute verplichting? Wat betekent het als Mohammed zei "doe dit". Aanbevolen? advies? verplicht? Of is een verplichting dan weer alleen waar Mohammed een consequentie aan de daad verbond en bijv zei dat het nalaten ervan je bestraffing oplevert? Speelt de achterliggende reden nog een rol als die bekend is? En wat als latere tijden anders zijn en die reden niet meer opgaat, gaat dan ook de verplichting weg? Dit zijn zaken die in de methodiek om tot een oordeel te komen worden meegenomen en verschillende wetscholen een (iets) andere filosofie hanteren om tot een oordeel te komen.

Te vaak vecht men elkaar de tent uit met bewijzen - bij wijze van spreken natuurlijk - terwijl het gezegde binnen de soennitische Islam luid dat een verschil van mening genade is, en dat is een gezegde van Mohammed die wordt teruggebracht tot jurisprudentie zoals de baard en meningsverschillen daarin. Van de eerste Moslims zijn al meningsverschillen bekend over onderwerpen, zowel toen Mohammed leefde als kort erna, en waar men elkaars meningsverschillen toch accepteerde en niet elkaar opdrong.
Oorlog is de verderzetting van de politiek maar met andere middelen - Clausewitz
pi_90271859
Bedankt voor je uitgebreide antwoord. Ik vond het alleen vreemd dat men een baard moest laten staan om te zich te laten onderscheiden van de ongelovigen. Een baard hebben in het Midden-Oosten en India was en is nog steeds vrij populair, dus het lijkt mij vreemd dat een handelaar zo als Mohammed dat zou zeggen om te zich te onderscheiden van de niet Moslims. Hij moest vast vele mensen ontmoet hebben met baarden.

Kennelijk zijn er ook andere reden om een baard te laten staan, onder meer men mag niet aan de schepping van Allah zitten en mannen mogen niet op vrouwen lijken.
pi_90281334
Ik ben het met je eens en merk op dat de opmerking "om zich te onderscheiden van ongelovigen" een interpretatie is van Mohammed's woorden door derden. Hij had het - alle overleveringen in beschouwing genomen - over magiers en de polytheisten (vooral Arabieren dus die in zijn omgeving woonden en polytheïstisch waren). Een van de zaken om het beter te begrijpen zoals ik mij heb ingelezen is o.a. dat men in tijden van oorlog het verschil zag tussen een moslim en niet-Moslim aan het laten staan van een baard op het slagveld. Voor de rest droeg men veelal dezelfde klederdracht namelijk (iets wat wij nu als exclusief Islamitisch zien maar ongelovige Arabieren toen ook droegen en cultureel gebonden was dus). De polytheistische Arabieren waar men mee in oorlog was droegen geen baard en dit was dus iets waar zichtbaar was wie bij wat hoorde. Neemt niet weg dat het laten staan van de baard iets is van meerdere profeten en deze redenatie je ook weleens hoort bijv.
Want kijk je door de geschiedenis heen zoals boven is aangetoond dan zie je dat een baard laten staan doodnormaal was in verschillende tijden en onder verschillende volkeren en zelfs vandaag de dag zie je het nog bij bijv orthodoxe joden, christelijk-orthodoxe priesters, goeroe's etc. Een Moslim die in Jeruzalem woont waar een zeer grote joods-orthodox (chassidische) gemeenschap woont onderscheid zich niet van hen door het laten staan van de baard, om een zijweg te nemen en aan te tonen dat het relatief is. De redenatie dat het is om je van ongelovigen te onderscheiden gaat meer op voor onze seculier-liberale maatschappij vandaag de dag en de mode die wij kennen [glad gezicht, verzorgd overkomen, representatief, geloof uiten doe je niet door je dagelijkse voorkomen maar thuis/moskee etc].
Oorlog is de verderzetting van de politiek maar met andere middelen - Clausewitz
pi_90288787
Iemand een idee door wie (en wanneer) dit schilderij van Ali ibn Abu Talib is gemaakt, die je heel vaak bij alevieten en sjiieten thuis ziet hangen?

abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')