Books

klacht indienen! Ik zou geloof ik niet zo netjes zijn gebleven...
Lui oog, een lui oog is een oog wat met de goede correctie toch minder ziet. Het hoeft niet weg te trekken of scheel te staan. Maar doordat een oog scheel staat kan het wel een lui oog worden.
Een lui oog kan je ook hebben doordat het ene oog een brilafwijking heeft en daardoor niet zo goed mee kan kijken als het andere oog en daarom achter blijft.
Wat dat betreft is het wel goed die ogentest denk ik. Opticiëns meten over het algemeen (en als het goed is) geen kleine kinderen, omdat zij daar niet de middelen voor hebben.
Kleine kinderen kunnen namelijk nog makkelijk hun ogen scherp stellen over het algemeen en daardoor kan je een heel andere uitkomst qua sterkte krijgen dan de daadwerkelijke sterkte (minder + of meer -). Kleine kinderen gaan daarom naar oogarts/orthoptist en dan krijgen ze druppels om dat scherp stellen plat te leggen tijdelijk, zodat ze goed de sterkte kunnen meten.
Ik ben benieuwd hoe hier de oogtest gaat, ik heb het idee dat Mirte alles wel ziet, maar ja papa en mama hebben allebei - dus het zou me niks verbazen dat ze op den duur toch ook aan een brilletje zal moeten.
Heb zelf ook een lui oog, ze bedachten te laat dat ze toch hadden moeten afplakken

.