abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 3 augustus 2010 @ 10:22:50 #26
124676 RobertoCarlos
Zit je nou naar me te loeruh?
pi_84804323
quote:
Op dinsdag 3 augustus 2010 01:16 schreef Dionysius85 het volgende:
Ik meld me graag in dit topic aangezien ik in september met de bachelor Recht & ICT aan de Rijksuniversiteit te Groningen begin. Hoi allemaal! :W
Hoi! :W
Tú estás dura y yo me veo cabrón en el espejo
pi_84807143
Van wat ik gehoord heb is beginnen met o.a. Bestuursrecht en Internationaal Publiekrecht niet iets om een vreugdedansje bij te maken :')
pi_84807425
quote:
Op dinsdag 3 augustus 2010 11:56 schreef TiMPiN het volgende:
Van wat ik gehoord heb is beginnen met o.a. Bestuursrecht en Internationaal Publiekrecht niet iets om een vreugdedansje bij te maken :')
Zo ervaarde ik het ook ;)
  dinsdag 3 augustus 2010 @ 12:08:45 #29
146875 aaipod
Primus inter pares
pi_84807478
quote:
Op zondag 1 augustus 2010 19:50 schreef aardappel het volgende:
Aaah, de hollende kleurling, klassieker uit het eerste jaar
Niet gehad aan de RuG :{ (weleens de essentie gelezen op internet uit interesse)

Heb stiekem al best zin aan het begin van het jaar :@ Vakantie begint ook te vervelen. Ik kom al weken niet meer voor 12 uur mijn nest uit :{ Hebben zich al nieuwe eerstejaars RuG studenten gemeld? :D Net hierboven dus. Hoi Dionysius85 :)

Internationaal publiekrecht was ontzettend goed te doen vond ik. Bestuursrecht was inderdaad iets minder geweldig, maar het is maar een klein vakje van een half semester.

Uit dat PDF'je blijkt dat je deze vakken moet halen:

Eerste semester:

Algemene Rechtswetenschap (7 EC)
Juridische Vaardigheden A (3 EC)
Rechtsgeschiedenis 1 (6 EC)
Staatsrecht 1A (6 EC)

Tweede semester:

Staatsrecht 1B (4 EC)
Eén van de volgende vakken:
Bestuursrecht 1 (5 EC)
Burgerlijk Recht 1 (8 EC)
Strafrecht 1 (7 EC)

Ik zou banger zijn voor Staatsrecht 1A en Algemene Rechtswetenschap. Staatsrecht 1A omdat het gewoon erg saai is als het je niet ligt en ook best lastig. ARW omdat het gewoon echt ontzettend veel is als je geen voorkennis hebt. Van de keuzevakken ben je echt het beste af met Bestuursrecht denk ik als je het jezelf zo makkelijk mogelijk wilt maken. Burgerlijk en Strafrecht zijn enorm veel stof in vergelijking.

tevens een verkapte tvp.

[ Bericht 18% gewijzigd door aaipod op 03-08-2010 12:16:32 ]
pi_84807747
Semester 1
Bestuursrecht (10 EC)
Internationaal publiekrecht (10 EC)
Goederenrecht (5 EC)
Personen-, familie- en erfrecht (5 EC)

Zo is mijn 1e half jaar dus :P
  dinsdag 3 augustus 2010 @ 12:21:12 #31
124676 RobertoCarlos
pi_84807787
De Hollende Kleurling niet gehad hebben als klassieker.... :N
pi_84807809
quote:
Op dinsdag 3 augustus 2010 12:08 schreef aaipod het volgende:

[..]

Niet gehad aan de RuG :{ (weleens de essentie gelezen op internet uit interesse)

Heb stiekem al best zin aan het begin van het jaar :@ Vakantie begint ook te vervelen. Ik kom al weken niet meer voor 12 uur mijn nest uit :{ Hebben zich al nieuwe eerstejaars RuG studenten gemeld? :D Net hierboven dus. Hoi Dionysius85 :)

Internationaal publiekrecht was ontzettend goed te doen vond ik. Bestuursrecht was inderdaad iets minder geweldig, maar het is maar een klein vakje van een half semester.

Uit dat PDF'je blijkt dat je deze vakken moet halen:

Eerste semester:

Algemene Rechtswetenschap (7 EC)
Juridische Vaardigheden A (3 EC)
Rechtsgeschiedenis 1 (6 EC)
Staatsrecht 1A (6 EC)

Tweede semester:

Staatsrecht 1B (4 EC)
Eén van de volgende vakken:
Bestuursrecht 1 (5 EC)
Burgerlijk Recht 1 (8 EC)
Strafrecht 1 (7 EC)

Ik zou banger zijn voor Staatsrecht 1A en Algemene Rechtswetenschap. Staatsrecht 1A omdat het gewoon erg saai is als het je niet ligt en ook best lastig. ARW omdat het gewoon echt ontzettend veel is als je geen voorkennis hebt. Van de keuzevakken ben je echt het beste af met Bestuursrecht denk ik als je het jezelf zo makkelijk mogelijk wilt maken. Burgerlijk en Strafrecht zijn enorm veel stof in vergelijking.

tevens een verkapte tvp.
Internationaal publiekrecht was een inleidend vak...als het goed is krijg je in het 2e jaar Europees recht. DAT is pas een gedrocht van een vak (heel erg laag slagingspercentage ook voor de eerste keer + lage cijfers). Mijn advies: doe mee met die werkgroepen + bonusopdrachten, zodat je die hele (!!!) bonuspunt kunt scoren. Ik kon 'm toentertijd wel gebruiken :')

Mijn programma voor komend jaar:
- Ondernemingsfinanciering
- Ondernemingen en belastingheffing
- Particulieren en belastingheffing
- 2 scripties

Misschien moet ik maar 's verder gaan met m'n eerste scriptie :')
  dinsdag 3 augustus 2010 @ 14:40:57 #33
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_84812784
quote:
Op zondag 1 augustus 2010 14:32 schreef Maharbal het volgende:

[..]

1) Volgend jaar pas
2) Slechts voor een gedeelte (werkt met normbedragen, dus niet werkelijke kosten tenzij je meer dan ~¤4.500 aan kosten maakt)
3) Krijgt als student maar ~33% terug (als je al iets terug krijgt)
4) Niet als je recht hebt op stufi/stufi krijgt

:+
Je vergeet de drempel van 500 euro :P En het is juist óf stufi en normbedragen, óf geen stufie en daadwerkelijke kosten.
Het recht op lenen geldt ook als 'recht op stufi', en voor zover ik kan zien bestaat die mogelijkheid ook als je inkomen erg hoog is. Daarnaast is 4 niet echt een eis, maar moet je de prestatiebeurs van de normbedragen aftrekken.
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
pi_84818466
quote:
Op dinsdag 3 augustus 2010 14:40 schreef GlowMouse het volgende:

[..]

Je vergeet de drempel van 500 euro :P En het is juist óf stufi en normbedragen, óf geen stufie en daadwerkelijke kosten.
Het recht op lenen geldt ook als 'recht op stufi', en voor zover ik kan zien bestaat die mogelijkheid ook als je inkomen erg hoog is. Daarnaast is 4 niet echt een eis, maar moet je de prestatiebeurs van de normbedragen aftrekken.
Het kan ook zijn geen stufi en normbedragen, omdat het recht op lenen (dus de nullening / OV ) ook gewoon als stufi geldt.

De punten die ik had opgenoemd waren ook geen eisen voor het daadwerkelijk aftrekken, maar dingen die anders zijn ten opzichte van een collegegeld-betalende baas ;). Die regeling is al een gedrocht om zelf te lezen, laat staan om samen te vatten in een paar zinnen.

Met de aangifte van komend jaar kan ik toch mooi weer een aftrekpost opvoeren voor studiekosten van dit jaar O-)
  dinsdag 3 augustus 2010 @ 17:02:32 #35
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_84818852
Ik zit nu met de vraag of mijn werkgever het vergoedt of niet, vandaar dat ik het heb uitgezocht. Er moet nog overlegd worden, want scholingskosten worden normaalgesproken vergoedt maar voor collegegeld gold een uitzondering :/ Het grootste verschil zit in de drempel, waarvan ik niet snap waarom ze ervoor gekozen hebben om de eerste 500 euro niet als kosten in aanmerking te nemen ipv de kosten alleen in aanmerking te nemen wanneer ze 500 euro overstijgen.
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
pi_84818919
quote:
Op dinsdag 3 augustus 2010 17:02 schreef GlowMouse het volgende:
Ik zit nu met de vraag of mijn werkgever het vergoedt of niet, vandaar dat ik het heb uitgezocht. Er moet nog overlegd worden, want scholingskosten worden normaalgesproken vergoedt maar voor collegegeld gold een uitzondering :/ Het grootste verschil zit in de drempel, waarvan ik niet snap waarom ze ervoor gekozen hebben om de eerste 500 euro niet als kosten in aanmerking te nemen ipv de kosten alleen in aanmerking te nemen wanneer ze 500 euro overstijgen.
Ja, die drempel ontgaat mij ook een beetje...maargoed.

Ook al krijg ik het terug van m'n toekomstige werkgever, ik ga het toch opvoeren bij de aangifte van 2010. Ik betaal het nu immers uit eigen zak, waarna ik het terugkrijg in de vorm van loon. Er wordt dus al lb over ingehouden (theoretisch, nog afgezien van het feit dat het waarschijnlijk als een belastingvrije vergoeding wordt gezien).

Bij mij heb ik het collegegeld enzo gewoon als deel van de onderhandelingen over arbeidsvoorwaarden opgevoerd.
pi_84824490
quote:
Op dinsdag 3 augustus 2010 17:02 schreef GlowMouse het volgende:
...Het grootste verschil zit in de drempel, waarvan ik niet snap waarom ze ervoor gekozen hebben om de eerste 500 euro niet als kosten in aanmerking te nemen ipv de kosten alleen in aanmerking te nemen wanneer ze 500 euro overstijgen.
In het kort: het artikel borduurt voort op art. 46 IB'64, wat weer voorkomt uit een besluit uit 1941. Het ging in het besluit om zogenaamde "buitengewone lasten", welke later in zijn gecodificeerd in IB '64:

'In aansluiting op hetgeen in de memorie van toelichting is vermeld, menen de ondergetekenden nogmaals het exceptionele karakter van de tegemoetkoming ter zake van de buitengewone lasten te moeten accentueren. Aangezien hier sprake is van uitgaven waaraan een prioriteit boven belastingheffing moet worden toegekend, dient de aftrek zich strikt te beperken tot abnormale uitgaven, die én naar hun aard én naar hun totale omvang algemeen worden aangevoeld als dermate zware lasten, dat zij de belastingplichtige wat zijn financiële draagkracht betreft in een uitzonderingspositie plaatsen ten opzichte van andere contribuabelen.
...

uit memorie van antwoord IB'64

Abnormale uitgaven dus. De uitgaven onder de drempel bleven werden (en worden) dus niet buitengewoon geacht, en derhalve niet aftrekbaar.

quote:
Op dinsdag 3 augustus 2010 17:04 schreef Maharbal het volgende:
..
Ook al krijg ik het terug van m'n toekomstige werkgever, ik ga het toch opvoeren bij de aangifte van 2010. Ik betaal het nu immers uit eigen zak, waarna ik het terugkrijg in de vorm van loon. Er wordt dus al lb over ingehouden (theoretisch, nog afgezien van het feit dat het waarschijnlijk als een belastingvrije vergoeding wordt gezien).

Bij mij heb ik het collegegeld enzo gewoon als deel van de onderhandelingen over arbeidsvoorwaarden opgevoerd.
Maar de kosten drukken niet op jou. Tip: doe schoenen met klitteband aan veters moet je inleveren bij de gevangenis :P
pi_84824622
quote:
Op dinsdag 3 augustus 2010 19:40 schreef DonJames het volgende:

Maar de kosten drukken niet op jou. Tip: doe schoenen met klitteband aan veters moet je inleveren bij de gevangenis :P
De kosten drukken wel op mij, zij het voor een kortere periode :P. Het is eigenlijk ook apart, want op m'n loonstrookje staat het waarschijnlijk gewoon als loon, en niet als een aparte categorie als "studiekosten" of iets dergelijks.

Overigens heb ik natuurlijk geen "tegemoetkoming" gekregen voor de studiekosten van de eerste helft van 2010 ;)

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_84824906
quote:
Op dinsdag 3 augustus 2010 19:44 schreef Maharbal het volgende:

[..]

De kosten drukken wel op mij, zij het voor een kortere periode :P.
Maar wel in het kalenderjaar waarschijnlijk. Als ik de wet zo lees zou je ook nog de vergoeding die in je in het ene jaar ontvangt aan kunnen merken als vergoeding van uitgaven van een jaar eerder (of later). De kosten drukken dan immers wel in het kalenderjaar maar ik kan me zo voorstellen dat een inspecteur dit anders ziet. En de rechter ook.
quote:
Het is eigenlijk ook apart, want op m'n loonstrookje staat het waarschijnlijk gewoon als loon, en niet als een aparte categorie als "studiekosten" of iets dergelijks.

Overigens heb ik natuurlijk geen "tegemoetkoming" gekregen voor de studiekosten van de eerste helft van 2010 ;)
Als het echt loon is, is het geen vergoeding, dat ben ik geheel met je eens.

Ontopic: ben nu m'n rooster voor het eerste semester aan het uitvogelen (toch lastig als je vakken van de eerste 3 jaar door elkaar aan het doen bent en bijna full-time werkt). Ik ga toch maar voor m'n civiel effect denk ik, anders hou ik toch maar gaten over in m'n rooster.
pi_84825376
quote:
Op dinsdag 3 augustus 2010 19:51 schreef DonJames het volgende:

[..]

Maar wel in het kalenderjaar waarschijnlijk. Als ik de wet zo lees zou je ook nog de vergoeding die in je in het ene jaar ontvangt aan kunnen merken als vergoeding van uitgaven van een jaar eerder (of later). De kosten drukken dan immers wel in het kalenderjaar maar ik kan me zo voorstellen dat een inspecteur dit anders ziet. En de rechter ook.
[..]

Als het echt loon is, is het geen vergoeding, dat ben ik geheel met je eens.

Ontopic: ben nu m'n rooster voor het eerste semester aan het uitvogelen (toch lastig als je vakken van de eerste 3 jaar door elkaar aan het doen bent en bijna full-time werkt). Ik ga toch maar voor m'n civiel effect denk ik, anders hou ik toch maar gaten over in m'n rooster.
Precies, daarom laat ik het grotendeels afhangen van het labeltje dat ze er bij salarisadministratie aan gaan hangen.

Civiel effect wilde ik er misschien ook bij gaan halen, maar dan moet ik nu WEER 4 extra vakken gaan halen waardoor m'n totaal voor het eerste semester weer op 7 komt, en ik had me net voorgenomen dat na vorig jaar (8 tot 9 vakken per semester) niet meer te gaan doen...dit wordt/werd m'n "rustjaar" (met 2 scripties :'))
pi_84848883
quote:
Op dinsdag 3 augustus 2010 12:08 schreef aaipod het volgende:

[..]

Hebben zich al nieuwe eerstejaars RuG studenten gemeld? :D Net hierboven dus. Hoi Dionysius85 :)
[/sub]
Hai!
pi_84909302
Iemand die zich dit jaar als eerstejaars heeft aangemeld bij de uva? al iets gehoord? ik ben steeds zo bang dat ze mijn inschrijvpapieren enz zijn kwijtgeraakt en ik dus niet ben ingeschreven helemaal.
pi_84909326
Vandaag de verklaring van (cum laude) afstuderen ontvangen, samen met een verklaring van civiel effect. Toch wel prettig om in ieder geval al te hebben, nu de diploma-uitreiking pas eind november is..
So many adventures couldn't happen today, so many songs we forgot to play, so many dreams swinging out of the blue.
pi_84911393
quote:
Op donderdag 5 augustus 2010 21:07 schreef hemelsblauw het volgende:
Iemand die zich dit jaar als eerstejaars heeft aangemeld bij de uva? al iets gehoord? ik ben steeds zo bang dat ze mijn inschrijvpapieren enz zijn kwijtgeraakt en ik dus niet ben ingeschreven helemaal.
Relax, het is de UvA! Je kan even bellen of het allemaal is ontvangen, maar dingen gaan gewoon niet zo snel daar ;)
  donderdag 5 augustus 2010 @ 22:35:51 #45
124676 RobertoCarlos
pi_84914249
quote:
Op donderdag 5 augustus 2010 21:07 schreef hemelsblauw het volgende:
Gewoon bellen naar DUO of naar de UvA, issesimpel :s)
  donderdag 5 augustus 2010 @ 22:37:24 #46
124676 RobertoCarlos
pi_84914337
quote:
Op donderdag 5 augustus 2010 21:08 schreef GDPP het volgende:
Vandaag de verklaring van (cum laude) afstuderen ontvangen, samen met een verklaring van civiel effect. Toch wel prettig om in ieder geval al te hebben, nu de diploma-uitreiking pas eind november is..
Teleurstellend resultaat :N
ik had van jou wel wat beter verwacht.... ;)
pi_84914481
Ja ik kan niet tegen langzaam. Heb ve boeken hier nu ook al liggen. En heb er een al voor de helft gelezen en de belangrijke punten genoteerd.

Maar ik ga morgen bellen, heb ze al 2 keer gebeld haha.
  donderdag 5 augustus 2010 @ 22:45:31 #48
124676 RobertoCarlos
pi_84914818
quote:
Op donderdag 5 augustus 2010 22:40 schreef hemelsblauw het volgende:
Ja ik kan niet tegen langzaam. Heb ve boeken hier nu ook al liggen. En heb er een al voor de helft gelezen en de belangrijke punten genoteerd.
Ik kan je wel alvast een tentamen afnemen ;)
pi_84915631
quote:
Op donderdag 5 augustus 2010 22:40 schreef hemelsblauw het volgende:

Maar ik ga morgen bellen, heb ze al 2 keer gebeld haha.
Welke vakken ga je volgen? Inleiding in de rechtswetenschap en Constitutioneel recht waarschijnlijk? niet de meest spannende boeken om te lezen, hulde!
pi_84935485
Ja, ik ben nu dat boekje over die inleiding aan het lezen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')