abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_84729577
Wat een geweldig initiatief van de Koninklijke Bibliotheek ! :D ^O^ _O_

Een archief van de belangrijkste Nederlandse kranten tussen van 1618 tot 1995 ; daarin kun je gewoon alles lezen wat er zich in die tijd afspeelde en het zijn niet alleen nieuwsberichten, maar zo kun je er ook de advertenties van die tijd bekijken :)

http://kranten.kb.nl/

Echt een aanrader ! ^O^
"You can call me Susan if it makes you happy"
  zondag 1 augustus 2010 @ 09:39:04 #2
66714 YuckFou
Nu niet, nooit niet...
pi_84729637
cool 8-)
Are we not savages, innately destined to maim and kill?
Blame it on the environment, heredity or evolution: we're still responsible
Our intelligence may progress at geometric rates
Yet socially we remain belligerent neonates
pi_84729642
gruwelijk
pi_84729669
quote:
Op zondag 1 augustus 2010 09:30 schreef TLC het volgende:

Een archief van de belangrijkste Nederlandse kranten tussen van 1618 tot 1995 ; daarin kun je gewoon alles lezen wat er zich in die tijd afspeelde en het zijn niet alleen nieuwsberichten, maar zo kun je er ook de advertenties van die tijd bekijken :)

Echt een aanrader ! ^O^
Engelse voetbaluitslagen uit 1939.Altijd al willen hebben ^O^ :P
pi_84729724
Erg mooi, vandaag maar een rondneuzen of ik nog oud plaatselijk nieuws kan vinden
٩๏̯͡๏)۶
  Forum Admin zondag 1 augustus 2010 @ 10:02:38 #6
58651 crew  murp
murp
  Boks-Chick zondag 1 augustus 2010 @ 10:03:59 #7
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_84729860
gewoon ook passagierslijsten van boten die naar Nederlands Indie vertrokken in 1939 :D Geweldig dit O+
lolwut
pi_84729872
jammer dat de 2de WO er nog niet op staat...
....of val van de muur...
...dood van stalin...
...man op de maan..
...cubacrisis...

maar bedankt voor de link!
  zondag 1 augustus 2010 @ 10:07:18 #9
210227 rechtsedirecte
Southern most Fok!ker
pi_84729910
super, bedankt voor de OP!!
'Lopen is geen sport maar een manier van reizen'
'Als ik loop voel ik me beroerd, maar als ik niet loop nog beroerder'
'Once you discover the rewards of pain, you want more pain'
pi_84729937
Ik vind het vooral leuk oud plaatselijk nieuws te lezen over o.a. textielfabrieken die al tientallen jaren geleden gesloten zijn.
٩๏̯͡๏)۶
pi_84730022
quote:
OORLOG!

Dus: oorlog.
Nog had de wereld zich, een dag en nacht, krampachtig vastgeklemd aan de hoop dat te elfder ure de ramp zou worden afgewend; helaas, het bleek een schim te zijn die zich oploste in nevel…. Nu zal de Dood rondgaan over de velden, waar de oogst te rijpen staat, en zijn oogst binnenhalen, snijdend de zeis door duizenden menschenlevens. Bloed en tranen en armoede en pestilentie gaan in zijn gevolg. En achteraan komen wrok en verbittering en nieuw oorlogsgevaar, daar immers, als alle kwaad, ook dit kwaad.
poëtische omschrijving van het uitbreken van WO1.

hier is de rest te vinden
pi_84730024
quote:

Echt een aanrader ! ^O^
geniale tip! alleen zijn ze nog niet in 1995 aanbeland geloof ik?
pi_84730097
quote:
Op zondag 1 augustus 2010 10:18 schreef FkTwkGs2014 het volgende:

[..]

geniale tip! alleen zijn ze nog niet in 1995 aanbeland geloof ik?
Tot nu toe vooral veel van voor WOII als ik het zo bekijk, maar al wel een schitterend initiatief
٩๏̯͡๏)۶
pi_84730979
Ik vind inderdaad niks na 1940, maar misschien doe ik iets fout. :?
pi_84731021
Ik denk dat ze er nog niet klaar mee zijn, maar wat een geweldig leuk iets _O_
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
  zondag 1 augustus 2010 @ 14:00:22 #16
270592 Johannes_Klabanus
Wie die Nase des Mannes...
pi_84735238
Uit de Groninger Courant van 1 december 1775(!):

pi_84736726
quote:
Op zondag 1 augustus 2010 14:00 schreef Johannes_Klabanus het volgende:
Uit de Groninger Courant van 1 december 1775(!):

[ link | afbeelding ]
Mooi vondst, en behoorlijk goed leesbaar voor zo'n oud stuk tekst. Het is bijna normaal Nederlands
٩๏̯͡๏)۶
  zondag 1 augustus 2010 @ 14:56:19 #18
124912 Henk-B
Dus, fok jou dan!
pi_84737191
Zelfs in 1927!!

:7
Nee papa niet met die stok, Helppppp , snik snik !
pi_84738712
Thnx voor de link zal er zeker van gaan genieten. Vond laatst tussen de spullen van m´n vader de krantenkoppen van 1890-1980 van de Herald Tribune, erg interessant, ben benieuwd.
pi_84739731
Ik heb een tijdje geleden wat kranten uit 1983 op microfiches bekeken. Wat bleek: de Telegraaf was toen al een kutkrant.
pi_84740139
quote:
Op zondag 1 augustus 2010 16:24 schreef Sloggi het volgende:
Ik heb een tijdje geleden wat kranten uit 1983 op microfiches bekeken. Wat bleek: de Telegraaf was toen al een kutkrant.
Moest je ze eens zien tijdens de Tweede Wereldoorlog.
Denk dat ze daar duidelijk hebben laten zien waar ze willen staan.
  zondag 1 augustus 2010 @ 17:11:34 #22
270592 Johannes_Klabanus
pi_84741205
Jaren '30 (tientallen van dit soort berichten van de late 19e eeuw tot de oorlogsjaren):

pi_84741444
Gaaf! :D

20-11-1921 uit Het Vaderland - staats- en letterkunding nieuwsblad (link)
quote:
Menschelijke voetsporen op den Mount Everest.
Bij de jongste verkenningsexpeditie naar den Himalaya heeft men op den hoofdkam van den Mount Everest, op 7100 M. hoog te, een spoor ontdekt, dat treffende gelijkenis vertoonde met den indruk van een mensehen voet.
Nu is door geheel Tibet een legende verbreid van een soort wantstaltige sneeuw menschen — Miloh Kampei noemt men hen — die in het gebergte huizen. Deze „sneeuwmenschen", zoo weten de inlanders te vertellen, zijn alleen met hun lange haren bekleed en loopen op sterk naar buiten gerichte voeten (dat klopt met het gevonden spoor).
Op de gletsjers van den Mount Everest, den Kumelhard en den Karola, zouden de inboorlingen hen wel eens hebben gezien. Zij leven van rauw schapenvleesch en vluchten voor de gewone bevolking. Een andere lezing luidt, dat men hier te doen beeft met verwilderde misdadigers, moordenaars uit Tibet, die naar de gebruiken des lands, in deze ijswoestijnen zijn gejaagd.
Op de hellingen van den Karola bestaat werkelijk een kleine kolonie van deze uitgeworpenen, die nu en dan ook rooftochten ondernemen.
Hoewel de leden der jongste Everest-expeditie enigszins sceptisch staan tegenover deze verhalen, achten zij het niet volkomen uitgesloten, dat inderdaad verwilderde menschen in dat gebied huizen en zelfs misschien reeds op den grooten berg zijn geweest.
pi_84746320
In de krant "Het Centrum" van 13 december 1923 (artikel heet "Een fraai heer" ) wordt vermeld dat hitler een hongersstaking in scene had gezet, maar hij gaf het op nadat hij gemerkt had dat je er honger van kreeg :')

In het betreffende artikel kun je ook lezen dat hij na de oorlog (dus WO 1) een gevaarlijke hoofdschot opliep.

Jammer genoeg ging hitler daar dus niet dood aan :(
  zondag 1 augustus 2010 @ 20:03:30 #25
124912 Henk-B
Dus, fok jou dan!
pi_84746620
quote:
Op zondag 1 augustus 2010 19:53 schreef TLC het volgende:
In de krant "Het Centrum" van 13 december 1923 (artikel heet "Een fraai heer" ) wordt vermeld dat hitler een hongersstaking in scene had gezet, maar hij gaf het op nadat hij gemerkt had dat je er honger van kreeg :')

In het betreffende artikel kun je ook lezen dat hij na de oorlog (dus WO 1) een gevaarlijke hoofdschot opliep.

Ohhoh, een doodverwensing!
Nee papa niet met die stok, Helppppp , snik snik !
pi_84746672
Ook sommige plaatselijke kranten staan al online. b.v. Leidsch Dagblad van 1860 tot 2005.
Te vinden op http://leiden.courant.nu
pi_84747661
quote:
Op zondag 1 augustus 2010 19:53 schreef TLC het volgende:

Ah hier dat artikel:
http://kranten.kb.nl/view(...)08:mpeg21:p005:a0068
quote:
De Berlijnsehe corr. van „De Tijd" schrijft nog over dienzelfden Hitler:
Wat een afschuwelijke kerel die Hitler is. blijkt in vollen omvang thans pas. Men heeft het praatje rondgestrooid, dat hij naar een gesticht was gebracht, om aan de psychiaters gelegenheid te geven, zijn geestvermogens te onderzoeken. Dit is niet waar. De held van „Bürgerbrau" is niet gek. Hij heeft wel de comoedie uitgehaald, om een hongerstaking te ensceneeren, maar toen de held bemerkte, dat je daarvan honger kreeg, heeft hij snel zijn staking opgeheven.
Gek is de man niet. Lieden, die goed op de hoogte zijn van zijn psyche, hebben hem wel immer als pathologisch beschouwd, en niet pas in den tijd na den oorlog, waarin hij een gevaarlijk hoofdschot opliep. Zijn jeugdstreken hadden reeds altijd — schrijft een niet-katholiek blad — voor fijnvoelende menschen iets afstootends. lets direct afstootends. want hii gaf als (..?) reeds de voorkeur aan en (..?) afschuwelijke demonstraties. Zijn aanhankelijkheid aan de Los-van-Rome-beweging, die hij van zijn vader, een Duitsch-Bohemer in Oostenrijkschen staatsdienst had geërfd, meende hij het beste als "hostienschänder" te kunnen demonstreeren. Zoo werd hij in het jaar 1904 van het gymnasium in Gmünd (Beneden-Oostenrijk) weggejaagd omdat hij bij de Heilige Communie de Heilige Hostie uitspuwde en in zijn zak stak. Dat was een afschuwelijke daad, vervolgt het blad, die echter voor heel zijn houding karakteristiek is, namelijk diepste verachting voor- en schending van dat, wat voor anderen hoogheilig is. En zulk 'n man hebben duizenden katholieken uit blind, verblind nationalisme nageloopen en... doen het nog.
pi_84753621
quote:
Op zondag 1 augustus 2010 11:26 schreef Isabeau het volgende:
Ik denk dat ze er nog niet klaar mee zijn, maar wat een geweldig leuk iets _O_
Nu zijn er 1 miljoen pagina's, in 2012 moet dat gegroeid zijn tot 8 miljoen pagina's.

(staat in de Quest van augustus :) )
  zondag 1 augustus 2010 @ 22:53:50 #29
36815 Silenus
Frikandel of kroket?
pi_84754257
Dit is echt fucking konings! Te gek!
Gourmetten of steengrillen?
pi_84756415
Johannes Nathan was op 31 oktober 1860 de laatste Nederlander die in vredestijd is geexecuteerd (hij had zijn schoonmoeder vermoord), het Nieuw Amsterdamsch handels- en effectenblad bericht op 29 juni 1860 over de rechtszaak ;

* MAASTRICHT, 27 Junij. Het Provinciaal Geregtshof in Limburg heeft in zijne zitting van heden uitspraak gedaan in de zaak van Johann Nathan, geboren te Endenich in Pruissen, thans gedetineerd in het huis van arrest te Maastricht, beschuldigd van moord, gepleegd op zijne schoonmoeder. Bij een zeer breedvoerig arrest, waarvan de voorlezing ongeveer twee uren duurde, is de beschuldigde schuldig verklaard aan het hem ten laste gelegde misdrijf, en mitsdien veroordeeld tot de straffe des doods, uit te voeren binnen de stad Maastricht. De Voorzitter, Mr. Captaine, die blijkbaar bewogen was bij het voorlezen van dit arrest, heeft den beschuldigde in eene treffende en hartroerende toespraak aangemaend, zich behoorlijk tot den dood voor te bereiden, waartoe de beschuldigde den tijd niet had gelaten aan zijne ongelukkige schoonmoeder. De veroordeelde scheen echter deze toespraak met onverschilligheid aan te hooren, en verliet in stilte de geregtszaal, alwaar eene talrijke menigte was zamengevloeid, om de uitspraak in deze hoogst gewigtige zaak te vernemen.*
pi_84756617
Mijn overgrootvader schijnt vermoord te zijn bedenk ik me net! Ik denk dat ik dat eens probeer te vinden. (begin vorige eeuw, moet te doen zijn)
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
  maandag 2 augustus 2010 @ 11:25:00 #32
270592 Johannes_Klabanus
pi_84765950

Vooral de laatste opmerking dat de tsaritsa en de tsarevitsj in veiligheid zijn gebracht...
pi_84802734
quote:

Echt een aanrader ! ^O^
_O_ _O_ _O_
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
pi_84803817

Uit 1917.
  dinsdag 3 augustus 2010 @ 16:46:46 #35
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_84818136
http://www.dekrantvantoen.nl/index.do

Leeuwarder Courant 1752 - nu. Dagblad/Nieuwsblad van het Noorden 2006-nu, wordt geleidelijk uitgebreid tot 1888-nu.

http://zoeken.krantenbankzeeland.nl/

Een hele zwik Zeeuwse kranten, de meeste uit de periode tot 1940, maar de Zierikzeesche Nieuwsbode t/m 1998. Meer Zeeuwse kranten worden geleidelijk aan toegevoegd.
pi_84818945

31-07-1898

30-01-1902

Ook nog een mooi artikel gevonden waar wordt gesteld dat het eventueel mogelijk is dat er zowel arabieren als joden wonen O-)
All those moments will be lost, like tears in rain... Time to die.
pi_84819891
Geweldig! Nu mobiel maar gebookmarked voor later doorneuzen.
pi_84822581
Ik vraag me zo af als ik die kranten van rond 1800 en zo bekijk ; voor wie waren de kranten in die tijd bestemd ? ik neem aan dat het "gewone gepeupel" in die tijd nog niet allemaal konden lezen :@ of zit ik nu fout ? :@
pi_84822676
Tvp ende bookmark, bedankt TS .
  donderdag 5 augustus 2010 @ 19:03:31 #40
291753 Jmsls
Feeling really bla bla
pi_84903547

Klinkt als een leuk gevecht en met een godverdomme.
I want to bla bla bla
pi_84909534
wow das echt geniaal :D Die site ga ik es even mooi bekijken :Y :D
"Purple is the last color of the rainbow colors. It means I will trust and love you for a long time"
  vrijdag 6 augustus 2010 @ 08:08:39 #42
270592 Johannes_Klabanus
pi_84925834
quote:
Op donderdag 5 augustus 2010 19:03 schreef Jmsls het volgende:
[ afbeelding ]

Klinkt als een leuk gevecht en met een godverdomme.
"Viantplein" :D
Dat zeiden ze dus toen ook al (i.p.v. Vaillantplein).
  vrijdag 6 augustus 2010 @ 08:19:23 #43
270592 Johannes_Klabanus
pi_84925957
Niets nieuws onder de zon. 1894:

pi_84972165
Ah, er is dus al een topic.

Ik heb al heel wat zoektermen geprobeerd, maar telkens staat er 'geen resultaten'', terwijl ik heel bekende dingen invoer.

Iemand anders ook last van?
Koel en donker bewaren
pi_84972305
quote:
Op zaterdag 7 augustus 2010 13:12 schreef Guanabana het volgende:
Ah, er is dus al een topic.

Ik heb al heel wat zoektermen geprobeerd, maar telkens staat er 'geen resultaten'', terwijl ik heel bekende dingen invoer.

Iemand anders ook last van?
Ja. ;(
pi_84972497
quote:
Op zaterdag 7 augustus 2010 13:17 schreef Tabloid het volgende:

[..]

Ja. ;(
Shit man, ik wil ook neuzen in oude kranten!

Waar zou het aan kunnen liggen?
Koel en donker bewaren
pi_84974313
quote:
Op zaterdag 7 augustus 2010 13:24 schreef Guanabana het volgende:

[..]

Shit man, ik wil ook neuzen in oude kranten!

Waar zou het aan kunnen liggen?
Er is gewoon een storing momenteel, zal wel gerepareerd worden
٩๏̯͡๏)۶
pi_85040537
Leuk om je familienaam op te zoeken :)
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
  maandag 9 augustus 2010 @ 11:11:07 #49
182666 Harajuku.
C'est magnifique.
pi_85040955
quote:
Op maandag 9 augustus 2010 10:55 schreef bijdehand het volgende:
Leuk om je familienaam op te zoeken :)
Dat deed ik gelijk als eerste inderdaad :')
I liked it. I was good at it. It made me feel alive.
  maandag 9 augustus 2010 @ 19:44:50 #50
210227 rechtsedirecte
Southern most Fok!ker
pi_85062471
quote:
Op vrijdag 6 augustus 2010 08:19 schreef Johannes_Klabanus het volgende:
Niets nieuws onder de zon. 1894:

[ link | afbeelding ]
wel de straf, die is nog al pittig vergeleken met heden ten dage
pi_85260093
http://www.ad.nl/ad/nl/10(...)gitaal-archief.dhtml

Mijn God, dit gaat toch nergens over :')

Het is toch alleen bedoeld als historische bron en er is toch totaal geen bedoeling om haat te zaaien :(
  donderdag 26 augustus 2010 @ 03:59:19 #52
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_85717002
quote:
Op vrijdag 13 augustus 2010 22:36 schreef TLC het volgende:
http://www.ad.nl/ad/nl/10(...)gitaal-archief.dhtml

Mijn God, dit gaat toch nergens over :')

Het is toch alleen bedoeld als historische bron en er is toch totaal geen bedoeling om haat te zaaien :(
Dat deze informatie beschikbaar komt voor een grote groep mensen is denk ik een groter voordeel dan het gevaar dat deze informatie in verkeerde handen komt. Daarnaast houd je racisten, antisemieten er niet mee tegen door de publicatie te verbieden.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
pi_85717735
25-08-2010

Nederlandse bib zet nazikranten toch online

De Nederlandse Koninklijke Bibliotheek (KB) zet nazistische kranten uit de Tweede Wereldoorlog toch op het internet. Er was daarover discussie ontstaan omdat het strafbaar zou kunnen zijn en gevoelig zou kunnen liggen bij nabestaanden van oorlogsslachtoffers.

De bibliotheek vindt het echter belangrijk "om de historische werkelijkheid ongecensureerd aan iedereen ter beschikking te stellen". Ook moet het belangrijk wetenschappelijk onderzoek mogelijk maken.

De bib bouwt sinds het voorjaar een digitaal krantenarchief. Alle landelijke, regionale, lokale en koloniale kranten van de afgelopen 400 jaar worden online gezet. De krantendatabank op kranten.kb.nl is gratis te raadplegen, en zal uiteindelijk acht miljoen krantenpagina's bevatten. (anp/sam)

(HLN)
pi_85717764
...
  donderdag 26 augustus 2010 @ 21:16:02 #55
210227 rechtsedirecte
Southern most Fok!ker
pi_85746263
quote:
Op donderdag 26 augustus 2010 03:59 schreef Megumi het volgende:

[..]

Dat deze informatie beschikbaar komt voor een grote groep mensen is denk ik een groter voordeel dan het gevaar dat deze informatie in verkeerde handen komt. Daarnaast houd je racisten, antisemieten er niet mee tegen door de publicatie te verbieden.
dit dus
als je antisemietisch of nazistisch materiaal wilt hebben is er genoeg te vinden op het internet buiten de site van de KB om.
  zondag 12 september 2010 @ 19:04:12 #56
221328 MelanieA
What we think, we become.
pi_86352068
Super! Hij staat bij mijn favorieten! ^O^
We are born and we die. These are certainties. Everything else in between is of our own making; so make it good.
pi_86377752
quote:
Op zondag 12 september 2010 19:04 schreef MelanieA het volgende:
Super! Hij staat bij mijn favorieten! ^O^
Same here :D
"Purple is the last color of the rainbow colors. It means I will trust and love you for a long time"
  woensdag 15 september 2010 @ 20:43:00 #58
292596 Faux.
Fan van zichzelf
pi_86474254
Erg leuk dat de Koninklijke Bibliotheek dit doet. Het is intressant om de kranten te lezen van de dagen waar belangrijke geschiedenis is geschreven :)
Hier schreef tong80 het volgende:
Faux is een FOK!held, zoals dat vroeger Gellarboy en Brechtje waren. Users die je koestert.
pi_86474292
Cool.
  woensdag 15 september 2010 @ 22:43:28 #60
270592 Johannes_Klabanus
pi_86480444
De nazikranten staan inmiddels online.
pi_86481614
Apart dat ze al buitenlands nieuws hadden van voor 1940 :P Ze hadden waarschijnlijk wel telefoon, maar een tv nog lang niet, toch? laat staan satellieten.
pi_86545038
Zijn er geen archieven van kranten uit de jaren 1980'? Ik heb ook op die site van de KB gekeken, maar die gaat enkel tot 1945...?!
  vrijdag 17 september 2010 @ 18:49:32 #63
310990 Granduppaaaaah
Dolfijnen Reiki Specialist
pi_86546058

Een kind met een laag IQ euthaniseren..
  zaterdag 18 september 2010 @ 14:03:20 #64
270592 Johannes_Klabanus
pi_86569578
quote:
Op vrijdag 17 september 2010 18:49 schreef Granduppaaaaah het volgende:
[ afbeelding ]

Een kind met een laag IQ euthaniseren..
In de oude terminologie is een "idioot" een zeer zwaar geestelijk gehandicapt persoon, dus niet zomaar iemand met een laag iq.
  zondag 19 september 2010 @ 22:31:28 #65
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_86619084
Restauratie van de oude brug in maastricht: zo keek men er in 1932 tegenaan.

http://kranten.kb.nl/view(...)31:mpeg21:p009:a0229
Vampire Romance O+
  maandag 20 september 2010 @ 08:08:12 #66
270592 Johannes_Klabanus
pi_86626142
pi_86926303
Ik kwam deze site ook tegen. Ik vond het wel leuk om oude artikelen over het heelal (vooral zonnestelsel) op te zoeken. Ik kwam deze tegen uit de 'Sumatra Post.'

http://kranten.kb.nl/view(...)peg21%3Ap014%3Aa0136

Met een leuke quote:
quote:
Een voorwerp, dat op de Noordpool 289 K.G. weegt, is op den aequator juist één K.G. lichter. Draaide de aarde dus 289=17 maal sneller om haar as, dan zou elk gewicht op den evenaar volkomen worden opgeheven en zouden wij, tropenbewoners, een onvrijwilligen zwerftocht in de ruimte ondernemen, voor den goeden afloop waarvan ik niet gaarne zou durven inslaan.
gr gr
pi_92480979
even een kickje..

Uit de Arnhemsche Courant, slechts 3 dagen (!) na de slag bij Waterloo ;

pi_92482677
En de Ommelander Courant vermeldt op 6 januari 1792 over het overlijden van Wolfgang Amadeus Mozart, die ruim 1 maand eerder (op 5 december 1791) is overleden.

pi_93222684
Sorry, ik moest dit mopje uit 1908 gewoon ff plaatsen _O- _O-

Uit de Tilburgsche courant van 17 november 1908 ;

Dat was dus dit beeld ,

:D _O- _O_
pi_93223800
:D _O_

Opgebeld per telefoon ook. Tegenwoordig ook weer actueel met Skype e.d. :')
  woensdag 23 februari 2011 @ 23:38:58 #72
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_93231823
Hihi zo heerlijk droog :')
pi_93240201
De mop eindigt ook met de uitleg. :')
  donderdag 24 februari 2011 @ 10:29:20 #74
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_93244953
quote:
Lees oude PZC's op krantenbank.nl

MIDDELBURG - Wanneer komen de oude PZC's online? Al jaren is dat één van de meeste gestelde vragen in de Zeeuwse Bibliotheek in Middelburg: Het antwoord kan nu klip en klaar worden gegeven: vandaag! Via de site krantenbankzeeland.nl zijn de jaargangen van 1940 tot 1972 beschikbaar.

Het kan zijn - zeggen medewerkers van de Zeeuwse bieb - dat er hier en daar nog een (klein) hiaat in zit, maar er wordt hard aan gewerkt om de collectie compleet te maken. In de loop van dit jaar volgen de jaargangen 1972 tot 2009.

Het beschikbaar komen van vrijwel alle jaargangen van de PZC is een bijzondere gebeurtenis. Van de kranten in Nederland is tot nu toe alleen de Leeuwarder Courant compleet op het internet te vinden. De Koninklijke Bibliotheek in Den Haag heeft via de webdienst Historische Kranten een selectie van oude titels beschikbaar. Daar is bijvoorbeeld een aantal jaren van de Middelburgsche Courant te vinden.

Zeeland loopt met de digitalisering van kranten voorop. In 2008 werd de Krantenbank Zeeland in gebruik genomen. Het fotograferen van de kranten en vervolgens online zetten werd gefinancierd door de provincie, gemeenten, archiefdiensten en Zeeuwse bieb. Ook de Koninklijke Bibliotheek betaalde mee. Tot nu toe heeft het project 450.000 euro gekost.

In principe zijn alle kranten van voor 1940 de afgelopen twee jaar gedigitaliseerd. Het gaat om regionale titels als de Middelburgsche, Vlissingsche, Breskensche, Zierikzeesche en Goesche Courant, samen goed voor zo'n 600.000 krantenpagina's. Vorig jaar kreeg de site ruim 61.000 bezoekers, die meer dan anderhalf miljoen pagina's aanklikten. Elke bezoeker was gemiddeld zestien minuten aanwezig. Uit de cijfers blijkt verder, dat ook emigranten in landen als de VS, Canada Australië de krantenbank weten te vinden. De digitalisering van de PZC van 1940 tot 2009 beslaat ruim 470.000 pagina's. Daarmee is een bedrag van meer dan 180.000 euro gemoeid. De provincie betaalt dat bedrag. In totaal trekt het provinciebestuur eenmalig 3 ton uit voor digitalisering van het in de Zeeuwse Bibliotheek gevestigde Zeeuws Documentatie Centrum. Met dat geld kunnen naast de PZC ook het Zeeuwse katern van BN DeStem, het Zeeuws Dagblad en De Vrije Zeeuw online worden gepresenteerd. De Zeeuwse Bibliotheek trekt zelf ook nog eens 200.000 euro uit voor digitalisering van tijdschriften, personendossiers en documentatie betreffende de oorlog en de watersnood. Adjunct-directeur Marlies Jongejan van de bibliotheek zegt daarover: ,,Zo maken we in ons gebouw hier aan de Kousteensedijk een etage vrij. Alle kasten met knipsels, tijdschriften en microfiches verdwijnen. De zo vrijgekomen verdieping kunnen we verhuren. En krijgen we inkomsten om de ons opgelegde bezuiniging van 20 procent - 1,2 miljoen euro op jaarbasis - te verzachten.'' Eind vorig jaar werd bekend dat Scoop, het Zeeuws instituut voor sociale en culturele ontwikkeling, in de bibliotheek wordt ondergebracht.

Overigens blijft de Zeeuwse Bibliotheek het bewaren van papieren kranten en tijdschriften wel serieus nemen. Marlies Jongejan benadrukt dat van de PZC en alle andere dagbladen en periodieken minstens één exemplaar in het magazijn wordt opgeslagen. Zodat wie over vijftig jaar de PZC van vandaag nog eens wil voelen en ruiken, niet voor niets aanklopt.
http://www.pzc.nl/regio/z(...)op-krantenbanknl.ece
pi_93368600
Jemig, die Misthoorn. Vrolijke krant. Joden dit en joden dat. :r
Roses are grey. Violets are grey. I am a dog.
pi_93717873
Op 10 mei 1940 viel Duitsland Nederland binnen.

De courant, Het nieuws van den dag publiceerde een dag later ;

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')