childintime | zaterdag 31 juli 2010 @ 23:45 |
Joehoe ![]() Het werkt als volgt: Je zet de stroom aan. Vervolgens stap je op en fietst 3 trappen, dan gaat de ondersteuning aan en doordat je blijft trappen, blijft de elektrische motor ondersteuning geven. Tot je 25 km gaat. Dan werkt de ondersteuning niet meer (ingebouwde veiligheid). Voordeel van zo'n fiets is dat je razendsnel gaat, zonder je in het zweet te trappen, maar wel blijft bewegen (als je niet trapt, gaat het motortje uit). Ik woon zo'n 11 km van mijn werk af. Als ik met de auto naar mijn werk ga, ben ik rustig een half uur tot 3 kwartier (op drukke dagen) onderweg. Ik zat over een scootertje na te denken, maar daar mag ik niet mee door een natuurgebied (gemotoriseerd vervoer) en moet dus ook gewoon de weg volgen. Met een ELO fiets mag je echter wel door een natuurgebied. Bij goed weer ging ik al regelmatig op de gewone fiets naar m'n werk. Maar toen het zo warm was, was dat ook geen pretje. Ik kwam bezweet en plakkerig op mijn werk aan en moest eerst gaan douchen en me verkleden, waardoor ik dus onderhand een uur eerder van huis moest. Toen mocht ik een tijdje terug van iemand een ELO fiets lenen. Wat een luxe zeg; je fietst, maar komt uitgerust en onbezweet op je werk aan ![]() ![]() Eerst wilde ik er niet aan. Een ELO fiets was iets voor bejaarden ![]() ![]() Zijn er meer mensen die zo'n fiets hebben? Of misschien overwegen er 1 aan te schaffen? De prijs is vaak het probleem, ze zijn echt duur. Mijn fiets was 1600 euro. Ik heb een 2e hands autootje die maar 1800 euro was ![]() ![]() | |
Gkhn | zaterdag 31 juli 2010 @ 23:50 |
Moet je die motor ook nog opladen of gaat dat vanzelf? | |
Unglaublich | zaterdag 31 juli 2010 @ 23:57 |
Onze buren hebben er een en zijn er ook zeer lovend over. Je ziet het tegenwoordig ook nog amper aan de fiets. Jammer dat ze zo duur zijn alleen. | |
childintime | zaterdag 31 juli 2010 @ 23:59 |
Er zit op de fiets een computertje wat aangeeft hoeveel stroom je hebt. Mijn fiets gebruikt voor het licht geen stroom van de accu (gaat op batterijen). Mijn accu gaat dus behoorlijk lang mee. In stand 2 ongeveer 100 km (en dan ga je echt hard). Er zijn veel ELO fietsen voor veel goedkoper dan wat mijn fiets heeft gekost. Waar je op moet letten is hoe ver je kan fietsen met een volle accu. 40 Km is dus bijna niets. De Giant heeft fietsen met dubbele accu's (kun je tot 150 km fietsen), maar daar betaal je dan ook voor; zo rond de 2000 euro. Een losse extra accu kost ongeveer 3 tot 400 euro. Mijn fiets heeft 3 standen, de 3e stand gebruik ik nu nog niet. Die zou geschikt zijn voor bv windkracht 6 en een heuvel op. De accu laadt je gewoon thuis op. Er zijn veel fietsen die de accu in het frame hebben zitten en dan moet je dus stroom in je schuur hebben. Ik heb gekozen voor een accu die eraf kan, zodat ik, ongeacht waar ik ben, altijd kan opladen. | |
Unglaublich | zondag 1 augustus 2010 @ 00:00 |
Is die fiets niet ontzettend zwaar? | |
childintime | zondag 1 augustus 2010 @ 00:05 |
quote:Nee, ik had eerst een Batavus Mambo (ook een geweldige fiets) en nu de Batavus Intermezzo Easy. Scheelt ongeveer zo'n 5 kilo. Met fietsen merk je dat niet en hoevaak moet je je fiets nou tillen? | |
childintime | zondag 1 augustus 2010 @ 00:08 |
quote: ![]() | |
Bolkesteijn | zondag 1 augustus 2010 @ 01:12 |
Koop een goede, licht lopende fiets, dan kun je prima 25 km/u fietsen zonder je in het zweet te werken. Ik vind het maar niks, een elektrische fiets, mensen worden steeds dikker en zouden juist meer moeten bewegen in plaats van minder. Ik heb als stadsfiets gewoon een fiets met terugtraprem en zonder versnellingen, maar die fiets loopt zo enorm licht (een naafversnelling loopt vrij zwaar, dus koop gewoon simpele fiets) dat je er makkelijk 25 km/u mee kunt fietsen. | |
Unglaublich | zondag 1 augustus 2010 @ 01:22 |
quote:Of gewoon niet. | |
childintime | zondag 1 augustus 2010 @ 01:23 |
![]() Ik heb het dan ook niet over een stadsfiets he. Ik moet zo'n 11 km fietsen naar mijn werk en weer terug. En aangezien ik geen 20 meer ben en er verwacht wordt op mijn werk dat ik direkt actief ben, vind ik deze fiets een uitkomst. Mijn dochter (17) had er even op gefietst en was 1 en al lof. "Mam, mag ik even jouw fiets meenemen"...... ![]() ![]() | |
Bolkesteijn | zondag 1 augustus 2010 @ 01:30 |
quote:Rotterdam is vet groot hoor, ik fiets er enorme stukken mee. ![]() quote:Tsja, ik kan er niet enthousiast over worden, zolang je geen 70 bent of geen lichamelijke beperkingen hebt kun je imo prima op een gewone fiets rijden. ![]() ![]() | |
childintime | zondag 1 augustus 2010 @ 01:39 |
Tuurlijkj, je kunt best nog fietsen als je 80 bent. Maar waarom het jezelf niet een stuk gemakkelijker maken van te voren? In de jaren '20 liet een ieder zijn verotte tanden trekken omdat dat nou eenmaal normaal was voor die tijd. Inmiddels weten we beter en ook op fietsgebied is er veel verandert. Ik fiets met mijn ELO fiets lekker naar mijn werk. Als ik die fiets niet had, dan ging ik 9 van de 10 keer met de auto. Alleen al doordat er altijd maar een stomme rotwind is in Nederland. [ Bericht 0% gewijzigd door childintime op 01-08-2010 01:49:30 ] | |
childintime | zondag 1 augustus 2010 @ 16:19 |
![]() Eigenlijk ziet de fiets er behoorlijk normaal uit. De accu valt op, maar daar zitten fietstassen overheen. Ik moet trouwens nog een paar nieuwe fietstassen kopen, deze kwamen van mijn "oude" fiets. Dat is wel een minpuntje; ik las dat veel fietstassen niet passen doordat de accu strak onder/ in je bagagedrager zit. Deze tassen erop zetten was ook een heel gepriegel. Tassen met van die klemmetjes om vast te zetten passen iig niet. ![]() ![]() In het voorwiel zit de aandrijving en dit is dus het enige wat je daarvan ziet ![]() ![]() Ik ben heel blij met dit bedieningspaneeltje. Wat je meer en meer ziet zijn complete "boardcomputers" met een schermbediening. Dat wilde ik niet. Ik wil op een knopje drukken en fietsen. Ik hoef niet te weten hoe hard ik ga (bij bereiken van 25 km gaat de motor uit, dus is dat onbelangrijke info), hoe warm het is, hoe laat het is en hoever ik nog moet. Ik wil gewoon vooral lekker kunnen fietsen en genieten van de omgeving, dus zo simpel mogelijk ![]() Die extra draad naar de rem toe, is een beveiliging voor het motortje. Zodra je in rem knijpt, gaat autoamtisch het motortje uit. En natuurlijk ook als je niet meer trapt. Als je je pedalen stil houdt, doet het motortje het niet. | |
Unglaublich | zondag 1 augustus 2010 @ 16:23 |
quote:Ik dacht dat het achterwiel aangedreven was. Maar dat is nog een beste accu zo te zien. Onze buren hebben 'm in het frame weggewerkt zitten denk ik. Hun frame is ook wat dikker. | |
childintime | zondag 1 augustus 2010 @ 16:33 |
![]() ![]() | |
Dagoduck | zondag 1 augustus 2010 @ 16:34 |
Ik dacht Electric Light Orchestra ![]() | |
childintime | zondag 1 augustus 2010 @ 16:39 |
quote:ELO op de fiets ![]() | |
Dagoduck | zondag 1 augustus 2010 @ 16:52 |
quote:Ik dacht een fiets vol met foto's en dit soort dingen: ![]() ![]() | |
childintime | zondag 1 augustus 2010 @ 16:54 |
![]() | |
Monstarr | zondag 1 augustus 2010 @ 20:59 |
TS, veel plezier met je elektrische fiets ![]() Het ziet er goed uit. Lekker file's vermijden, een frisse neus halen, gezond bezig zijn en niet zweten ![]() | |
childintime | zondag 1 augustus 2010 @ 23:29 |
Godsamme zeg ![]() ![]() Soms heb ik dat weleens met de oplader van de laptop, maar dan hoor je even "tik" en vervolgens niets als ik de stekker er verder insteek. Komt dit door de oplader zelf of heeft dat alleen maar met mijn stopcontacten te maken? Ik heb nog een stoppenkast uit '50 ofzo. Ook geen aardlekschakelaar bij mijn stoppenkast. Maar met de oplader van de ELO fiets die ik had geleend, had ik totaal geen problemen....... @ Monstarr, dat wilde ik dus ook. Laatst weer verplicht met de auto naar het werk (had m'n "oude" fiets al verkocht en om te lopen is echt een beetje ver), vreselijk, ik zit me groen en geel te ergeren in die auto. Zo vreselijk druk, mensen die 30 blijven rijden waar je 50 mag (maar inhalen dus verboden is), als je net een normaal vaartje hebt na het vorige stoplicht, weer moeten stoppen voor de volgende omdat ze niet op elkaar afgestemd zijn, bij ieder stoplicht waar je stilstaat, steeds weer dezelfde fietsers voorbij zien rijden die je net hebt ingehaald ![]() ![]() Als ik fiets, ga ik een andere route en rij zo'n 70% van de afstand door een natuurgebied. Heerlijk, lekker even je hoofd leegmaken (vooral na het werk) en uitwaaien ![]() | |
Unglaublich | zondag 1 augustus 2010 @ 23:31 |
quote:Niet druk maken om die vonk. Komt vaker voor. | |
childintime | zondag 1 augustus 2010 @ 23:37 |
quote:Ik durf die stekker er niet meer in te doen ![]() ![]() Dit was ook geen "vonkje". Dit was een blauwe schicht van een cm of 5 en ik hoorde echt TAK! Ik ben bang dat als ik die stekker doorduw, ik weer zonder stroom zit. | |
Palomar | maandag 2 augustus 2010 @ 00:44 |
Zit er geen aan/uit-knop op die oplader? Indien ja, die op 'uit' zetten en dan in stopcontact steken. | |
childintime | maandag 2 augustus 2010 @ 01:00 |
Nee, aan 1 kant zit de stekker die in de accu moet, aan de andere kant zit een stekkertje (wat eruit kan) die vast zit aan de stekker voor in het stopcontact. Ik heb dat stekkertje eruit getrokken, toen de gewone stekker in het stopcontact gedaan en toen het stekkertje aan de andere kant weer in de oplader gedaan. Er kwam geen vonk, ik ga morgenochtend zien of'ie ook echt opgeladen is. | |
childintime | vrijdag 6 augustus 2010 @ 23:19 |
Zo, even een update. Van de week dacht ik om even naar het tuincentrum in Eemnes te fietsen. Ik wilde daarna eerst door naar Bussum en dan naar Hilversum. Vanaf het tuincentrum koos ik de hei. Bij de splitsing net voorbij Bluk, ging ik links, de heuvel op. Ik lekker fluitend, allerlei mensen "fietsend" inhalen, die niet begrepen hoe ik zomaar zonder moeite zo hard kon gaan. Het display voor gaf nog 3 stippen aan. Begin ik net die "bult" op te fietsen met windkracht 5 tegen, gaat ineens de stroom uit ![]() ![]() ![]() ![]() Thuis gekomen heb ik de accu opgeladen en een tijdje later gaf'ie weer 5 stippen aan. Accu in de fiets en hij gaat weer als een speer. Ik heb nu maar even een fiestcomputertje erop gemaakt. Ik wil weten hoeveel km ik daadwerkelijk kan fietsen en waarom het display en de accu 2 stippen stroom aangeven, terwijl'ie dus gewoon leeg is (blijkbaar). | |
tjoptjop | zaterdag 7 augustus 2010 @ 20:04 |
Fok! van jongeren- naar bejaardenforum in 1 decennium ![]() | |
JF_ | zaterdag 7 augustus 2010 @ 20:20 |
quote:Ja, dan merk je de lol van dat extra gewicht en het tekort aan versnellingen :-) quote:Kan 't zijn dat er ergens in 't systeem iets oververhit is geraakt? Zeker in een hoge versnelling heuveltje op wordt er flink wat gevraagd van 't motortje en de accu. | |
childintime | zondag 8 augustus 2010 @ 00:39 |
quote:Ik vind het met dat extra gewicht wel meevallen, zo gek veel zwaarder dan mijn vorige fiets is hij nou ook weer niet. Maar ik was bij het tuincentrum geweest en had aarde en een plantenkasje en nog wat dingetjes gehaald, dus die zaten er ook nog op. Deze fiets heeft 7 versnellingen; de 1, 2 en 7 gebruik ik eigenlijk helemaal niet; de 6 maar heel soms. Was bij m'n vorige fiets ook zo, dus daarin zit het verschil ook niet. Het is alleen zo'n enorm verschil als ineens het motortje op houdt. Net alsof er ineens iemand aan je bagage drager hangt.....( als het motortje aan gaat, lijkt het net alsof iemand je duwt ![]() Dat van die accu had ik ook nog even gedacht ja. Ik heb het idee dat hij eigenlijk gewoon leeg was. Vandaar dat ik nu wil controleren hoeveel ik daadwerkelijk kan fietsen met een volle accu. En ik vind het gek dat hij dus aangeeft dat er stroom is, terwijl dat er niet is blijkbaar. Daar ga ik de fietsenwinkel dus sowieso over bellen, want dat is wel misleidend. | |
childintime | zondag 8 augustus 2010 @ 02:11 |
quote:Hoezo? T'is wel duidelijk dat jij totaal niet begrijpt hoe dit soort fietsen werkt. Ik fiets naar mijn werk 11 km (22 in totaal met een dagdienst). Ik wil niet bezweet aankomen als ik ga werken en met deze fiets hoeft dat dus niet. Er komen steeds meer "moeder" fietsen met elektrische ondersteuning. Heb je dat weleens gedaan? Met kinderen, boodschappen, buggy ed op een fiets stappen en dan met windkracht 4 een heuvel op moeten fietsen? En jonge moeders zijn toch niet bepaald bejaard..... ![]() Er kunnen legio redenen zijn dat iemand voor zo'n fiets kiest. Toen ik mijn fiets ging bestellen en later ophalen was het zo druk bij die (ELO) fietsenwinkel, ik denk dat over bv een jaar of 10, veel mensen niet beter weten dan een ELO fiets te rijden en de normale fietsen nauwelijks nog verkocht worden, maar ja, voor sommige mensen gaat de vooruitgang wat te snel ![]() ![]() ![]() Normaal gesproken ga ik met wat minder mooi weer met de auto naar mijn werk. Nu dus niet. Zolang het niet plenst van de regen of er een pak sneeuw ligt, blijf ik op de fiets gaan ![]() | |
tjoptjop | zondag 8 augustus 2010 @ 03:27 |
quote:Ja hoor, m'n moeder heeft er een, maar die heeft daar dan ook een reden voor. Het is natuurlijk treurnis ten top dat jonge mensen zo'n ding hebben. En dat "lekker makkelijk" argument ![]() | |
childintime | dinsdag 10 augustus 2010 @ 00:47 |
quote:Wat heeft mijn haar met mijn fiets te maken; ik fiets toch niet met mijn haar ![]() ![]() En een " reden ervoor hebben" is natuurlijk lekker makkelijk, ik kan er ook wel 10 bedenken. Mijn fiets, is een heel goed alternatief voor mijn auto. Zo heb ik geen last van de verkeersdrukte en ben toch redelijk snel op mijn werk. Kijk, als jij lekker wilt blijven fietsen; vooral doen, er moet tenslotte ook nog een markt blijven voor gewone fietsen. Update; ik heb nu 4 dagen gewerkt en dus zo'n 45 km gefietst en het display geeft aan dat de accu nog vol is. Vreemd, als hij 100 km meegaat, zou hij nu al aan moeten geven dat hij op zijn minst op 3kwart is. Woensdag nog 1 dagdienst en dan eens zien hoe dat gaat met die accu. | |
dribbel79 | dinsdag 10 augustus 2010 @ 16:27 |
quote:Ik ben benieuwd...vertel (n.a.v. mijn andere topic over de Sparta Pick up met volgens mij naaf versnelling) http://www.sparta.nl/NL/F(...)ePr6MCFYg33godMzKp5A | |
Anne | dinsdag 10 augustus 2010 @ 23:06 |
Laatste paar reacties zijn weg. Waarom moge duidelijk zijn ![]() | |
childintime | woensdag 11 augustus 2010 @ 23:30 |
Ik heb hem toch maar gisteren leeg gereden. Bewust, om eens te zien hoe ver ik nou ben gekomen. Dat was precies 67 km. Wel ook met gebruik maken van stand 3 (heuvel op, tegenwind) en natuurlijk de fietstassen vol als ik ga werken, dat gewicht telt ook mee. Het gekke was gisteren dat'ie weer compleet uit ging toen het display nog 2 puntjes stroom aan gaf. Van het 1 op het andere moment gaat dan gewoon alles uit. Ik ga toch van de week de fietsenwinkel daarover bellen. Het is gewoon gek dat van de 5 lichtpuntjes de laatste 2 blijkbaar niet werken. Ik wil weten of dat normaal is en hoe dat komt. Iig moet ik ook goede regenkleding aan gaan schaffen (voorheen stapte ik in de auto als er regen dreigde); ik ben nu al 2 keer doorweekt geweest ![]() Maar nog steeds ben ik heel ![]() | |
DS4 | donderdag 12 augustus 2010 @ 08:54 |
Volgens mij gaat het met deze fiets net als met de automatische versnelling voor de auto. In het begin is het alleen voor bejaarden, maar op zeker moment wordt het populair en verdwijnt die associatie. | |
childintime | donderdag 12 augustus 2010 @ 23:47 |
Ik zie vrij veel mensen momenteel met zo'n fiets. Ik woon in de randstad en autorijden is hier vaak echt een waar drama. Ik vind zo'n fiets bv ook echt een uitkomst voor jonge moeders die bepakt en bezakt met kinderen en boodschappen zowat niet meer vooruit komen. Ik zag hier zelfs van de week een ELO (kinder)bakfiets rijden ![]() Ik deed veel op de fiets. Regelmatig naar m'n werk, altijd boodschappen op de fiets. Maar nu rij ik alleen nog maar auto als ik echt ver moet, grote of zware dingen moet vervoeren of als het heel slecht weer is. Ik had vanavond met de auto m'n dochter naar d'r vader gebracht want die gaan vannacht op vakantie. Dus een grote koffer en nog wat spullen mee. Kwamen we daar, was ze d'r opladers van de Ipod en Nintendo vergeten ![]() Ik zag van de week hier bij de fietsenwinkel een moutainbike staan met ELO. Dat zag er wel gek uit. Ik vraag me ook af of dat niet gevaarlijk is, want je gaat soms echt hard. Als ik op stand 2 rij, dan ga ik gemiddeld een km of 22. In de stad of op slecht begaanbare wegen is dat best hard (zo hard zelfs, dat ik al een paar keer bijna aangereden ben omdat automobilisten niet inschatten dat je zo hard gaat). Ik wen mezelf dus nu ook maar aan om in de stad gewoon op stand 1 te rijden, dan ga je ongeveer een km of 15. En het is idd maar wat je gewend bent. In veel landen weten ze niet beter dan in automaatauto´s te rijden. Veel mensen kunnen niet eens in een schakelauto rijden. Ik moet zeggen dat ik een automaat ook wel heel relaxt rijden vind ( als je er eenmaal aan gewend bent). Wij hebben er ooit 1 gehad (BMW) en ik kon er snel aan wennen. Nu weer gewoon schakel, maar als mijn volgende auto een automaat zou zijn , zou ik dat ook prima vinden. Het is ook niet zo met een ELO fiets dat je niets hoeft te doen. Je moet gewoon trappen, doe je dat niet, dan gaat het motortje uit. Het is alleen net alsof iemand je een beetje duwt aan je bagagedrager of dat je continu wind mee hebt. Als ik in het verleden met de fiets naar m´n werk ging, keek ik eerst waar de wind vandaan kwam. Ik had gewoon geen zin om met windkracht 5 tegen, 11 km te moeten fietsen. Nu maakt dat niet meer uit ![]() | |
tjoptjop | vrijdag 13 augustus 2010 @ 02:51 |
quote:Kan komen door de chemische samenstelling van de accu. Een li-ion accu (die je in je gsm hebt) loopt een stuk lineairder leeg dan bijv een nicd of een nihm. | |
childintime | zondag 15 augustus 2010 @ 01:21 |
quote:Een li-ion accu zit erin. Moet je deze dus continu opladen om volledige stroomkracht te behouden? Of moet je juist pas opladen als'ie leeg dreigt te raken? | |
MinderMutsig | zondag 15 augustus 2010 @ 09:38 |
Leuk voor je dat je er zo blij mee bent maar laten we nou niet gaan doen alsof 11 km zo vreselijk ver is en zonder motortje niet te doen is alsjeblieft. Iedereen die niks mankeert en mensen die wel wat mankeert maar nog vrij mobiel zijn zou dat moeten kunnen fietsen zonder hun hand ervoor om te draaien. Ook met boodschappen in de tassen en wind tegen en zonder met een rode boei en zweetrug aan te komen. Ik vind het over het algemeen een slechte ontwikkeling dat er steeds meer ELO-fietsen zijn en zeker dat steeds jongere mensen die helemaal niets mankeren hier gebruik van gaan maken. Je kunt het verpakken zoals je wilt (het is zo'n luxe en in de toekomst wil iedereen het!) en doen alsof het trendsettend is maar het is gewoon luiheid. Het beeld dat in de toekomst iedereen zo'n fiets heeft (lees: zo lam is dat ze zelfs bij het bewegen van hun eigen lijf ondersteuning nodig hebben) is voor mij eerder een schrikbeeld dat dat ik erdoor naar de fietsenwinkel ren om me aan te sluiten. Nu sneeuwt mijn 'leuk dat je er blij mee bent' een beetje onder maar dat meen ik dus wel. ![]() ![]() En ze zijn nu afgeprijsd. De mijne koste origineel rond de 50 euro maar was inmiddels afgeprijsd tot 15 en bij de kassa bleek hij zelfs maar een tientje te kosten. Dat is de moeite wel waard om het te proberen dacht ik. ![]() | |
tjoptjop | zondag 15 augustus 2010 @ 11:46 |
quote:Prijzige accu heb je erin ![]() Li-ion kun je in principe zonder gevolgen tussentijds opladen. Mocht je de fiets echter een tijd niet gebruiken, haal de accu's er dan wel af en bewaar ze koel. | |
DS4 | zondag 15 augustus 2010 @ 14:13 |
quote:Nee, een brommer, motor of een auto is de luie keuze. Je moet nl. wel zelf trappen, alleen minder hard. En als je hierdoor vaker gaat fietsen... (wat TS kennelijk doet) | |
childintime | zondag 15 augustus 2010 @ 23:52 |
quote:Ja, ik had ook gelezen dat als je de fiets een tijdje niet gebruikt, je toch af en toen de accu eens moet ont/laden. DS4, ik heb mijn auto sinds ik de fiets heb, alleen nog maar 1 keer gebruikt om naar de vuilstort te gaan (was een beetje te veel rommel om op de fiets mee te nemen ![]() ![]() Van de week fietste ik heerlijk fluitend het viaduct in Hilversum over en nam ook nog even lachend de heuvel bij de watertoren ![]() ![]() Ik zal van de week eens naar Scapino gaan. Ik zag laatst een mooie regenjas bij de fietsenwinkel (een lange, met zo'n tussenstuk speciaal voor op de fiets), maar die was over de 100 euro, toch wel een beetje prijzig. | |
Metro2005 | maandag 16 augustus 2010 @ 15:58 |
quote: ![]() quote:Mooi dat je er blij mee bent en mooi dat er weer een auto minder op de weg is. Alleen blijft zo'n ding natuurlijk voor bejaarden die zelf niet meer de kracht hebben om te fietsen. Denk maar niet dat zo'n ding veel doet voor je conditie. In 30 minuten kan je het overigens ook op eigen kracht makkelijk doen. Mijn mening: compleet nutteloze dingen voor iedereen onder de 80 jaar. Als je dan graag minder last wilt hebben van de wind : koop een ligfiets ![]() quote:Reken er maar op dat je dat wel merkt ![]() quote:22km/u in de stad best hard ![]() ![]() Dat automobilisten het niet kunnen inschatten lijkt me onzin. Ik rij zelf nog wel een stuk harder dan dat, 27-28km/u als ik rustig aan doe en tegen de 35km/u als ik een beetje door wil rijden, nooit last van dat automobilisten mijn snelheid niet kunnen inschatten. Bij rotondes ed rem ik dan uiteraard wel af. [ Bericht 7% gewijzigd door Metro2005 op 16-08-2010 16:14:21 ] | |
DS4 | maandag 16 augustus 2010 @ 16:20 |
quote:Dat is onjuist. Conditie train je juist efficiënt door onder je maximale belasting te blijven (ook met het oog op blessures). Ik kan mij goed voorstellen dat je onder de wenselijke belasting zit (daar zou je met een hartslagmeter eens voor moeten meten, want dat is bij iedereen anders), maar het idee dat stevig trappen tegen de wind in beter is, is iig in zijn algemeenheid onjuist. | |
Metro2005 | maandag 16 augustus 2010 @ 16:44 |
quote:Een electrische fiets heeft vaak een vermogen van 250watt. Een gemiddeld mens met een redelijk goede conditie kan ook ongeveer 250watt leveren. Met dat vermogen kan je ongeveer 25 tot 30km/u rijden (afhankelijk van de omstandigheden). Als je een fiets onder je kont hebt die evenveel vermogen levert als jij zelf kan leveren. Hoeveel vermogen zou je dan zelf nog moeten leveren? precies: bijna niets. Tenzij je de trapondersteuning bijna uitzet maar dan rij je weer met een onwijs lompe zware fiets rond dus dat doet niemand die zo'n ding heeft. Heb nog even de specs van een electrische fiets erbij gezocht: http://www.internet-bikes.com/public/puch-boost-plus.pdf Op minimale ondersteuning levert de fiets dus de helft van je eigen vermogen extra. Dus trap jij voor 150 watt, dan trapt de fiets er 75 watt bij (225watt totaal) Jij levert dus 33% minder vermogen. De normale en extra stand leveren dus 1 tot anderhalf maal jouw vermogen. Dus trap jij 100 watt , dan trapt de fiets er 100 watt bij , en bij de extra stand trap jij dus 100 watt en trapt de fiets er 150 watt bij. je geeft bij de minimale ondersteuning 67% kracht en bij maximale ondersteuning dus maar 40% van de normale kracht. Geloof me, met 100 watt aan trapkracht ga je echt nauwelijks je conditie verbeteren. Dat is net genoeg vermogen om 18km/u op eigen kracht te fietsen. Dat is geen snelheid waarbij je ook maar IETS van je conditie gaat verbeteren. | |
DS4 | maandag 16 augustus 2010 @ 16:51 |
quote:Denkfout. Want als jij 250w kan leveren en de fiets levert 250w, dan kan jij nog steeds 250w leveren. Totaal kom je dan op 500w. Je fietst dan wel sneller natuurlijk... En dat is nu exact wat je vaak ziet bij deze fietsen: men fietst aanmerkelijk sneller. Jouw stelling dat je met deze fiets niets aan je conditie doet snijdt gewoon geen hout. Dat kan zelfs exact gelijk zijn. Daarvoor hoef je alleen maar een hartslagmeter aan te schaffen, kun je dat optimaliseren... ![]() | |
Metro2005 | maandag 16 augustus 2010 @ 16:54 |
quote: ![]() Dus al rij je continue 'keihard' ( ![]() Overigens heb ik nog NOOIT iemand op een electrische fiets gezien die harder fietst dan 25km/u terwijl je met jouw hypothetische 500 watt toch een best nette 40km/u moet halen. | |
DS4 | maandag 16 augustus 2010 @ 17:32 |
quote:Of je kiest voor meer prestaties (sneller rijden), of ergens daar tussenin (kennelijk iets wat de meesten doen). quote:Waar het vandaan komt dat je niet harder kan dan 25 km/u met ondersteuning weet ik niet, maar feit blijft dat jij net zo veel energie kan leveren als je wil en je dus net zo veel energie kan leveren als op een gewone fiets en je dus net zoveel conditie kan opbouwen. In de praktijk lijkt mij dat je wat minder energie gaat leveren (logisch, want anders wil je zo'n fiets niet), maar of dat ten koste gaat van conditie opbouwen waag ik te betwijfelen. Dat lijkt mij toch ernstig afhankelijk van meerdere factoren. quote:Jij kwam met die 250w van de fiets en de mens. Laten we voorop stellen dat je als je je conditie wil verbeteren niet maximaal moet presteren (zeg 150w is prima) en de fiets die jij noemde leverde ook 150w maximaal en dan zit je op 300w. Geen idee hoe hard je dan gaat. Ik heb zelf overigens een keer zo'n fiets uitgeprobeerd en heb toen harder gereden dan 25 km/u, dus het komt overigens voor dat er harder mee wordt gereden. En voor mij zou het sowieso een verbetering zijn tov mijn mountain bike, want die is werkloos... ![]() | |
Metro2005 | maandag 16 augustus 2010 @ 19:57 |
quote:De ondersteuning stopt bij 25km/u omdat het anders een brommer wordt en een helmplicht krijgt. quote:Natuurlijk kan het, je kan ook 160 rijden in een suzuki alto of meedoen aan een driftwedstrijd met een hyundai atos maar daar is het niet voor gemaakt. Een fiets van 35-40kg met matige versnellingen is gewoon domweg niet geschikt om je conditie mee op te bouwen waarbij de fiets niet de belemmerende factor is. Een e-fiets is gemaakt om mensen makkelijk te laten fietsen tot ongeveer 25km/u, niet om je conditie mee op te bouwen, en als je de trapondersteuning aanzet en je blijft inderdaad onder de 25km/u dan bouw je gewoon minder conditie op. | |
DS4 | maandag 16 augustus 2010 @ 20:14 |
quote:Nou, dan heb ik een illegale variant geprobeerd. quote:Je moest eens weten met hoeveel van die kleine autootjes er wordt geraced... quote:Ik heb begrepen dat dit niet voor iedere fiets met ondersteuning geldt, maar zonder de ondersteuning fietst het dus gewoon als een normale fiets... quote:Geen enkele fiets is daar primair voor gebouwd... quote:Dat hangt er dus vanaf. Als je meer kilometers gaat fietsen ben ik daar nog niet van overtuigd. Maar goed, minder conditie opbouwen is al iets anders dan "niet veel doen voor je conditie". | |
Robin__ | maandag 16 augustus 2010 @ 20:42 |
quote:Een motor die je helpt en zichzelf oplaad.. if it sounds to good to be true, it probably is enzo | |
childintime | donderdag 19 augustus 2010 @ 22:27 |
quote:Er bestaat zelfs een mountainbike met ondersteuning; ziet er alleen niet zo mooi uit ![]() Ik snap al dat "gezeur" over conditie opbouwen niet zo goed. Ik vraag daar niet om, als ik dat wilde kocht ik wel een moutainbike of racefiets. Mijn conditie hou ik wel op peil door 3 tot 4 maal daags een half uur met de hond te wandelen en een beroep te hebben waarbij ik niet op een burostoeltje zit, maar 14 van de 22 uur dat ik daar aanwezig ben fysiek bezig te zijn, verder heb ik ook nog een huishouden waar ik me behoorlijk voor in moet spannen en een flinke tuin, die zeker 's zomers ook zijn tijd vraagt, beweging genoeg dus ![]() ![]() | |
DS4 | donderdag 19 augustus 2010 @ 22:42 |
Ho even... dit is fok en hier bepalen we wel even voor een ander hoe hij/zij moet leven... | |
childintime | donderdag 19 augustus 2010 @ 23:01 |
quote:Oeps..... |