abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 31 juli 2010 @ 13:03:48 #1
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_84699956
Woensdag Kamerdebat over minderheidskabinet
Uitgegeven: 31 juli 2010 12:50
Laatst gewijzigd: 31 juli 2010 12:50

DEN HAAG - De Tweede Kamer komt woensdagmiddag terug van het zomerreces voor een debat over de plannen voor een minderheidskabinet van VVD en CDA met gedoogsteun van de PVV.
© ANPKamervoorzitter Gerdi Verbeet heeft zaterdag op verzoek van D66, GroenLinks en de PvdA de fracties opgeroepen om daarvoor bijeen te komen.

D66-leider Alexander Pechtold vroeg vrijdag vrijwel direct om een Kamerdebat met informateur Ruud Lubbers, nadat de fractievoorzitters van VVD, PVV en CDA bekendmaakten te willen gaan onderhandelen over een rechtse coalitie.

Volgens Pechtold vallen onderhandelingen over een minderheidskabinet buiten de opdracht van de informateur, omdat hij moest zoeken naar mogelijkheden voor een meerderheidscoalitie.

Koningin geïnformeerd

Informateur Ruud Lubbers heeft koningin Beatrix zaterdagochtend telefonisch op de hoogte gebracht van de stand van zaken in de pogingen een nieuw kabinet te vormen. Dit heeft de woordvoerder van de informateur meegedeeld.

De fractieleiders van VVD, PVV en CDA maakten vrijdag bekend dat ze willen gaan onderhandelen over een minderheidskabinet van VVD en CDA, waaraan de PVV gedoogsteun geeft.

© ANP

Wat verwachten jullie dat er gaat gebeuren woensdag? Vorige kamerbedat had tot gevolg dat "rechts" onderzocht werd... Krijgt Verhagen nog wat scherpe vragen voor zijn kiezen? Of wordt er alleen wat gezwarte piet naar Lubbers en blijft het zoals het was?

[ Bericht 6% gewijzigd door Whiskers2009 op 31-07-2010 13:08:59 ]
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
  zaterdag 31 juli 2010 @ 13:04:54 #2
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_84699985
Ze dronken een glas, deden een plas en alles bleef zoals het was. Maakt helemaal geen verschil, dat debat.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_84700090
Al zou het niet behoren tot de opdracht die Lubbers heeft gekregen, als VVD, CDA en PVV er samen uit zijn dat ze verder willen gaan met het onderhandelen over dit minderheidskabinet, dan is daar verder weinig aan te doen lijkt me. Dikke pech voor de andere partijen.
  zaterdag 31 juli 2010 @ 13:10:00 #4
165633 eriksd
The grand facade...
pi_84700117
Wat een zinloos debat. Wat gekibbel, een lachende Verhagen en Wilders die Cohen af en toe aanvalt. Showtje voor de buhne dus.
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
  zaterdag 31 juli 2010 @ 13:10:44 #5
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_84700142
quote:
Op zaterdag 31 juli 2010 13:10 schreef eriksd het volgende:
Wat een zinloos debat. Wat gekibbel, een lachende Verhagen en Wilders die Cohen af en toe aanvalt. Showtje voor de buhne dus.
Kan ook vermakelijk zijn ;)
  zaterdag 31 juli 2010 @ 13:14:50 #6
66444 Lord_Vetinari
pi_84700249
quote:
Op zaterdag 31 juli 2010 13:10 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]

Kan ook vermakelijk zijn ;)
Niet van mijn belastinggeld.
  zaterdag 31 juli 2010 @ 13:15:51 #7
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_84700272
Ze zitten nog niet in de regering of een ex-CDA-minister roept al weer over een nieuwe missie in Afghanistan..

http://www.telegraaf.nl/b(...)e_Afghanistan__.html
  zaterdag 31 juli 2010 @ 13:16:32 #8
66444 Lord_Vetinari
pi_84700287
En dat verbaast je?
  zaterdag 31 juli 2010 @ 13:17:29 #9
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_84700310
quote:
Op zaterdag 31 juli 2010 13:16 schreef Lord_Vetinari het volgende:
En dat verbaast je?
Nee.
Ik vind het echter wél opmerkelijk om die uitspraak op dit moment te doen.
  zaterdag 31 juli 2010 @ 13:18:32 #10
66444 Lord_Vetinari
pi_84700334
quote:
Op zaterdag 31 juli 2010 13:17 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]

Nee.
Ik vind het echter wél opmerkelijk om die uitspraak op dit moment te doen.
Welnee, waarom? Als het CDA in de regering komt, komt er gewoon een nieuwe missie. of ze dat nu aankondigen of over drie maanden maakt geen fluit uit.
  zaterdag 31 juli 2010 @ 13:20:40 #11
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_84700378
quote:
Op zaterdag 31 juli 2010 13:18 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Welnee, waarom? Als het CDA in de regering komt, komt er gewoon een nieuwe missie. of ze dat nu aankondigen of over drie maanden maakt geen fluit uit.
Ze hebben nog niet op het bordes gestaan hoor...
  zaterdag 31 juli 2010 @ 13:21:33 #12
66444 Lord_Vetinari
pi_84700403
quote:
Op zaterdag 31 juli 2010 13:20 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]

Ze hebben nog niet op het bordes gestaan hoor...
Zelfs dat maakt niet uit. Tenslotte zijn de enige mogelijke Kabinetten met CDA. Dus of het nou met VVD/PVV is of met VVD/PvdA, maakt niet uit.
  zaterdag 31 juli 2010 @ 13:25:09 #13
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_84700499
quote:
Op zaterdag 31 juli 2010 13:21 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Zelfs dat maakt niet uit. Tenslotte zijn de enige mogelijke Kabinetten met CDA. Dus of het nou met VVD/PVV is of met VVD/PvdA, maakt niet uit.
Zegt wie? Omdat paars+ onmogelijk is gebleken? Rechts was toch al eerder onmogelijk gebleken, en zie hier.... ;)
  zaterdag 31 juli 2010 @ 13:26:24 #14
66444 Lord_Vetinari
pi_84700534
quote:
Op zaterdag 31 juli 2010 13:25 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]

Zegt wie? Omdat paars+ onmogelijk is gebleken? Rechts was toch al eerder onmogelijk gebleken, en zie hier.... ;)
Welnee. Dit is vanaf het begin opgezet. Waarom denk je dat de VVd die piketpaaltjes sloeg in paars+?
  zaterdag 31 juli 2010 @ 13:29:02 #15
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_84700589
quote:
Op zaterdag 31 juli 2010 13:26 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Welnee. Dit is vanaf het begin opgezet. Waarom denk je dat de VVd die piketpaaltjes sloeg in paars+?
Het was idd heel duidelijk dat Rutte persé geen Paars+ wil(de).
pi_84702663
Een beetje zuur van Pechtold en Femke om een kamerdebat te vragen. Had ze hoger ingeschat :N
beter een knipoog dan een blauw oog
pi_84704474
quote:
Op zaterdag 31 juli 2010 14:41 schreef Knipoogje het volgende:
Een beetje zuur van Pechtold en Femke om een kamerdebat te vragen. Had ze hoger ingeschat :N
Nou ja, ik kan me wel voorstellen dat je als volksvertegenwoordiger verantwoording vraagt voor het feit dat Lubbers zich niet strikt aan zijn opdracht heeft gehouden. Daar is op zich niks zuur aan.
"Bijna niemand durft de islam te bekritiseren en te bespotten zoals dat met het christendom werd en wordt gedaan, terwijl daar gezien het totalitaire en onderdrukkende karakter van de islam toch alle reden toe is." ~ H.Heeresma
pi_84704840
Logisch ook. Er moet op zijn minst uitleg gegeven worden over de rol van de PVV hierin en waarom ze geen verantwoordelijkheid durven te nemen.
It was an encounter that lasted less than 45 seconds O+
pi_84705482
Nu maar hopen dat de VVD niet de levensloopregeling gaat afschaffen zoals in het verkiezingsprogramma staat.
Geen mobiele telefoon en nog nooit ge-sms't.
Heerlijk tegen de stroom in
  zaterdag 31 juli 2010 @ 16:57:17 #20
165633 eriksd
The grand facade...
pi_84706711
quote:
Op zaterdag 31 juli 2010 16:21 schreef Wilskracht het volgende:
Nu maar hopen dat de VVD niet de levensloopregeling gaat afschaffen zoals in het verkiezingsprogramma staat.
want?
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
pi_84708748
quote:
Op zaterdag 31 juli 2010 16:03 schreef Ascendancy het volgende:
Logisch ook. Er moet op zijn minst uitleg gegeven worden over de rol van de PVV hierin en waarom ze geen verantwoordelijkheid durven te nemen.
Is dat niet beter iets om uit te leggen als het kabinet er daadwerkelijk zit?
  zaterdag 31 juli 2010 @ 17:56:55 #22
36192 kingmob
Nice 'n Smooth
pi_84708887
Ik ben het eens met Pechtold dat dit niet de bedoeling is, zeker niet in dit stadium, maar zo'n debat gaat natuurlijk niets bijdragen.
Verdwaald in mijn eigen belevingswereld.
pi_84708917
quote:
Op zaterdag 31 juli 2010 17:52 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Is dat niet beter iets om uit te leggen als het kabinet er daadwerkelijk zit?
Nee, want er moet NU, nu het nog kan, verantwoording worden afgelegd over deze keuze. En waarom dit voor Nederland de voorkeur heeft boven Paars of midden.
Een minderheidskabinet hoor je zeker niet zomaar voor te kiezen.
pi_84709000
quote:
Op zaterdag 31 juli 2010 17:57 schreef Ascendancy het volgende:
Nee, want er moet NU, nu het nog kan, verantwoording worden afgelegd over deze keuze. En waarom dit voor Nederland de voorkeur heeft boven Paars of midden.
Nu het nog kan, dat klinkt als, nu we het 'onheil' misschien nog kunnen afwenden. En waarom dit de voorkeur heeft, nou omdat VVD en CDA veel van hun verkiezingsprogramma kunnen realiseren op deze manier. Dat staat mij persoonlijk ook wel aan dus ik heb geen problemen met de gang van zaken.

quote:
Een minderheidskabinet hoor je zeker niet zomaar voor te kiezen.
Vind ik niet, een kabinet is een kabinet. Uiteindelijk is er gewoon een kamermeerderheid nodig voor ieder voorstel dus staatsrechtelijk is er geen vuiltje aan de lucht. Ik denk zelfs dat de kamer meer macht krijgt op deze manier, en dat is gunstig te noemen.
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 31 juli 2010 @ 18:04:28 #25
862 Arcee
Look closer
pi_84709092
quote:
Op zaterdag 31 juli 2010 17:56 schreef kingmob het volgende:
Ik ben het eens met Pechtold dat dit niet de bedoeling is, zeker niet in dit stadium
Wat wil je dan? Een meerderheidskabinet laten onderzoeken waar sowieso 1 van deze 3 bij zit en die dat dus niet wil?
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
  zaterdag 31 juli 2010 @ 18:10:16 #26
36192 kingmob
Nice 'n Smooth
pi_84709266
quote:
Op zaterdag 31 juli 2010 18:04 schreef Arcee het volgende:

[..]

Wat wil je dan? Een meerderheidskabinet laten onderzoeken waar sowieso 1 van deze 3 bij zit en die dat dus niet wil?
Ja, dat is exact wat ik wil. Gedoogsteun is een zwaktebod wat ook gewoon uitonderhandeld kan worden. Nu geef je een buitengewoon instabiel persoon de rode knop om alles op te blazen. Het is de taak van de informateur om levensvatbare samenstellingen te onderzoeken en daar hoort een minderheidskabinet (zeker deze) gewoon niet bij voordat je uitputtend de andere opties hebt onderzocht. gedoogsteun is een compromis van niks, want je bent nog steeds afhankelijk van elkaar. Het is enkel voor de bühne, daar moet je als informateur toch wel doorheen kunnen slaan.
pi_84709419
Zijn de bezwaren niet vooral uit het eigen politieke standpunt ontstaan? Ik heb geen moeite met een minderheidskabinet VVD-CDA met steun van de PVV, omdat het daarmee waarschijnlijk wordt dat er een politieke koers gevaren kan worden die mij erg aanstaat. Daar ben ik dus voor. Als je je een meer linkse koers (waarmee ik niet specifiek op jou doel, kingmob) voor staat wil je natuurlijk dat er gezocht wordt naar gematigder kabinetten omdat het daarmee waarschijnlijker is dat er een politieke koers gevaren kan worden die jou meer aan staat.
  zaterdag 31 juli 2010 @ 18:21:20 #28
36192 kingmob
Nice 'n Smooth
pi_84709604
quote:
Op zaterdag 31 juli 2010 18:14 schreef Bolkesteijn het volgende:
Zijn de bezwaren niet vooral uit het eigen politieke standpunt ontstaan? Ik heb geen moeite met een minderheidskabinet VVD-CDA met steun van de PVV, omdat het daarmee waarschijnlijk wordt dat er een politieke koers gevaren kan worden die mij erg aanstaat. Daar ben ik dus voor. Als je je een meer linkse koers (waarmee ik niet specifiek op jou doel, kingmob) voor staat wil je natuurlijk dat er gezocht wordt naar gematigder kabinetten omdat het daarmee waarschijnlijker is dat er een politieke koers gevaren kan worden die jou meer aan staat.
Nouja, mijn voorkeur met deze zetelverdeling doet er niet echt toe meer in dit geval. Van alle mogelijke opties lijkt dit me de slechtste uit een oogpunt van daadkracht en stabiliteit. De coalitie heeft een minimale meerderheid, bevat het CDA wat net dik verloren heeft en waarbinnen het rommelt en wordt via 'gedoogsteun' gegijzeld door een extreme partij. Dat kan eenieder aan zien komen dat dit alleen maar gezeik gaat opleveren. Over elk standpunt zal zo'n beetje gesteggeld worden.
Bovendien vind ik gedogen per definitie lafhartig. Daarmee scherm je de problemen die zich gaan voordoen af, door ze simpelweg nog niet op tafel te leggen bij de onderhandeling. Als dat zou werken waren formaties sowieso niet nodig...

De overtuigd 'rechtsen' lijken de grote verschillen tussen deze partijen even te vergeten in hun 'overwinningsroes'.
pi_84710158
quote:
Op zaterdag 31 juli 2010 18:01 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Nu het nog kan, dat klinkt als, nu we het 'onheil' misschien nog kunnen afwenden. En waarom dit de voorkeur heeft, nou omdat VVD en CDA veel van hun verkiezingsprogramma kunnen realiseren op deze manier. Dat staat mij persoonlijk ook wel aan dus ik heb geen problemen met de gang van zaken.
[..]

Vind ik niet, een kabinet is een kabinet. Uiteindelijk is er gewoon een kamermeerderheid nodig voor ieder voorstel dus staatsrechtelijk is er geen vuiltje aan de lucht. Ik denk zelfs dat de kamer meer macht krijgt op deze manier, en dat is gunstig te noemen.
Dat jij dat zo interpreteert verandert natuurlijk niets aan de strekking van mijn woorden. Achteraf kijken en tot de conclusie komen, goh dit had beter gekund is natuurlijk waardeloos als het eventueel ook al van tevoren kan.
Als het waardeloos is.

De stabiliteit van een minderheidskabinet zal lager zijn dan van een meerderheidskabinet met dezelfde partijen. Zeker met een instabiele factor als Wilders. Zijn plannen zijn namelijk niet erg voorspelbaar, omdat hij eigenlijk niet echt een samenhangende ideologie heeft. Nu hij ook nog eens geen verantwoordelijkheid hoeft te nemen, maar de regering bestaat bij zijn gratie, dan is het niet echt een veilige situatie.
Daarnaast is er nog het probleem van de fractie van Wilders. Wilders is de enige persoonlijkheid van zijn hele partij. De rest heeft niets te zeggen en is ook niet bepaald betrouwbaar te noemen. Wat als er 1 uit de fractie wegloopt? Als dat binnen partijen als de VVD gebeurt, zou ik het niet raar vinden als dit ook gaat gebeuren bij de PVV. En dan? Ook de SGP er nog maar bijnemen zeker :')
pi_84712352
quote:
Op zaterdag 31 juli 2010 15:51 schreef Ferdo het volgende:

[..]

Nou ja, ik kan me wel voorstellen dat je als volksvertegenwoordiger verantwoording vraagt voor het feit dat Lubbers zich niet strikt aan zijn opdracht heeft gehouden. Daar is op zich niks zuur aan.
Voor de oppositie is zo'n gedoogkabinet toch juist handig? Dan moet de regering telkens bij hun komen buurten als ze er iets doorheen willen jagen wat Wilders niet wil. Dan zegt D'66 'prima, maar.... '
beter een knipoog dan een blauw oog
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')