Topic hijack!
Interessant topic! Ik heb een aantal vragen en zou graag wat meer te weten komen over vetverbranden..
Mijn grote "probleem" op dit moment is dat vrijwel iedereen die ik op professioneel(zeggen ze) gebied op aanspreek, een ander verhaal verteld. Er zit ongetwijfeld waarheid in elk verhaal. Bedoel, een personal trainer zal niet zomaar wat onzin uitkramen, er zal wel voor gestudeerd zijn (dat hoop ik dan maar), maar ik vind het wel raar dat er best nog heel wat verschil zit. Probleem voor mij is; als iemand me bijv verteld dat xx beter is om te doen, dan wil ik weten WAAROM. Niet OMDAT het zo is. De post van coulthard in dit topic vind ik daarom ook heel handig, de uitleg erbij.
Ik ben redelijk nieuw op dit gebied. Ik vraag wel rond maar heb me er nog niet in verdiept. Situatieschets: twee jaar lang _niets_ gedaan (echt niets), sinds 2 maanden nu weer bezig. Ik ga er volledig voor, discipline is geen probleem bij mij.(vanaf dat ik begonnen ben ook geen enkele keer gemist enz) Ik wil allereerst m'n conditie weer op peil hebben, dat is nu wel weer oke denk ik: om de dag 7km rennen, op 50min tijd. Ik ben hierna helemaal niet buiten adem, heb ook geen spierpijn. Verder doe ik nog niets er bij, maar dat wil ik dus wel.
Het is niet zo dat ik overgewicht heb ofzo; ik ben 1m80 en weeg 74 kg. Thing is; ik wil gewoon nog ff wat meer kilootjes kwijt. Vooral rond mn heupen mag er wel wat vanaf (beginnende zwembandjes

). Bodybuilder look wil ik absoluut niet!
-Er is me verteld dat het (voor vetverbranding) beter is om 's ochtends vóór je ontbijt te gaan rennen. Omdat je lichaam dan direct je vet aanpakt om energie te krijgen. Klopt dit? Normaal ren ik altijd 's avonds, twee uur na m'n avondeten. Ik heb het vanochtend een keer geprobeerd, lukt ook goed. Rende nog steeds mn 7km zonder problemen.
-Om hier op in te gaan: (ik zal hier vast veel te simpel over denken) een man "mag" max 2500 kcal / dag binnenkrijgen. Dat is zo'n beetje de richtlijn. Stel ik eet 2000 kcal, ik ren 7km, dat verbrandt zeg maar ff 1500 kcal. Dan zou ik die dag maar 500 kcal binnen gekregen hebben -> afvallen?
Stel ik begin dus 's ochtends: begin ik met 0 kcal, ik ren 7km --> -1500 kcal? Je eet die hele dag, weer voor 2000 bijv, dan zit ik weer op de 500kcal. Of denk ik hier nou veel te simpel over?
-Ik kijk nu een beetje naar het aantal kcal dat ik binnenkrijg. Stel ff ontbijt; 150kcal, tussendoor paar koekjes; 200kcal, tussen de middag paar boterhammen; 300kcal, avondeten 1000 kcal. 's avonds niets meer. Dit is niet voldoende neem ik aan? Waar moet ik nog meer naar kijken? Bepaalde vetten, energiewaarde,..? Het is het beste om dit ook af te wisselen ..?
-Welke oefening is echt het beste om af te vallen? Ik vraag dat wel is; en dan krijg ik 50+ antwoorden. Crosstrainer, roeien, rennen, joggen, fietsen, ... waarom? "omdat rennen alleen te SAAI is". Ja dat interesseert me dus echt niets, het gaat mij om de oefening. Of het saai is of niet dat is mijn probleem dan maar. IN BEWEGING zijn in ieder geval.
-Zoals eerder aangegeven zou ik dus wat meer vet rond mn heupen verbranden.. je kunt niet gericht vet verbranden, dus gewoon sporten en het gaat er vanzelf vanaf. Maar.. zijn er oefeningen die wel iets extra meehelpen? En zoja; welke streek?
Push ups: borst + armspieren?
Sit ups: buikstreek?
Fietsen (uphill enz) : bovenbenen
-Vanaf 20min bewegen begint je lichaam pas met vetverbranden(en daarvan maar 30% effectief oid?), anyway, ik doe nu 50min over mn 7 km. Maar, STEL dat ik die 7km in 20min kan doen, verbrand ik dan net zoveel kcal? Of meer? Of...? Want dan begint mn lichaam net pas met verbranden en dan zou ik al klaar zijn met mn workout. Ik bedoel maar; moet je echt het beste xx aantal minuten bezig zijn?
-edit: ik heb mn eetpatroon redelijk ernstig aangepast sinds de twee maanden dat ik bezig ben. Ik at namelijk echt wel heel veel (vooral 's avonds, lekker snacken). Ik werd er alleen niet echt dik van; mn gewicht is vrijwel altijd hetzelfde gebleven. Misschien over twee jaar tijd 4-5 kg erbij.
Dieeten zou ik sowieso nooit doen. Wel geprobeerd maar dat gaat 'm echt niet worden. Ik eet 's avonds veels te lekker een redelijk uitgebreid namelijk. Ik eet wel minder en drink vrijwel alleen nog maar water.
Eerst ging het wat lastiger maar het lijkt nu of mn maag zich aangepast heeft want heb minder snel een honger gevoel. Snacken doe ik al helemaal niet meer, en mis het ook niet blijkbaar.
-edit: ik sport nu om de dag. Dit omdat me verteld is dat mn spieren tijd nodig hebben om weer te herstellen. In het begin had ik wel spierpijn natuurlijk, maar dat is nu volledig over. Ik ren gwn mn rondjes en klaar. Kan ik dan nu wel meer gaan sporten(elke dag) of is dat nog steeds niet verstandig?
-edit; is je hartslag ook van belang bij vetverbranding? Ik ben namelijk helemaal niet buiten adem nadat ik klaar ben met rennen. Ook tijdens het rennen blijft mn hartslag gewoon rustig. Hierdoor zweet ik dus ook vrij weinig. Betekend dat gewoon dat ik "klaar" ben voor meer/langer/sneller?
-edit: lees hier net dat cardio met intervallen ook goed is? Dus misschien 30min rennen, 30min spieren aanpakken, 30min rennen oid.
Phew, hele lap tekst inmiddels. Zie de antwoorden/advies graag tegemoet

, als iemand zo vriendelijk wilt zijn!
[ Bericht 3% gewijzigd door Stekelbees op 02-08-2010 12:49:21 ]