abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_84619825
Ik ben aan het eind van mijn verbouwing aan het raken en moet de trap nog schilderen, of eigenlijk alleen de treden nog. Ik ga komend weekend verhuizen en had bedacht dat het verstandig was te wachten met schilderen tot alle zware spullen naar boven gesjouwd waren.

Nou heb ik in het begin van de verbouwing alle deuren en kozijnen keurig afgebrand, geschuurd, geplamuurd, gegrond, nog een keer geschuurd en geplamuurd, gelakt, nog een keer geschuurd en geplamuurd Waar komen toch steeds die deukjes vandaan!?? en weer gelakt. Die zien er allemaal prachtig uit. Maar ik heb niet zo'n zin meer... -O- Een jaar klussen dan heb je een keer zo'n moment.

Als ik nou dadelijk klaar ben met verhuizen en de trap wil schilderen. Kan ik hem dan ook alleen schoonmaken, schuren en er gelijk overheen met traplak? Of is branden toch verstandiger omdat dat beter hecht? Heeft iemand dat al wel eens gedaan alleen schuren? En hoe hard slijt de lak dan?

Ter info, de neus van sommige treden is nu helemaal kaal gesleten tot op het hout.
  donderdag 29 juli 2010 @ 11:37:18 #2
290504 Bert_de_Näölerd
Het waait best wel hard hier.
pi_84620416
Mijn trap heb ik tot op het hout blank gemaakt. Daarna in de grondverf en met gewone lak afgelakt. Toen het droog was van die halve maantjes gekocht en deze op de trap geplakt. Geen slijtage meer en ook niet het risico dat je van de trap af donder als je op je sokken loopt.
pi_84620481
Ik heb ook een houten trap. In het verleden heb ik al een keer een houten trap behandeld en compleet afbranden is niet noodzakelijk. Ik ga alsvolgt te werk:

Afnemen met verdunde amoniak.
Compleet schuren.
Plamuren.
Schuren.
Lakken.
Schuren
Afnemen met verdunde amoniak
Aflakken.

Succes, ben benieuwd naar het resultaat. Ik ga over 2 weken de trap doen. In twee kleuren :( Kortom ook nog afplakken!
pi_84620495
quote:
Op donderdag 29 juli 2010 11:17 schreef Zolena het volgende:
Ik ben aan het eind van mijn verbouwing aan het raken en moet de trap nog schilderen, of eigenlijk alleen de treden nog. Ik ga komend weekend verhuizen en had bedacht dat het verstandig was te wachten met schilderen tot alle zware spullen naar boven gesjouwd waren.

Nou heb ik in het begin van de verbouwing alle deuren en kozijnen keurig afgebrand, geschuurd, geplamuurd, gegrond, nog een keer geschuurd en geplamuurd, gelakt, nog een keer geschuurd en geplamuurd Waar komen toch steeds die deukjes vandaan!?? en weer gelakt. Die zien er allemaal prachtig uit. Maar ik heb niet zo'n zin meer... -O- Een jaar klussen dan heb je een keer zo'n moment.

Als ik nou dadelijk klaar ben met verhuizen en de trap wil schilderen. Kan ik hem dan ook alleen schoonmaken, schuren en er gelijk overheen met traplak? Of is branden toch verstandiger omdat dat beter hecht? Heeft iemand dat al wel eens gedaan alleen schuren? En hoe hard slijt de lak dan?

Ter info, de neus van sommige treden is nu helemaal kaal gesleten tot op het hout.
Toen ik ging verhuizen (half jaar geleden) heb ik de trap goed opgeschuurd en daarna meteen de verf erop. Het ziet er nog top uit dus moet kunnen :) Gefelici met je woning trouwens.
  donderdag 29 juli 2010 @ 11:53:12 #5
245626 error_404
nee, toch niet...
pi_84620909
Die halve maantje zijn wel killing voor je trap :X . Er zijn speciale trappenlakken te koop bij de dhz-er die antislipkwaliteiten hebben. Zie er 10x beter uit.

En idd, zoals eerde genoemd; kaal branden en een heel nieuw systeem opzeten is echt niet nodig.
Op vrijdag 4 september 2009 schreef MarkyMarkx het volgende: Held _O_
hier schreef tong80 het volgende: _O_ :P
hier schreef stevenmac26 het volgende: :D
pi_84621556
Ja, ik ken dat wel : de trap als laatste bewaren en géen zin meer hebben.

Een volgend keer (?) zou ik de trap helemaal voorbereiden vanwege alle stofzooi en de laatste fase van afschilderen bewaren tot ná de verhuizing.

Overigens ipv ammonia kun je makkelijker St. Marcs gebruiken.
Vriendelijker voor het milieu en in ieder geval voor je neus en handen.

Er zijn meer trapschilder topics in K&W.
Bv. de mijne Butsen in de trap
pi_84621629
Fijn. Dan ga ik hem gewoon schuren en schilderen. Halve maantjes vind ik niet zo mooi, ik heb een originele trap in een huis van 1921 :) dus die wil ik graag zo strak mogelijk laten, hij is al mooi van zichzelf :P. En de lak moet dus gewoon goed houden, vandaar mijn vraag.

Ik heb al echte traplak van de schilderwinkel :) Dus dat moet dan goedkomen denk ik.
pi_84622189
quote:
Op donderdag 29 juli 2010 12:10 schreef AnneX het volgende:
Ja, ik ken dat wel : de trap als laatste bewaren en géen zin meer hebben.

Een volgend keer (?) zou ik de trap helemaal voorbereiden vanwege alle stofzooi en de laatste fase van afschilderen bewaren tot ná de verhuizing.

Overigens ipv ammonia kun je makkelijker St. Marcs gebruiken.
Vriendelijker voor het milieu en in ieder geval voor je neus en handen.

Er zijn meer trapschilder topics in K&W.
Bv. de mijne Butsen in de trap
:o Zo mooi als die bij jou gaat me zeker niet lukken! Denk ik. Maar wel goed topic want nu lees ik dat ik niet met gewone lakplamuur mag plamuren :)
pi_84622801
quote:
Op donderdag 29 juli 2010 12:30 schreef Zolena het volgende:

[..]

:o Zo mooi als die bij jou gaat me zeker niet lukken! Denk ik. Maar wel goed topic want nu lees ik dat ik niet met gewone lakplamuur mag plamuren :)
Tuurlijk gaat het je lukken.
Het zou jammer zijn als het andere houtwerk erbij afsteekt.

De trap was 30 jaar geleden nieuw van grenen ( zacht hout).
Toen was Glitsa in : te harde blanke lak op zacht hout dus brak de laklaag in en daaronder vuil = het weer.
Voor de aanbouw werd de trap verplaatst en helemaal uit elkaar gehaald.
De glitsa er met glas afgeschraapt.
Gelukkig was ik maanden thuis toen vanwege "overspannen".
* was ik al weer vergeten en schiet mij nu weer te binnen.

Vervolgens grijs geschilderd - daarna toscaans / zalmkleur zeg maar oranje. -O-
Toen de laatste grove verbouwing: nog meer butsen.
Inmiddels is iemand met de stofzuiger eraf gedonderd en weer is het raak.

Nou ja, er wordt geleefd en het is géen showroom.

En heb je dan een topic aangemaakt?
Dat wordt alsnog klussen met de foto's.
Wij - in K&W - zien eht graag.

[ Bericht 1% gewijzigd door AnneX op 29-07-2010 13:22:59 ]
pi_84626051
Ik heb geen topic aangemaakt, wel een heleboel foto's :D

We hebben ook heel erg veel verbouwd. Aanbouw gemaakt, schuur gebouwd, huis gestript, allemaal nieuwe leidingen, alles nieuw gestuckt, geisoleerd, nieuwe badkamer, nieuwe keuken, alles nieuw gelakt binnen, euh ik vergeet vast nog wat. Misschien kan ik wel wat foto's hier neer zetten.
pi_84626262
quote:
Op donderdag 29 juli 2010 14:08 schreef Zolena het volgende:
Ik heb geen topic aangemaakt, wel een heleboel foto's :D

We hebben ook heel erg veel verbouwd. Aanbouw gemaakt, schuur gebouwd, huis gestript, allemaal nieuwe leidingen, alles nieuw gestuckt, geisoleerd, nieuwe badkamer, nieuwe keuken, alles nieuw gelakt binnen, euh ik vergeet vast nog wat. Misschien kan ik wel wat foto's hier neer zetten.
Laat maar komen dan heb je bij deze een K & W verbouw topic !

* is geen modje natuurlijk.
Dan vraag je bij VB of Ml een topic naam wissel - in het SC topic of per pm.
en weet je dat ik eens in de zoveel tijd mijn eigen topic nog eens doorscroll _O- en het geheugen opfris.
lief dagboek....

[ Bericht 7% gewijzigd door AnneX op 29-07-2010 14:21:12 ]
  donderdag 29 juli 2010 @ 14:15:18 #12
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_84626369
quote:
Op donderdag 29 juli 2010 11:17 schreef Zolena het volgende:

He wat? Eerst lakken en dan weer schuren EN plamuren? Beetje raar :P
- "Autisten met elkaar in contact brengen is net zoals delen door 0"
pi_84626685
quote:
Op donderdag 29 juli 2010 14:15 schreef Nembrionic het volgende:

[..]

Ja lak glimt zo mooi - en ik heb nog wel matte lak...-, en dan kijk je nog een keer over een deur (met een te felle bouwlamp, nooit doen bouwlamp op een oude deur richten, wordt je te precies van...) en dan zie je toch stiekem nog butsjes. -O- Nog een keer. Daar hebben ze heel mooie lakplamuur voor ^O^ Kun je ineens overheen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Zolena op 29-07-2010 14:43:11 ]
  donderdag 29 juli 2010 @ 14:25:44 #14
245626 error_404
nee, toch niet...
pi_84626758
quote:
Op donderdag 29 juli 2010 14:15 schreef Nembrionic het volgende:

Als je een beetje eer hebt van je werk, doe je dat minstens 2x ;)
Op vrijdag 4 september 2009 schreef MarkyMarkx het volgende: Held _O_
hier schreef tong80 het volgende: _O_ :P
hier schreef stevenmac26 het volgende: :D
  donderdag 29 juli 2010 @ 17:05:39 #15
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_84633453
en dan bij voorkeur lak plamuur gebruiken. van bijvoorbeeld.... http://www.bestel-verf.nl/product/374/bolivia_lakplamuur.html

ideaal spul!
We willen wel kindertjes ontvoeren, maar probeer vandaag de dag maar eens een vergunning voor een kelder te krijgen...
pi_84639258
voor een tt change wanneer je hier foto's wilt zetten geef maar een gil.
We zijn dol op foto's ;)
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
  donderdag 29 juli 2010 @ 20:06:45 #17
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_84639563
quote:
Op donderdag 29 juli 2010 14:25 schreef error_404 het volgende:

[..]

Als je een beetje eer hebt van je werk, doe je dat minstens 2x ;)
Meestal plamuur je niet meer over gelakte stukken. Meestal schuur, plamuur, grond je alles tot het goed is, dan lakken. Eventueel nog een keer licht schuren en nog een lakken. Maar niet dan nog eens plamuur over je lak.

Maar blijkbaar is dat dus gewoon spul voor.
pi_84644872
lol...

de term lakplamuur duidt niet op het feit dat het de bedoeling is eerst te lakken en dan te plamuren en dan weer te lakken...

De goede volgorde is

1) schoonmaken & ontvetten
2) schuren
3) gronden
4) plamuren
5) schuren
6) evt herhaal je de tridel plamuren/schuren nog een keer
7) aflakken

met plamuur zit het zo: ze zijn er op verschillende basis en in verschillende "grofheden".
Zo heb je grove plamuur, deze heeft een relatief laag eigen gewicht, en vult snel, maar ook hele fijne plamuur, deze is zwaarder, maar laat een veel gladdere oppervlakte achter.

Daarnaast krimpt plamuur afhankelijk van de basis (polyester bijvoorbeeld meer dan epoxy) tijdens het drogen.

Je kan je waarschijnlijk wel voorstellen dat wanneer je met een grove plamuur de grote gaten vult, je dit nooit zo glad geschuurd krijgt als de omgeving, waardoor je na het lakken altijd de plamuur plek blijft zien.
Zo'n plek gevuld met grove plamuur moet je dus afwerken met (fijne) lakplamuur om een gladde oppervlakte te kijgen en daarmee een mooi resultaat na het schilderen.
  donderdag 29 juli 2010 @ 22:25:53 #19
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_84645973
Nou, dan ben ik dus zo raar nog niet om het raar te vinden.
  vrijdag 30 juli 2010 @ 01:01:16 #20
248266 heartwork
Works of heart bleeding dark
pi_84651699
quote:
Op donderdag 29 juli 2010 11:53 schreef error_404 het volgende:
Die halve maantje zijn wel killing voor je trap :X . Er zijn speciale trappenlakken te koop bij de dhz-er die antislipkwaliteiten hebben. Zie er 10x beter uit.

En idd, zoals eerde genoemd; kaal branden en een heel nieuw systeem opzeten is echt niet nodig.
Waarom eigenlijk?
Big mouth strikes again
  vrijdag 30 juli 2010 @ 01:18:57 #21
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_84652221
Ik heb destijds mijn trap moeten fohnen ;( Ik ben een week (ong 8 uur per dag) met die trap bezig geweest, om schoon te krijgen dan he. Er zaten: 100en hele kleine spijkertjes in; oude tapijtresten; oude tapijtlijm en tig lagen verf en flinke kieren tussen de treden...... Maar toen'ie dan ook "schoon" was, was'ie te mooi om op te lopen O+ De kieren heb ik gewoon gedicht met een goede siliconenkit, die buigzaam blijft, goed afgestreken zodat je het niet meer zag. Het kraken van de trap was daarmee meteen weg.

Ik heb hem geschilderd en wel traptreden gelegd. Was een steile, rechte trap,met relatief ondiepe treden, dus best gevaarlijk om geen traptreden te leggen (ik moest ze ook op maat maken, waren te diep).
pi_84655460
Nou ja ik kan gewoon pas echt alle butsen zien als het in de lak staat. Dus doe ik dan nog een keer plamuren. Wordt net zo mooi :) Ik zal eens kijken of het me lukt om de foto's te posten.
pi_84656209
Verhaal van TS klinkt mij zeer bekend in de oren.. Ik heb exact het zelfde! En eigenlijk ook helemaal geen zin meer om er nog veel tijd aan te besteden.. Ben benieuwd naar de foto's :)
pi_84656425
DIt is het huis dat we kochten.

Het is een huis uit 1921, had al anderhalf jaar te koop gestaan omdat het gewoon heel erg verouderd was binnen. De laatste keer dat het opgeknapt is was in 1958, toen hebben ze onder andere platen over de paneeldeuren heen getimmerd... :') en kranten in de kieren gedrukt en daar vervolgens een latje overheen getimmerd, geen tocht meer :D

Het was van de woningbouwvereniging, kozijnen en dak was allemaal goed onderhouden, maar de meneer die er woonde was een beetje een kluizenaar en die wou niet dat er mensen binnen kwamen. Dus vooral binnen was aan een grote opknapbeurt toe.

Ter illustratie een foto van de badkamer met mooie houten planken vloer en uitstortgootsteen als wastafel...(de makelaar omschreef het als een riante badkamer op de eerste verdieping)

En een foto van de trap want daar ging dit topic natuurlijk over. Oja de lomp geplaatste buis is inmiddels weg. Ze hadden toen de man in het ziekenhuis lag gauw cv in het huis aangelegd. Had liever gehad dat ze het niet gedaan hadden...

Maar goed het huis was wat klein, mijn vriend wou een echte schuur, en installatie moest vervangen.

Eerst slopen, het plafond er uit. Dit heb ik in meer klustopics ook gezien. Wat een enorme bende zeg.

Muur tussen keuken en woonkamer weg.

Schuurtje weg.

Gevel weg

Oja en vloer er uit.

En toen begon het opbouwen weer, gelukkig.

Gevel terug (we hebben de oude kozijnen hergebruikt).

Vloer terug, met vloerverwarming.

Schuur terug, heeft trouwens ontzettend lang geduurd voor we daarmee konden beginnen. Het was zo lang aan het vriezen...

Nieuwe badkamer.

Nieuwe vloer. De schilderijlijst en aftimmeringen van de kozijnen hebben we trouwens gedeeltelijk nieuw besteld. Het was ten eerste te veel werk om te schuren of branden, en ten tweede ging het er van kapot. Maar we zijn bij een timmerbedrijf geweest met de originele lijsten en hij kon ze zo namaken. Zie je niks van.

Boven is nu ook alles af maar daar heb ik geen foto's van online staan. En de hal is dus nog niet helemaal af, paar dingen schilderen, en de trap. Maar we gaan eerst verhuizen. Want ik ben de flat nu wel heel erg zat met de buurman die het normaal vindt om om vier uur 's nachts nog feest te vieren ;(
pi_84657156
Dat is een jaren 30 huis toch?
Kan de foto's hier (@work) niet uitgebreid bekijken maar wil je wel een TT change?
pi_84657952
Zo, dat is een verschil geworden! Goed bezig geweest ^O^
Mooie riante badkamer was dat inderdaad :+
pi_84658096
quote:
Op vrijdag 30 juli 2010 10:08 schreef Ml-etje het volgende:
Dat is een jaren 30 huis toch?
Kan de foto's hier (@work) niet uitgebreid bekijken maar wil je wel een TT change?
In de akte staat bouwjaar 1921. En ja dus, dankjewel.
pi_84658121
quote:
Op vrijdag 30 juli 2010 10:36 schreef rioohhh het volgende:
Zo, dat is een verschil geworden! Goed bezig geweest ^O^
Mooie riante badkamer was dat inderdaad :+
WIj hebben er samen met de makelaar ook hartelijk om gelachen. :+
  vrijdag 30 juli 2010 @ 12:14:46 #29
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_84661093
Dat begint er goed uit te zien :Y
pi_84663249
quote:
Op vrijdag 30 juli 2010 10:41 schreef Zolena het volgende:

[..]

In de akte staat bouwjaar 1921. En ja dus, dankjewel.
Graag gedaan O+ jaren 30 dat dak alleen al :D
Hou je ons op de hoogte?
pi_84664315
Ha leuk Zolena, dat je aan de klus van fotoos plaatsen bent begonnen.

Gezien het geheel is de trap als sluitpost de moeite waard om aan te pakken zoals hierboven is behandeld.

De laatste fase van afschilderen /- lakken bewaren tot ná de verhuizing.
Is het een optie om een weekendje te gaan logeren/kamperen ( in eigen tuin): benodigde spul naar beneden halen - afschilderen en 2 daagjes weg.
Daarna met je sokken aan een aantal weken de trap op/af om uit te laten harden.

Verder: een leuk projekt ( geweest?) de hele verbouwing.

Dat jullie er maar lang mogen wonen en gelukkig zijn.
pi_84672946
Zo tijd om de foto's rustig te bekijken :)
Mooie trap en goed aangepakt meteen, hoe groot is het en hoeveel kamers hebben jullie?
We willen nog wel meer foto's zien hoor *O*
pi_84677091
Wow wat een klus, lef om daarom te beginnen!
Wat ik nou niet snap is dat ik zie je jullie handig zijn en alles aanpakken, maar dan toch een goedkope laminaat vloer erin leggen. Waarom niet een echte houten vloer of plavuizen?
pi_84685799
quote:
Op vrijdag 30 juli 2010 17:11 schreef Ml-etje het volgende:
Zo tijd om de foto's rustig te bekijken :)
Mooie trap en goed aangepakt meteen, hoe groot is het en hoeveel kamers hebben jullie?
We willen nog wel meer foto's zien hoor *O*
We hebben drie slaapkamers. En de rest, :P

Er komen nog wel meer foto's eerst verhuizen dit weekend :)
pi_84685841
quote:
Op vrijdag 30 juli 2010 19:29 schreef Wooldoor het volgende:
Wow wat een klus, lef om daarom te beginnen!
Wat ik nou niet snap is dat ik zie je jullie handig zijn en alles aanpakken, maar dan toch een goedkope laminaat vloer erin leggen. Waarom niet een echte houten vloer of plavuizen?
;( Het is een dure echte eikenhouten parket vloer...
  Moderator / Miss SHO vrijdag 30 juli 2010 @ 23:00:31 #36
22592 crew  Ole
pi_84686026
Zo wat een klus!
Mooi gedaan hoor :Y
Op woensdag 19 januari 2011 22:10 schreef JaneDoe het volgende:
dit is SHO, where you're guilty until proven innocent
pi_84687556
quote:
Op vrijdag 30 juli 2010 22:56 schreef Zolena het volgende:

[..]

;( Het is een dure echte eikenhouten parket vloer...
Is wel te zien hoor!
Moet alleen in geleefd worden....dat is alles... ;)

Je hebt er wel een hele verbouwing opzitten zeg.
Ben benieuwd naar de rest van de foto's. :)
Steeds als ik tegen de lamp loop,
neem ik een stukje licht mee.
Knibbel, Knabbel etc met veel foto's! IV
pi_84693539
Wat een snoezellig huisje O+
Ooit zei iemand over mij: die geeft haar handen en ziel nog weg aan een ander.
Ik heb ze beiden toch maar gehouden
pi_84696788
quote:
Op vrijdag 30 juli 2010 23:34 schreef Oblivion het volgende:

[..]

Is wel te zien hoor!
Moet alleen in geleefd worden....dat is alles... ;)

Je hebt er wel een hele verbouwing opzitten zeg.
Ben benieuwd naar de rest van de foto's. :)
Sluit me aan bij Obli, onze vloer ziet er ook nog t netjes uit.
Maar die van jullie is dat gelakt of geolied of sla ik nu de plank mis?
pi_84696793
quote:
Op vrijdag 30 juli 2010 22:56 schreef Zolena het volgende:

[..]

We hebben drie slaapkamers. En de rest, :P

Er komen nog wel meer foto's eerst verhuizen dit weekend :)
Jeeejj *O* voor meer foto's !
pi_84762911
quote:
Op zaterdag 31 juli 2010 10:47 schreef Ml-etje het volgende:

[..]

Sluit me aan bij Obli, onze vloer ziet er ook nog t netjes uit.
Maar die van jullie is dat gelakt of geolied of sla ik nu de plank mis?
De vloer is gelakt met matte parketlak. We vonden dat mooier dan gewone lak, en olie hadden we niet zo'n zin in omdat je dat officieel zo fanatiek moet bijhouden...
pi_84763540
quote:
Op maandag 2 augustus 2010 09:08 schreef Zolena het volgende:

[..]

De vloer is gelakt met matte parketlak. We vonden dat mooier dan gewone lak, en olie hadden we niet zo'n zin in omdat je dat officieel zo fanatiek moet bijhouden...
Ah dat hebben wij ook :) wel aan te raden dopjes onder je stoelen te doen overigens ;) je ziet er fijne krasjes.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')