abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_84764672
Grote paniek bij de banken *O* *O* *O*
quote:
'Ander verkoopsysteem woningen door banken'

De Rotterdamse notaris Vic van Heeswijk bepleit, naast de klassieke huizenveiling, een ander verkoopsysteem door banken. Een dergelijk systeem moet de opbrengst van de gedwongen huizenverkopen vergroten. Die is momenteel heel laag. Bij het nieuwe verkoopsysteem worden ook verkoop- en aankoopmakelaars betrokken. Het kantoor van Van Heeswijk neemt 30 procent van de executieveilingen voor zijn rekening.

Huizenbezitters die gedwongen zijn hun woning te verkopen, krijgen steeds minder voor hun eigendom. De gemiddelde woning levert op een executieveiling 10 procent minder op dan hypotheekverstrekkers hadden verwacht op basis van de executiewaarde. De executiewaarde ligt 15 procent onder de waarde in de vrije verkoop.

Vastgoedhandelaren stellen dat hun hoogste bod tegenwoordig tot 70 procent onder het bedrag ligt dat ze voorheen boden. De handelaren kunnen de woningen door de zwakke vastgoedmarkt nauwelijks doorverkopen en gaan steeds meer over tot de verhuur van de panden.

Notaris Van Heeswijk bepleit een nieuw transparant verkoopsysteem van woningen door banken, waarbij een minimumopbrengst wordt gegarandeerd. “Bij dit systeem worden op internet woningen gepubliceerd, inclusief een taxatierapport. De woningen moeten 95 procent van de taxatiewaarde opbrengen. Het gaat hierbij om huizen die vallen onder de Nationale Hypotheekgarantie (NHG) en met de NHG zal de afspraak worden gemaakt dat er niet achteraf wordt gescreend. Dat gebeurt nu wel, waardoor veel woningverkopen niet doorgaan. Bij dit nieuwe systeem wordt ook een verkoop- en een aankoopmakelaar betrokken, net als een notaris. Die stelt de conceptakte op.”

Volgens Van Heeswijk is er voor dit systeem wel een wetswijziging nodig. “De wet moet aangepast worden, maar het is veel consumentvriendelijker, want er wordt een bepaalde opbrengst verzekerd. Het is een heel transparant systeem. De klassieke veiling blijft overigens wel bestaan. Die zal voor sommige gedwongen verkopen nodig blijven. Ook woningen boven de NHG-grens vallen buiten dit systeem. Daarvoor moet een andere oplossing worden gezocht.”

bron: NVM
Kortom..... alles om de prijzen te handhaven... wat natuurlijk gaat falen :')

quote:
'Makelaar bij traject executieveiling betrekken'

Makelaars moeten eerder in het traject van executieveilingen worden ingeschakeld. Zij kunnen onder meer via het maken van publiciteit ervoor zorgen dat de prijs wordt opgedreven van huizen die in opdracht van banken gedwongen worden verkocht. Dit zegt Manon Smits van de juridische afdeling van de Nederlandse Vereniging van Makelaars (NVM).

Smits reageert hiermee op het bericht dat huizenbezitters die gedwongen zijn hun woning te laten veilen, steeds minder geld krijgen voor hun eigendom. Door de zwakke huizenmarkt leggen vastgoedhandelaren steeds minder geld hiervoor op tafel.

“Makelaars hebben verschillende mogelijkheden om de prijs van het huis hoger te laten uitvallen. Ze kunnen bijvoorbeeld de woning onderhands laten verkopen, waardoor de veiling wordt vermeden. Een andere mogelijkheid is het maken van publiciteit via Funda, waardoor het huis ook bij veel particulieren onder de aandacht komt. Ook zou er meer gedaan kunnen worden aan bezichtigingen”, zegt Smits.

De juriste van de NVM geeft toe dat er meer haken en ogen zitten aan huizen die gedwongen verkocht worden, dan aan ‘normale’ koopwoningen. “In sommige van die panden bevinden zich bijvoorbeeld huurders. Om dit op te lossen, zou er een beroep gedaan kunnen worden op het huurbeding. Een bank kan volgens dit beding bij de rechter ontruiming van de woning vorderen.”

Als dit soort berichten de media halen dan is het bar en boos... komt er binnenkort een explosie aan executie veilingen aan :?
Calm down, your nervous state
I'll sing you a lullaby.
Calm down, cause no mistake
Should keep you up all night
pi_84764732
ik hoop van wel eigenlijk, aangezien we wellicht eind dit jaar een huis gaan kopen :)
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
pi_84764737
quote:
CBS: prijzen koopwoningen Amsterdam stijgen weer

De prijzen van bestaande koopwoningen in Amsterdam zijn in het tweede kwartaal van dit jaar met 0,7 procent gestegen ten opzichte van dezelfde periode in 2009. Het is de eerste keer sinds eind 2008 dat de prijzen stijgen, blijkt uit maandag gepubliceerde cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).

Amsterdam was niet de enige grote gemeente waar de koopwoningen duurder werden. Ook in Haarlem, Zwolle, Enschede en Emmen zijn de prijzen in het tweede kwartaal gestegen ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.

In Rotterdam, Utrecht en Den Haag waren de prijzen in het afgelopen kwartaal nog lager.

Koopwoningen in Nederland waren in het tweede kwartaal gemiddeld bijna 2 procent goedkoper dan in dezelfde periode in 2009.

Het aantal verkochte woningen steeg met 18 procent het sterkst in Amsterdam. In de meeste grote gemeenten nam het aantal transacties toe. Alleen in Dordrecht, Den Bosch, Haarlemmermeer, Nijmegen, Almere, Haarlem en Zaandam werden minder woningen verkocht dan een jaar eerder.

Kortom... in 020 zijn ze blij met het vertrek van JC.... maar die euforie zal niet lang aanhouden toch?
I'll sing you a lullaby.
pi_84764768
quote:
Op maandag 2 augustus 2010 10:41 schreef simmu het volgende:
ik hoop van wel eigenlijk, aangezien we wellicht eind dit jaar een huis gaan kopen :)
Hopend op een mooi koopje te doen :P

30% korting is haalbaar imho :Y)
I'll sing you a lullaby.
pi_84764867
quote:
Op maandag 2 augustus 2010 10:42 schreef xenobinol het volgende:

[..]

hopen mag altijd *)

maar als de situatie er naar is kopen we toch wel. we hebben een budget (als ik bereid ben 2 jaar te wachten tot schoonpa omvalt nog tweemaal zoveel wellicht, maar we doen hier niet aan zulke redeneringen) en als we dus hier blijven wonen gaan we kopen van dat budget.

weet iemand trouwens hoe het zit met een huis als erfenis?
pi_84764958
quote:
Op maandag 2 augustus 2010 10:42 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Dat is misschien wat veel.. Maar denk dat het goed onderhandelen is momenteel. Mits ze natuurlijk moeten verkopen :P
  maandag 2 augustus 2010 @ 10:52:49 #207
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_84765022
quote:
Door de zwakke huizenmarkt leggen vastgoedhandelaren steeds minder geld hiervoor op tafel.
"De zwakke markt"? Of "het grote aanbod van executieveilingen"? Tsja, laat de grote prijsdalingen maar komen!

quote:
Op maandag 2 augustus 2010 10:46 schreef simmu het volgende:

[..]
we hebben een budget (als ik bereid ben 2 jaar te wachten tot schoonpa omvalt nog tweemaal zoveel wellicht)
Een ongeluk zit in een klein hoekje >:) >:)

quote:
weet iemand trouwens hoe het zit met een huis als erfenis?
Hetzelfde als met geld: gewoon successieheffing betalen. Wellicht aangevuld met overdrachtsbelasting, dat durf ik niet te zeggen.
censuur :O
pi_84765124
quote:
Op maandag 2 augustus 2010 10:52 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

"De zwakke markt"? Of "het grote aanbod van executieveilingen"? Tsja, laat de grote prijsdalingen maar komen!
[..]

Een ongeluk zit in een klein hoekje >:) >:)
[..]

Hetzelfde als met geld: gewoon successieheffing betalen. Wellicht aangevuld met overdrachtsbelasting, dat durf ik niet te zeggen.
nah, geen ongeluk nodig, tis a sure thing. zie mijn onderschrift ;( hij's terminaal, max 2 jaar. geloof me, ik kan niet wachten tot dit jaar om is. way te veel ellende de laatse maanden (kind verloren, schoonpa terminaal en ouders uit elkaar)
pi_84765159
Haha dit is echt te triets voor woorden. (beetje gejat van geenstijl, waarvoor excuses :@ ). Maar makelaars gaan rare dingen bedenken voor de verkoop.

Nu veel huizen met zwembad in amsterdam:

http://www.funda.nl/koop/amsterdam/0-550000/zwembad/

En dan in de omschrijving:

*** het betreft hier een opblaasbaar zwembad ***

:D :D :D :D :D :D :D :D :D :D
  maandag 2 augustus 2010 @ 11:00:53 #210
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_84765232
quote:
Op maandag 2 augustus 2010 10:56 schreef simmu het volgende:

[..]
zie mijn onderschrift
En dat kan niet in normaal Nederlands i.p.v. een dode taal die allang vergeten had moeten worden maar helaas wegens interessantdoenerij in stand wordt gehouden?
pi_84765270
Ik heb met vrienden ondertussen een belclubje opgericht. Er loopt hier nl. een nieuwbouwproject wat totaal niet loopt. Het idee is dat iedere week iemand anders naar de gemeente belt, heel enthousiast doet.... en dan vervolgens vraagt naar de mogelijkheid om een kavel te kopen. Heel enthousiast blijven doen en dan vragen naar de grondprijs... als deze dan genoemd word (ongeveer 250 euro p/m2) dan overgaan tot totale verbijstering.... "hoe ze het in hun hoofd halen zo'n prijs te vragen voor een stukje grond" 8)7

Humor toch :D
I'll sing you a lullaby.
pi_84765304
quote:
Op maandag 2 augustus 2010 11:00 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

En dat kan niet in normaal Nederlands i.p.v. een dode taal die allang vergeten had moeten worden maar helaas wegens interessantdoenerij in stand wordt gehouden?
uhm, nee. vanwege de nog enigszins prettige asociatie die ik heb met een favoriet boek.

zo'n opblaasbad hebben wij ook, die dingen kosten geen drol :)
pi_84765368
quote:
Op maandag 2 augustus 2010 11:00 schreef RemcoDelft het volgende:

"Nil illegitimus carborundum"

Wel toepasselijk in deze tijd... dat de VVD een rechts minderheidskabinet wenst te vormen :')
I'll sing you a lullaby.
  maandag 2 augustus 2010 @ 11:07:38 #214
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_84765407
quote:
Op maandag 2 augustus 2010 11:02 schreef xenobinol het volgende:
Ik heb met vrienden ondertussen een belclubje opgericht. Er loopt hier nl. een nieuwbouwproject wat totaal niet loopt. Het idee is dat iedere week iemand anders naar de gemeente belt, heel enthousiast doet.... en dan vervolgens vraagt naar de mogelijkheid om een kavel te kopen. Heel enthousiast blijven doen en dan vragen naar de grondprijs... als deze dan genoemd word (ongeveer 250 euro p/m2) dan overgaan tot totale verbijstering.... "hoe ze het in hun hoofd halen zo'n prijs te vragen voor een stukje grond" 8)7

Humor toch :D
Tsja, een kavel bos op mooiere locatie kost minder dan 4 euro per vierkante meter... Dan nog is 250 euro aan de lage kant volgens mij voor een kavel met bouwbestemming ...
pi_84765537
quote:
Op maandag 2 augustus 2010 11:07 schreef RemcoDelft het volgende:

Tsja, een kavel bos op mooiere locatie kost minder dan 4 euro per vierkante meter... Dan nog is 250 euro aan de lage kant volgens mij voor een kavel met bouwbestemming ...
We praten hier over de polder, daar is enorm veel ruimte... de lokale overheid koopt die grond voor een appel en een ei van de domeinen. Vervolgens hoopt men die grond voor een premium prijs aan de lokale sukkels te verkopen. Gelukkig lukt dat voor geen meter... ik verwacht de komende jaren alleen maar dalende prijzen.
I'll sing you a lullaby.
pi_84766739
Denk je dat de grondprijs snel (en veel ) zal dalen? De gemeentes hebben massaal last van de crisis en verkeerde beslissingen in de hoogtij-dagen. Dat moet ergens van betaald worden.....
pi_84766816
quote:
Op maandag 2 augustus 2010 11:48 schreef Freak188 het volgende:
Denk je dat de grondprijs snel (en veel ) zal dalen? De gemeentes hebben massaal last van de crisis en verkeerde beslissingen in de hoogtij-dagen. Dat moet ergens van betaald worden.....
Ja.... dat klopt... dus is het logisch om de prijzen te handhaven? Juist dan ga je op zoek naar een nieuwe balans, eentje waar je een nieuw optimum vind tussen uitgifte van grond en opbrengsten. Niets verkopen levert je nog minder op, dus de prijzen gaan zakken naar dat niveau waartoe de markt bereid is te betalen.
Uiteraard gaat dat even duren, het zijn tenslotte overheden :|W
I'll sing you a lullaby.
  maandag 2 augustus 2010 @ 11:51:47 #218
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_84766823
quote:
Op maandag 2 augustus 2010 11:48 schreef Freak188 het volgende:
Het wordt tijd voor concurrentie tussen gemeenten! Ze hebben vrijwel allemaal grond zat, als ze hun grondprijs eens door 4 delen, kunnen ze wellicht 10 keer zoveel verkopen!
pi_84766998
quote:
Op maandag 2 augustus 2010 11:51 schreef RemcoDelft het volgende:

Het wordt tijd voor concurrentie tussen gemeenten! Ze hebben vrijwel allemaal grond zat, als ze hun grondprijs eens door 4 delen, kunnen ze wellicht 10 keer zoveel verkopen!
Gemeenten gaan al lang de concurrentie met elkaar aan, maar daarbij houd men vooral rekenschap met de eigen gemeentekas. Gemeenten doen niets voor de burger, dat word nl. als een kostenpost gezien. Zodra er voorzieningen moeten verrijzen in de zoveelste woonwijk dan word men meestal heel zuur en zuinig :')
I'll sing you a lullaby.
pi_84767035
quote:
Op maandag 2 augustus 2010 11:51 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Ja.... dat klopt... dus is het logisch om de prijzen te handhaven? Juist dan ga je op zoek naar een nieuwe balans, eentje waar je een nieuw optimum vind tussen uitgifte van grond en opbrengsten. Niets verkopen levert je nog minder op, dus de prijzen gaan zakken naar dat niveau waartoe de markt bereid is te betalen.
Uiteraard gaat dat even duren, het zijn tenslotte overheden :|W
Nee ik vind het niet logisch om de prijzen te handhaven, maar ik zie het wel gebeuren. De overheid moet ergens de gaten mee gaan dichten. Er zal dus nog meer schaarste gecreeërd worden, waardoor de prijzen op dit niveau zullen blijven. Ze zitten aan een infuus en van enig inzicht heb ik de lokale overheid nog niet kunnen betrappen.
pi_84767900
quote:
Op maandag 2 augustus 2010 11:57 schreef Freak188 het volgende:

Nee ik vind het niet logisch om de prijzen te handhaven, maar ik zie het wel gebeuren. De overheid moet ergens de gaten mee gaan dichten. Er zal dus nog meer schaarste gecreeërd worden, waardoor de prijzen op dit niveau zullen blijven.
Dat is natuurlijk onmogelijk... we zitten juist met de situatie dat het niet meer betaalbaar is, men heeft jarenlang de prijs weten op te drijven met het 'schaarste' instrument, helaas voor de overheden zitten we nu aan het einde van die cyclus. Nog meer schaarste creëren om zo de prijs verder op te drijven is niet meer mogelijk. Er is maar 1 optie die wel werkt en dat is de prijs naar beneden bijstellen. Dat doet pijn, maar de overheid gaat die pijn wel nemen, men heeft immers geen andere keuze.

quote:
Ze zitten aan een infuus en van enig inzicht heb ik de lokale overheid nog niet kunnen betrappen.
Als er geen volle infuus zakken meer zijn neem je ook genoegen met een half gevulde infuus zak. Eerst komt het ongeloof dan de hoop op... en pas daarna de acceptatie... het duurt even maar het komt.
I'll sing you a lullaby.
pi_84768590

Vraagprijs EUR. 129.000,= k.k.

Goedkoop of duur?
pi_84768754
quote:
Op maandag 2 augustus 2010 12:47 schreef Lucas15 het volgende:
[ afbeelding ]

Goedkoop of duur?
Kippenhok :X

Eengezinswoning :')

Den Helder :')

neuf said 8-)
I'll sing you a lullaby.
pi_84768835
quote:
[ afbeelding ]

Goedkoop of duur?
Ha ha ha, vier keer modaal voor 75 m^2 tochtig krot uit 1913, da's net geen 100 jaar oude troep. Dat betekent krakende houten vloeren, energiewaarde -20, lage plafonds, slechte elektrische installatie en dat op maar liefst 83 m^2 eigen grond! Als het in Manhattan was, zou het een goede prijs zijn. Helaas staat dit ding in Den Helder. Tussen de beschaving en dat huis ligt het lelijkste stukje aarde aan de ene kant (Zaandam e.o., veel te vol met vooral rommel) en een dijk van 30 km aan de andere kant.
  maandag 2 augustus 2010 @ 13:10:46 #225
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_84769319
quote:
[ afbeelding ]

Goedkoop of duur?
Geen tuin, geen isolatie, ongetwijfeld een klein dorp, geen parkeerplaats zo te zien, klein huisje, oud en vervallen... duur.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')