abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_84607481
Eind september ga ik voor 2 maanden onderzoek verrichten in Pretoria, Zuid-Afrika.
Daarna heb ik nog drie weken om rond te reizen en wat van de omgeving te zien.
Een vriend van me komt op dat moment overgevlogen vanuit NL om mee te gaan op deze rondreis.

Ons idee zoals het er nu ligt:
-Start Johannesburg
-Pilanesberg
-Grens over naar Botswana
-Reizen richting Francistown
-Reizen naar Nata
-Grens over naar Zambia óf Zimbabwe
-Bezoek Victoria Falls
-Terug door Zimbabwe richting Johannesburg

Ik vraag me alleen af hoe erg het gesteld is qua veiligheid e.d. in Zimbabwe. Volgens het ministerie van buitenlandse zaken krijgt Zimbabwe een '2' op schaal van 1-6 (1 is veilig, 6 is onveilig). Echter, het hele gebeuren qua politiek met Mugabe enzo geeft me niet veel vertrouwen.

Zijn er mensen met ervaring met reizen door Zimbabwe? Een alternatief is om de Victoria Falls te bezoeken vanuit Zambia en weer terug te reizen via dezelfde route in Botswana.. :)

Dank voor de reacties!
Ons soort mensen, trapt reeds jaren blij van zin, het vuile plebs de modder in.
Ons soort mensen, steunpilaar van vaderland en koningin.
pi_84610731
Lees eens verder op de BuZa site, er staat vaak veel meer dan enkel een getalletje.
Klinkt trouwens als een toffe trip! Komt er een (foto)verslag? :)
pi_84610920
Heb al wat verder gelezen op die website, het komt behoorlijk vervelend over allemaal.. Politieke instabiliteit, bezetting van 'white farms', gewelddadige berovingen.. Misschien toch nog maar eens goed over nadenken.
Ben met name benieuwd hoe het door andere reizigers ervaren is. Zo'n land heeft wel een bepaald soort aantrekkingskracht op me namelijk. :)

Botswana klinkt over het algemeen iig wat betrouwbaarder en veiliger. Maar om dezelfde route terug te nemen.. Lijkt me ook zo zonde. :(
pi_84611146
Het verhaal komt erop neer dat je niet in de buitenwijken van grote steden moet komen. Bulawayo wordt ook genoemd, ik neem aan dat je via die route naar de victoria falls zou gaan, hoewel je het over "Nata" hebt, ik zie op google maps dat er niet echt een grote weg vanaf daar naar Zimbabwe gaat. Hoe zie je het precies voor je?

Maar ik ben nog nooit in dit gebied geweest, vind het verder wel een interessant verhaal dus ik blijf hem volgen :)
pi_84611335
Toevallig ben ik 2 maanden geleden in Botswana en Zimbabwe geweest. Botswana is goed te doen. Zimbabwe is een ander verhaal naar het schijnt, maar daar kan ik weinig over vertellen aangezien ik alleen in Vic Falls geweest ben. Dat was wel goed te doen overigens. Wel echt een aanrader Zim en Botswana, de falls zijn echt heel mooi en de Okavango Delta is prachtig.
Ik typ straat.
Mijn fashion blog: http://ludosfashionblog.wordpress.com/
pi_84611469
quote:
Op woensdag 28 juli 2010 23:56 schreef gekkewiebel het volgende:
Het verhaal komt erop neer dat je niet in de buitenwijken van grote steden moet komen. Bulawayo wordt ook genoemd, ik neem aan dat je via die route naar de victoria falls zou gaan, hoewel je het over "Nata" hebt, ik zie op google maps dat er niet echt een grote weg vanaf daar naar Zimbabwe gaat. Hoe zie je het precies voor je?

Maar ik ben nog nooit in dit gebied geweest, vind het verder wel een interessant verhaal dus ik blijf hem volgen :)
Het is ook meer een reis 'richting' Nata: het lijkt me prachtig om -na een gewoon wildlifepark als PIlanesberg (Krugerpark bezoek ik een maand eerder al) en de Kalahari desert- de zoutvlakten te bekijken. Of dat bij Nata is of meer richting het oosten ben ik nog niet over uit.

@LudoSanders: Wat heeft je doen kiezen om de falls vanaf Zimbabwe te bekijken en niet vanaf Zambia? Het lijkt mij in ieder geval geweldig om bovenaan die watervallen te staan. Helemaal bij de 'Devils Pool', waar je bovenaan de waterval kan zwemmen.. Heb je verder nog tips voor Botswana? Wat voor auto heb je bijvoorbeeld gehuurd en heb je in lodges geslapen of in de auto?
pi_84612552
Ik ben er nog niet geweest - ik ga ook in september - maar ik zou Zimbabwe even mijden. Zeker als je met z'n tweeën in een auto wilt kamperen. Vic Falls is niet echt Zimbabwe. Dat is volledig op toeristen ingesteld en daar zal je niks gebeuren.

Waarom ga je niet terug naar het zuiden door Namibië?
  donderdag 29 juli 2010 @ 01:16:08 #8
128088 Masanga
Hakuna matata!
pi_84613490
De afgelopen jaren ben ik meermaals in zuidelijk Afrika geweest. Telkens zijn we, omwille van de situatie, mooi om Zim heen gereisd, en telkens hoorden we enkel positieve verhalen van mensen die we ontmoetten en er wel door reisden. Binnenkort moet mijn vriendin opnieuw filmen in Zuid-Afrika voor een maand, en dan is het de bedoeling dat ik eens achterkom, waarna we 100% zeker naar Zim reizen.

Ik denk dat je veilig bent als je je weghoudt van manifestaties, je niet uitlaat over politiek,.. Zimbabwanen zijn erg vriendelijke mensen. Enig punt is dat ik vermoed dat Zim erg duur aangezien bepaalde producten er schaars zijn (maar dat lijkt me te beteren voor zover ik nog op de hoogte ben) en dat epidemiën zoals de cholerauitbraak nu ook niet zo bevorderlijk zijn voor reisplezier.

Maar dus, ik zou niet twijfelen en binnen enkele maanden ga ik dan ook niet twijfelen..
When all things seem to end, the future still remains..
  donderdag 29 juli 2010 @ 13:15:55 #9
71166 AKnynke
is lang niet gek
pi_84623900
Ik heb vorige zomer 3 maand in Zimbabwe gewoond. Ik heb me daar nooit onveilig gevoeld. Ja, je moet je verstand gebruiken (in het donker niet alleen over straat lopen), maar voor de rest is het zo'n fijn land.

Wat Masanga zegt: het leven is er wel heel erg duur. De prijzen voor voedsel en benzine zijn bijna het dubbele van wat ze in Zuid-Afrika zijn, heb ik begrepen. En zorg dat je niet ziek wordt, want de staat van de ziekenhuizen is ook niet om over naar huis te schrijven.
quote:
Op donderdag 29 juli 2010 00:38 schreef k_man het volgende:
Ik ben er nog niet geweest - ik ga ook in september - maar ik zou Zimbabwe even mijden. Zeker als je met z'n tweeën in een auto wilt kamperen. Vic Falls is niet echt Zimbabwe. Dat is volledig op toeristen ingesteld en daar zal je niks gebeuren.

Waarom ga je niet terug naar het zuiden door Namibië?
Vic falls is inderdaad volledig op toeristen gericht. Ik voelde me daar zo gek, omdat er zoveel blanken waren. Maar, ook in Zim is het goed te doen met z'n tweeen en kamperen. Ik heb zelfs in m'n eentje gekampeerd. Niet in het wild, maar vaak in de tuin van een hostel. Ik kan je qua hostels wel aan wat adresjes helpen, denk ik!

Ik ben jaloers, ik zou graag weer terug willen!
Ik ben niet gek, ik ben een vliegtuig!
pi_84624652
Idd, Botswana is goed te doen, erg mooi, Zimbabwe zijn we alleen naar Vic Falls geweest, en lopend naar de Zambia kant, we hebben de vic falls dus van beide kanten gezien, aan te raden!

De rest van Zimbabwe kan vanwege de chaos en armoede wel lastig zijn, ook benzine zal lastig zijn omdat niet alle tankstations ook daadwerkelijk benzine hebben.

Gr, Martijn
  donderdag 29 juli 2010 @ 13:38:36 #11
62913 Blik
The one and Only!
pi_84624808
En hoe duur is Botswana precies? Ben me aan het oriënteren op een vakantie in Afrika, maar ben nog aan het kijken naar welke landen ik het beste kan gaan
  donderdag 29 juli 2010 @ 13:39:58 #12
71166 AKnynke
is lang niet gek
pi_84624866
quote:
Op donderdag 29 juli 2010 13:35 schreef fishbeer het volgende:
Idd, Botswana is goed te doen, erg mooi, Zimbabwe zijn we alleen naar Vic Falls geweest, en lopend naar de Zambia kant, we hebben de vic falls dus van beide kanten gezien, aan te raden!

De rest van Zimbabwe kan vanwege de chaos en armoede wel lastig zijn, ook benzine zal lastig zijn omdat niet alle tankstations ook daadwerkelijk benzine hebben.

Gr, Martijn
ook dat is achtergehaald. Op het moment dat ik er was kon ik overal benzine krijgen, en die ook gewoon betalen met dollars. Helemaal geen probleem. Ik geloof dat ik 1 keer voor een pomp gestaan heb zonder benzine, maar dat was dan ook 's avonds laat....
pi_84626517
quote:
Op donderdag 29 juli 2010 13:15 schreef AKnynke het volgende:
Ik heb vorige zomer 3 maand in Zimbabwe gewoond. Ik heb me daar nooit onveilig gevoeld. Ja, je moet je verstand gebruiken (in het donker niet alleen over straat lopen), maar voor de rest is het zo'n fijn land.

Wat Masanga zegt: het leven is er wel heel erg duur. De prijzen voor voedsel en benzine zijn bijna het dubbele van wat ze in Zuid-Afrika zijn, heb ik begrepen. En zorg dat je niet ziek wordt, want de staat van de ziekenhuizen is ook niet om over naar huis te schrijven.
[..]

Vic falls is inderdaad volledig op toeristen gericht. Ik voelde me daar zo gek, omdat er zoveel blanken waren. Maar, ook in Zim is het goed te doen met z'n tweeen en kamperen. Ik heb zelfs in m'n eentje gekampeerd. Niet in het wild, maar vaak in de tuin van een hostel. Ik kan je qua hostels wel aan wat adresjes helpen, denk ik!

Ik ben jaloers, ik zou graag weer terug willen!
Ah, adresjes! Daar kom ik later nog even op terug!
Het idee is om Zimbabwe vanaf de Victoria falls dan door te trekken richting het zuiden, en daarna in Zuid-Afrika weer door naar Johannesburg.

Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik qua Afrika nog totaal geen ervaring heb qua rondreizen (nog nooit geweest). Heb al wel eens zes weken door India rondgereisd. Met inachtneming van deze Afrika-onkunde, zou het dan nog steeds te doen zijn? En wat werkt het beste qua rondreis: een auto met een tentje er op of telkens hostels zoeken?
  donderdag 29 juli 2010 @ 15:37:33 #14
71166 AKnynke
is lang niet gek
pi_84629857
quote:
Op donderdag 29 juli 2010 14:18 schreef Skv het volgende:

[..]

Ah, adresjes! Daar kom ik later nog even op terug!
Het idee is om Zimbabwe vanaf de Victoria falls dan door te trekken richting het zuiden, en daarna in Zuid-Afrika weer door naar Johannesburg.

Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik qua Afrika nog totaal geen ervaring heb qua rondreizen (nog nooit geweest). Heb al wel eens zes weken door India rondgereisd. Met inachtneming van deze Afrika-onkunde, zou het dan nog steeds te doen zijn? En wat werkt het beste qua rondreis: een auto met een tentje er op of telkens hostels zoeken?
ik was ook nog nooit in Afrika geweest. Een auto met tentje erop kan zeker wel, maar ik zou niet zomaar overal gaan staan, ik ben een paar van die auto's tegengekomen, en die gingen wel in de tuin van een hostel staan.

Van vic falls zou je dan dus naar Bulawayo rijden, en van daar ZA weer in? Dan zou ik zeker door Hwange natural park rijden, een geweldig groot park met erg weinig toeristen, en heel erg mooi vond ik. Bulawayo zelf is ook een leuke stad, erg Europees voelde het aan voor mij. Van daar kun je een hele leuke dagtrip maken naar Matoba national park, waar Cecil John Rhodes begraven ligt. Ook echt heel erg mooi. Ook daar is een klein wildpark bij, waar helemaal geen toeristen zijn, maar wel veel nijlpaarden en witte neushoorns. (Daar ben ik in m'n eentje in de auto heengegaan, en de wegen waren daar zo onbegaanbaar, daar ben ik wel eventjes bang geweest)

En d'r is nog zoveel meer moois te zien in Zim, het is zo'n geweldig mooi land met zulke vriendelijke mensen! Absoluut heengaan, dus!

Hier alvast een impressie:

Matoba park:

Redelijk begaanbare weg in Matoba park wild gedeelte:

M'n tentje in Bulawayo achter bij een hostel:

vanuit de bus:

Vic falls

the mighty zambezi bij de vic falls

zonsopkomst in Hwange

UItizcht vanuit hut in Hwange. Hier zag je dus de olifanten overheen trekken, en 's avonds brulden de leeuwen beneden aan de heuvel.

kwaliteit van de weg in Hwange

this is africa

Buiten slapen in Hwange. Na een uurtje toch maar naar binnen gegaan, de geluiden kwamen steeds dichterbij..

auto kapot, ook in Hwange, in het midden van het park.

Goh, wat wil ik graag terug!
pi_86832184
Zimbabwe gaat het niet meer worden. Plan van nu is:

-Johannesburg
-Sun City
-Botswana (richting het noorden)
-Zambia (naar Vic Falls, misschien even bekijken vanuit Zimbabwe)
-Mozambique
-Swaziland
-Johannesburg

*O*
  zondag 26 september 2010 @ 12:40:12 #16
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_86856335
Johannesburg is een noodzakelijk kwaad door het vliegveld neem ik aan? In zuidelijk Afrika is het een mooie centrale hub, maar de stad zelf vond ik niet geweldig.

Jammer dat je niet meer naar Zim gaat. Harare is een interessante en veilige stad (helemaal vergeleken met Jo'burg) en Zimbabwanen (van alle kleuren) zijn erg vriendelijk. Bijna alles is er wel te krijgen voor niet te belachelijke prijzen, maar het helpt wel als je daar wat mensen kent.

Waar in Mozambique ga je heen? Het is weer een hele andere wereld vergeleken met ZA en Zim.
reset
  zondag 26 september 2010 @ 14:51:35 #17
71166 AKnynke
is lang niet gek
pi_86860432
Ja, inderdaad jammer dat je niet meer naar Zimbabwe gaat. Ik vind het altijd leuk om te lezen hoe het daar nu is....

Maar, volgens mij heb je alsnog een leuke trip...
  zondag 26 september 2010 @ 23:11:11 #18
128088 Masanga
Hakuna matata!
pi_86882850
Jammer ivm Zim, maar Moz is _O_ (hoewel Maputo door de recente onlusten mogelijks onveiliger is dan Zim).

Los daarvan, ipv Joburg zou ik je graag Soweto willen aanraden. Vond ik helemaal geweldig. Daar kan je vb met de fiets de township verkennen, zit je niet ver van het Apartheidsmuseum,... En Soweto is imo pakken veiliger dan Joburg. ^O^

http://www.sowetobackpackers.com/
When all things seem to end, the future still remains..
pi_91411775
Ik ben weer terug. Het was geweldig! *O*
pi_91411938
Het is ongeveer de volgende reis geworden ongeveer:
1. Pretoria - Joburg - Khama Rhino Sanctuary (Botswana)
2. Khama - Kubu Island
3. Kubu Island - Nata - Kasane
4. Kasane - Chope National Park
5. Chobe National park - Victoria Falls (Zimbabwe)
5. Victoria Falls - Livingstone (Zambia) - Hwange National Park (Zim)
6. Hwange National Park
7. Hwange National Park - Bulawayo - Great Zimbabwe
8. Great Zimbabwe - Vilankulo (Mozambique)
9. Vilankulo
10. Vilankulo
11. Vilankulo - Tofo
12. Tofo
13. Tofo - Maputo
14. Maputo
15. Maptuo - Hlane National Park (Swaziland)
16. Hlane NP - Milwane National Park
17. Milwane National Park - Pretoria (Zuid-Afrika)

Heb nu een aantal overnachtingen e.d. overgeslagen (we zijn iets meer dan drie weken onderweg geweest), maar heb niet alle overnachtingen goed in mijn hoofd zitten.. ;)
pi_91416675
pi_91451000
Je foto's doen het niet, ben heel benieuwd!
pi_91456165
quote:
1s.gif Op zondag 26 september 2010 23:11 schreef Masanga het volgende:
Jammer ivm Zim, maar Moz is _O_ (hoewel Maputo door de recente onlusten mogelijks onveiliger is dan Zim).

Los daarvan, ipv Joburg zou ik je graag Soweto willen aanraden. Vond ik helemaal geweldig. Daar kan je vb met de fiets de township verkennen, zit je niet ver van het Apartheidsmuseum,... En Soweto is imo pakken veiliger dan Joburg. ^O^

http://www.sowetobackpackers.com/
Dat had niet echt te maken met aanraden, ik ben twintig keer in Joburg en vier keer in Soweto geweest ofzo. Ik woonde er naast en werkte er vaak! ;) Ik vond Mozambique van alle landen waar ik ben geweest toch wel het minst. In het binnenland is weinig te beleven en ik heb het niet zo op strandhangen..
  maandag 17 januari 2011 @ 12:31:57 #24
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_91457247
Tofo ben ik niet geweest, maar strandhangen ben ik an sich niet tegen als het maar niet teveel zonnebakken wordt. Vooral van de late middag tot na de zonsondergang is mijn strandtijd. :)

Hoe vond je Maputo en wat heb je er gedaan en gezien?

Ben wel benieuwd naar de foto's.
reset
pi_91468018
Hoe zit het eigenlijk met het malariarisico in die gebieden?
Ik ga binnenkort naar Z-Afrika voor 2 weken en een antimalariatablet kost 3¤/dag.
Ooit wil ik minstens een maand doorheen Afrika reizen, maar dat wordt dan wel een vrij dure bedoeling :)
pi_91472147
quote:
1s.gif Op maandag 17 januari 2011 16:14 schreef Kielse het volgende:
Ik ga binnenkort naar Z-Afrika voor 2 weken en een antimalariatablet kost 3¤/dag.
Ooit wil ik minstens een maand doorheen Afrika reizen, maar dat wordt dan wel een vrij dure bedoeling :)

Maar beter vraag je de GGD even om raad om zeker te zijn van je zaak, want het heeft vaak ook te maken met de periode waarin je reist.
Ik typ straat.
pi_91475490
quote:
1s.gif Op maandag 17 januari 2011 16:14 schreef Kielse het volgende:
Alles ten noorden van Johannesburg is in principe malariagebied. Verder vind ik dat met je 3 Euro per dag behoorlijk goedkoop zit. Ik was 85 Euro kwijt per 14 dagen ongeveer, exclusief flesjes Deet. Toch kan ik je ten zeerste aanraden het te gebruiken, de variant die (iig in zimbabwe, zambia en botswana) heerst, is Malaria Tropicana. Mogelijkheden tot een coma binnen 24 uur, met daarna de dood. Dat spul gaat fijn in je hersenen zitten namelijk..

Die paar tientjes meer dan waard dus: beknibbel nooit op je gezondheid! Overigens lijkt het me toch niet dat het heel goedkoop gaat worden: als je een beetje een reis wil maken moet je een 4x4 hebben, die kost je rond de 750 Euro per week, exclusief benzine.
pi_91530466
Wanneer je antimalaria pillen gaat slikken, neem dan wel Malerone. Van Lariam kun je echt enorm ziek worden. Ik heb 2 maanden Malerone moeten slikken en heb er geen problemen mee gehad. Malerone is wel duurder dan Lariam, maar mij verzekering dekte het volledig (VGZ). Vraag dit dus even na bij je verzekeraar.
  † In Memoriam † donderdag 20 januari 2011 @ 18:24:24 #29
230491 Zith
pls tip
pi_91622290
quote:
1s.gif Op maandag 17 januari 2011 18:50 schreef Skv het volgende:

[..]

Alles ten noorden van Johannesburg is in principe malariagebied. Verder vind ik dat met je 3 Euro per dag behoorlijk goedkoop zit. Ik was 85 Euro kwijt per 14 dagen ongeveer, exclusief flesjes Deet. Toch kan ik je ten zeerste aanraden het te gebruiken, de variant die (iig in zimbabwe, zambia en botswana) heerst, is Malaria Tropicana. Mogelijkheden tot een coma binnen 24 uur, met daarna de dood. Dat spul gaat fijn in je hersenen zitten namelijk..

Die paar tientjes meer dan waard dus: beknibbel nooit op je gezondheid! Overigens lijkt het me toch niet dat het heel goedkoop gaat worden: als je een beetje een reis wil maken moet je een 4x4 hebben, die kost je rond de 750 Euro per week, exclusief benzine.
Malaria Tropica is de meest voorkomende malaria ter wereld. En mijn opinie hierover is: het is overdreven.

Heb jaren in afrika gewoond en elk jaar meerdere keren malaria gehad. NIet erger dan griep, veel minder erg zelfs.

Elk jaar hebben zo'n 250miljoen mensen (een of meerdere keren) malaria, daarvan gaat er 1 miljoen dood elk jaar. Op zich is die 1/250ste kans al zeer weinig, maar dan moet je je ook bedenken dat de meeste mensen die malaria krijgen 1) geen goede gezondheid/voeding/etc hebben, en 2) niet genoeg geld voor zorg.

Veel Nederlanders denken dat malaria erg gevaarlijk is... echt niet dus, je neemt toch ook geen griepvaccin als je in de winter naar belgie gaat (griep = 1/825 tot 1/400 kans op dood in NL-BE afhankelijk van griepjaar, en dat zijn mensen die wel goede zorg kunnen betalen!)

Er zijn genoeg medicijnen die je kan gaan gebruiken nadat je malaria hebt opgelopen, gebruik die gewoon wanneer het verder gaat dan een hoofdpijntje en wat diarree en stop met bang zijn. Die zijn lokaal bij apothekers te koop en de eerste keus van het WHO, kosten: zo'n 6.00 EUR voor tig pillen.

[ Bericht 12% gewijzigd door Zith op 20-01-2011 18:39:27 ]
I am a Chinese college students, I have a loving father, but I can not help him, he needs to do heart bypass surgery, I can not help him, because the cost of 100,000 or so needed, please help me, lifelong You pray Thank you!
  donderdag 20 januari 2011 @ 19:37:23 #30
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_91625989
quote:
1s.gif Op donderdag 20 januari 2011 18:24 schreef Zith het volgende:

[..]

Malaria Tropica is de meest voorkomende malaria ter wereld. En mijn opinie hierover is: het is overdreven.

Heb jaren in afrika gewoond en elk jaar meerdere keren malaria gehad. NIet erger dan griep, veel minder erg zelfs.

Elk jaar hebben zo'n 250miljoen mensen (een of meerdere keren) malaria, daarvan gaat er 1 miljoen dood elk jaar. Op zich is die 1/250ste kans al zeer weinig, maar dan moet je je ook bedenken dat de meeste mensen die malaria krijgen 1) geen goede gezondheid/voeding/etc hebben, en 2) niet genoeg geld voor zorg.

Veel Nederlanders denken dat malaria erg gevaarlijk is... echt niet dus, je neemt toch ook geen griepvaccin als je in de winter naar belgie gaat (griep = 1/825 tot 1/400 kans op dood in NL-BE afhankelijk van griepjaar, en dat zijn mensen die wel goede zorg kunnen betalen!)

Er zijn genoeg medicijnen die je kan gaan gebruiken nadat je malaria hebt opgelopen, gebruik die gewoon wanneer het verder gaat dan een hoofdpijntje en wat diarree en stop met bang zijn. Die zijn lokaal bij apothekers te koop en de eerste keus van het WHO, kosten: zo'n 6.00 EUR voor tig pillen.
Ik heb hier ook wel eens gezegd dat ik nooit malariapillen gebruik en ben daarvoor keihard afgerekend van zeer ervaren TRV incrowd mensen die zeiden dat ik gek was. Havenziekenhuis dit en dat en de enorme risico's die ik neem. In Afrika ben ik zelf ook mensen tegengekomen die malaria hebben zonder alteveel problemen. Afrikanen kunnen toch ook niet hun hele leven pillen slikken? Het werkt volgens mij ook niet oneindig en zelfs met de pillen kan je het krijgen. Ziek worden van de medicijnen had ik nooit zin in op vakantie.

Maar sssst mondje dicht want big pharma doet het er goed onder.

"Europeans are so anal when it comes to Africa, it's sickening and rude!"
reset
pi_91629466
Ik heb in Zuid-Afrika en de landen wat noordelijker meerdere mensen gesproken die er een behoorlijke tijd goed van naar de klote zijn geweest. De symptonen schijnen minder aanwezig te zijn als je kind bent en de meeste Afrikanen bouwen in hun jeugd dan ook een resistentie op.

Maar anyway, het maakt mij geen reet uit of jullie het wel of niet krijgen en later wel of niet in een ziekenhuis liggen te creperen, ik gebruik het zelf iig wel.
pi_102433139
Ik wil weer terug. :(
pi_102435838
Foto's? :)
pi_102436989
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2011 12:32 schreef Skv het volgende:
Gewoon ff weekendje kamperen in de Okavango.
Ik typ straat.
pi_102443417
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2011 13:51 schreef gekkewiebel het volgende:
Foto's? :)

pi_102444208
Errrg tof! Roadtrip door Afrika trekt mij ook wel moet ik zeggen :)
Hoeveel kost een 4x4 nou ongeveer om te huren eigenlijk?
pi_102444598
Ik heb volgens mij 2000 Euro betaald voor 24 dagen. Exclusief diesel, wel inclusief alle kampeergerei, een daktent, slaapzakken, alle papieren, verzekering etc.
  dinsdag 27 september 2011 @ 17:39:00 #38
62913 Blik
The one and Only!
pi_102444734
ben ook even getriggered door dit topic. Ik ben een Afrika newbie.

Is zoiets makkelijk zelf te organiseren in Zuid-Afrika, Namibië, Botswana? En betaal je dan niet overal de hoofdprijs voor (safari e.d.) Iemand tips voor websites waar je een 4x4 kunt huren en andere tips?
pi_102444954
Ik heb er even de tijd voor genomen toen ik daar woonde om alles uit te zoeken. Goedkoopste optie is natuurlijk iemand kennen en een 4x4 lenen, maar dat lukte mij helaas niet. Huren is overal erg prijzig (het ligt er ook een beetje aan waar je precies naartoe gaat; Zuidelijk Afrika is helaas qua prijzen te vergelijken met Nederland, ook qua overnachtingen, autohuur en eten. Alleen brandstof is wel goedkoop). Zelf huurde ik hier: http://www.4x4campers.co.za/ De eigenaar, Mike, zat bij de Zuid-Afrikaanse special forces en legt alles zeer helder en duidelijk uit. Materialen zijn allemaal perfect in orde en bij problemen schoot hij altijd direct (telefonisch) te hulp. Verder mochten wij met onze Landrover ook Zimbabwe in; iets wat bij veel andere verhuurbedrijven niet toegestaan was.

Zimbabwe viel me qua prijzen wel tegen: een overnachting op een staatscamping zonder voorzieningen kostte al gauw rond de 75 USD voor 2 personen voor een nacht. Maar het land is zonder meer de moeite waard. Mijn favoriete land is echter Botswana. Echt geweldig!
  vrijdag 20 juli 2012 @ 11:44:38 #40
67670 Skv
Cynist.
pi_114454598
pi_114455685
Ik ben vorig jaar voor het eerst in Zuidelijk Afrika geweest, (Zuid Afrika-Botwana-Vic Falls-Zambia-Malawi-Mozambique) en het eerste waar ik me zorgen over maakte was veiligheid, werd me van alle kanten ook voor gewaarschuwd.
Ik had al eerder een keer dwars door midden Amerika getrokken, voor het eerst, en dat had ik overleefd, veel makkelijker als ik had verwacht. En dat had ik ook met Zuidelijk Afrika. Uiteraard je hebt de plaatsen waar je niet moet komen, en met een beetje gezond verstand herken je die plaatsen ook meteen.
Je hebt natuurlijk altijd, dat je op het verkeerde moment op de verkeerde plek bent. Waar geld te halen is dat trekt ratten aan. Of het nu Zuid Afrika is of Lloret de Mar.

Ik kan het je niet afraden daarom, en dit jaar ga ik weer. Kaapstad, Namibië, Botswana, VicFalls, Zimbabwe, Johannesburg.
  vrijdag 20 juli 2012 @ 12:26:56 #42
67670 Skv
Cynist.
pi_114456472
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 juli 2012 12:10 schreef bunnahabhain het volgende:
Ik ben vorig jaar voor het eerst in Zuidelijk Afrika geweest, (Zuid Afrika-Botwana-Vic Falls-Zambia-Malawi-Mozambique) en het eerste waar ik me zorgen over maakte was veiligheid, werd me van alle kanten ook voor gewaarschuwd.
Ik had al eerder een keer dwars door midden Amerika getrokken, voor het eerst, en dat had ik overleefd, veel makkelijker als ik had verwacht. En dat had ik ook met Zuidelijk Afrika. Uiteraard je hebt de plaatsen waar je niet moet komen, en met een beetje gezond verstand herken je die plaatsen ook meteen.
Je hebt natuurlijk altijd, dat je op het verkeerde moment op de verkeerde plek bent. Waar geld te halen is dat trekt ratten aan. Of het nu Zuid Afrika is of Lloret de Mar.

Ik kan het je niet afraden daarom, en dit jaar ga ik weer. Kaapstad, Namibië, Botswana, VicFalls, Zimbabwe, Johannesburg.
Ik snap je post niet helemaal denk ik ;)
pi_114459321
quote:
7s.gif Op vrijdag 20 juli 2012 12:26 schreef Skv het volgende:

[..]

Ik snap je post niet helemaal denk ik ;)
volgens ,mij reageerde ik op de eerste post in dit topic, veel te laat zie ik
  vrijdag 20 juli 2012 @ 13:35:49 #44
67670 Skv
Cynist.
pi_114459340
Ahh, vandaar. :+
pi_114477942
quote:
14s.gif Op donderdag 20 januari 2011 19:37 schreef Individual het volgende:

[..]

Ik heb hier ook wel eens gezegd dat ik nooit malariapillen gebruik en ben daarvoor keihard afgerekend van zeer ervaren TRV incrowd mensen die zeiden dat ik gek was. Havenziekenhuis dit en dat en de enorme risico's die ik neem. In Afrika ben ik zelf ook mensen tegengekomen die malaria hebben zonder alteveel problemen. Afrikanen kunnen toch ook niet hun hele leven pillen slikken? Het werkt volgens mij ook niet oneindig en zelfs met de pillen kan je het krijgen. Ziek worden van de medicijnen had ik nooit zin in op vakantie.

Maar sssst mondje dicht want big pharma doet het er goed onder.

"Europeans are so anal when it comes to Africa, it's sickening and rude!"
toch even op een oud bericht reageren, nu ik toch bezig ben;

Eigenlijk heb je daar gelijk in.
Maar het is, een beetje ga je met een gerust hart op vakantie, of niet.
In Afrika zei een gids ooit tegen me op mijn vraag , waarom hij zijn malarone niet tijdens het eten slikt. "only tourist get malaria"
Afrikanen gaan pas Malarone slikken als ze ziek worden.
Met voldoende voorzorgs maatregelen is, DEET, lange mouwen, klamboe, en niet teveel 's avonds in de buurt van een lamp verblijven. Denk ik dat je, je niet te druk moet maken voor Malaria.
Maar zelf, ik slik gewoon die Ma
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2011 17:39 schreef Blik het volgende:
ben ook even getriggered door dit topic. Ik ben een Afrika newbie.

Is zoiets makkelijk zelf te organiseren in Zuid-Afrika, Namibië, Botswana? En betaal je dan niet overal de hoofdprijs voor (safari e.d.) Iemand tips voor websites waar je een 4x4 kunt huren en andere tips?
larone, voor die vier weken dat ik daar ben, slaapt toch even ietjes beter.
ik ga in Oktober met Drifters tour van Kaapstad, via VicFalls naar Johannesburg, 24 dagen camping safari, reis kost me ongeveer 3000,- inclusief vlucht en grootste gedeelte van het eten.
Vorig jaar met dezelfde organisatie ook een vergelijkbare tour gedaan, en die was super bevallen.
Er zijn meerdere "overland tours" zo als ze heten, bepaalde organisaties zijn erg van de Ecotour, en wordt de hele tour tofu gegeten, en wordt de truck per tour beurt voortgetrokken door reizigers, en andere zijn eigenlijk party reizen die van camp naar camp trekken, daar wordt de dampende discomuziek op gedraaid tot de vroege uurtjes, en aan het einde van de tocht ben je alles vergeten en heb je een kater tot Johannesburg.
En vele er tussen in.
Er zijn tours waar een kok mee reist die voor de hele groep kookt, anderen daar kook de groep zelf, in tour beurten.
En wat belangrijk is als je prijzen gaat vergelijken bij deze tours is soms een food-kitty wat betekend dat er samen gelegd wordt voor het eten, of soms is het eten inbegrepen, of wat ik had ,werd er soms uit de kas van de organisatie gekookt, en soms gingen we naar een restaurant, en betaalde je zelf.
Ik pak even de meest populaire route Kaapstad - Vic Falls , soms gaat het door tot Livingstone, soms tot Johannesburg.
Maar het begint met een echte camping safari van 1250,- waar dan nog de food-kitty bij komt (ca. 700,- wordt gezegd, klinkt me veel, maar check dat gewoon ff na) tot de cabin/hotel trips van 2500,-

En je moet dan toch tellen dat je snel 1000,- ter plekke uit geeft, zeker als je eens wil gaan Raften op de Zambezi , een keertje wilt gaan quaten in de zand duinen en een leeuw wil aaien.

En dan komt daar de vlucht nog bij, ik schat dat je dan 800,- tot 1100,- kwijt bent.

Er is veel keuze, en er zijn grote prijs verschillen, er zijn veel routes, moeilijk het vergelijk te maken.
Persoonlijk was ik zeer tevreden over mijn reis met Drifters, goede balans tussen Eco, party, dieren zien, landschappen, verschillende locaties, en reis schema.
Ik wil je wel wat meer vertellen op verzoek. anders wordt dit een grote reclame campagne

Ik heb toen ook veel getwijfeld hoe ik ging reizen, en eigenlijk nog met een gekke slag geswitched van de Cape to Vic route naar een cirkeltje tegen de klok in Johannesburg richting de Indiase Oceaan. Dit jaar dus toch nog de Cape to Vic route.

Zelf een 4x4 huren, dat is niet perse nodig, je komt ook rond in een gewone auto, soms zijn er vooral in Botswana veel potholes, maar je hebt niet perse een 4x4 nodig. Een auto met groot licht, dat is pas belangrijk.
Als je echt op safari gaat, ben je toch gebonden aan een gids.
Mijn ervaring is wel dat met een organisatie heb je veel makkelijker de pareltjes vind, maar als je, je veel moeite doet, dan vind je die zelf ook. Maar mijn ervaring is, doe gewoon de makkelijke weg :)

en even wat foto's voor de smaak

[ Bericht 5% gewijzigd door bunnahabhain op 21-07-2012 13:03:30 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')