Het is ook meer een reis 'richting' Nata: het lijkt me prachtig om -na een gewoon wildlifepark als PIlanesberg (Krugerpark bezoek ik een maand eerder al) en de Kalahari desert- de zoutvlakten te bekijken. Of dat bij Nata is of meer richting het oosten ben ik nog niet over uit.quote:Op woensdag 28 juli 2010 23:56 schreef gekkewiebel het volgende:
Het verhaal komt erop neer dat je niet in de buitenwijken van grote steden moet komen. Bulawayo wordt ook genoemd, ik neem aan dat je via die route naar de victoria falls zou gaan, hoewel je het over "Nata" hebt, ik zie op google maps dat er niet echt een grote weg vanaf daar naar Zimbabwe gaat. Hoe zie je het precies voor je?
Maar ik ben nog nooit in dit gebied geweest, vind het verder wel een interessant verhaal dus ik blijf hem volgen
Vic falls is inderdaad volledig op toeristen gericht. Ik voelde me daar zo gek, omdat er zoveel blanken waren. Maar, ook in Zim is het goed te doen met z'n tweeen en kamperen. Ik heb zelfs in m'n eentje gekampeerd. Niet in het wild, maar vaak in de tuin van een hostel. Ik kan je qua hostels wel aan wat adresjes helpen, denk ik!quote:Op donderdag 29 juli 2010 00:38 schreef k_man het volgende:
Ik ben er nog niet geweest - ik ga ook in september - maar ik zou Zimbabwe even mijden. Zeker als je met z'n tweeën in een auto wilt kamperen. Vic Falls is niet echt Zimbabwe. Dat is volledig op toeristen ingesteld en daar zal je niks gebeuren.
Waarom ga je niet terug naar het zuiden door Namibië?
ook dat is achtergehaald. Op het moment dat ik er was kon ik overal benzine krijgen, en die ook gewoon betalen met dollars. Helemaal geen probleem. Ik geloof dat ik 1 keer voor een pomp gestaan heb zonder benzine, maar dat was dan ook 's avonds laat....quote:Op donderdag 29 juli 2010 13:35 schreef fishbeer het volgende:
Idd, Botswana is goed te doen, erg mooi, Zimbabwe zijn we alleen naar Vic Falls geweest, en lopend naar de Zambia kant, we hebben de vic falls dus van beide kanten gezien, aan te raden!
De rest van Zimbabwe kan vanwege de chaos en armoede wel lastig zijn, ook benzine zal lastig zijn omdat niet alle tankstations ook daadwerkelijk benzine hebben.
Gr, Martijn
Ah, adresjes! Daar kom ik later nog even op terug!quote:Op donderdag 29 juli 2010 13:15 schreef AKnynke het volgende:
Ik heb vorige zomer 3 maand in Zimbabwe gewoond. Ik heb me daar nooit onveilig gevoeld. Ja, je moet je verstand gebruiken (in het donker niet alleen over straat lopen), maar voor de rest is het zo'n fijn land.
Wat Masanga zegt: het leven is er wel heel erg duur. De prijzen voor voedsel en benzine zijn bijna het dubbele van wat ze in Zuid-Afrika zijn, heb ik begrepen. En zorg dat je niet ziek wordt, want de staat van de ziekenhuizen is ook niet om over naar huis te schrijven.
[..]
Vic falls is inderdaad volledig op toeristen gericht. Ik voelde me daar zo gek, omdat er zoveel blanken waren. Maar, ook in Zim is het goed te doen met z'n tweeen en kamperen. Ik heb zelfs in m'n eentje gekampeerd. Niet in het wild, maar vaak in de tuin van een hostel. Ik kan je qua hostels wel aan wat adresjes helpen, denk ik!
Ik ben jaloers, ik zou graag weer terug willen!
ik was ook nog nooit in Afrika geweest. Een auto met tentje erop kan zeker wel, maar ik zou niet zomaar overal gaan staan, ik ben een paar van die auto's tegengekomen, en die gingen wel in de tuin van een hostel staan.quote:Op donderdag 29 juli 2010 14:18 schreef Skv het volgende:
[..]
Ah, adresjes! Daar kom ik later nog even op terug!
Het idee is om Zimbabwe vanaf de Victoria falls dan door te trekken richting het zuiden, en daarna in Zuid-Afrika weer door naar Johannesburg.
Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik qua Afrika nog totaal geen ervaring heb qua rondreizen (nog nooit geweest). Heb al wel eens zes weken door India rondgereisd. Met inachtneming van deze Afrika-onkunde, zou het dan nog steeds te doen zijn? En wat werkt het beste qua rondreis: een auto met een tentje er op of telkens hostels zoeken?
Dat had niet echt te maken met aanraden, ik ben twintig keer in Joburg en vier keer in Soweto geweest ofzo. Ik woonde er naast en werkte er vaak!quote:Op zondag 26 september 2010 23:11 schreef Masanga het volgende:
Jammer ivm Zim, maar Moz is(hoewel Maputo door de recente onlusten mogelijks onveiliger is dan Zim).
Los daarvan, ipv Joburg zou ik je graag Soweto willen aanraden. Vond ik helemaal geweldig. Daar kan je vb met de fiets de township verkennen, zit je niet ver van het Apartheidsmuseum,... En Soweto is imo pakken veiliger dan Joburg.![]()
http://www.sowetobackpackers.com/
quote:Op maandag 17 januari 2011 16:14 schreef Kielse het volgende:
Hoe zit het eigenlijk met het malariarisico in die gebieden?
Ik ga binnenkort naar Z-Afrika voor 2 weken en een antimalariatablet kost 3¤/dag.
Ooit wil ik minstens een maand doorheen Afrika reizen, maar dat wordt dan wel een vrij dure bedoeling
Alles ten noorden van Johannesburg is in principe malariagebied. Verder vind ik dat met je 3 Euro per dag behoorlijk goedkoop zit. Ik was 85 Euro kwijt per 14 dagen ongeveer, exclusief flesjes Deet. Toch kan ik je ten zeerste aanraden het te gebruiken, de variant die (iig in zimbabwe, zambia en botswana) heerst, is Malaria Tropicana. Mogelijkheden tot een coma binnen 24 uur, met daarna de dood. Dat spul gaat fijn in je hersenen zitten namelijk..quote:Op maandag 17 januari 2011 16:14 schreef Kielse het volgende:
Hoe zit het eigenlijk met het malariarisico in die gebieden?
Ik ga binnenkort naar Z-Afrika voor 2 weken en een antimalariatablet kost 3¤/dag.
Ooit wil ik minstens een maand doorheen Afrika reizen, maar dat wordt dan wel een vrij dure bedoeling
Malaria Tropica is de meest voorkomende malaria ter wereld. En mijn opinie hierover is: het is overdreven.quote:Op maandag 17 januari 2011 18:50 schreef Skv het volgende:
[..]
Alles ten noorden van Johannesburg is in principe malariagebied. Verder vind ik dat met je 3 Euro per dag behoorlijk goedkoop zit. Ik was 85 Euro kwijt per 14 dagen ongeveer, exclusief flesjes Deet. Toch kan ik je ten zeerste aanraden het te gebruiken, de variant die (iig in zimbabwe, zambia en botswana) heerst, is Malaria Tropicana. Mogelijkheden tot een coma binnen 24 uur, met daarna de dood. Dat spul gaat fijn in je hersenen zitten namelijk..
Die paar tientjes meer dan waard dus: beknibbel nooit op je gezondheid! Overigens lijkt het me toch niet dat het heel goedkoop gaat worden: als je een beetje een reis wil maken moet je een 4x4 hebben, die kost je rond de 750 Euro per week, exclusief benzine.
Ik heb hier ook wel eens gezegd dat ik nooit malariapillen gebruik en ben daarvoor keihard afgerekend van zeer ervaren TRV incrowd mensen die zeiden dat ik gek was. Havenziekenhuis dit en dat en de enorme risico's die ik neem. In Afrika ben ik zelf ook mensen tegengekomen die malaria hebben zonder alteveel problemen. Afrikanen kunnen toch ook niet hun hele leven pillen slikken? Het werkt volgens mij ook niet oneindig en zelfs met de pillen kan je het krijgen. Ziek worden van de medicijnen had ik nooit zin in op vakantie.quote:Op donderdag 20 januari 2011 18:24 schreef Zith het volgende:
[..]
Malaria Tropica is de meest voorkomende malaria ter wereld. En mijn opinie hierover is: het is overdreven.
Heb jaren in afrika gewoond en elk jaar meerdere keren malaria gehad. NIet erger dan griep, veel minder erg zelfs.
Elk jaar hebben zo'n 250miljoen mensen (een of meerdere keren) malaria, daarvan gaat er 1 miljoen dood elk jaar. Op zich is die 1/250ste kans al zeer weinig, maar dan moet je je ook bedenken dat de meeste mensen die malaria krijgen 1) geen goede gezondheid/voeding/etc hebben, en 2) niet genoeg geld voor zorg.
Veel Nederlanders denken dat malaria erg gevaarlijk is... echt niet dus, je neemt toch ook geen griepvaccin als je in de winter naar belgie gaat (griep = 1/825 tot 1/400 kans op dood in NL-BE afhankelijk van griepjaar, en dat zijn mensen die wel goede zorg kunnen betalen!)
Er zijn genoeg medicijnen die je kan gaan gebruiken nadat je malaria hebt opgelopen, gebruik die gewoon wanneer het verder gaat dan een hoofdpijntje en wat diarree en stop met bang zijn. Die zijn lokaal bij apothekers te koop en de eerste keus van het WHO, kosten: zo'n 6.00 EUR voor tig pillen.
Gewoon ff weekendje kamperen in de Okavango.quote:
Ik snap je post niet helemaal denk ikquote:Op vrijdag 20 juli 2012 12:10 schreef bunnahabhain het volgende:
Ik ben vorig jaar voor het eerst in Zuidelijk Afrika geweest, (Zuid Afrika-Botwana-Vic Falls-Zambia-Malawi-Mozambique) en het eerste waar ik me zorgen over maakte was veiligheid, werd me van alle kanten ook voor gewaarschuwd.
Ik had al eerder een keer dwars door midden Amerika getrokken, voor het eerst, en dat had ik overleefd, veel makkelijker als ik had verwacht. En dat had ik ook met Zuidelijk Afrika. Uiteraard je hebt de plaatsen waar je niet moet komen, en met een beetje gezond verstand herken je die plaatsen ook meteen.
Je hebt natuurlijk altijd, dat je op het verkeerde moment op de verkeerde plek bent. Waar geld te halen is dat trekt ratten aan. Of het nu Zuid Afrika is of Lloret de Mar.
Ik kan het je niet afraden daarom, en dit jaar ga ik weer. Kaapstad, Namibië, Botswana, VicFalls, Zimbabwe, Johannesburg.
toch even op een oud bericht reageren, nu ik toch bezig ben;quote:Op donderdag 20 januari 2011 19:37 schreef Individual het volgende:
[..]
Ik heb hier ook wel eens gezegd dat ik nooit malariapillen gebruik en ben daarvoor keihard afgerekend van zeer ervaren TRV incrowd mensen die zeiden dat ik gek was. Havenziekenhuis dit en dat en de enorme risico's die ik neem. In Afrika ben ik zelf ook mensen tegengekomen die malaria hebben zonder alteveel problemen. Afrikanen kunnen toch ook niet hun hele leven pillen slikken? Het werkt volgens mij ook niet oneindig en zelfs met de pillen kan je het krijgen. Ziek worden van de medicijnen had ik nooit zin in op vakantie.
Maar sssst mondje dicht want big pharma doet het er goed onder.
"Europeans are so anal when it comes to Africa, it's sickening and rude!"
larone, voor die vier weken dat ik daar ben, slaapt toch even ietjes beter.quote:Op dinsdag 27 september 2011 17:39 schreef Blik het volgende:
ben ook even getriggered door dit topic. Ik ben een Afrika newbie.
Is zoiets makkelijk zelf te organiseren in Zuid-Afrika, Namibië, Botswana? En betaal je dan niet overal de hoofdprijs voor (safari e.d.) Iemand tips voor websites waar je een 4x4 kunt huren en andere tips?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |