abonnement Unibet Coolblue
pi_26516377
Hmmm, ik denk dat ik voor we half juni richting schotland vertrekken dit topic nog maar eens rustig door ga lezen
Vooral de tips en toch eens uitzoeken wat je tegen midgies kunt doen........
1. En zet die zuiger op je fontanelletje!
pi_26526216
Ik vertrek eind mei voor 8 dagen Schotland. We zijn van plan om met de trein/bus een hele tour te maken: Glasgow, Ft William, Skye, Inverness en Edinburgh. Heeft iemand hier wel eens de Jacobite Steam Train genomen (Ft. William - Mallaig). Dat is de trein die je ook in de Harry Potter film ziet....en prachtige route dus!
  maandag 16 mei 2005 @ 01:26:32 #103
23267 Roel_Jewel
Gobbledigook
pi_27044143
Zo, weer terug in het koudere Maastricht na vijf geweldige dagen in Schotland. Alles zat mee: het weer, de omgeving, het wandelen. Alles .

Onderweg op Ben Nevis


Woensdag 11 mei 2005

Afgelopen woensdag ben ik samen met een vriend vanaf vliegveld Charleroi ('Brussels-South') vertrokken naar Glasgow-Prestwick (meer 'Prestwick' dan 'Glasgow', want 't vliegveld ligt drie kwartier treinen van Glasgow). Vlucht gaat prima, bagage is er ook, trein komt op tijd en het weer is lekker. Prima begin van een paar dagen er tussenuit .

Vervolgens zijn we met de trein naar het centrum van Glasgow (station Glasgow Central) gegaan. Onderweg is al een en ander van het groene landschap te zien. Erg mooi, maar nog niet zo heuvel-/bergachtig als de dagen erna. Wat me in Glasgow meteen opvalt, is dat de bevolking relatief jong is (of beter: er lopen veel relatief jonge mensen over straat) en dat mensen zich niet standaard kleden (een piercing of tattoo en opvallende kleding zijn geen uitzondering). Na een stevige burger bij T.G.I. Friday's in Buchanan Street is het rond 18.00 uur tijd voor de lange treinreis naar Fort William, aan de voet van Ben Nevis, die met 1344 meter de hoogste berg van Groot-Brittannië is. Daarover later meer.

De treinreis van Glasgow Queens Street Station naar Fort William duurt lang (3 uur en 42 minuten) (zie National Rail), maar is zeker de moeite waard! Men beschouwt het treintraject tussen Glasgow en Mallaig (iets verder dan Fort William) als een van de mooiste trajecten ter wereld. Daar kan ik me na deze treinreis wel iets bij voorstellen . Het landschap verandert al snel in woest en ruig met hoge bergen, schitterende vergezichten en vooral geen mensen. Huizen of boerderijen zijn er niet te bekennen. Het enige dat leeft, zijn schapen en wat koeien waarvoor de trein af en toe moet toeteren. De rit naar Fort William gaat gedeeltelijk in de schemering, maar dat heeft ook wel wat. Net na tienen arriveren we op de plaats van bestemming waar vervolgens het geboekte hostel, Ben Nevis Inn, nog moet worden gevonden. Na drie kwartier lopen - in het donker tussen over een verlaten weg buiten de stad, is dat ook gelukt. Helaas komen we net rond sluitingstijd binnen, dus zit een pint Guinness er niet meer in. Misschien ook maar beter, want de dag was indrukwekkend, maar lang en vermoeiend. We blijken de enige te zijn die in het hostel blijven slapen (totaal 20 slaapplaatsen in de 'Bunkhouse') dus het is lekker rustig.

Ben Nevis Inn, het hostel


Donderdag 12 mei 2005

Op donderdag staan we vroeg op om na een eenvoudig ontbijt aan de klim naar de top van Ben Nevis te beginnen. Zoals eerder al gezegd, is dit de hoogste berg van Groot-Brittannië en wellicht ook een van de gevaarlijkste. Jaarlijks komen er mensen om doordat ze niet goed voorbereid aan de zware klim zijn begonnen. Zonder warme kleren (hoe warm het aan de voet van 'The Ben' ook is), goede wandelschoenen, een kompas, voldoende eten en minimaal twee liter water hoef je al niet aan de beklimming te beginnen. Jaarlijks halen ongeveer 70.000 mensen de top van de berg, die een sub-arctisch klimaat heeft. Negen van de tien dagen is het op de top bewolkt en kan het zicht minder dan tien meter zijn. Jammer, want dat weet je niet vóórdat je aan de beklimming begint.

In de wetenschap dat het record van de jaarlijkse Ben Nevis Hill Race op anderhalf uur staat (heen én terug) beginnen we rond half tien aan de klim. Een van de drie mogelijke startpunten ligt bij ons hostel, dus we zitten meteen op de goede weg. Na half uur lopen zweten we beiden al veel. Ikzelf begin al een beetje af te zien (want niet getraind). Maar het doel is de top, dus daar richten we ons maar op. Hoe hoger je via het soms haast onbegaanbare pad komt, hoe mooier het uitzicht over de omgeving wordt: veel, heel veel bergen (soms met besneeuwde toppen) en water in de 'lochs' (meren). Langzaam beginnen we de kuiten en bovenbenen te voelen en is een gedeelte van het water alweer als zweet door het lichaam verwerkt. We zijn duidelijk niet de enige die de utidaging zijn aangegaan. Naar beneden kijkend - over het kronkelende pad - komen soms hele groepen naar boven. Anderen halen ons in.



De afgelegde route op weg naar de top van Ben Nevis en het hoogteverloop

Via de meegenomen GPS-apparatuur kunnen we de afgelegde route en de bereikte hoogte volgen (zie het kaartje hierboven). Als we op ongeveer duizend meter hoogte zitten, zien we de eerste restjes sneeuw (wellicht raar, maar waar halverwege mei). Als we hoger komen, leidt het pad zelfs door de sneeuw. Dit verandert niet tot de top. Overigens is de top - door de vorm van de berg - pas op het laatste moment te zien. Dat is samen met het zigzaggende pad datgene waar velen zich op verkijken. Na 2,5 uur wandelen en in totaal iets minder dan een uur pauze komen we eindelijk boven aan, waar we tot onze enkels in de sneeuw lopen. Je merkt er door de opluchting (Ja! Eindelijk gehaald!), het geweldige uitzicht en de diepe maar weinig van. Overigens ontbreken de onvermijdelijke Nederlanders ook op de top niet .

De besneeuwde top van Ben Nevis

Uitzicht vanaf de top van Ben Nevis

Na ongeveer een uur op de top te hebben rondgekeken (en uitgerust!) besluiten we dezelfde weg weer naar beneden te lopen. En dat valt nog niet mee. Achteraf bezien is de weg omlaag minstens net zo lastig als die naar boven (en wellicht nog lastiger). Bij iedere stap moet je nadenken en dat valt met een pad dat alleen maar uit kleine en grote stenen bestaat, helemaal niet mee. De weg naar beneden blijkt uiteindelijk ongeveer net zo lang te duren als de beklimming. Rond half zes arriveren we weer in het hostel, waar een lekkere douche een grote verademing is . Een uurtje later zitten we dan toch met een pint Guinness en een grote steak in de pub van het hostel. We komen de hele avond niet van onze plek af.


Vrijdag 13 mei 2005

Vrijdagmorgen valt de spierpijn nog mee, maar we voelen toch dat we een dag eerder een grote berg zijn opgewandeld. In het hostel hebben de nacht ervoor nog twee Nederlandse meiden geslapen. Zij wandelen een gedeelte van de West Highland Way, die in totaal 153 kilometer lang is. Nadat ze ons wat tips voor de dag hebben gegeven, vervolgen zij hun weg. Wij besluiten in Fort William een auto te huren (http://www.easydrivescotland.co.uk), omdat de Lonely Planet van Scotland de 'Road to The Isles' aanraadt. Deze weg van 74 kilometer lang (tussen Fort William en Mallaig) leidt uiteindelijk naar de veerboten die naar Skye en andere eilanden voor de Schotse kust varen. In een Renault Clio (totaal 48 pond voor een dag) genieten we van de Road to The Isles. We rijden door Glenfinnan waar het viaduct staat waar een gedeelte van de de film 'Harry Potter & The Chamber of Secrets' is opgenomen. Ook rijden we langs de Silver Sands of Morar, zilverkleurige stranden die in de zomer heel veel dagjesmensen blijken te trekken. Omdat we er half mei zijn, komen we maar weinig toeristen tegen. Tussen de plaatsen Arisaig en Mallaig is een soort snelweg aangelegd, maar via de Alternative Coastal Route (die ook is aangegeven) kunnen we de oude weg langs de kust nog volgen. Erg mooi allemaal. Veel bergen, veel water en ook hier: erg rustig. De plaatsen die we passeren zijn niet groot. Zo heeft Mallaig slechts 800 inwoners.

In totaal leggen we ongeveer 250 kilometer per auto af. Tegen 19.00 uur bereiken we het centrum van Fort William alwaar we in Ben Nevis Bar (High Street) weer goed eten. Ik ga voor een lekkere vis, terwijl mijn reisgenoot haggis kiest, het Schotse nationale gerecht. Ingrediënten: fijn gesneden longen, hart en lever van een schaap gemixed met uien, dat is verpakt in een schapenmaag ... Dat laatste is in dit restaurantje niet het geval, maar de ingedriënten zitten er ongetwijfeld wel in. Ik heb het even overgeslagen ...

Na het diner rijden we nog naar een waterval die dicht bij Ben Nevis ligt. Het blijkt erg mooi te zijn: een relatief hoge waterval met enkele kleinere daarna. Het water is verrassend helder, maar dat komt ongetwijfeld doordat het water rechtstreeks uit de bergen via de beek naar beneden stroomt. Terwijl we op de brug naar de waterval kijken die onder diezelfde brug doorstroomt, probeert een Schotse jongen indruk te maken op z'n vriendin. Voordat we het in de gaten hebben trekt de jongen z'n kleren uit, klimt op de rand van de brug en springt in de waterval, die tientallen meters lager ligt. Dat herhaalt hij nog twee keer. Met dat koude water lijkt 't me bepaald geen gezonde bezigheid, maar hij heeft het ongetwijfeld al vaker gedaan (hoe weet je anders hoe diep het daar is?). Na een paar pints in de pub bij het hostel zit een wederom mooie dag er al weer op.

Waterval bij Ben Nevis


Zaterdag 14 mei 2005

De terugreis naar Glasgow neemt een belangrijk deel van zaterdag in. Helaas liggen er veel mensen in het hostel die bovendien al om 6.00 uur 's ochtends opstaan (om Ben Nevis te beklimmen). En dat gebeurt niet geruisloos. De goede douche zorgt ervoor dat we enigszins wakker naar het verhuurbedrijf rijden om de auto in te leveren. Na een uurtje op een bank in Fort William te hebben gezeten lopen we naar het station. Omdat maar twee keer per dag een trein tussen Fort William en Glasgow rijdt, is de trein meer dan vol. Geen geweldig vooruitzicht als je bijna vier uur in de trein zit ... Toch maakt de omgeving ook nu weer veel goed. De zon schijnt volop zodat we optimaal van het uitzicht kunnen genieten. Tegen 16.00 uur arriveren we op Glasgow Queens Station en niet veel later hebben we Euro Hostels (http://www.euro-hostels.co.uk/Glasgow_hostel/accommodation.html), het verblijf voor de laatste nacht, gevonden. Dat had ik eerder al via hostelworld.com geboekt. Even opfrissen waarna we wat door de stad slenteren. Het aantal 16-/17-jarige meiden dat met uitdagend korte rokjes is gekleed, is opvallend. Ik heb geen idee hoe dat in andere steden is, maar hier in Maastricht heb ik dat nooit zo gezien als in Glasgow. Waar is de opvoeding van Schotse ouders gebleven? Als we rond 20.00 uur door de stad lopen, komen we de eerste dronken of aangeschoten mensen al tegen.

Winkelstraat in Glasgow

Uiteindelijk komen we terecht in Goose Pub op Union Street (zie bijvoorbeeld http://goosewatch.rasadam.com/glasgow.html). Het blijkt een heel grote pub te zijn waar mensen van jong tot oud van een pint (of twee) genieten. Leuke muziek, gezellige mensen, prima bier. Kortom: gezellig . Een aanrader voor als je een keer in Glasgow bent. Tegen 23.00 uur gaan we weer terug naar het hostel, omdat we op zondag op tijd richting de luchthaven moeten vertrekken.


Zondag 15 mei 2005

Na een onrustige nacht - de jeugd van Glasgow gaat 's nachts niet zacht over straat - vertrekken we zondagmorgen op tijd naar Glasgow Central Station. Van daaruit vertrekt de trein naar luchthaven Glasgow Prestwick. Alles loopt zoals gepland: we komen op tijd op de luchthaven aan waar de vlucht richting Charleroi Airport met enkele minuten vertraging vertrekt. Omdat het boven het Kanaal niet bewolkt is, kunnen we de kust van zowel het Europese vasteland als die van Groot-Brittannië in één blik zien. Dat had ik eerder nog niet gezien. Rond 14.00 uur staan we weer veilig op Belgische bodem en tegen 16.00 uur rijden we Maastricht binnen. De eerste regendruppels vallen ...

Vijf geweldige dagen zijn alweer voorbij. Helaas.


Veel meer foto's vind je hier. Vragen over foto's kun je natuurlijk altijd stellen (vermeld ff de url van de foto) .

Schaapjes
  dinsdag 24 mei 2005 @ 14:07:20 #104
22578 lotje11
ga toch eens naar de dokter!!
pi_27307770
Klinkt goed en ziet er zeer sjoen uit Roel!! Goede beschrijving om wat tips uit te pikken! Gaan half juni een zelfuitgestippelde rondrit maken met de auto!

een stadsgenoot
De beste manier om iets te leren is er les in te geven.
Hij die kan, doet. Hij die niet kan, onderwijst.
http://monstersgame.nl/?ac=vid&vid=12025709
pi_27315788
Ik ga volgende week naar Schotland, gewoon met het vliegtuig en dan kom ik aan in Edinburgh.
Backpack mee, tentje mee, en dan zie ik wel. Ik ga gewoon flink wandelen en hopen dat ik wat leuke mensen tegen kom.

Tenzij er natuurlijk vanhier iemand meewil
pi_27316265
Mooi zo'n verslag met foto's
Ik wil wel weer eens terug. 2002 is alweer te lang geleden (hierbij reken ik het afgelopen Paasweekend Edinburgh niet mee, want toen heb ik geen natuur gezien. Alleen pubs )

Ik heb toen vanuit Glasgow een rondje gemaakt via Glencoe, Drumnadrochit, Inverness met een dagtripje John O'Groats/Orkney islands en een uitstapje naar het Highland Wildlife Park in Kingussie. Daarna terug via Oban/Mull. Ik vond zelf Glencoe het allermooist, supermooi gelegen camping daar ook. Alleen die midges he

Ben nog nooit op Skye geweest, daar ben ik wel benieuwd naar. Of misschien beter Lewis, da's vast ook mooi en veel minder toeristisch. Verder zou ik het gebied bij Helmsdale & Brora ook weleens willen bezoeken, vanuit de bus naar John O'Groats zag dat er erg mooi uit.
  dinsdag 31 mei 2005 @ 14:45:18 #107
22578 lotje11
ga toch eens naar de dokter!!
pi_27513656
schopje!! Iemand tips tegen midgies?
De beste manier om iets te leren is er les in te geven.
Hij die kan, doet. Hij die niet kan, onderwijst.
http://monstersgame.nl/?ac=vid&vid=12025709
pi_27524252
quote:
Op dinsdag 24 mei 2005 18:09 schreef CoiCrow het volgende:
Ik ga volgende week naar Schotland, gewoon met het vliegtuig en dan kom ik aan in Edinburgh.
Met welke maatschappij vlieg je?
Triumph - The most fun you can have between your legs in public.
  dinsdag 7 juni 2005 @ 12:03:08 #109
22578 lotje11
ga toch eens naar de dokter!!
pi_27704075
Kick!
De beste manier om iets te leren is er les in te geven.
Hij die kan, doet. Hij die niet kan, onderwijst.
http://monstersgame.nl/?ac=vid&vid=12025709
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie zondag 26 juni 2005 @ 18:43:16 #110
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_28254200
Grote Kick!

ik heb gister besloten dat ik half juli richting Edinburgh ga.
ik heb er heel veel zin in!
Today is life -
the only life you are sure of. Make the most of today.

Dale Carnegie
pi_28378240
Ynske, boek dan voor de eerste dag een cycletour bij de VVV door edinburgh, errrug leuk en informatief, heb je gelijk een beetje een kijk op edinburgh en wat er te doen is!
1. En zet die zuiger op je fontanelletje!
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie zaterdag 2 juli 2005 @ 09:29:30 #112
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_28407456
quote:
Op vrijdag 1 juli 2005 08:26 schreef Drinkemaatje het volgende:
Ynske, boek dan voor de eerste dag een cycletour bij de VVV door edinburgh, errrug leuk en informatief, heb je gelijk een beetje een kijk op edinburgh en wat er te doen is!
goed idee

thnx ga ik doen
Today is life -
the only life you are sure of. Make the most of today.

Dale Carnegie
pi_28415512
ik wil ook gaan maar niemand die mee wil, geen geld enzo voor mijn vrienden
Winnaar wielerprono 2006 en biatlon wk prono 2016
  zondag 3 juli 2005 @ 15:47:38 #114
82814 BBQ-kip
never say no to panda!
pi_28446525
quote:
Op dinsdag 31 mei 2005 14:45 schreef lotje11 het volgende:
schopje!! Iemand tips tegen midgies?
Ik heb het aan de "locals" gevraagd, spulletje gekocht en dat werkte wel op zich
Maar die beestjes blijven gewoon irritant...

Ik vertrek zaterdag voor een week naar Schotland
Met de boot vanaf IJmuiden naar Newcastle en dan hebben we een stacaravan 25 km van Edinburgh vandaan
Wordt echt een hele gave week

Meer volgt...
Kip, het meest veelzijjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjdige stukje kaas, panda!
pi_28450912
stacaravan

veel plezier natuurlijk
Winnaar wielerprono 2006 en biatlon wk prono 2016
pi_28454671
Wie weet er nog een goede site voor reisjes naar SChotland?
'Paul McCartney krijgt een award van niemand minder dan Bono' - Beau van Erven Dorens.
http://www.last.fm/user/spacemangraig
  zondag 3 juli 2005 @ 20:58:46 #117
23267 Roel_Jewel
Gobbledigook
pi_28454995
quote:
Op zondag 3 juli 2005 20:49 schreef spacemangraig het volgende:
Wie weet er nog een goede site voor reisjes naar SChotland?
Wat zoek je precies? geheel georganiseerd?
pi_28455164
quote:
Op zondag 3 juli 2005 20:58 schreef Roel_Jewel het volgende:

[..]

Wat zoek je precies? geheel georganiseerd?
Ja, het liefst ongeveer 7 dagen, met de boot, en o.a. Edinburgh en natuurlijk het monster van Loch Ness wil ik graag zien Heb geen auto trouwens.
'Paul McCartney krijgt een award van niemand minder dan Bono' - Beau van Erven Dorens.
http://www.last.fm/user/spacemangraig
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie zondag 3 juli 2005 @ 22:56:43 #119
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_28459489
Ik heb geboekt
vlieg de 19e heen en de 30ste weer terug..

ik heb zo'n zin
Today is life -
the only life you are sure of. Make the most of today.

Dale Carnegie
  zondag 3 juli 2005 @ 23:04:49 #120
82814 BBQ-kip
never say no to panda!
pi_28459826
quote:
Op zondag 3 juli 2005 18:37 schreef komrad het volgende:
stacaravan

veel plezier natuurlijk


Vorig jaar rotten de schoenen van mijn vriend weg omdat niks droog wilde worden in ons tentje, een hotel vind ik niks voor zoveel dagen achter elkaar en een stacaravan is lekker goedkoop en toch best luxe en ook de gezelligheid van een camping.

's Ochtends lekker douchen, ontbijten en dan in de auto dingen zien en doen, prima toch
Kip, het meest veelzijjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjdige stukje kaas, panda!
  zondag 3 juli 2005 @ 23:07:09 #121
82814 BBQ-kip
never say no to panda!
pi_28459921
quote:
Op zondag 3 juli 2005 21:03 schreef spacemangraig het volgende:

[..]

Ja, het liefst ongeveer 7 dagen, met de boot, en o.a. Edinburgh en natuurlijk het monster van Loch Ness wil ik graag zien Heb geen auto trouwens.
Een auto is wel een must wil je wat kunnen bekijken.
Je zou erheen kunnen vliegen en een auto kunnen huren daar? Of met de trein/bus rondcrossen, maar dat is wel prijzig en je kunt niet overal komen.
Kip, het meest veelzijjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjdige stukje kaas, panda!
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie maandag 4 juli 2005 @ 10:42:38 #122
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_28468222
zo, vandaag de rest boeken, verblijven enzo
van de week een nieuwe tas kopen

laat de vakantie maar beginnen
Today is life -
the only life you are sure of. Make the most of today.

Dale Carnegie
  maandag 4 juli 2005 @ 10:48:09 #123
82814 BBQ-kip
never say no to panda!
pi_28468352
quote:
Op maandag 4 juli 2005 10:42 schreef Ynske het volgende:
zo, vandaag de rest boeken, verblijven enzo
van de week een nieuwe tas kopen

laat de vakantie maar beginnen
Ik ben ook al volop aan het voorbereiden
Ik stuiter helemaal, heb er zo'n zin in

Schotland is geweldig en ik wil er geen minuut verspillen, dus alles moet benut worden met mooie momenten
Kip, het meest veelzijjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjdige stukje kaas, panda!
  maandag 4 juli 2005 @ 10:48:50 #124
22578 lotje11
ga toch eens naar de dokter!!
pi_28468373
ow en koop iets tegen midges........ deet 30% helpt en een soort wirookspriraaltjes die je daar bij de outdoorwinkel koopt ook wel. Veel plezier!
De beste manier om iets te leren is er les in te geven.
Hij die kan, doet. Hij die niet kan, onderwijst.
http://monstersgame.nl/?ac=vid&vid=12025709
pi_28468479
Schotland! Wij gaan er donderdag weer heen, via BE=>FR=>EN (de tunnel dus ) omdat de hond meegaat. Effe op familiebezoek voor 3 weken, zoals elk jaar.

We hebben een huisje gehuurd vlakbij de heuvels, zodat we weer lekker kunnen gaan klimmen . Is dus ongeveer 40 km (of mile? Not sure) onder Inverness, dus iig nog een beetje bij een grote stad.

Edinburgh vind ik trouwens geweldig . Ben er maar 1 dag geweest (kan je nagaan, ik ga al bijna 18 jaar elk jaar naar Schotland, en dan pas 1 dag naar Edinburgh geweest!), maar gelijk de historische bustour gedaan..wow, echt. Het liefste zou ik naar de Edinburgh Tattoo gaan..who knows!

Zo. .
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie maandag 4 juli 2005 @ 10:58:29 #126
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_28468658
quote:
Op maandag 4 juli 2005 10:52 schreef GotC het volgende:
Schotland! Wij gaan er donderdag weer heen, via BE=>FR=>EN (de tunnel dus ) omdat de hond meegaat. Effe op familiebezoek voor 3 weken, zoals elk jaar.

We hebben een huisje gehuurd vlakbij de heuvels, zodat we weer lekker kunnen gaan klimmen . Is dus ongeveer 40 km (of mile? Not sure) onder Inverness, dus iig nog een beetje bij een grote stad.

Edinburgh vind ik trouwens geweldig . Ben er maar 1 dag geweest (kan je nagaan, ik ga al bijna 18 jaar elk jaar naar Schotland, en dan pas 1 dag naar Edinburgh geweest!), maar gelijk de historische bustour gedaan..wow, echt. Het liefste zou ik naar de Edinburgh Tattoo gaan..who knows!

Zo. .
ik heb net geboekt voor een 'hostel' in Edinbrugh op 15 min van het vliegveld af.
wordt netjes opgehaald
blijf daar 2 nachten, dan weer verder...
ik heb zo'n in
Today is life -
the only life you are sure of. Make the most of today.

Dale Carnegie
  maandag 4 juli 2005 @ 11:05:24 #127
22578 lotje11
ga toch eens naar de dokter!!
pi_28468835
ow de ghaust en ghouls tour ('s avonds een gedeelte ondergronds) ergens op de royal mile is ook leuk!!!
Het kasteel is natuurlijk ook een redelijke toeristische must...... maar wel errug druk. (Allemaal edinburgh)

Heb je al een idee hoe de reis verder gaat?
De beste manier om iets te leren is er les in te geven.
Hij die kan, doet. Hij die niet kan, onderwijst.
http://monstersgame.nl/?ac=vid&vid=12025709
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie maandag 4 juli 2005 @ 11:08:04 #128
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_28468892
quote:
Op maandag 4 juli 2005 11:05 schreef lotje11 het volgende:
ow de ghaust en ghouls tour ('s avonds een gedeelte ondergronds) ergens op de royal mile is ook leuk!!!
Het kasteel is natuurlijk ook een redelijke toeristische must...... maar wel errug druk. (Allemaal edinburgh)

Heb je al een idee hoe de reis verder gaat?
vet jah die tours wil ik ook doen

neej, ik ga met mijn rugtas, en vertrek.
ik zie het daar verder allemaal wel.
Today is life -
the only life you are sure of. Make the most of today.

Dale Carnegie
  maandag 4 juli 2005 @ 11:09:53 #129
82814 BBQ-kip
never say no to panda!
pi_28468945
quote:
Op maandag 4 juli 2005 11:05 schreef lotje11 het volgende:
ow de ghaust en ghouls tour ('s avonds een gedeelte ondergronds) ergens op de royal mile is ook leuk!!!
Het kasteel is natuurlijk ook een redelijke toeristische must...... maar wel errug druk. (Allemaal edinburgh)

Heb je al een idee hoe de reis verder gaat?
Waar kun je die tour boeken in Edibnurgh zelf?
Vorig jaar hebben we er niet actief naar gezocht en het ook niet gevonden, maar dit jaar wil ik dit toch wel meemaken, lijkt me best cool
Kip, het meest veelzijjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjdige stukje kaas, panda!
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie maandag 4 juli 2005 @ 11:11:16 #130
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_28468967
quote:
Op maandag 4 juli 2005 11:09 schreef BBQ-kip het volgende:

[..]

Waar kun je die tour boeken in Edibnurgh zelf?
Vorig jaar hebben we er niet actief naar gezocht en het ook niet gevonden, maar dit jaar wil ik dit toch wel meemaken, lijkt me best cool
dat is idd erg handig als ik weet waar dat is
Today is life -
the only life you are sure of. Make the most of today.

Dale Carnegie
  maandag 4 juli 2005 @ 11:18:13 #131
22578 lotje11
ga toch eens naar de dokter!!
pi_28469126
Een hoop van die tours ( er zijn meerder aanbieders, maar wij zijn bij mercat tours geweest) kun je boeken bij de VVV (princess street, loopt min of meer langs het station en kijkt uit op het kasteel in het nieuwe city centre), maar langs de royal mile (straat naar beneden vanaf kasteel) zijn meestal de verzamelpunten, daar staan ook borden met de tijden van de tours, als je ongeveer een kwartier vantevoren daar bent kun je als het niet te druk is dan ook nog een kaartje kopen.
Succes!!
De beste manier om iets te leren is er les in te geven.
Hij die kan, doet. Hij die niet kan, onderwijst.
http://monstersgame.nl/?ac=vid&vid=12025709
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie maandag 4 juli 2005 @ 11:21:48 #132
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_28469238
quote:
Op maandag 4 juli 2005 11:18 schreef lotje11 het volgende:
Een hoop van die tours ( er zijn meerder aanbieders, maar wij zijn bij mercat tours geweest) kun je boeken bij de VVV (princess street, loopt min of meer langs het station en kijkt uit op het kasteel in het nieuwe city centre), maar langs de royal mile (straat naar beneden vanaf kasteel) zijn meestal de verzamelpunten, daar staan ook borden met de tijden van de tours, als je ongeveer een kwartier vantevoren daar bent kun je als het niet te druk is dan ook nog een kaartje kopen.
Succes!!
tof dank je
Today is life -
the only life you are sure of. Make the most of today.

Dale Carnegie
  maandag 4 juli 2005 @ 11:22:26 #133
82814 BBQ-kip
never say no to panda!
pi_28469257
quote:
Op maandag 4 juli 2005 11:21 schreef Ynske het volgende:

[..]

tof dank je
Thanks! Dat scheelt weer zoeken
Kip, het meest veelzijjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjdige stukje kaas, panda!
  maandag 4 juli 2005 @ 11:25:39 #134
22578 lotje11
ga toch eens naar de dokter!!
pi_28469343
Daarom!!
De beste manier om iets te leren is er les in te geven.
Hij die kan, doet. Hij die niet kan, onderwijst.
http://monstersgame.nl/?ac=vid&vid=12025709
pi_28469462
*gaat ook naar Schotland (20 juli, met het vliegtuig)
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie maandag 4 juli 2005 @ 11:51:52 #136
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_28470113
quote:
Op maandag 4 juli 2005 11:29 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
*gaat ook naar Schotland (20 juli, met het vliegtuig)
heey wat grappig. ik een dag eerder...
Today is life -
the only life you are sure of. Make the most of today.

Dale Carnegie
  maandag 4 juli 2005 @ 11:52:03 #137
82814 BBQ-kip
never say no to panda!
pi_28470118
quote:
Op maandag 4 juli 2005 11:29 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
*gaat ook naar Schotland (20 juli, met het vliegtuig)
Vertel vertel!
Kip, het meest veelzijjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjdige stukje kaas, panda!
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie maandag 4 juli 2005 @ 13:34:59 #138
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_28474376
zijn er nog meer dingen, waarvan jullie zeggen dat moet je gezien of gedaan hebben?
Today is life -
the only life you are sure of. Make the most of today.

Dale Carnegie
  maandag 4 juli 2005 @ 13:38:21 #139
22578 lotje11
ga toch eens naar de dokter!!
pi_28474510
Als je een klein beetje van whisky houdt een distilleerderij bezoeken, Oban ofzo.
Als natuur/wandel gebied is de omgeving van Glencoe heel mooi. Als er highland games zijn lijkt me dat een aanrader. (ben zelf naar de royal highland show geweest, ook errug leuk, maar dat is 1 keer per jaar)
De beste manier om iets te leren is er les in te geven.
Hij die kan, doet. Hij die niet kan, onderwijst.
http://monstersgame.nl/?ac=vid&vid=12025709
  maandag 4 juli 2005 @ 13:45:54 #140
82814 BBQ-kip
never say no to panda!
pi_28474807
quote:
Op maandag 4 juli 2005 13:34 schreef Ynske het volgende:
zijn er nog meer dingen, waarvan jullie zeggen dat moet je gezien of gedaan hebben?
Haggis eten

De supermarkt in duiken en je ogen uit kijken

Rijden op de single-track-roads en om de schapen heen slingeren bijna een sport op zich

Isle of Skye vond ik erg mooi, ondanks dat het het drukste deel natuur van Schotland is.

Zalm zien opspringen vanuit de rivier (ze zwemmen tegen de stroom in) in Lairg of op andere plaatsen.

Hertenvlees/hertenburger eten in een restaurant/pub.
Kip, het meest veelzijjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjdige stukje kaas, panda!
  maandag 4 juli 2005 @ 13:59:32 #141
22578 lotje11
ga toch eens naar de dokter!!
pi_28475317
Haggis moet je idd gewoon even doen, Skye is zeker mooi vooral de kustweg via mallaig (als je met de boot gaat)vanuit fort william is echt geweldig. Als je met openbaar vervoer gaat is er ook een ouderwetse stoomtrein die ongeveer die route doet, dat zag er ook echt heel leuk uit!

De schapen hoef je niet actief te gaan doen, dat gebeurt in een hoop gebieden vanzelf wel..... (mits je met de auto oid gaat)
De beste manier om iets te leren is er les in te geven.
Hij die kan, doet. Hij die niet kan, onderwijst.
http://monstersgame.nl/?ac=vid&vid=12025709
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie maandag 4 juli 2005 @ 14:01:03 #142
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_28475374
quote:
Op maandag 4 juli 2005 13:59 schreef lotje11 het volgende:
Haggis moet je idd gewoon even doen, Skye is zeker mooi vooral de kustweg via mallaig (als je met de boot gaat)vanuit fort william is echt geweldig. Als je met openbaar vervoer gaat is er ook een ouderwetse stoomtrein die ongeveer die route doet, dat zag er ook echt heel leuk uit!

De schapen hoef je niet actief te gaan doen, dat gebeurt in een hoop gebieden vanzelf wel..... (mits je met de auto oid gaat)
owkeey dat ga ik doen
(ben hier ook al gek met stoomtreinen, dus dat moet goed komen)
Today is life -
the only life you are sure of. Make the most of today.

Dale Carnegie
  maandag 4 juli 2005 @ 14:06:50 #143
82814 BBQ-kip
never say no to panda!
pi_28475596
quote:
Op maandag 4 juli 2005 14:01 schreef Ynske het volgende:

[..]

owkeey dat ga ik doen
(ben hier ook al gek met stoomtreinen, dus dat moet goed komen)
Als je ook nog gek bent op Harry Potter, kun je in de stoomtrein gaan die ook gebruikt is in de films
Jacobite steam train heette die geloof ik.
Kip, het meest veelzijjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjdige stukje kaas, panda!
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie maandag 4 juli 2005 @ 14:10:46 #144
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_28475740
quote:
Op maandag 4 juli 2005 14:06 schreef BBQ-kip het volgende:

[..]

Als je ook nog gek bent op Harry Potter, kun je in de stoomtrein gaan die ook gebruikt is in de films
Jacobite steam train heette die geloof ik.
ow dat zou helemaal cool zijn

moet ik alleen nog ff uitzoeken vanwaar enzow dat vertrekt...
jullie zijn geweldig
Today is life -
the only life you are sure of. Make the most of today.

Dale Carnegie
  maandag 4 juli 2005 @ 14:32:55 #145
22578 lotje11
ga toch eens naar de dokter!!
pi_28476521
Je schijnt ook het kasteel te kunnen bezoeken waar HP opgenomen is, maar ik weet niet hoe dat kasteel heet
De beste manier om iets te leren is er les in te geven.
Hij die kan, doet. Hij die niet kan, onderwijst.
http://monstersgame.nl/?ac=vid&vid=12025709
  maandag 4 juli 2005 @ 14:45:22 #146
82814 BBQ-kip
never say no to panda!
pi_28476989
quote:
Op maandag 4 juli 2005 14:32 schreef lotje11 het volgende:
Je schijnt ook het kasteel te kunnen bezoeken waar HP opgenomen is, maar ik weet niet hoe dat kasteel heet
Ik weet het ook even niet, maar misschien dat Google, ons aller vrind, verder kan helpen...

Castle Stalker is trouwens ook leuk om te zien, al kun je er niet in/op, als je iets hebt met Monty Python
(Dat is de scene met John Cleese die als "Franse ridder" een dood schaap naar beneden gooit )
Kip, het meest veelzijjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjdige stukje kaas, panda!
  maandag 4 juli 2005 @ 14:53:09 #147
22578 lotje11
ga toch eens naar de dokter!!
pi_28477331
Zijn wij idd langs gereden. is wel mooi, maar het regende nogal, dus niet echt een mooi plaatje kunnen schieten.....
De beste manier om iets te leren is er les in te geven.
Hij die kan, doet. Hij die niet kan, onderwijst.
http://monstersgame.nl/?ac=vid&vid=12025709
  maandag 4 juli 2005 @ 14:59:26 #148
82814 BBQ-kip
never say no to panda!
pi_28477590
quote:
Op maandag 4 juli 2005 14:53 schreef lotje11 het volgende:
Zijn wij idd langs gereden. is wel mooi, maar het regende nogal, dus niet echt een mooi plaatje kunnen schieten.....


Kip, het meest veelzijjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjdige stukje kaas, panda!
  maandag 4 juli 2005 @ 15:01:18 #149
22578 lotje11
ga toch eens naar de dokter!!
pi_28477654
Yep, dat is 'm.....

Trouwens het potter kasteel is geloof ik alnwick castle in nortumberland.....
De beste manier om iets te leren is er les in te geven.
Hij die kan, doet. Hij die niet kan, onderwijst.
http://monstersgame.nl/?ac=vid&vid=12025709
  maandag 4 juli 2005 @ 15:08:50 #150
82814 BBQ-kip
never say no to panda!
pi_28477901
quote:
Op maandag 4 juli 2005 15:01 schreef lotje11 het volgende:
Yep, dat is 'm.....

Trouwens het potter kasteel is geloof ik alnwick castle in nortumberland.....
Yep, dat zeggen ze zelf ook op hun website:
http://www.alnwickcastle.com/

Ik ga nog meer foto's online gooien, maak ze wel even wat kleiner
Kip, het meest veelzijjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjdige stukje kaas, panda!
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')