Ja, omdat je in Nederland woont. Natuurlijk levert dat een vertekend beeld op. Je bezoekt geen Japanse fora over de Drijfjacht of een Spaans forum over Boomkorvisserij, mag ik aannemen.quote:Op woensdag 28 juli 2010 22:21 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Ongetwijfeld, en dat geldt voor ieder land wel. Dat is echter een kleine groep die zich hier mee bezig houdt.
In Nederland lijkt iedereen er wel een mening over te hebben. De Franse Foie Gras, de Spaanse stierengevechten, de Japanse walvisvangsten.....
Niet zo onvriendelijk. Wat ik doe is het duiden van een verschil, niet het geven van waardeoordelen. Als je mijn posts goed hebt gelezen zie je ook dat ik dit laatste niet heb gedaan.quote:Op woensdag 28 juli 2010 18:24 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Ik ben oprecht van mening dat vermaak moreel belangrijker is dan een zo economisch mogelijke productie.
Daar gaat fluitbekzeenaald. En jij. Hypocriete betweters.
Mensen kunnen dat ook niet altijd. Begrijp je het nut van het bestaan van wetten?quote:Op woensdag 28 juli 2010 21:53 schreef Ringo het volgende:
[..]
Omdat geen dier die integriteit kan opeisen.
Het voorkomen van algeme chaos.quote:Op woensdag 28 juli 2010 23:14 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Mensen kunnen dat ook niet altijd. Begrijp je het nut van het bestaan van wetten?
met blote handen zou het van mij mogen jaquote:Op woensdag 28 juli 2010 23:23 schreef Jahr00n het volgende:
Met de blote handen zo'n stier omleggen is kunst ja. Maar tientallen flikkers met zwaardjes en speren een stier langzaam omleggen is gewoon triest.
tis in ieder geval een statement richting de rest van het landquote:Op donderdag 29 juli 2010 01:59 schreef Nobu het volgende:
Ach, het kwam dus al bijna niet meer voor in Catalonië. Symboolpolitiek.
Nederlanders zijn ook heel goed in het afwijzen en willen verbieden van dingen waar ze zelf niets voor hoeven te laten. Mensen die geen bontjas kunnen betalen die bont willen verbieden, mensen die niet van stierenvechten houden die stierenvechten willen verbieden, mensen die liever een hamburger eten van bio-industrievlees die foie gras willen verbieden. Het is allemaal van een stuitende obsessie met de eigen persoonlijke voorkeur, en daarom ongelooflijk hypocriet.quote:Op woensdag 28 juli 2010 22:05 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Da's onzin. Het gaat hier nu om stierenvechten en dat wordt door veel Nederlanders afgewezen. Als ik een topic over de Drijfjacht open, zouden waarschijnlijk veel van deze Nederlanders ook reageren dat het barbaars is, en zo ook met de Japanse tonijnjacht etc. Het gaat echt niet om nationaliteit of de geschiedenis.
Het is nogal logisch dat als je van stierenvechten houd dat niet wil verbiedenquote:Op donderdag 29 juli 2010 10:49 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Nederlanders zijn ook heel goed in het afwijzen en willen verbieden van dingen waar ze zelf niets voor hoeven te laten. Mensen die geen bontjas kunnen betalen die bont willen verbieden, mensen die niet van stierenvechten houden die stierenvechten willen verbieden, mensen die liever een hamburger eten van bio-industrievlees die foie gras willen verbieden. Het is allemaal van een stuitende obsessie met de eigen persoonlijke voorkeur, en daarom ongelooflijk hypocriet.
Zo ook met de bescherming van bedreigde diersoorten. Een enorm grote bek dat neushoornstropers maar moeten gaan bedelen en dat Indiërs hun dorpsgenoten maar moeten laten oppeuzelen door tijgers. Maar als een industrieterrein een paar kilometer moet opschuiven voor de korenwolf, een varen of een of ander slakje, dan is het land te klein.
Ik vind het helemaal niet zo logisch om zuiver egoisme ten grondslag te leggen aan verbieden en toestaan. Dat jij niet verder kunt kijken dan dat is jouw beperking.quote:Op donderdag 29 juli 2010 11:08 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Het is nogal logisch dat als je van stierenvechten houd dat niet wil verbieden
En heel weinig mensen die tegen leer strijden.quote:En er zijn ook zat rijke mensen die tegen bont strijden.
De leverganzen hebben over het algemeen een veel beter leven dan de bio-industrievarkens.quote:En een slang in een gans zijn mond stoppen om hem vervolgens eten door de strot duwen is ook wat anders dan een koe een leven geven en 'm dan zo humaan mogelijk slachten.
De wereld is niet zwart wit. Er zijn ook gevallen waar ik weinig problemen heb met een moord.quote:Op donderdag 29 juli 2010 12:16 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Ik vind het helemaal niet zo logisch om zuiver egoisme ten grondslag te leggen aan verbieden en toestaan. Dat jij niet verder kunt kijken dan dat is jouw beperking.
Leer is een bijproduct. Dieren worden niet alleen doodgemaakt om hun vacht en wederom gebeurd dat op een humane manier, niet door de dieren dood te knuppelen.quote:En heel weinig mensen die tegen leer strijden.
Ja lekker om de zoveel tijd een slang in je mond gestoken krijgen en eten dat naar binnen geschoven wordt. Jummie.quote:De leverganzen hebben over het algemeen een veel beter leven dan de bio-industrievarkens.
Ik zie niet in waarom je niet tegen stierenvechten zou kunnen zijn terwijl je er wel van geniet. Dat de een er van geniet en de ander niet heeft namelijk niks met de argumenten te maken. Het 'ah jakkes, ik kan er niet tegen' is dan ook geen argument om het te verbieden maar slechts een argument om er niet heen te gaan. Ik hou zelf erg van tonijn en paling, maar ik ben best te porren voor een vangstverbod. Omdat daar argumenten voor zijn en ik me niet alleen maar laat leiden door een obsessie met mijn eigen persoonlijke voorkeuren.quote:Op donderdag 29 juli 2010 12:32 schreef VancouverFan het volgende:
De wereld is niet zwart wit. Er zijn ook gevallen waar ik weinig problemen heb met een moord.
Onzin, veel koeien worden alleen gehouden voor het mooie leer, en is het vlees een bijproduct. Vlees is trouwens ook gewoon een luxe-product. En lang niet alle bontdieren worden doodgeknuppeld, een beetje eskimo heeft trouwens met één klap een zeehond dood, dus dat maakt geen verschil met het anderzins slachten van dieren.quote:Leer is een bijproduct. Dieren worden niet alleen doodgemaakt om hun vacht en wederom gebeurd dat op een humane manier, niet door de dieren dood te knuppelen.
Kennelijk wel, want vrije uitloopganzen komen zelf naar de slang toegehobbeld als het etenstijd is. Het komt vast door al die kinderboekjes waarin dieren de rol van mensen vervullen, maar dieren zijn geen mensen. Humaan is een onzincriterium voor dieren, mensen worden niet graag via een slang gevoed, maar ganzen zijn geen mensen. Het bereiken van de puberteit lijkt me wel een goed moment om los te komen van dat soort kinderlijke sentimenten.quote:Ja lekker om de zoveel tijd een slang in je mond gestoken krijgen en eten dat naar binnen geschoven wordt. Jummie.
In het geval van stierenvechten zijn er veel mensen die zich niet alleen laten leiden door hun persoonlijke voorkeuren. Maar ook naar het onnodig dierenleed kijken.quote:Op donderdag 29 juli 2010 12:54 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Ik zie niet in waarom je niet tegen stierenvechten zou kunnen zijn terwijl je er wel van geniet. Dat de een er van geniet en de ander niet heeft namelijk niks met de argumenten te maken. Het 'ah jakkes, ik kan er niet tegen' is dan ook geen argument om het te verbieden maar slechts een argument om er niet heen te gaan. Ik hou zelf erg van tonijn en paling, maar ik ben best te porren voor een vangstverbod. Omdat daar argumenten voor zijn en ik me niet alleen maar laat leiden door een obsessie met mijn eigen persoonlijke voorkeuren.
Vlees is geen luxe product maar gewoon nodig om te overleven. Dat is al 1.000den jaren zo.quote:Onzin, veel koeien worden alleen gehouden voor het mooie leer, en is het vlees een bijproduct. Vlees is trouwens ook gewoon een luxe-product. En lang niet alle bontdieren worden doodgeknuppeld, een beetje eskimo heeft trouwens met één klap een zeehond dood, dus dat maakt geen verschil met het anderzins slachten van dieren.
Klopt dat er geen duidelijk criterium is. Zoals ik al zei, de wereld is niet zwart wit. Niet alles valt in hokjes te plaatsen of duidelijke grenzen aan te geven.quote:Er is geen criterium uit te destilleren, het is puur selectief shoppen in een verzameling kreten om je lagere schoolsentimenten van 'lief, aaien' mee te begeleiden. Niks meer.
Echt waar, dieren zijn geen mensenquote:Kennelijk wel, want vrije uitloopganzen komen zelf naar de slang toegehobbeld als het etenstijd is. Het komt vast door al die kinderboekjes waarin dieren de rol van mensen vervullen, maar dieren zijn geen mensen. Humaan is een onzincriterium voor dieren, mensen worden niet graag via een slang gevoed, maar ganzen zijn geen mensen. Het bereiken van de puberteit lijkt me wel een goed moment om los te komen van dat soort kinderlijke sentimenten.
Daarom, je zou best tegen stierenvechten kunnen zijn terwijl je het wel leuk vindt om te zien. Je zou ook best tegen een verbod kunnen zijn, terwijl je het afschuwelijk vindt om te zien. Maar dan gaat het dus om argumenten en daar ontbreekt wat betreft een verbod volledig aan.quote:Op donderdag 29 juli 2010 13:10 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
In het geval van stierenvechten zijn er veel mensen die zich niet alleen laten leiden door hun persoonlijke voorkeuren. Maar ook naar het onnodig dierenleed kijken.
Onzin, vlees wordt verkocht omdat het lekker is. Vegetariërs sterven niet bij bosjes.quote:Vlees is geen luxe product maar gewoon nodig om te overleven. Dat is al 1.000den jaren zo.
Het was lastig overleven zonder bont in koude streken. Tegenwoordig zijn er redelijke vervangende materialen. Dat neemt niet weg dat het meeste bont gedragen wordt voor de leuk, wat dat betreft lijkt het op vlees eten.quote:Het is niet al 1.000den jaren zo dat de rijken perse in een bontjes rond moeten lopen.
Er is helemaal geen criterium, er is louter vrijblijvende kindersentimentaliteit. Daar moet je anderen niet mee lastig vallen.quote:Klopt dat er geen duidelijk criterium is. Zoals ik al zei, de wereld is niet zwart wit. Niet alles valt in hokjes te plaatsen of duidelijke grenzen aan te geven.
Kom je toch weer met een kind aan. Probeer je nou eens niet in te beelden dat dieren net mensen zijn zoals in de kinderboekjes.quote:Echt waar, dieren zijn geen mensenwat vertel je me nou
Als je alleen maar eten krijgt door een slang, komt een kind daar ook wel naar toe lopen.
Leverganzen worden niet uitgehongerd maar vetgemest. Als ze zwaar zouden lijden onder het proces van voeden, dan zouden ze niet zelf op zoek gaan naar de slang als het etenstijd is.quote:Mensen en dieren doen rare dingen als ze uitgehongerd worden.
Owja? Jij weet precies welke argumenten er zijn gebruikt?quote:Op donderdag 29 juli 2010 14:41 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Daarom, je zou best tegen stierenvechten kunnen zijn terwijl je het wel leuk vindt om te zien. Je zou ook best tegen een verbod kunnen zijn, terwijl je het afschuwelijk vindt om te zien. Maar dan gaat het dus om argumenten en daar ontbreekt wat betreft een verbod volledig aan.
Weer dat zwart / wit kijken van je...quote:Onzin, vlees wordt verkocht omdat het lekker is. Vegetariërs sterven niet bij bosjes.
Vlees eten is geen mode verschijnsel.quote:Het was lastig overleven zonder bont in koude streken. Tegenwoordig zijn er redelijke vervangende materialen. Dat neemt niet weg dat het meeste bont gedragen wordt voor de leuk, wat dat betreft lijkt het op vlees eten.
Dat er louter vrijblijvende kindersentimentaliteit is, is jouw mening.quote:Er is helemaal geen criterium, er is louter vrijblijvende kindersentimentaliteit. Daar moet je anderen niet mee lastig vallen.
Jij bent diegene die over kinderen en pubertieit is begonnenquote:Kom je toch weer met een kind aan. Probeer je nou eens niet in te beelden dat dieren net mensen zijn zoals in de kinderboekjes.
Nogmaals, als eten via de slang het enige is wat je kunt krijgen, dan ga je wel op zoek naar die slang.quote:Leverganzen worden niet uitgehongerd maar vetgemest. Als ze zwaar zouden lijden onder het proces van voeden, dan zouden ze niet zelf op zoek gaan naar de slang als het etenstijd is.
McD-hamburgers bestaan uit uitgemolken melkvee. Taai vlees (vandaar gehakt), maar op zich aardig van kwaliteit. Van het melkvee wordt toch wel 80% geweid gok ik.quote:Op woensdag 28 juli 2010 03:09 schreef El_Matador het volgende:
Ik durf te wedden dat iedereen dan wel bijna iedereen die in dit topic schande spreekt over stierenvechten, wel gewoon een bio-industrie burgertje bij de Mac naar binnen schrokt. Gemaakt van koetjes die -in tegenstelling tot de corridastieren- nooit daglicht gezien hebben voordat ze op je bord belanden.
Typisch Nederlands hypocriet vingerwijzend gezeik.
Over het algemeen zijn het argumenten die erop neerkomen dat het verboden moet worden, want ik vind het akelig om te zien. En dat wordt dan verkocht onder het mom dat dierenleed niet zou mogen, maar dat is een mom want veel groter dierenleed is elders geen argument voor een verbod.quote:Op donderdag 29 juli 2010 14:50 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Owja? Jij weet precies welke argumenten er zijn gebruikt?
Dan let je daar toch op. Als je dierenleed wilt tegengaan is dat toch een kleine moeite? Maar dan moet jíj een opofferingetje doen, terwijl het veel leuker is voor jou als een ander van zijn pleziertje beroofd wordt.quote:Weer dat zwart / wit kijken van je...
Vegetariers moeten goed op hun eten letten aangezien ze wel degelijk dingen missen die mensen die vlees eten wel binnenkrijgen.
Bont ook niet.quote:Vlees eten is geen mode verschijnsel.
Klopt, andermans mening geef ik niet.quote:Dat er louter vrijblijvende kindersentimentaliteit is, is jouw mening.
Jij begint over humaan en kent allerlie menselijke eigenschappen toe aan dieren.quote:Jij bent diegene die over kinderen en pubertieit is begonnen
Een melkmachine is ook niet normaal, dat koeien daar naar toe lopen wil ook niet zeggen dat het diervriendelijk is.quote:Nogmaals, als eten via de slang het enige is wat je kunt krijgen, dan ga je wel op zoek naar die slang.
Dat ganzen daar naar op zoek gaan wil nog niet zeggen dat het normaal of diervriendelijk is.
Iedereen ziet de verschillen tussen dieren en mensen. Er zijn ook overeenkomsten: het vermogen tot lijden. Dieren kunnen net als mensen verveling, stress en pijn ervaren. Die overeenkomst is belangrijk en moet de basis van ons handelen worden - niet de verschillen.quote:Op donderdag 29 juli 2010 15:39 schreef Weltschmerz het volgende:
Jij begint over humaan en kent allerlie menselijke eigenschappen toe aan dieren.
[..]
quote:The day has been, I am sad to say in many places it is not yet past, in which the greater part of the species, under the denomination of slaves, have been treated by the law exactly upon the same footing, as, in England for example, the inferior races of animals are still. The day may come when the rest of the animal creation may acquire those rights which never could have been witholden from them but by the hand of tyranny. The French have already discovered that the blackness of the skin is no reason a human being should be abandoned without redress to the caprice of a tormentor. It may one day come to be recognised that the number of the legs, the villosity of the skin, or the termination of the os sacrum are reasons equally insufficient for abandoning a sensitive being to the same fate. What else is it that should trace the insuperable line? Is it the faculty of reason or perhaps the faculty of discourse? But a full-grown horse or dog, is beyond comparison a more rational, as well as a more conversable animal, than an infant of a day or a week or even a month, old. But suppose the case were otherwise, what would it avail? The question is not, Can they reason? nor, Can they talk? but, Can they suffer?
Jeremy Bentham
Je gokt dus maar wat over welke argumenten er voor dit verbod zijn gebruikt...quote:Op donderdag 29 juli 2010 15:39 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Over het algemeen zijn het argumenten die erop neerkomen dat het verboden moet worden, want ik vind het akelig om te zien. En dat wordt dan verkocht onder het mom dat dierenleed niet zou mogen, maar dat is een mom want veel groter dierenleed is elders geen argument voor een verbod.
Wat ik leuk vind is voor jou een vraag. Dus een antwoord daarop kun je niet geven.quote:Dan let je daar toch op. Als je dierenleed wilt tegengaan is dat toch een kleine moeite? Maar dan moet jíj een opofferingetje doen, terwijl het veel leuker is voor jou als een ander van zijn pleziertje beroofd wordt.
'quote:Bont ook niet.
Ga dan niet doen alsof jouw mening een feit is.quote:Klopt, andermans mening geef ik niet.
Zoals welke menselijke eigenschappen dan?quote:Jij begint over humaan en kent allerlie menselijke eigenschappen toe aan dieren.
Koeien krijgen vanzelf een volle uier en zijn dan maar wat blij dat ze van hun melk afkunnen. En dat die melk er dan uit wordt gehaald is ook volstrekt natuurlijk. Eten bij een gans naar binnen proppen is niet natuurlijk.quote:Een melkmachine is ook niet normaal, dat koeien daar naar toe lopen wil ook niet zeggen dat het diervriendelijk is.
Een anti-Spanje statement, niet een pro-dieren statement.quote:Op donderdag 29 juli 2010 10:17 schreef woid het volgende:
[..]
tis in ieder geval een statement richting de rest van het land
Beide.quote:Op donderdag 29 juli 2010 17:04 schreef EricT het volgende:
[..]
Een anti-Spanje statement, niet een pro-dieren statement.
quote:Stierenvechtersprotest tegen verbod
` Stierenvechters in Spanje,Portugal en
Frankrijk protesteren tegen het verbod
in Catalonië op stierenvechten.Ze lezen
vandaag in de arena een verklaring voor
waarin ze pleiten voor het behoud van
de traditie.Ze vrezen dat het verbod,
dat woensdag werd goedgekeurd door het
Catalaanse parlement,overslaat naar
andere regio's.
españoles son crueles. punto.quote:Op zondag 1 augustus 2010 21:15 schreef Arcee het volgende:
Stierenvechtersprotest tegen verbod
` Stierenvechters in Spanje,Portugal en
Frankrijk protesteren tegen het verbod
in Catalonië op stierenvechten.Ze lezen
vandaag in de arena een verklaring voor
waarin ze pleiten voor het behoud van
de traditie.Ze vrezen dat het verbod,
dat woensdag werd goedgekeurd door het
Catalaanse parlement,overslaat naar
andere regio's.
om aan te geven dat een volk er wreede tradities op na houdt?quote:Op maandag 2 augustus 2010 10:28 schreef RobertoCarlos het volgende:
Beetje oude foto's slaat als een tang op een varken..
Volgens mij zijn de pijltjes keurig verspreid over het hele lichaam. Dus of het publiek is stomdronken of ze mikken gewoon op de hele stier.quote:Op maandag 2 augustus 2010 10:24 schreef woid het volgende:
het publiek schiet pijltjes, en mikt op ogen en kloten.
Oud, maar niet verouderd.quote:Op maandag 2 augustus 2010 10:28 schreef RobertoCarlos het volgende:
Beetje oude foto's slaat als een tang op een varken..
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |