Net terug van Bretelli.
Dit is de tweede keer dat ik er in de restaurantweek naartoe ga, maar de ervaring is weer hetzelfde. Een feestje. Bretelli was de vorige keer al prettig relaxed voor een sterrenrestaurant en dat was deze keer ook zo. Gewoon goede, attente service, zonder al te opdringerig te zijn. De zaak zat deze keer goed vol, ook met reguliere gasten. Wij hadden een mooi tafeltje aan het raam, beetje jammer dat er later een groep vna 6 personen naast ons kwam zitten, dat schroeft het geluidsnivo een stuk omhoog. Maar ja, dat kun je overal treffen natuurlijk.
Ik heb foto's gemaakt van alle kunstwerkjes op onze borden, helaas holde de kwaliteit van de foto's achteruit toen het donkerder werd, maar ik wilde geen flits gebruiken. Zeker de foto's van nagerecht en friandises doet de werkelijkheid geen recht.
Het menu:
![]()
En voor wie dat niet kan lezen zal ik het per gerecht erbij zetten.
We begonnen met een amuse:
![]()
Stond niet op de kaart dus ik weet niet meer precies wat erin zat. Links een gelei van kalf met een lapje rosbief, een mousse van veldsla en een mousse van ... nog iets. Daarbij een cakeje van olijf.
Lekker, heldere smaken en de mousse van veldsla smaakte echt naar sla en was heerlijk zacht.
Rechts een sushi van tonijn met kokos (ja, kokos!) met kaviaar van paksoi (geloof ik).
Dit was echt heerlijk! Nooit geweten dat vis en kokos zo goed samen kunnen gaan! Voor mij de ontdekking van de avond.
Voorgerecht:
![]()
Gemnarineerde makreelfilet & koningskrab. De filet was gemarineerd met citrus en azijn, bedekt met groene appel en biologische yoghurt. Daaronder King Crab salade met Roseval aardappeltjes, gemarineerde kerstomaatjes en parels van soja en ijspastille van komkommer en koriander met een creme van avocado.
Wederom een lekker hapje. De ijspastille was heel apart, bevroren komkommer, lekker! De koriander proefde je niet meteen, die kwam later opeens in je mond.
We konden kiezen uit het drie- of vier gangen menu, wij kozen voor 3 gangen, dus misten de Noordzee schol en Zeeuwse mosselen.
Hoofdgerecht:
![]()
Gegrilde runderlende & gestoofde kalfswang.
In het midden de gegrilde runderlende met cantharellen en rechts spinazie met bernaisse saus. Links de gestoofde lamswang bedekt met madeira sjalotjes en chorizo schuim. Daarbij een crème van doperwten.
Leuk detail was dat de kok zelf de natureljus op de runderlende kwam schenken en het gerecht toelichtte.
De runderlende was heerlijk rosé gebraden. Kalfswang had ik nog nooit gegeten, mooi gestoofd want hij viel uit elkaar op je bord maar qua smaak wordt het voor mij geen favoriet. Het schuim erop was wel een mooie combinatie vond ik. Het madeira sjalotje (want ik vond er echt maar eentje op mijn bord) was wel oké. Over het geheel genomen: lekker gerecht, maar niet echt spectaculair, waar ik in zo'n restaurant toch stiekem op hoop bij iedere gang.
Nagerecht:
![]()
Zoals ik al zei, de foto doet het schilderijtje op het bord echt geen recht.
Witte chocolade & Prosecco.
In het midden een crème van prosecco en witte chocolade, gevuld met een salade (zeg maar ingekookt) rood fruit, roomijs van basilicum, koekjes van amandel, gelei van zwarte kersen en gel van mojito.
Met een dessert kun je mij altijd blij maken en ook deze keer is ze dat gelukt. Lekker fris en ijs van basilicum... ik had het nog nooit gegeten maar het is fantastisch en paste prima bij het fruit.
Daarna uiteraard koffie met friandises:
![]()
Stond niet op de kaart dus ook hier geen exacte beschrijving.
In het kommetje zat crème brûlée. Deze doorstond de tik tik test prima. Op het schaaltje van links naar rechts:
witte chocolade met nootjes (lieten een verrassend pittige nasmaak achter) en rozijnen, muffin van lemon en nog iets (vond ik zelf niet zo bijzonder, hij was vrij droog), marshmallow met kokos en nog iets, ik meen lavendel. Goeie combi in ieder geval. Daarnaast een tablet van perzik, roos en nog iets, lekker fris in het begin en daarna proef je de roos erdoor. Weer zo'n smaak sensatie die je hier verwacht. En tenslotte een chocoladebonbon met roomvulling.
We waren per persoon (menu inclusief koffie en en glas wijn) zo'n 50 euro kwijt.
Al in al weer een aangenaam avondje met mooie culinaire verrassingen en combinaties, naast een paar smaakjes die ik minder geslaagd vond. Maar zeker goed genoeg om nog een keer terug te komen.