Aangezien meerdere mensen hier vast nut van hebben zal ik even mijn kennis delen met dames en heren hier.
Wat je moet onthouden is dat je doel is om vet te verbranden, niet om gewicht te verliezen.
Er zijn een paar dingen die je moet doen om op goed gewicht te komen. Het eerste begint natuurlijk bij de voeding. Zorg dat je je voedingsstoffen binnenkrijgt op een dag, dus genoeg groenten, fruit, granen en eiwitten. Eiwitten haal je uit zuivel, kip, gehakt (vlees dus), vis e.d. Eiwitten zijn erg belangrijk omdat deze zorgen voor spierherstel en spierafbraak tegenhoud.
Wat belangrijk is dat je niet te weinig eet op een dag. Ga dus niet 700 calorieen onder je dagelijkse behoefte zitten. Als je veel te weinig eet gaat je lichaam in overlevingsmodus en dan gaat je metabolisme omlaag; je lichaam gaat minder verbranden omdat hij bang is dat je zonder eten komt. Wanneer je ook te weinig eet gaat je in plaats van vet, spieren verbranden.
Daarom zijn er ook veel dikkere mensen die klagen dat ze zo weinig eten en toch nog niet afvallen. Het komt omdat hun lichaam in overlevingsmodus is en dat hun lichaam niets verband. Wat we hier tegen kunnen doen is meer eten. Zo breng je weer je innerlijke motor op gang en gaat het lichaam weer sneller verbranden.
De tweede stap is sport. Sport is erg belangrijk omdat dit naast voeding je metabolisme nog meer omhoog laat gaan. Dat betekend dat je nog meer vet gaat verbranden, zelfs als je slaapt. Dus een sportief persoon verbrand ook meer in zijn slaap dan een inactief persoon.
Tevens brengt sport je de kans om je spieren wat te laten groeien. Wanneer je spieren groeien ga je weer meer verbranden omdat je lichaam meer voeding nodig heeft om alles bij te houden. Sommige sporters moeten bijvoorbeeld meer dan 4000 calorieen op een dag eten, puur om op gewicht te blijven.
De calorieenindicatie van 2000 voor vrouwen en 2500 voor mannen is dus niet helemaal correct. Deze maatstaaf gaat uit van de gemiddelde persoon, hij houdt dus geen rekening mee met sporters.
Je moet het vet niet uitputten, je moet het verbranden!
Ik hoop dat jullie hier wat aan hebben gehad

edit: wees ook niet bang als je een beetje aankomt door meer te eten. Spieren zijn zwaarder dan vetten. Aankomen kan dus juist een goed teken zijn, het kan betekenen dat je in spiermassa aankomt. Wat ik aanraad is om de zoveel tijd even je vetpercentage te laten opmeten bij een sportschool of bij een voedingsdeskundige/fysio (of waar je het ook kan doen)
[ Bericht 2% gewijzigd door Ijscodude op 24-07-2010 23:51:23 ]