ANPquote:AMSTERDAM - Informateur Ruud Lubbers wil dat Mark Rutte (VVD), Geert Wilders (PVV) en Maxime Verhagen (CDA) met elkaar om tafel gaan. Dat heeft het Bureau Woordvoering Kabinetsformaties vrijdag laten weten.
Volgens Lubbers is uit de gesprekken met fractievoorzitters al snel gebleken dat een onderzoek naar 'reële' kabinetsopties alleen kan als eerst onderzoek heeft plaatsgevonden naar 'samenwerking' tussen VVD/PVV/CDA.
De informateur stelt te benadrukken dat het gaat om samenwerking, omdat hij ook wil dat een VVD/CDA-kabinet met gedoogsteun van de PVV wordt onderzocht.
Lubbers vraagt de drie partijen onderlinge gesprekken aan te gaan, dus zonder tussenkomst van hemzelf als informateur. Dit, omdat het onderzoeken van een minderheidskabinet niet onder zijn opdracht valt.
Hij vraagt de fractievoorzitters hem 'in de loop van komende week - kan het op zeer korte termijn - te berichten welke mogelijkheden zij zien'.
De informateur zegt zich bewust te zijn van de uitlatingen van CDA-leider Maxime Verhagen dat 'coalitievorming met de PVV een brug te ver zou kunnen blijken'.
Wat triestquote:Op vrijdag 23 juli 2010 11:56 schreef Vader_Aardbei het volgende:
Yep, heel handig.
En we weten inmiddels dat Verhagen aanstuurt op een middenkabinet... maar op deze manier kunnen ze de Wilders-jankerds de illusie van een eerlijke kans geven.
Ik snap niet dat Verhagen zo voor een middenkabinet is. Dat betekent immers PvdA, en de PvdA staat voor het alle slechts in dit land.quote:Op vrijdag 23 juli 2010 11:56 schreef Vader_Aardbei het volgende:
Yep, heel handig.
En we weten inmiddels dat Verhagen aanstuurt op een middenkabinet... maar op deze manier kunnen ze de Wilders-jankerds de illusie van een eerlijke kans geven.
Ik zou nog niet te vroeg juichen.quote:Op vrijdag 23 juli 2010 11:56 schreef Vader_Aardbei het volgende:
Yep, heel handig.
Blijkbaar wil Verhagen liever regeren met de PvdA dan PVV. Dat zegt alles, want de PvdA is niet bepaald een goede vriend van Verhagen.quote:Op vrijdag 23 juli 2010 12:00 schreef Sachertorte het volgende:
[..]
Ik snap niet dat Verhagen zo voor een middenkabinet is. Dat betekent immers PvdA, en de PvdA staat voor het alle slechts in dit land.
Maar dat is toch raar? Met de PvdA valt geen fatsoenlijk beleid te maken. Of dat met de PVV kan moet nog blijken, maar Wilders lijkt meer van goede wil dan Cohen.quote:Op vrijdag 23 juli 2010 12:02 schreef Jojoke het volgende:
[..]
Blijkbaar wil Verhagen liever regeren met de PvdA dan PVV. Dat zegt alles, want de PvdA is niet bepaald een goede vriend van Verhagen.
Ja, hij komt nu weer onder druk wegens gebrek aan opties.quote:Op vrijdag 23 juli 2010 12:05 schreef RemcoDelft het volgende:
Deze optie was 2 maanden geleden toch al afgeschoten omdat het CDA niet wilde meedoen?
Voor de verkiezingen hebben zowel VVD als PVV gezegd best uit de voeten te kunnen met een minderheidskabinet. Alleen het CDA is tot nu toe niet enthousiast geweest over die optie. Maar goed, ze zullen nergens echt enthousiast over zijn en het wordt toch kiezen of delen.quote:Op vrijdag 23 juli 2010 12:03 schreef Re het volgende:
Rutte zal toch nooit gaan voor een gedoogkabinet, lijkt me veels te riskant met CDA als partner
Wilders heeft waarschijnlijk niet voldoende geschikte mensen voor een kabinet en bovendien standpunten mbt onze democratische rechtstaat die het CDA onacceptabel vindt. Dus Wilders zal heel veel moeten opgeven als hij in de regering wilt met het CDA.quote:Op vrijdag 23 juli 2010 12:03 schreef Sachertorte het volgende:
[..]
Maar dat is toch raar? Met de PvdA valt geen fatsoenlijk beleid te maken. Of dat met de PVV kan moet nog blijken, maar Wilders lijkt meer van goede wil dan Cohen.
Het CDA is niet een partij die zomaar de stekker uit een kabinet trekt. Ik zie niet in waarom dat dus riskant zal zijn.quote:Op vrijdag 23 juli 2010 12:03 schreef Re het volgende:
Rutte zal toch nooit gaan voor een gedoogkabinet, lijkt me veels te riskant met CDA als partner
De vraag is waar het CDA nog het meest van kan herstellen. Winnen ze door de oppositie in te duiken of door te regeren? Voor een bestuurders- en veilige middenpartij als het CDA verwacht je dat laatste.quote:Op vrijdag 23 juli 2010 12:09 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Voor de verkiezingen hebben zowel VVD als PVV gezegd best uit de voeten te kunnen met een minderheidskabinet. Alleen het CDA is tot nu toe niet enthousiast geweest over die optie. Maar goed, ze zullen nergens echt enthousiast over zijn en het wordt toch kiezen of delen.
Oh vast. Maar dat weet hij volgens mij zelf ook wel. Dus daar liggen voor het CDA veel kansen, Wilders zal vermoedelijk alleen een paar cruciale posten claimen, als hij verstandig is.quote:Op vrijdag 23 juli 2010 12:09 schreef Jojoke het volgende:
[..]
Wilders heeft waarschijnlijk niet voldoende geschikte mensen voor een kabinet
Daar valt toch over te praten? Overigens denk ik dat dit sterk wordt overdreven, er wordt dan altijd verwezen naar bv etnische refistratie die in het program staat, maar de PvdA doet dat bv al lang in Rotterdam, met fiat van oa Van der Laan.quote:en bovendien standpunten mbt onze democratische rechtstaat die het CDA onacceptabel vindt.
Ik denk dat hij de opsmuk en de retoriek opgeeft, maar over de kern (inperken migratie, aanpassen strafrecht, een Leitkultur, verantwoord financieel beleid) moet men het m.i. makkelijk eens kunnen worden in dit kabinet.quote:Dus Wilders zal heel veel moeten opgeven als hij in de regering wilt met het CDA.
Niet in dit geval denk ik, er valt in een coalitie over rechts, met of zonder PVV te weinig te halen voor het CDA. Met de PVV erbij is zelfs het risico heel groot dat een groot deel van de mensen die nu nog 'uit gewoonte' op het CDA gestemd hebben, alsnog weglopen.quote:Op vrijdag 23 juli 2010 12:17 schreef nikk het volgende:
De vraag is waar het CDA nog het meest van kan herstellen. Winnen ze door de oppositie in te duiken of door te regeren? Voor een bestuurders- en veilige middenpartij als het CDA verwacht je dat laatste.
quote:Op vrijdag 23 juli 2010 12:26 schreef JohnnyKnoxville het volgende:
[..]
Niet in dit geval denk ik, er valt in een coalitie over rechts, met of zonder PVV te weinig te halen voor het CDA. Met de PVV erbij is zelfs het risico heel groot dat een groot deel van de mensen die nu nog 'uit gewoonte' op het CDA gestemd hebben, alsnog weglopen.
De PvdA is tenminste een partij met fatsoenlijke standpunten. Dat kan je van de PVV niet zeggen.quote:Op vrijdag 23 juli 2010 12:03 schreef Sachertorte het volgende:
[..]
Maar dat is toch raar? Met de PvdA valt geen fatsoenlijk beleid te maken. Of dat met de PVV kan moet nog blijken, maar Wilders lijkt meer van goede wil dan Cohen.
Die mensen haal je alleen terug door je als een racistische redneck te gedragen, beetje zoals Wilders doet. Het CDA wil dat logischerwijs niet.quote:Op vrijdag 23 juli 2010 12:30 schreef Sachertorte het volgende:
[..]
![]()
Er is juist een heel grote groep CDA-ers overgestapt naar de PVV/VVD. Die mensen worden juist teruggewonnen door over rechts te gaan. Dat zal vast wat verlies aan de linkerkant tot gevolg hebben (Van Agt en co), maar op rechts valt voor het CDA echt meer te halen dan op links.
Nee, kijk maar naar de uitwerking ervan. Wat vind jij overigens van etnische registratie? Ben benieuwd.quote:Op vrijdag 23 juli 2010 12:33 schreef remlof het volgende:
[..]
De PvdA is tenminste een partij met fatsoenlijke standpunten.
De onfatsoenlijke standpunten (kopvoddentax enzo) zal de PVV ook moeten inleveren, of denk jij dat CDA en VVD dat accepteren? Natuurlijk niet...quote:Dat kan je van de PVV niet zeggen.
Laat het CDA maar fijn met de PVV en de VVD aan de slag gaan (met hun "royale" meerderheid na deze "gigantische" overwinning voor rechts). Ik kan haast niet wachten......quote:Op vrijdag 23 juli 2010 12:30 schreef Sachertorte het volgende:
[..]
![]()
Er is juist een heel grote groep CDA-ers overgestapt naar de PVV/VVD. Die mensen worden juist teruggewonnen door over rechts te gaan. Dat zal vast wat verlies aan de linkerkant tot gevolg hebben (Van Agt en co), maar op rechts valt voor het CDA echt meer te halen dan op links.
Daar ben ik tegen. De VN ook trouwens.quote:Op vrijdag 23 juli 2010 12:36 schreef Sachertorte het volgende:
[..]
Nee, kijk maar naar de uitwerking ervan. Wat vind jij overigens van etnische registratie? Ben benieuwd.
De vraag is meer of de PVV het inleveren van die standpunten accepteertquote:[..]
De onfatsoenlijke standpunten (kopvoddentax enzo) zal de PVV ook moeten inleveren, of denk jij dat CDA en VVD dat accepteren? Natuurlijk niet...
Dat zijn faalhaas CDA'ers. Van die schijnheilige flikkers die op zondag vooraan in de kerk zitten mee te zingen met die klote-psalmpjes. Maar als ze de kerk uitlopen beginnen ze weer te kankeren op hun (allochtone) medemens. Wat ben je dan een schijnheilige kutchristen. Wat zei Jezus ook alweer over naastenliefde enzo?quote:Op vrijdag 23 juli 2010 12:30 schreef Sachertorte het volgende:
[..]
![]()
Dat die van 2 kanten moet komen?quote:Op vrijdag 23 juli 2010 12:42 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Wat zei Jezus ook alweer over naastenliefde enzo?
De PvdA dus niet. Overigens zou ik me als ik jou was niet teveel aantrekken van wat de VN vindt, dat is immers tegenwoordig een reactionaire club bestaande uit dictators met een broertje dood aan mensenrechten of democratie.quote:Op vrijdag 23 juli 2010 12:39 schreef remlof het volgende:
[..]
Daar ben ik tegen. De VN ook trouwens.
Dat lijkt me wel, zo belangrijk zijn die voorstellen immers niet. Ik heb ze altijd voornamelijk als retoriek gezien, en het zou me zeer verbazen als ik dat verkeerd heb gezien.quote:[..]
De vraag is meer of de PVV het inleveren van die standpunten accepteert
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |