Ja, lijkt me een goed planquote:Op dinsdag 20 juli 2010 19:29 schreef DDM het volgende:
Maar even serieus. Ik zou het nog even aankijken. Kijken hoe je reageert op PCM en anders overgaan op een NSAID. Als je volgende week nog last hebt, even naar je HA
Negatiefquote:. Neem aan dat je geen andere klachten hebt? Palpitaties, pulmonaal, vermindere eetlust, gewichtsverlies, koorts, afwijkend temperatuurpatroon (voor zover gemeten). Last van gewrichten?
Het neemt toe bij voorover bukken. Het klinkt mij meer als een ligamentair probleem dan internistisch.quote:Op dinsdag 20 juli 2010 19:29 schreef DDM het volgende:
Neem aan dat je geen andere klachten hebt? Palpitaties, pulmonaal, vermindere eetlust, gewichtsverlies, koorts, afwijkend temperatuurpatroon (voor zover gemeten). Last van gewrichten?
Aan "klinken" heb ik niets. Anamnese zo breed mogelijk maken. Ligamentair: niets aan het handje. Een of meerdere vragen met ja beantwoorden: hogere kans op iets anders. Paar seconden extra werk.quote:Op dinsdag 20 juli 2010 19:48 schreef starla het volgende:
[..]
Het neemt toe bij voorover bukken. Het klinkt mij meer als een ligamentair probleem dan internistisch.
Door middel van irrelevante vragen te stellen? En sluit je met vragen iets uit? Vaak niet. Als ik op m'n voet sla en daarna pijn heb is het ridicuul om te vragen naar claudicatioklachten omdat de gekneusde voet claudicatioklachten zou kunnen maskeren. Als het eruit ziet als een paard en het geluid maakt van een paard, dan is het heus geen ezel DDM.quote:Op dinsdag 20 juli 2010 19:59 schreef DDM het volgende:
Aan "klinken" heb ik niets. Anamnese zo breed mogelijk maken. Ligamentair: niets aan het handje. Een of meerdere vragen met ja beantwoorden: hogere kans op iets anders. Paar seconden extra werk.
Geneeskunde werkt niet alleen met aantonen. Uitsluiten speelt een veel belangrijkere rol.
Onzin. Symptomen zijn vaak complementair. De a priori kans op een ziekte wordt verhoogd bij positieve anamnesevragen. Met vragen kan je nooit 100% iets uitsluiten, dat weet iedereen. Je kan iets wel minder waarschijnlijk maken. Dat hoef ik toch niet uit te leggen? Een brandende pijn op de borst is vast geen AP of MI.quote:Op dinsdag 20 juli 2010 20:05 schreef starla het volgende:
[..]
Door middel van irrelevante vragen te stellen? En sluit je met vragen iets uit? Vaak niet. Als ik op m'n voet sla en daarna pijn heb is het ridicuul om te vragen naar claudicatioklachten omdat de gekneusde voet claudicatioklachten zou kunnen maskeren. Als het eruit ziet als een paard en het geluid maakt van een paard, dan is het heus geen ezel DDM.
Ik hoef jou denk ik ook niet uit te leggen wat we met tunnelvisie bedoelen in de geneeskunde? Ik kan nog wel meer structuren noemen die je niet hebt uitgevraagd, wat dacht je van de wervelkolom die daar in de buurt zit? Ik had op z'n minst gevraagd of de pijn niet toeneemt bij drukverhogende momenten want tsja, het kan zomaar een thoracale HNP zijn. En even vragen naar de mictie en atactisch looppatroon, want o wee DDM, we zien zomaar een dreigende dwarslaesie over het hoofd door een ossale metastase van een nog niet gediagnosticeerd klein-cellig longca. Begrijp je een beetje waar ik naar toe wil? Iemand die in opleiding is voor dermatologie had gevraagd of er geen huidafwijkingen te zien waren ter plekke.quote:Op dinsdag 20 juli 2010 20:18 schreef DDM het volgende:
Jij gaat uit van de pijn bij het vooroverbuigen, dat doet jou meteen denken aan ligmentair. Nou dat kan inderdaad. Maar de pleura rekt ook mee op.
Zie bovenstaande, je doet wel alsof je 'alles' goed uitvraagt, maar dat doe je alleen op je eigen vakgebied. Ik vind dat ook een beetje een vals gevoel van veiligheid geven: 'oh, geen koorts, dan kun je nog wel 2 weken wachten met die thoracale aortaruptuur'.quote:Op dinsdag 20 juli 2010 20:18 schreef DDM het volgende:
Je moet gebruik maken van de anamnese. Doet het pijn bij vooroverbuigen? Ja! Oke het is ligmentair. Dat mag niet. Verder kijken dan je neus lang is. Je hebt een waarschijnlijkheidsdiagnose en daaronder heb je de algehele DD. Die DD baseer je op je speciele, algemene en tractusanamnese.
En bovenaan in jouw DD staan blijkbaar lymfomen en pleuritis (carcinomatosa). Bovenaan in mijn DD staan problemen met het bewegingsapparaat. Over dat laatste rep je helemaal niet, behalve dat 2 weken lang is voor iets tendinomyogeens. Weet je hoe lang mensen met een niet behandelde tenniselleboog kunnen rondlopen? Inderdaad, jaren.quote:Op dinsdag 20 juli 2010 20:18 schreef DDM het volgende:
Je hebt een waarschijnlijkheidsdiagnose en daaronder heb je de algehele DD. Die DD baseer je op je speciele, algemene en tractusanamnese.
quote:Op dinsdag 20 juli 2010 20:26 schreef starla het volgende:
[..]
Ik hoef jou denk ik ook niet uit te leggen wat we met tunnelvisie bedoelen in de geneeskunde? Ik kan nog wel meer structuren noemen die je niet hebt uitgevraagd, wat dacht je van de wervelkolom die daar in de buurt zit? Ik had op z'n minst gevraagd of de pijn niet toeneemt bij drukverhogende momenten want tsja, het kan zomaar een thoracale HNP zijn. En even vragen naar de mictie en atactisch looppatroon, want o wee DDM, we zien zomaar een dreigende dwarslaesie over het hoofd door een ossale metastase van een nog niet gediagnosticeerd klein-cellig longca. Begrijp je een beetje waar ik naar toe wil? Iemand die in opleiding is voor dermatologie had gevraagd of er geen huidafwijkingen te zien waren ter plekke.
[..]
Zie bovenstaande, je doet wel alsof je 'alles' goed uitvraagt, maar dat doe je alleen op je eigen vakgebied. Ik vind dat ook een beetje een vals gevoel van veiligheid geven: 'oh, geen koorts, dan kun je nog wel 2 weken wachten met die thoracale aortaruptuur'.
Zeg nou zelf...het eerste waar je aan denkt als iemand jeuk heeft na het douchen is polycytemia vera en niet een droge huid. Slaat dat niet een beetje door vind je zelf?
Zie andere post. Ook het bewegingsapparaat staat bij mij nummer 1. En ik vind het frappant dat je mijn anamnese meteen associeert met bovengenoemde pathologie. Terwijl er nog zoveel meer aan de hand kan zijn want bovengenoemde kan geven en niet eens zo ernstig is als wat jij noemt. En ja ook interne aandoeningen.quote:Op dinsdag 20 juli 2010 20:26 schreef starla het volgende:
En bovenaan in jouw DD staan blijkbaar lymfomen en pleuritis (carcinomatosa). Bovenaan in mijn DD staan problemen met het bewegingsapparaat.
Sluit het ook niet uit maar goed, dat is weer een andere discussie.quote:Op dinsdag 20 juli 2010 20:36 schreef DDM het volgende: maar je kan ook even een simpele vingerprik doen om DM uit te sluiten.
Waarom denk jij dan van binnen naar buiten?quote:Op dinsdag 20 juli 2010 20:36 schreef DDM het volgende:
Iemand met pijn waar dan ook op de thorax denk je van buiten naar binnen toe. Dus eerst de huid, dan de spieren, botten, organen, vliezen etc. Zo hoort het.
Enfin, hier heb ik m'n zegje al over gedaan. Als Koen had gezegd: 'nu je het zegt, ik heb een imperatieve blaas en ik loop zo atactisch' dan had jij myelumcompressie over het hoofd gezien. 2 can play that game...quote:Op dinsdag 20 juli 2010 20:36 schreef DDM het volgende:
Maar dat is geen reden om je anmnese niet af te maken. Zo voorkom je dus fouten.
Nogmaals het is een algemene anamnese. Koorts, etc is allemaal algemeen. Dat hart en longen er bij betrokken worden moge duidelijke zijn.quote:Op dinsdag 20 juli 2010 20:42 schreef starla het volgende:
[..]
Sluit het ook niet uit maar goed, dat is weer een andere discussie.
[..]
Waarom denk jij dan van binnen naar buiten?
[..]
Enfin, hier heb ik m'n zegje al over gedaan. Als Koen had gezegd: 'nu je het zegt, ik heb een imperatieve blaas en ik loop zo atactisch' dan had jij myelumcompressie over het hoofd gezien. 2 can play that game...
Bij jou gaan ze ook sneller dood hèquote:Op dinsdag 20 juli 2010 21:16 schreef starla het volgende:
Alle gekheid op een stokkie, dat went heel snel. Eerste paar zijn inderdaad naar, maar je raakt er gek genoeg aan gewend.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |