Ik ben begin deze maand met mijn vriendin een week naar Rome geweest. We zouden met easyJet terugvliegen. Dat gebeurde uiteindelijk ook, zij het met een fikse vertraging. Vlucht EZY4903 zou op 12 juli om 1805 vertrekken van Rome Fiumicino, en zou om 2010 in Düsseldorf landen.
De vertrektijd werd enkele keren uitgesteld; de informatievoorziening van easyJet ontbrak volledig, en er was niemand die ons kon vertellen wat onze rechten bij een flinke vertraging precies waren.
Nadat de gate waar we moesten inchecken op het laatste moment was gewijzigd, moesten we ook daar wachten. Het vliegtuig was er nog niet. De vlucht na ons, naar Madrid, werd geannuleerd. Rond 2045 zaten we uiteindelijk in het vliegtuig, alwaar de - behoorlijk boze - piloot ons vertelde dat het slecht weer was rond Düssseldorf, we moesten wachten op toestemming om te vliegen en dat we niet in Düsseldorf zouden landen, maar dat we naar Keulen gingen. Daar zouden we per bus naar Düsseldorf worden gebracht. We konden wel in Düsseldorf landen, maar aldaar zou het vliegtuig vanwege het slechte weer geen toestemming krijgen om weer op te stijgen.
Het vliegtuig vertrok uiteindelijk om 2135. De service van easyJet was fantastisch: we hadden op het vliegveld vouchers voor eten en drinken moeten krijgen. In plaats daarvan kregen we niets en mochten we nog stevig betalen ook als we in het vliegtuig wat wilden drinken.
Om 23.20 landden we. We konden op worden gehaald in Keulen, maar anders waren we dus waarschijnlijk rond half één, één uur in Düsseldorf aangekomen: een vertraging van bijna vijf uur.
De dag erna kijk ik op de website van vliegveld Düsseldorf, en wat schetst mijn verbazing? Slechts enkele vluchten waren vertraagd de avond ervoor, en geen enkele vlucht van of naar Düsseldorf was geannuleerd! Dat lijkt me niet mogelijk als het weer zo slecht was dat ons vliegtuig niet zou mogen vertrekken. Met in het achterhoofd de geannuleerde vlucht naar Madrid en het feit dat ons vliegtuig lang op zich liet wachten, lijkt het me waarschijnlijker dat easyJet zijn zaakjes niet op orde had.
Wat ik ga doen:Het eten en drinken dat we op het vliegveld hebben gekocht (ter waard van maar liefst 11,70 euro) gaan ik sowieso declareren. Ik heb echter ook begrepen dat mijn vriendin en ik op basis van EU-regels en verschillende uitspraken van Europese en Nederlandse rechters ieder recht hebben op een vergoeding van 250 euro:
http://en.wikipedia.org/wiki/Regulation_261/2004Dat bedrag probeer ik zelf te claimen; mocht dat niet lukken, dan klop ik aan bij
www.euclaim.nl. Zij handelen het dan verder af op 'no cure, no pay'-basis. Ik stuur dus eerst zelf een brief naar easyJet, al heb ik enkel een e-mailadres kunnen vinden op hun website; geen postadres.
Vragen:- Kan ik de brief e-mailen, of heeft reguliere post de voorkeur?
- Zijn er mensen die meer weten van de betreffende EU-regel?
- Heeft iemand ervaringen met geld terugkrijgen / krijgen van easyJet?
- Nog andere tips?
Het doel van dit topic is dus eigenlijk advies in te winnen; ik hoop op nuttige tips en houd jullie natuurlijk op de hoogte van het vervolg.
Wat we van easyJet (deels terug) zouden moeten krijgen op basis van EU-regelgeving: 511,70. Maar: gelijk hebben is niet hetzelfde als gelijk krijgen.
Verder ben ik natuurlijk gewoon boos. Volgens mij zijn we voorgelogen door easyJet, en hebben op een vlucht van ongeveer anderhalf uur bijna vijf uur vertraging gehad zonder enige ondersteuning of informatie van de luchtvaartmaatschappij te hebben gekregen.
Ik ga de komende week een brief schrijven. Dat moet in het Engels; easyJet heeft geen Nederlandstalige klantenservice. Ik zal hem hier te zijner tijd plaatsen.
[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 18-07-2010 18:16:09 ]