abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_84204702
Ik ben begin deze maand met mijn vriendin een week naar Rome geweest. We zouden met easyJet terugvliegen. Dat gebeurde uiteindelijk ook, zij het met een fikse vertraging. Vlucht EZY4903 zou op 12 juli om 1805 vertrekken van Rome Fiumicino, en zou om 2010 in Düsseldorf landen.

De vertrektijd werd enkele keren uitgesteld; de informatievoorziening van easyJet ontbrak volledig, en er was niemand die ons kon vertellen wat onze rechten bij een flinke vertraging precies waren.

Nadat de gate waar we moesten inchecken op het laatste moment was gewijzigd, moesten we ook daar wachten. Het vliegtuig was er nog niet. De vlucht na ons, naar Madrid, werd geannuleerd. Rond 2045 zaten we uiteindelijk in het vliegtuig, alwaar de - behoorlijk boze - piloot ons vertelde dat het slecht weer was rond Düssseldorf, we moesten wachten op toestemming om te vliegen en dat we niet in Düsseldorf zouden landen, maar dat we naar Keulen gingen. Daar zouden we per bus naar Düsseldorf worden gebracht. We konden wel in Düsseldorf landen, maar aldaar zou het vliegtuig vanwege het slechte weer geen toestemming krijgen om weer op te stijgen.

Het vliegtuig vertrok uiteindelijk om 2135. De service van easyJet was fantastisch: we hadden op het vliegveld vouchers voor eten en drinken moeten krijgen. In plaats daarvan kregen we niets en mochten we nog stevig betalen ook als we in het vliegtuig wat wilden drinken.

Om 23.20 landden we. We konden op worden gehaald in Keulen, maar anders waren we dus waarschijnlijk rond half één, één uur in Düsseldorf aangekomen: een vertraging van bijna vijf uur.

De dag erna kijk ik op de website van vliegveld Düsseldorf, en wat schetst mijn verbazing? Slechts enkele vluchten waren vertraagd de avond ervoor, en geen enkele vlucht van of naar Düsseldorf was geannuleerd! Dat lijkt me niet mogelijk als het weer zo slecht was dat ons vliegtuig niet zou mogen vertrekken. Met in het achterhoofd de geannuleerde vlucht naar Madrid en het feit dat ons vliegtuig lang op zich liet wachten, lijkt het me waarschijnlijker dat easyJet zijn zaakjes niet op orde had.

Wat ik ga doen:
Het eten en drinken dat we op het vliegveld hebben gekocht (ter waard van maar liefst 11,70 euro) gaan ik sowieso declareren. Ik heb echter ook begrepen dat mijn vriendin en ik op basis van EU-regels en verschillende uitspraken van Europese en Nederlandse rechters ieder recht hebben op een vergoeding van 250 euro:

http://en.wikipedia.org/wiki/Regulation_261/2004

Dat bedrag probeer ik zelf te claimen; mocht dat niet lukken, dan klop ik aan bij www.euclaim.nl. Zij handelen het dan verder af op 'no cure, no pay'-basis. Ik stuur dus eerst zelf een brief naar easyJet, al heb ik enkel een e-mailadres kunnen vinden op hun website; geen postadres.

Vragen:
- Kan ik de brief e-mailen, of heeft reguliere post de voorkeur?
- Zijn er mensen die meer weten van de betreffende EU-regel?
- Heeft iemand ervaringen met geld terugkrijgen / krijgen van easyJet?
- Nog andere tips?

Het doel van dit topic is dus eigenlijk advies in te winnen; ik hoop op nuttige tips en houd jullie natuurlijk op de hoogte van het vervolg.

Wat we van easyJet (deels terug) zouden moeten krijgen op basis van EU-regelgeving: 511,70. Maar: gelijk hebben is niet hetzelfde als gelijk krijgen.

Verder ben ik natuurlijk gewoon boos. Volgens mij zijn we voorgelogen door easyJet, en hebben op een vlucht van ongeveer anderhalf uur bijna vijf uur vertraging gehad zonder enige ondersteuning of informatie van de luchtvaartmaatschappij te hebben gekregen.

Ik ga de komende week een brief schrijven. Dat moet in het Engels; easyJet heeft geen Nederlandstalige klantenservice. Ik zal hem hier te zijner tijd plaatsen.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 18-07-2010 18:16:09 ]
  zondag 18 juli 2010 @ 18:10:17 #2
152789 karr-1
One man can make a difference
pi_84204775
Pfff wat een verhaal zeg. Ik heb eerlijk gezegd geen idee wat je moet doen, maar ben wel benieuwd hoe het afloopt.
Op zondag 22 november 2015 20:44 schreef Bart2002 het volgende:
"Je bent wel een ongelooflijk eigenwijs pijpje drop."
  zondag 18 juli 2010 @ 18:11:13 #3
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_84204797
quote:
Op zondag 18 juli 2010 18:10 schreef karr-1 het volgende:
Ik heb eerlijk gezegd geen idee wat je moet doen, maar ben wel benieuwd hoe het afloopt.
Heb je deze tekst onder een sneltoets staan?
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
pi_84204874
Altijd kut als je vlucht zo een vertraging heeft en er geen duidelijke informatie is wanner je nou precies vertrekt. Veel weet ik er niet van, maar als je meer dan 3 uur vertraagd bent dan mag je een schadeclaim indienen bij de vliegmaatschappij. Het zal niet duidelijk op de website staan van easyjet dus even goed zoeken en anders even bellen. Het lijkt me ook niet meer dan logisch dat ze de kosten van jouw eten vergoeden aangezien zij hebben verzaakt om vouchers uit te geven.

Succes alvast en hopelijk krijg je vergoeding.
Cause I'm a motherlover,
You're a motherlover.
We should fuck each others mothers
  zondag 18 juli 2010 @ 18:15:46 #5
152789 karr-1
One man can make a difference
pi_84204945
quote:
Op zondag 18 juli 2010 18:11 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Heb je deze tekst onder een sneltoets staan?
Nee jij wel?
Op zondag 22 november 2015 20:44 schreef Bart2002 het volgende:
"Je bent wel een ongelooflijk eigenwijs pijpje drop."
pi_84204967
500 euro vergoeding op een vlucht die bij elkaar misschien 200 heeft gekost?
  zondag 18 juli 2010 @ 18:16:45 #7
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_84204970
quote:
Op zondag 18 juli 2010 18:15 schreef karr-1 het volgende:

[..]

Nee jij wel?
Nee, ik ben niet benieuwd hoe ieder topic afloopt.
pi_84205085
quote:
Op zondag 18 juli 2010 18:16 schreef JoPiDo het volgende:
500 euro vergoeding op een vlucht die bij elkaar misschien 200 heeft gekost?
Het bedrag dat we voor de vlucht hebben betaald doet er niet toe, aldus de Wikipedia-pagina (ik heb de wettekst zelf nog niet doorgespit):
quote:
Cash compensation

Cash compensation is a payment of:

1. ¤250, for a flight of less than 1500 km
2. ¤400, for flight within the EU of greater than 1500 km in distance, or any other flight of greater than 1500 km but less than 3500 km in distance
3. ¤600, for a flight not within EU of greater than 3500 km in distance where flight types are as defined in notes. Where rerouting is offered and results in the passenger arriving within two/three/four hours of the scheduled arrival time for a type 1/2/3 flight, the compensation payable is halved.

This payment is strictly a compensation for the customer's inconvenience and does not replace or form a part of either of the following two compensation categories.

Although the wording of the regulation indicates that this payment is not relevant in the case of delays, the judgment of the European Court of Justice in joined cases C‑402/07 and C‑432/07, dated 19 November 2009, suggests that the regulation must be interpreted as meaning that passengers whose flights are delayed may be treated, for the purposes of the application of the right to compensation, as passengers whose flights are cancelled and they may thus rely on the right to compensation laid down in Article 7 of the regulation where they suffer, on account of a flight delay, a loss of time equal to or in excess of three hours, that is, where they reach their final destination three hours or more after the arrival time originally scheduled by the air carrier.
http://en.wikipedia.org/w(...)04#Cash_compensation

Vliegmaatschappijen schijnen het regelmatig te gooien op 'extraordinary circumstances' om te voorkomen dat ze moeten betalen, maar dat lijkt hier dus niet het geval te zijn: er werd immers gewoon gevlogen van en naar Düsseldorf.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 18-07-2010 18:22:03 ]
pi_84205144
Het is easyjet, dan moet je ook niet teveel verwachten.
pi_84205179
quote:
Op zondag 18 juli 2010 18:21 schreef Sloggi het volgende:

[..]

Het bedrag dat we voor de vlucht hebben betaald doet er niet toe, aldus de Wikipedia-pagina (ik heb de wettekst zelf nog niet doorgespit):
[..]

http://en.wikipedia.org/w(...)04#Cash_compensation

Vliegmaatschappijen schijnen het regelmatig te gooien op 'extraordinary circumstances' om te voorkomen dat ze moeten betalen, maar dat lijkt hier dus niet het geval te zijn: er werd immers gewoon gevlogen van en naar Düsseldorf.

aha! succes er mee!
pi_84205182
Ik ben in april naar Florence geweest. Dit hadden we geboekt bij KLM maar we vlogen met Meridiana. We hebben zowel heen als terug vertraging gehad. Op de heenweg zaten we al in het toestel toen er iets niet goed bleek te werken waardoor we 2,5 uur in het vliegtuig hebben gewacht. Terug net zo'n drama alleen toen zaten we nog bij de gate.

We hebben KLM een brief gestuurd met ten eerste het feit dat we het raar vonden dat we als je bij KLM boekt niet verwacht met een andere maatschappij te vliegen of dat ze dat anders moeten vermelden en ten tweede het verhaal van de vertraging. Een hele poos hoorden we niets en nadat we er twee weken geleden achter aan hadden gemaild kregen we de geweldige compensatie van een... bloemetje

Ik zou het dus wel proberen, maar niet te veel verwachten.
pi_84205407
quote:
Op zondag 18 juli 2010 18:24 schreef estzet het volgende:
Ik ben in april naar Florence geweest. Dit hadden we geboekt bij KLM maar we vlogen met Meridiana. We hebben zowel heen als terug vertraging gehad. Op de heenweg zaten we al in het toestel toen er iets niet goed bleek te werken waardoor we 2,5 uur in het vliegtuig hebben gewacht. Terug net zo'n drama alleen toen zaten we nog bij de gate.

We hebben KLM een brief gestuurd met ten eerste het feit dat we het raar vonden dat we als je bij KLM boekt niet verwacht met een andere maatschappij te vliegen of dat ze dat anders moeten vermelden en ten tweede het verhaal van de vertraging. Een hele poos hoorden we niets en nadat we er twee weken geleden achter aan hadden gemaild kregen we de geweldige compensatie van een... bloemetje

Ik zou het dus wel proberen, maar niet te veel verwachten.
Als je meer dan drie uur vertraging hebt gehad, geld wil zien en bovendien niet te veel moeite wil doen zou ik je claim af laten handelen door www.euclaim.nl. Dan ben je wel zo'n 20% van het claimbedrag kwijt mochten ze er iets uit slepen, maar dat is beter dan niets. Je hebt er in ieder geval recht op, ervan uitgaande dat er geen sprake was van overmacht.
pi_84205465
Pfff wat een verhaal zeg. Ik heb eerlijk gezegd geen idee wat je moet doen, maar ben wel benieuwd hoe het afloopt.
"I intend to live forever. So far, so good."
"I have enough money to last me the rest of my life, unless I buy something"
  zondag 18 juli 2010 @ 18:41:06 #14
6941 APK
Factual, I think.
pi_84205564
quote:
Op zondag 18 juli 2010 18:36 schreef JumpingJacky het volgende:
Who the fuck can sleep with all this shit going on?
pi_84205799
quote:
Op zondag 18 juli 2010 18:08 schreef Sloggi het volgende:
- Heeft iemand ervaringen met geld terugkrijgen / krijgen van easyJet?
Ja. Of meer, het geld niét terugkrijgen. Ik wacht namelijk nog steeds op het geld dat ik moet terugkrijgen van een vlucht in december 2009. Inmiddels heb ik alle informatie overgedragen aan het reisbureau waarbij ik gereserveerd heb, welke mij twee weken geleden wist te vertellen dat EasyJet moeilijk deed
Ze hebben het nu drie keer toegezegd en twee keer "overgemaakt", echter heb ik nog geen cent gezien

[ Bericht 0% gewijzigd door La-Vache-Qui-Rit op 18-07-2010 18:59:50 ]
  zondag 18 juli 2010 @ 19:15:29 #16
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_84206444
quote:
Op zondag 18 juli 2010 18:36 schreef JumpingJacky het volgende:
En nu hebben we een stelletje!
  zondag 18 juli 2010 @ 19:30:03 #17
101884 PeRi
Allons-y!
pi_84206880
Wij hebben zoiets soortgelijks meegemaakt vorig jaar augustus met KLM van Zwitserland naar Amsterdam, maar toen was van die EUR 250 geen sprake Vind dat imo ook een beetje veel eigenlijk. Maar destijds lag het aan de afstand en het moest minimaal 3 uur vertraagd zijn oid voor je wat kreeg

Waar wij recht op hadden (de afstand en vertraagde tijd à 4 uur) was eten/drinken en enkele telefoontjes/fax/sms/postduif naar het thuisfront. Dit had het personeel ons moeten vertellen, dat is hun verplichting, wat dus niet gebeurd was - ze lieten je gewoon aan je lot over en af en toe was er een update via het scherm. Vooral over dat laatste was en ben ik nog zeer verbolgen en heb toen ook een klacht via de website ingediend en heb om de compensatie verzocht voor de door mij zelf gemaakte kosten aldaar aan voedsel en belkosten naar huis(klein bedrag, EUR 20 ongeveer). Ben zeer netjes behandeld toen en kreeg het meteen teruggestort zonder het ook maar aan te tonen.

Probeer het eerst bij Easyjet zelf voor je allerlei wegen gaat zoeken om compensatie te krijgen? Sla ook even hun voorwaarden er op na, daar behoort ook informatie over vertraging in te staan en wat te doen.
Whatever I want.
  zondag 18 juli 2010 @ 20:57:02 #18
267333 buzz1291
Never a dull moment
pi_84210214
Het betreft Easyjet? Dan zou ik helemaal geen moeite doen om ze zelf te benaderen want succeskans 0%. Zou maar direct bij EUCLAIM een formulier invullen en afwachten wat er gebeurt. Ik schat in dat je wel degelijk recht hebt op die 250 euro pp.
2015: BUD - SAW - AUH - BKK - CNX - UTH - SIN - KUL - SGN - DAD - HUI - HAN - HKG . . . . . .
pi_84210275
quote:
Op zondag 18 juli 2010 19:30 schreef PeRi het volgende:
Wij hebben zoiets soortgelijks meegemaakt vorig jaar augustus met KLM van Zwitserland naar Amsterdam, maar toen was van die EUR 250 geen sprake Vind dat imo ook een beetje veel eigenlijk. Maar destijds lag het aan de afstand en het moest minimaal 3 uur vertraagd zijn oid voor je wat kreeg
Niet zo vreemd dat ze je dat niet vertellen, dat zou ze natuurlijk aardig wat geld kunnen kosten.
quote:
Probeer het eerst bij Easyjet zelf voor je allerlei wegen gaat zoeken om compensatie te krijgen? Sla ook even hun voorwaarden er op na, daar behoort ook informatie over vertraging in te staan en wat te doen.
Met hun voorwaarden heb ik niets te maken. Ik ga uit van de wet.
pi_84210450
quote:
Op zondag 18 juli 2010 20:57 schreef buzz1291 het volgende:
Het betreft Easyjet? Dan zou ik helemaal geen moeite doen om ze zelf te benaderen want succeskans 0%. Zou maar direct bij EUCLAIM een formulier invullen en afwachten wat er gebeurt. Ik schat in dat je wel degelijk recht hebt op die 250 euro pp.
Je hebt geen goede ervaringen met easyJet?
  zondag 18 juli 2010 @ 21:20:57 #21
57586 Bananenman
-----------
pi_84211253
Het is maar wat je een grote vertraging noemt. 3 uurtjes... met zo'n TT verwachtte ik dat je 3 dagen lang op een vliegveld moest overnachten
pi_84211547
Bijna vijf uur te laat aangekomen terwijl de vlucht normaal gesproken zo'n anderhalf uur duurt. Binnen Europa is dat een forse vertraging. Maar goed, dat is het punt van dit topic niet.

[ Bericht 14% gewijzigd door #ANONIEM op 18-07-2010 21:27:24 ]
  zondag 18 juli 2010 @ 21:31:43 #23
101884 PeRi
Allons-y!
pi_84211738
quote:
Op zondag 18 juli 2010 20:58 schreef Sloggi het volgende:

[..]

Niet zo vreemd dat ze je dat niet vertellen, dat zou ze natuurlijk aardig wat geld kunnen kosten.
[..]

Met hun voorwaarden heb ik niets te maken. Ik ga uit van de wet.
Ik heb het toen goed uitgezocht wat ik wel en niet kon krijgen, voor mij zat er toen niet meer in dan voornoemde vergoedingen. Het enige wat ik zeg; zoek het goed uit en wees ook tevreden met wat je krijgt/kan krijgen. Vertragingen gebeuren nu eenmaal, moet je gewoon rekening mee houden, hoe kut het ook is en al zou je er niet van uit moeten gaan.
Whatever I want.
  zondag 18 juli 2010 @ 21:39:16 #24
267333 buzz1291
Never a dull moment
pi_84212013
quote:
Op zondag 18 juli 2010 21:02 schreef Sloggi het volgende:

[..]

Je hebt geen goede ervaringen met easyJet?
Dat ik Ryanair en Easyjet mijd als de pest heeft uitsluitend te maken met de meestal waardeloze vluchttijden voor een zakelijke trip op de routes waar ik in Europa veelal op vlieg, alsmede met de bijzonder krappe seatpitch. Maar de ervaring leert dat LCC's niet zo happig zijn om compensatie uit te keren en er alles aan zullen doen om dit zodanig te traineren dat de claimende partij het uiteindelijk opgeeft. Overigens blijkt dat wel uit je eigen verhaal waar je niet eens een consumptie/maaltijd bon kreeg aangeboden.
2015: BUD - SAW - AUH - BKK - CNX - UTH - SIN - KUL - SGN - DAD - HUI - HAN - HKG . . . . . .
  zondag 18 juli 2010 @ 21:47:16 #25
304781 Updraft
Godzijdank ben ik een atheïst
pi_84212338
Ik geef je weinig tot geen kans.

De EU-regels gelden bij overmacht. De EU-wet omschrijft dat als volgt:

"Dergelijke omstandigheden kunnen zich met name voordoen in gevallen van politieke onstabiliteit, weersomstandigheden die uitvoering van de vlucht in kwestie verhinderen, beveiligingsproblemen, onverwachte vliegveiligheidsproblemen en stakingen die gevolgen hebben voor de vluchtuitvoering van de luchtvaartmaatschappij die de vlucht uitvoert."

Bron: http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CELEX:32004R0261:NL:HTML

Je geeft zelf al aan dat de (boze) gezagvoerder aangaf dat door weersomstandigheden de vlucht omgeleid werd naar Keulen.
De EU-wet zegt duidelijk dat 'weersomstandigheden die uitvoering van de vlucht in kwestie verhinderen' reden zijn tot overmacht.
Waar de grens van 'uitvoering van de vlucht in kwestie verhinderen' precies ligt is natuurlijk vaag en dat is misschien maar goed ook. De gezagvoerder en zijn eerste officier zijn in het beginsel verantwoordelijk voor de veiligheid van het toestel, haar passagiers en de bemanning. De beslissing om niet of anders te vliegen ligt dus bij hun, ondersteunt door hun operations center die hun informeert over actuele voorspellingen, weersituaties etc...

Het heeft er alle schijn van dat de gezagvoerder i.c.m. hun OPS-center heeft besloten om uiteindelijk toch maar te vertrekken, hetzij via Keulen, om de schade nog enigzins te beperken.

Geloof mij, elke maatschappij -ongeacht het type maatschappij- wil zijn toestellen het liefste op de geplande aankomstluchthaven hebben. EasyJet zal de volgende dag dit of een ander toestel hebben moeten (leeg) overvliegen naar Dusselfdorf om geen problemen te krijgen met de capaciteit. Dat leeg overvliegen kost klauwen met geld en dat wil elke luchtvaartmaatschappij zeer graag voorkomen.

Dat jij op de website van de geplande aankomstluchthaven weinig gecancelde vluchten zag, is opmerkelijk maar niet geheel alleszeggend. De cockpitcrew heeft in Italië een redelijke inschatting moeten maken van het actuele en het voorspelde weer rond Dusseldorf. Dit kan als ernstig zijn ingeschat wat later bleek mee te vallen. Dat is een inschatting die je op dat moment moet maken op basis van enkele kaarten en gegevens en die beslissing is niet makkelijk. Geen enkele piloot wenst een plotselinge 'uitwijking' naar een ander veld als het geplande veld 'in-air' plotseling toch te gevaarlijk blijkt te zijn.

Dit is een redelijke inschatting die ik kan maken vanuit mijn kennis over de luchtvaart. Het wil natuurlijk niet zeggen dat dit daadwerkelijk waar is, ik ben er immers niet bij geweest.
Overigens probeer ik de houding van EasyJet geenszins goed te praten. Het had EasyJet gesierd om in dit geval enige coulance toe te passen in het verstrekken van drinken en maaltijden, ookal zijn ze dit wettelijk niet verplicht.

En houd in gedachten: safetey first, vooral in de luchtvaart.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')