Jij ziet HS als iets negatiefs, ik niet.quote:Op vrijdag 16 juli 2010 15:46 schreef Disorder het volgende:
[..]
Tuurlijk. Maar mijn punt is dus dat 'hoogsensitieve' mensen claimen bijzonder te zijn door met kenmerken te strooien die IEDEREEN heeft.
Even samengevat: 'hoogsensitieve' mensen zijn niet hoogsensitief. Ze gaan slecht met emoties om en zijn helemaal van slag als het niet op hun manier gaat. Wat hier aan te doen? Bloot blijven stellen aan vervelende momenten, zodat ze vertrouwd raken met hun emoties. Dat is alles. Ga je de andere kant op, de kant van het beschermen ("Zucht en puf, heb nu toch écht even een momentje voor mezelf nodig, steun en kreun..") dan kies je voor emotionele stilstand.
Ontslaan. Meen ik serieus. Echt schandalig. Wat doet ze er nu aan?quote:Op vrijdag 16 juli 2010 15:58 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Geen idee, ze vertelde me dat ze bij een psycholoog was geweest en die stelde vast dat ze asperger heeft een hoogsensitief is.
Is het ook niet gewoon een kenmerk van iemand die introvert is dat die persoon zich na een lange drukke dag onder de mensen even moet opladen?quote:Op vrijdag 16 juli 2010 15:58 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Je hebt dezelfde kenmerken wat dat betreft. Ooit wel eens opgezocht?
Autisme is toch echt iets anders... Bovendien is autisme een erkend iets, wat al op jonge leeftijd vast te stellen is. Tot op heden heeft geen enkele professional bij mij ook maar enige vorm ervan vastgesteld.quote:Op vrijdag 16 juli 2010 15:58 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Je hebt dezelfde kenmerken wat dat betreft. Ooit wel eens opgezocht?
Ze slikt een hoop medicijnen tegen depressieve gevoelens en angstaanvallen. Althans, dat was destijds zo. Eigenlijk hebben we het er nu niet vaak meer over. Die keer dat ik haar heb zien hyperventileren was ook geen pretje.quote:Op vrijdag 16 juli 2010 16:00 schreef Disorder het volgende:
[..]
Ontslaan. Meen ik serieus. Echt schandalig. Wat doet ze er nu aan?
Het kan HS of HG zijn, hoos sensitief en hoog gevoelig.quote:Op vrijdag 16 juli 2010 15:57 schreef -Strawberry- het volgende:
Ik typ trouwens telkens de verkeerde afkorting.HS is het toch?
Hoe kom ik dan bij HD en HG. Vaag.
Maar er zijn toch een heleboel mensen die er pas op latere leeftijd achter komen dat ze autistisch zijn. Lichte vormen zijn toch moeilijker aan te tonen.quote:Op vrijdag 16 juli 2010 16:02 schreef Alt_Gr het volgende:
[..]
Autisme is toch echt iets anders... Bovendien is autisme een erkend iets, wat al op jonge leeftijd vast te stellen is. Tot op heden heeft geen enkele professional bij mij ook maar enige vorm ervan vastgesteld.
Zoiets is dus zeer herkenbaar.quote:Op vrijdag 16 juli 2010 16:05 schreef snakelady het volgende:
[..]
Het kan HS of HG zijn, hoos sensitief en hoog gevoelig.
Ik kwam er achter door mijn huisarts, ging naar hem toe ivm slaapproblemen, omdat als ik naar bed ga mijn hoofd vol zit met de ervaringen die ik heb opgedaan die dag en dan ga ik alles overdenken en dan is het te druk in mijn hoofd waardoor ik niet in slaap kan komen.
Na wat praten met mijn huisarts kwam hij op hoog gevoelig uit, ik moet die indrukken eerst verwerken eer ik kan gaan slapen.
Ik krijg sterk de indruk dat jij graag bijzonder wilt zijn. Door wat ik nu quote. No offense.quote:Op vrijdag 16 juli 2010 16:00 schreef snakelady het volgende:
[..]
Jij ziet HS als iets negatiefs, ik niet.
Omdat dat het ook is. Waarom anders zou je het een naam geven? Mensen die zo nodig zichzelf bestempelen doen dat met een reden.quote:Het probleem is denk ik dat HS een karaktereigenschap is die als ziekte/aandoening wordt gezien.
Zeg je, ik ben een vrolijk mens! dan zal niemand dat raar vinden, zeg je 'ik ben een hoog sensitief mens' dan is dat ineens een labeltje, een hokje, een smoes, een excuus enz.
Heeft mijn broertje ook, maar die heeft ADD.quote:Op vrijdag 16 juli 2010 16:05 schreef snakelady het volgende:
[..]
Het kan HS of HG zijn, hoos sensitief en hoog gevoelig.
Ik kwam er achter door mijn huisarts, ging naar hem toe ivm slaapproblemen, omdat als ik naar bed ga mijn hoofd vol zit met de ervaringen die ik heb opgedaan die dag en dan ga ik alles overdenken en dan is het te druk in mijn hoofd waardoor ik niet in slaap kan komen.
Misschien omdat het geen aandoening is maar een karaktereigenschap?quote:Op vrijdag 16 juli 2010 15:57 schreef Disorder het volgende:
[..]
Wat de fuck voor tests zijn dat? HSP is een modeverschijnsel en nooit officiëel in de DSM opgenomen, om maar wat te noemen.
Dat heb ik niet, volgens de testen tenminste die ik als kind heb gehad.quote:Op vrijdag 16 juli 2010 16:06 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Heeft mijn broertje ook, maar die heeft ADD.
Je hebt helemaal gelijk. Het kan even duren, voordat de juiste diagnose wordt gesteld.quote:Op vrijdag 16 juli 2010 16:05 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Maar er zijn toch een heleboel mensen die er pas op latere leeftijd achter komen dat ze autistisch zijn. Lichte vormen zijn toch moeilijker aan te tonen.
Je hebt toch ook een naam voor andere karaktereigenschappen? Zoals dus binnenvetter, einzelganger etc..quote:Op vrijdag 16 juli 2010 16:06 schreef Disorder het volgende:
[..]
Ik krijg sterk de indruk dat jij graag bijzonder wilt zijn. Door wat ik nu quote. No offense.
[..]
Omdat dat het ook is. Waarom anders zou je het een naam geven? Mensen die zo nodig zichzelf bestempelen doen dat met een reden.
Ja, maar nogmaals.. hooggevoeligheid is iets wat door een schrijver is bedacht. Het is een bedachte term. Het labeltje waar jullie aan vast zitten is ontstaan uit het idee van een schrijver. Niet meer en niet minder.quote:Op vrijdag 16 juli 2010 16:06 schreef snakelady het volgende:
[..]
Misschien omdat het geen aandoening is maar een karaktereigenschap?
een psycholoog kan gewoon karaktereigenschappen benoemen hoor.
ik wil juist niet bijzonder zijn, ik wil niet in een hokje gedrukt worden of wat dan ook.quote:Op vrijdag 16 juli 2010 16:06 schreef Disorder het volgende:
[..]
Ik krijg sterk de indruk dat jij graag bijzonder wilt zijn. Door wat ik nu quote. No offense.
[..]
Omdat dat het ook is. Waarom anders zou je het een naam geven? Mensen die zo nodig zichzelf bestempelen doen dat met een reden.
Dan ben ik het dus gewoon niet eens met het label, omdat het label de drager het gevoel geeft speciaal en bijzonder te zijn. Terwijl er in werkelijkheid slechts sprake is van onvolwassen emotioneel gedrag. Als iemand met 'hooggevoeligheid' iets niet bevalt, kruipt hij/zij weg uit de realiteit. "Ik kan dit niet aan, ik heb hooggevoeligheid." Erg, erg, erg ongezond.quote:Op vrijdag 16 juli 2010 16:09 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Je hebt toch ook een naam voor andere karaktereigenschappen? Zoals dus binnenvetter, einzelganger etc..
Waarom dan niet HS? Het is simpelweg een benaming voor mensen die gevoeliger zijn dan doorsnee.
Daarom adviseerde ik overigens ook aan de TS om er niet te veel mee bezig te zijn.quote:Op vrijdag 16 juli 2010 16:06 schreef Disorder het volgende:
Elk labeltje is ooit door iemand bedacht.quote:Op vrijdag 16 juli 2010 16:10 schreef Disorder het volgende:
[..]
Ja, maar nogmaals.. hooggevoeligheid is iets wat door een schrijver is bedacht. Het is een bedachte term. Het labeltje waar jullie aan vast zitten is ontstaan uit het idee van een schrijver. Niet meer en niet minder.
Juist, inderdaad, dat bedoel ik!!quote:Op vrijdag 16 juli 2010 16:09 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Je hebt toch ook een naam voor andere karaktereigenschappen? Zoals dus binnenvetter, einzelganger etc..
Waarom dan niet HS? Het is simpelweg een benaming voor mensen die gevoeliger zijn dan doorsnee.
Lastig, dit. Zo zijn er meer dingen die iemand ooit een naam heeft gegeven. Misschien is er ooit een moment waarop het wel zal worden erkend. Dan gaat jouw verhaal niet meer op..quote:Op vrijdag 16 juli 2010 16:10 schreef Disorder het volgende:
[..]
Ja, maar nogmaals.. hooggevoeligheid is iets wat door een schrijver is bedacht. Het is een bedachte term. Het labeltje waar jullie aan vast zitten is ontstaan uit het idee van een schrijver. Niet meer en niet minder.
Alle woorden voor eigenschappen zijn ooit door iemand bedacht...quote:Op vrijdag 16 juli 2010 16:10 schreef Disorder het volgende:
[..]
Een zwak mens dus. Jammerquote:Op vrijdag 16 juli 2010 16:03 schreef -Strawberry- het volgende:
We moesten tijdens mentoruur ook een tijdje allerlei psychologische tests doen, om te kijken welk beroep het beste bij ons zou passen. En een daarvan had ook iets met prikkels te maken toen zij er dus net achter kwam dat ze hoogsensitief is. Ze wilde die test dan ook niet doen, te confronterend.
Wat een onzin zeg, hoe kom je hier op?quote:Op vrijdag 16 juli 2010 16:12 schreef Disorder het volgende:
[..]
Dan ben ik het dus gewoon niet eens met het label, omdat het label de drager het gevoel geeft speciaal en bijzonder te zijn. Terwijl er in werkelijkheid slechts sprake is van onvolwassen emotioneel gedrag. Als iemand met 'hooggevoeligheid' iets niet bevalt, kruipt hij/zij weg uit de realiteit. "Ik kan dit niet aan, ik heb hooggevoeligheid." Erg, erg, erg ongezond.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |