abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_84134861
Ik heb ergens gelezen trouwens dat iemand die HS is ook anders reageert op caffeïne dan een 'normaal' mens. Zou dat niet een indicatie zijn dat het wel om een echte stoornis gaat waarbij de hersenen anders reageren op prikkels dan bij de meeste mensen?

[ Bericht 0% gewijzigd door -Strawberry- op 16-07-2010 16:00:30 ]
pi_84134866
quote:
Op vrijdag 16 juli 2010 15:22 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

En dat kan dan toch komen door een stoornis in de hersenen?
Je bedoelt dat 'hooggevoeligheid' een stoornis is, of begrijp ik je verkeerd?
pi_84134909
quote:
Op vrijdag 16 juli 2010 15:24 schreef Disorder het volgende:

[..]

Je bedoelt dat 'hooggevoeligheid' een stoornis is, of begrijp ik je verkeerd?
Ja.
Aangezien Snakelady dus de vergelijking maakte met ADHD en daarmee HS niet als een echte stoornis ziet.

[ Bericht 0% gewijzigd door -Strawberry- op 16-07-2010 15:57:16 ]
pi_84134985
quote:
Op vrijdag 16 juli 2010 15:25 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

Ja.
Aangezien Snakelady dus de vergelijking maakte met ADHD en daarmee HD niet als een echte stoornis ziet.
Maar, als ik je goed begrijp dan grijpen 'hooggevoelige' personen dus de fysieke stress-symptomen aan om aan te tonen dat zij anders zijn? Als ik stress heb, heb ik ook last van mijn maag, net als iedereen.
  vrijdag 16 juli 2010 @ 15:28:19 #106
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_84135013
quote:
Op vrijdag 16 juli 2010 15:21 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

Dat is waar, het is niet voor niets dat AD(H)Ders anders reageren op ritalin dan 'normale' mensen.
[..]

Maar heeft iemand met HG dan ook niet gewoon een ander soort hersenen, dat prikkels veel sterker binnen komen? In dat geval is het wel vergelijkbaar met ADHD en dergelijke. Normale mensen verwerken hun prikkels heel anders dan iemand met HG dat zou doen. Ik heb nooit gehad dat ik snel schrik van harde geluiden of zoiets, maar iemand met HG dus wel. Lijkt me niet dat je dat jezelf aanpraat, het is gewoon zo.
Je hebt mensen die zijn haast altijd blij, je hebt mensen die vaak nors zijn, je hebt einzelgangers en je hebt peoplepersons.
Deze eigenschappen zijn geen van allen terug te vinden in de hersenen, omdat het een karaktereigenschap is, dus nee HS kan je ook niet terugvinden in de hersenen aangezien het geen 'foutje' van de natuur is.

Het is een combinatie van nature en nurture, net als iedere andere karaktereigenschap.
"One cries because one is sad. For example, I cry because others are stupid, and that makes me sad."
  vrijdag 16 juli 2010 @ 15:29:09 #107
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_84135028
quote:
Op vrijdag 16 juli 2010 15:24 schreef -Strawberry- het volgende:
Ik heb ergens gelezen trouwens dat iemand die HD is ook anders reageert op caffeïne dan een 'normaal' mens. Zou dat niet een indicatie zijn dat het wel om een echte stoornis gaat waarbij de hersenen anders reageren op prikkels dan bij de meeste mensen?
Ik lust geen koffie dus zou niet weten hoe ik daar op reageer.
"One cries because one is sad. For example, I cry because others are stupid, and that makes me sad."
  vrijdag 16 juli 2010 @ 15:30:37 #108
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_84135064
quote:

[..]

Ja.
Aangezien Snakelady dus de vergelijking maakte met ADHD en daarmee HD niet als een echte stoornis ziet.
Klopt, HG is geen stoornis dus zie het niet als een stoornis, mijn man is een binnenvetter, is dat ook een stoornis?
Hij is overigens ook erg realistisch , is realistisch zijn een stoornis?
  vrijdag 16 juli 2010 @ 15:31:36 #109
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_84135091
quote:
Op vrijdag 16 juli 2010 15:27 schreef Disorder het volgende:

[..]

Maar, als ik je goed begrijp dan grijpen 'hooggevoelige' personen dus de fysieke stress-symptomen aan om aan te tonen dat zij anders zijn? Als ik stress heb, heb ik ook last van mijn maag, net als iedereen.
Hooggevoelige personen doen dat helemaal niet, er zijn een aantal mensen die dat best zullen doen en misshcien zijn die ook wel HG ja.
Maar dat wil niet zeggen dat iedereen die HG is dat doet.
pi_84135164
quote:
Op vrijdag 16 juli 2010 15:31 schreef snakelady het volgende:

[..]

Hooggevoelige personen doen dat helemaal niet, er zijn een aantal mensen die dat best zullen doen en misshcien zijn die ook wel HG ja.
Maar dat wil niet zeggen dat iedereen die HG is dat doet.
Ze doen dat niet maar geven die symptomen wel aan als kenmerken? Dan doe je dat toch wel?
  vrijdag 16 juli 2010 @ 15:36:08 #111
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_84135238
quote:
Op vrijdag 16 juli 2010 15:34 schreef Disorder het volgende:

[..]

Ze doen dat niet maar geven die symptomen wel aan als kenmerken? Dan doe je dat toch wel?
Dus jij hebt geen kenmerken die overeenkomen met heel veel andere mensen?

hoog sensitief zijn kan je het beste vergelijken met hoog intelligent zijn, er zijn bepaalde eigenschappen die hoog intelligente mensen met elkaar delen, maar dat maakt het nog geen aandoening of een ziekte.
pi_84135243
quote:

[..]

Ja.
Maar je haalt net zelf het caffeine voorbeeld aan.
Caffeine is een upper en bij mensen met ADHD werken uppers ook anders, ritalin is ook een upper etc.
Het lijkt er wel behoorlijk op dus, want iedere ADD en of ADHDer is ook niet hetzelfde.
  vrijdag 16 juli 2010 @ 15:39:22 #113
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_84135339
quote:
Op vrijdag 16 juli 2010 15:30 schreef snakelady het volgende:

Ik huil wel eens bij romantische films. Is dat ook een stoornis?
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
pi_84135559
quote:
Op vrijdag 16 juli 2010 15:36 schreef snakelady het volgende:

[..]

Dus jij hebt geen kenmerken die overeenkomen met heel veel andere mensen?

hoog sensitief zijn kan je het beste vergelijken met hoog intelligent zijn, er zijn bepaalde eigenschappen die hoog intelligente mensen met elkaar delen, maar dat maakt het nog geen aandoening of een ziekte.
Tuurlijk. Maar mijn punt is dus dat 'hoogsensitieve' mensen claimen bijzonder te zijn door met kenmerken te strooien die IEDEREEN heeft.

Even samengevat: 'hoogsensitieve' mensen zijn niet hoogsensitief. Ze gaan slecht met emoties om en zijn helemaal van slag als het niet op hun manier gaat. Wat hier aan te doen? Bloot blijven stellen aan vervelende momenten, zodat ze vertrouwd raken met hun emoties. Dat is alles. Ga je de andere kant op, de kant van het beschermen ("Zucht en puf, heb nu toch écht even een momentje voor mezelf nodig, steun en kreun..") dan kies je voor emotionele stilstand.
pi_84135648
quote:
Op vrijdag 16 juli 2010 15:30 schreef snakelady het volgende:

[..]

Klopt, HG is geen stoornis dus zie het niet als een stoornis, mijn man is een binnenvetter, is dat ook een stoornis?
Het is pas een stoornis imo als je dagelijks functioneren er behoorlijk door belemmerd wordt.
pi_84135677
quote:
Op vrijdag 16 juli 2010 15:36 schreef ScarFace- het volgende:

[..]

Maar je haalt net zelf het caffeine voorbeeld aan.
Caffeine is een upper en bij mensen met ADHD werken uppers ook anders, ritalin is ook een upper etc.
Het lijkt er wel behoorlijk op dus, want iedere ADD en of ADHDer is ook niet hetzelfde.
Juist, caffeine om aan te tonen dat het dus wel een stoornis is net als ADHD.
Althans doet dat wel die suggestie.
pi_84135724
quote:
Op vrijdag 16 juli 2010 15:27 schreef Disorder het volgende:

[..]

Ja, maar zij stressen om dingen waarvan de meeste mensen niet zouden stressen.
Verder heb ik ook weer niet zoveel verstand van HS, behalve dan dat een vriendin van me het heeft.
quote:
Op vrijdag 16 juli 2010 15:28 schreef snakelady het volgende:

[..]

Je hebt mensen die zijn haast altijd blij, je hebt mensen die vaak nors zijn, je hebt einzelgangers en je hebt peoplepersons.
Deze eigenschappen zijn geen van allen terug te vinden in de hersenen, omdat het een karaktereigenschap is, dus nee HS kan je ook niet terugvinden in de hersenen aangezien het geen 'foutje' van de natuur is.

Het is een combinatie van nature en nurture, net als iedere andere karaktereigenschap.
Weet je zeker dat het niet terug valt te vinden in de hersenen dat iemand met HS sterker reageert op prikkels? En verder weet ik niet of karakter terug te vinden valt in de hersenen. Als het genetisch is lijkt mij van wel. Valt niet vrijwel alles terug te vinden in de hersenen? Zonder hersenen ben je vrijwel niets.

ADHD mag dan misschien wel een foutje in de hersenen zijn, maar het is ook karakter. Dus de vraag is wanneer bestempel je iets als karakter en wanneer wordt karakter een stoornis.

[ Bericht 23% gewijzigd door -Strawberry- op 16-07-2010 15:56:43 ]
pi_84135752
Toch jammer dat er mensen zijn die er nogal cynisch over doen...

Ikzelf schaar mijzelf ook in de hoogsensitieve categorie. Dagelijkse indrukken komen sterker over bij mij, zo blijkt. Ik ben 's avonds bekaf na een dag waarin veel is gebeurd, terwijl anderen nog wel even kunnen doorgaan. De indrukken komen dan nog wel een paar keer voorbij in gedachten.

Die zijn er trouwens voldoende, ik denk altijd aan talloze dingen tegelijk. Zoals eerder door iemand aangegeven: altijd chaos in het hoofd. Maar dan wel een soort georganiseerde chaos. Constant allerlei scenario's die voorbij flitsen; wat als, stel dat.. redelijk vaak negatieve gedachten...

Het is gewoon een moeilijk ding om over te praten, maar mensen die er ook mee te maken hebben weten volgens mij precies hoe het is. Dat anderen dan gaan roepen dat je 'een schop onder je kont' nodig hebt, is onzin. Doe je ding, in je eigen tempo. Neem vooral rust als je het nodig (denkt) te hebben. Ga vooral niet naar een psycholoog, want die zijn er voor aandoeningen, wat dit absoluut niet is

O, en lees de boeken die eerder aan bod zijn gekomen. Ik heb de eerste "Hoog Sensitieve Personen" van Elaine Aron gelezen en dat was een verademing en zekere geruststelling.

Just my two cents
pi_84135821
Alt_Gr; ben je niet gewoon autist ipv hoogsensitief?
pi_84135841
quote:
Op vrijdag 16 juli 2010 15:39 schreef Maanvis het volgende:

[..]

Ik huil wel eens bij romantische films. Is dat ook een stoornis?
Heb je er in je dagelijks leven veel last van? Belemmert het je functioneren?

Lijkt me niet.
quote:
Op vrijdag 16 juli 2010 15:46 schreef Disorder het volgende:

[..]

Tuurlijk. Maar mijn punt is dus dat 'hoogsensitieve' mensen claimen bijzonder te zijn door met kenmerken te strooien die IEDEREEN heeft.
Ik denk niet dat het altijd zo gaat. Mijn vriendin kwam er pas achter dat ze HS was na een hele hoop psychologische tests. Ze had daarvoor nog nooit van het begrip gehoord. En daarnaast heeft ze nog asperger.

[ Bericht 18% gewijzigd door -Strawberry- op 16-07-2010 16:01:24 ]
pi_84135907
quote:
Op vrijdag 16 juli 2010 15:54 schreef -Strawberry- het volgende:

Ik denk niet dat het altijd zo gaat. Mijn vriendin kwam er pas achter dat ze HS was na een hele hoop psychologische tests. Ze had daarvoor nog nooit van het begrip gehoord. En daarnaast heeft ze nog asperger.
Wat de fuck voor tests zijn dat? HSP is een modeverschijnsel en nooit officiëel in de DSM opgenomen, om maar wat te noemen.
pi_84135913
Ik typ trouwens telkens de verkeerde afkorting. HS is het toch?
Hoe kom ik dan bij HD en HG. Vaag.
pi_84135930
quote:
Op vrijdag 16 juli 2010 15:54 schreef Scorpie het volgende:
Alt_Gr; ben je niet gewoon autist ipv hoogsensitief?
nee, ik ben absoluut geen autist. Misschien moet je eerst even opzoeken wat autisme is?
pi_84135937
quote:
Op vrijdag 16 juli 2010 15:57 schreef Disorder het volgende:

[..]

Wat de fuck voor tests zijn dat? HSP is een modeverschijnsel en nooit officiëel in de DSM opgenomen, om maar wat te noemen.
Geen idee, ze vertelde me dat ze bij een psycholoog was geweest en die stelde vast dat ze asperger heeft en hoogsensitief is.
pi_84135953
quote:
Op vrijdag 16 juli 2010 15:58 schreef Alt_Gr het volgende:

[..]

nee, ik ben absoluut geen autist. Misschien moet je eerst even opzoeken wat autisme is?
Je hebt dezelfde kenmerken wat dat betreft. Ooit wel eens opgezocht?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')