abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_84131168
quote:
Op vrijdag 16 juli 2010 12:47 schreef -Strawberry- het volgende: Al moet ik wel zeggen dat wanneer die vriendin van mij soms weigerde een oorlogsfilm voor geschiedenis te kijken of een boek te lezen voor Engels ik soms wel zoiets had van stel je niet zo aan en doe het gewoon. Als je het constant uit te weg gaat leer je nooit met dat soort dingen omgaan natuurlijk.
Precies wat ik bedoel.

Zo van: "Ik kan niet met dit gevoel overweg want ik ben hoogsensitief. Dus hoef ik hier niet aan blootgesteld te worden!" Dan kom je er ook niet.
  vrijdag 16 juli 2010 @ 13:54:26 #77
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_84131512
Ik vind het meer een self-fulfilling prophecy dan een psychisch syndroom eigenlijk .
Sterke mensen stellen zich bloot aan de mindere dingen in het leven waardoor ze er minder gevoelig voor worden.
Zwakke mensen stellen zich niet bloot aan de mindere dingen in het leven waardoor ze hoogsensitief worden, en niet om kunnen gaan met het leven.

Kortom, wees sterk, wees geen untermensch om het zo maar eens disrespectvol te benoemen .
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
pi_84131921
Waarom hebben 'hoog sensitieve mensen' (een flinke voor die term overigens) toch altijd problemen?
pi_84132073
quote:
Op vrijdag 16 juli 2010 14:06 schreef VonHinten het volgende:
Waarom hebben 'hoog sensitieve mensen' (een flinke voor die term overigens) toch altijd problemen?
Omdat ze bewuster naar bepaalde zaken kijken? Het kan soms lastig zijn hoop te vinden, vooral in een harde maatschappij als die van ons.
As your walls tumble down, they crack into a smile, and the illumination of self shines through.
  vrijdag 16 juli 2010 @ 14:19:20 #80
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_84132396
quote:
Op vrijdag 16 juli 2010 14:10 schreef mediaconsument het volgende:

[..]

Omdat ze bewuster naar bepaalde zaken kijken? Het kan soms lastig zijn hoop te vinden, vooral in een harde maatschappij als die van ons.
De maatschappij is hard idd. Zoals het altijd al is!!!
De reden dat mensen die hoogsensitief zijn nog leven is omdat de maatschappij ze ondersteunt. Een hoogsensitief mereltje vindt voor de winter niet genoeg voedsel en sterft. Een hoogsensitief muisje wordt opgegeten door een kat. De sterken zullen overleven! Waarom zou dat nu anders moeten zijn?
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
pi_84132513
quote:
Op vrijdag 16 juli 2010 14:19 schreef Maanvis het volgende:

[..]

De maatschappij is hard idd. Zoals het altijd al is!!!
De reden dat mensen die hoogsensitief zijn nog leven is omdat de maatschappij ze ondersteunt. Een hoogsensitief mereltje vindt voor de winter niet genoeg voedsel en sterft. Een hoogsensitief muisje wordt opgegeten door een kat. De sterken zullen overleven! Waarom zou dat nu anders moeten zijn?
Dan kun je er uiteraard ook over gaan twisten of hoogsensitief nou sterk is of niet. Daarom is het ook belangrijk om vast te stellen wat de persoon in kwestie wil.
As your walls tumble down, they crack into a smile, and the illumination of self shines through.
pi_84133323
quote:
Op donderdag 15 juli 2010 23:52 schreef goofy_goober het volgende:
Is hoog sensitief net zoiets als labiel?
Ik vroeg me ongeveer hetzelfde af?
Rik: Hey guys, wouldn't it be AMAZING if all this money was real?
Vyvyan: Rik, that is the single most predictable and BORING thing anyone could ever say whilst playing Monopoly.
pi_84133661
quote:
Op vrijdag 16 juli 2010 14:44 schreef Boris_Karloff het volgende:

[..]

Ik vroeg me ongeveer hetzelfde af?
quote:
Ik vind het eigenlijk best wel weer jammer dat als er een topic van iemand geopend wordt, die ervaringen wil delen of iets dergelijks met betrekking tot haar hsp zijn, dat er dan door een aantal personen verteld moet worden dat ze labiel is en aandacht vraagt en dat de term hsp nergens op slaat....

Ik ben een hoogsensitief persoon en absoluut niet labiel. Als ik labiel was dan zou ik niet in de hulpverlening kunnen werken. En aandacht vragen? Nee, door mensen als Tan82 zeg ik al liever niet dat ik HSP ben, omdat ik anders weer een hoop *** over me heen krijg, dat ik me aanstel, labiel ben, aandacht vraag etc.

En dat alleen omdat mensen een hekel aan labeltjes hebben... OOw wacht laat ik jullie maar geen mensen noemen want dan stop ik jullie in een hokje.... De wereld bestaat uit aanduidingen voor dingen, dat mensen er voor kiezen om het hokjes te noemen, heeft meer met hunzelf te maken.

Toen ik ontdekte dat ik HSP ben, toen ben ik mezelf beter gaan begrijpen, en heb ik mezelf beter kunnen ontwikkelen. Daardoor weet ik waar mijn grenzen liggen, waarom ik bepaalde dingen voel enzovoorts. Maar het belangrijkste ik weet dat wat ik voel niet abnormaal is. Er zijn meer die het voelen. En dat maakt ons niet beter of slechter dan een ander! Alleen jammer dat sommige anderen, ervoor kiezen zich wel beter te voelen dan anderen, en dan mensen die HSP zijn (of in ieder geval voor hun gevoel een HSP zijn) naar beneden proberen te halen. En vervolgnes daar het labeltje labiel of overgevoelig aan geven. Vreemd zeg, dat die labeltjes dan wel gebruikt mogen worden.
Zij is het er dus niet mee eens.
http://www.yes.nl/yescafe/forums/5/684054/ShowThread.aspx
  vrijdag 16 juli 2010 @ 14:54:59 #84
265075 Sachertorte
VVD-mentaliteit
pi_84133714
Ik ben laagsensitief, dat is ook weleens vervelend.

Groetjes,
Quousque tandem abutere, PvdA, patientia nostra?
pi_84133717
Ik ben ook hoogsensitief, ik kwam daar een paar jaar geleden achter en eigenlijk viel alles op zijn plaats. Ik heb het omgebogen naar iets positiefs. Leer er mee omgaan dan zul je inzien dat er prima mee te leven valt en je misschien zelfs wel blij bent dat jij als hoogsensitief persoon zo intens kunt genieten van de wereld en alles om je heen.

Lees ook dit boek eens:
http://www.bol.com/nl/p/n(...)DVNLGOO0020082960bn6
pi_84133823
quote:
Op vrijdag 16 juli 2010 14:53 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

[..]

Zij is het er dus niet mee eens.
http://www.yes.nl/yescafe/forums/5/684054/ShowThread.aspx
gewoon labiel dus, maar omdat dat labeltje te negatief is hebben ze een nieuwe uitdrukking bedacht.

Bedankt voor het ophelderen
Rik: Hey guys, wouldn't it be AMAZING if all this money was real?
Vyvyan: Rik, that is the single most predictable and BORING thing anyone could ever say whilst playing Monopoly.
  vrijdag 16 juli 2010 @ 14:59:08 #87
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_84133864
Ik ben hoog sensitief en ben jong geweest.

Maar je doet het nu voorkomen alsof HS een aandoening is, dat is het niet, het is een karaktereigenschap en het is aan jou hoe je daar mee om gaat.
Naarmate je ouder wordt lukt dat ook beter, bij mij is het zo dat ik heel erg gevoelig ben voor de gevoelens voor de mensen om mij heen.
Kom ik ergens binnen en iemand is boos dan wordt ik ook boos, is diegene verdrietig dan wordt ik ook verdrietig, is diegene vrolijk dan neem ik dat ook over als ik niet zo vrolijk was.
Ook lopen er tienduizend gedachtes tegelijk door mijn hoofd waardoor het altijd chaos is.
Daarnaast ben ik ook gevoelig voor geur en kleur.

Maar ik zie dat allemaal niet als een probleem, het is gewoon hoe ik ben, sommige zijn wat geslotener is ik ben wat uitbundiger dan het gemiddelde mens.

Mijn tip, zie je HS niet als een aandoening of ziekte, het is niet als ADHD of PDD-nos, het is gewoon hoe je bent.

[ Bericht 3% gewijzigd door snakelady op 16-07-2010 15:08:29 ]
"One cries because one is sad. For example, I cry because others are stupid, and that makes me sad."
pi_84134141
Ik vind het ook érg vreemd dat dit als "aandoening" of "ziekte" wordt gezien. Wat een onzin! Er is prima mee te leven als je ermee weet om te gaan. Ik ben alles behalve labiel gewoon gevoelig voor vanalles en nog wat. Wat snakelady ook al zegt, gevoelig voor andermans stemming. Maar ik heb het ook heel erg met geuren, muziek, smaken. Ik beleef die dingen intens. Het maakt mij tot wie ik ben en daar is helemaal niets mis mee!
pi_84134163
Is niet elke aandoening eigenlijk het karakter van iemand Snakelady? Alleen het wordt dus een aandoening op het moment dat je karakter je dagelijks functioneren in de weg zit. Dan heb je last van je karakter. En aandoeningen zijn dus minder voorkomende karaktervormen.
  vrijdag 16 juli 2010 @ 15:10:51 #90
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_84134370
quote:
Op vrijdag 16 juli 2010 14:59 schreef snakelady het volgende:
Ik ben hoog sensitief en ben jong geweest.

Maar je doet het nu voorkomen alsof HS een aandoening is, dat is het niet, het is een karaktereigenschap en het is aan jou hoe je daar mee om gaat.
Naarmate je ouder wordt lukt dat ook beter, bij mij is het zo dat ik heel erg gevoelig ben voor de gevoelens voor de mensen om mij heen.
Kom ik ergens binnen en iemand is boos dan wordt ik ook boos, is diegene verdrietig dan wordt ik ook verdrietig, is diegene vrolijk dan neem ik dat ook over als ik niet zo vrolijk was.
Ook lopen er tienduizend gedachtes tegelijk door mijn hoofd waardoor het altijd chaos is.
Daarnaast ben ik ook gevoelig voor geur en kleur
.

Maar ik zie dat allemaal niet als een probleem, het is gewoon hoe ik ben, sommige zijn wat geslotener is ik ben wat uitbundiger dan het gemiddelde mens.

Mijn tip, zie je HS niet als een aandoening of ziekte, het is niet als ADHD of PDD-nos, het is gewoon hoe je bent.

Het vetgedrukte (behalve gevoelig voor geur en kleur) heb ik precies hetzelfde. Maar ik ben geen zwak persoon oid . En ik vind mezelf ook niet hoogsensitief, en deze gevoelens zitten me ook niet 'in de weg' ofzo.
Het lijkt me iig wel lastig om bijv. werk in de zorg te doen met deze karaktereigenschap. Als je andermans emoties overneemt en je alles teveel aantrekt neem je je werk teveel mee naar huis.
Een gedicht over Maanvis
  vrijdag 16 juli 2010 @ 15:11:35 #91
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_84134398
quote:
Op vrijdag 16 juli 2010 15:06 schreef -Strawberry- het volgende:
Is niet elke aandoening eigenlijk het karakter van iemand Snakelady? Alleen het wordt dus een aandoening op het moment dat je karakter je dagelijks functioneren in de weg zit. Dan heb je last van je karakter. En aandoeningen zijn dus minder voorkomende karaktervormen.
Je moet het zo zien, ADHD en aanverwanten zijn eigenlijk foutjes in de hersenen.
HG niet, het is ook niet iets wat je kan terugvinden in de hersenen, het bis een karaktereigenschap, geen aandoening.

Mensen gebruiken HS vaak als een excuus, terwijl een mens uit zoveel meer bestaat, HS zijn wil niet zeggen dat je juist druk bent, of hectisch, of wat dan ook, alleen gevoelig.
Omdat TS dus gevoelig is trekt hij zich het pesten meer aan, maar ze pesten hem niet omdat hij HG is.

Beetje lastig om uit te leggen overigens.
"One cries because one is sad. For example, I cry because others are stupid, and that makes me sad."
pi_84134449
quote:
Op vrijdag 16 juli 2010 15:10 schreef Maanvis het volgende:
Als je andermans emoties overneemt en je alles teveel aantrekt neem je je werk teveel mee naar huis.
Dat is dan geen hoogsensitiviteit, dat is Assepoestergedrag: op de verwachtingen en wensen van een ander inspelen en dan verwachten dat de ander je complimenteert. Dat is verborgen narcisme.
pi_84134472
wat een bullshit. ik ben ook een intense beleving voor geuren kleuren muziek etc. maar ga niet lopen huilen als ik in een sociale omgeving niet helemaal geaccepteerd word, ook word ik niet geraakt door zielige afrikaantjes in een reclame.
.
  vrijdag 16 juli 2010 @ 15:13:55 #94
265075 Sachertorte
VVD-mentaliteit
pi_84134480
quote:
Op vrijdag 16 juli 2010 15:12 schreef Shodan het volgende:

[..]

Dat is dan geen hoogsensitiviteit, dat is Assepoestergedrag: op de verwachtingen en wensen van een ander inspelen en dan verwachten dat de ander je complimenteert. Dat is verborgen narcisme.
Quousque tandem abutere, PvdA, patientia nostra?
pi_84134487
Ja hallo, ik heb nieuws..

IEDEREEN voelt aan hoe een ander zich voelt. De een wat beter dan de andere, maar dat mag toch geen labeltje hebben? IEDEREEN heeft tijd voor zichzelf nodig. IEDEREEN functioneert het best in zijn of haar eigen tempo. Dat 'jullie' meer last van fysieke stress-symptomen hebben komt dan toch gewoon door het niet goed om kunnen gaan met 'lastige' emoties?
  vrijdag 16 juli 2010 @ 15:14:15 #96
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_84134492
quote:

[..]

Het vetgedrukte (behalve gevoelig voor geur en kleur) heb ik precies hetzelfde. Maar ik ben geen zwak persoon oid . En ik vind mezelf ook niet hoogsensitief, en deze gevoelens zitten me ook niet 'in de weg' ofzo.
Het lijkt me iig wel lastig om bijv. werk in de zorg te doen met deze karaktereigenschap. Als je andermans emoties overneemt en je alles teveel aantrekt neem je je werk teveel mee naar huis.
Mij zit het ook totaal niet in de weg, ik zie het juist als een pluspunt van mezelf, omdat ik snel mensen begrijp, ga ook graag met mensen om.
in mijn beroep ga ik heel veel met mensen op, heel veel kinderen ook en die voel ik ook snel aan dus weet daar ook weer snel op in te springen waardoor ik het in goede banen kan leiden.

Heb overigens ook in de zorg gewerkt en dat kon ik weer niet, heb met dementerende gewerkt, kon dus niet zo geweldig functioneren als ik hun gevoelens overnam.
pi_84134522
quote:

[..]

Ik werk in de zorg (met verstandelijk beperkten mensen) en ik gebruik mijn hoogsensitiviteit juist als handig hulpmiddel. Non- verbale communicatie, het oppikken van emotie's/stemmingen enz is erg handig binnen mijn werk. Dus ik gebruik dat. Daarnaast heb je wel gelijk dat ik iemand ben die snel iets "mee naar huis neemt". Daar probeer ik dan ook wat extra moeite voor te doen om te voorkomen of iig te beperken. En ik moet zeggen dat het me goed afgaat de laatste tijd. Heb gemerkt dat het voor mij echt goed werkt om de positieve dingen ergens van in te zien (sowieso ben ik een heelpositief ingesteld persoon) en dan kun je er echt iets aan hebben. Daarom zie ik mezelf ook absoluut niet als een zwak persoon, alles behalve eigenlijk...
  vrijdag 16 juli 2010 @ 15:17:42 #98
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_84134613
quote:
Op vrijdag 16 juli 2010 15:14 schreef Disorder het volgende:

IEDEREEN voelt aan hoe een ander zich voelt. De een wat beter dan de andere, maar dat mag toch geen labeltje hebben? IEDEREEN heeft tijd voor zichzelf nodig. IEDEREEN functioneert het best in zijn of haar eigen tempo. Dat 'jullie' meer last van fysieke stress-symptomen hebben komt dan toch gewoon door het niet goed om kunnen gaan met 'lastige' emoties?
Dat het een labeltje heeft moeten krijgen begrijp ik ook niet echt, maar het labeltje zelf zegt al wat het is en dus ook wat jij nu schrijft.

Hoog gevoelig, dus gewoon wat gevoeliger dan de gemiddelde mens.

Maar waarom 'jullie'? Ik wordt niet graag in een hokje gedrukt namelijk, iedereen is anders, ook mensen die hooggevoelig zijn zijn gewoon verschillend.
pi_84134746
quote:
Op vrijdag 16 juli 2010 15:11 schreef snakelady het volgende:

[..]

Je moet het zo zien, ADHD en aanverwanten zijn eigenlijk foutjes in de hersenen.
HG niet, het is ook niet iets wat je kan terugvinden in de hersenen, het bis een karaktereigenschap, geen aandoening.
Dat is waar, het is niet voor niets dat AD(H)Ders anders reageren op ritalin dan 'normale' mensen.
quote:
Mensen gebruiken HS vaak als een excuus, terwijl een mens uit zoveel meer bestaat, HS zijn wil niet zeggen dat je juist druk bent, of hectisch, of wat dan ook, alleen gevoelig.
Omdat TS dus gevoelig is trekt hij zich het pesten meer aan, maar ze pesten hem niet omdat hij HG is.

Beetje lastig om uit te leggen overigens.
Maar heeft iemand met HS dan ook niet gewoon een ander soort hersenen, dat prikkels veel sterker binnen komen? In dat geval is het wel vergelijkbaar met ADHD en dergelijke. Normale mensen verwerken hun prikkels heel anders dan iemand met HS dat zou doen. Ik heb nooit gehad dat ik snel schrik van harde geluiden of zoiets, maar iemand met HS dus wel. Lijkt me niet dat je dat jezelf aanpraat, het is gewoon zo.

[ Bericht 0% gewijzigd door -Strawberry- op 16-07-2010 16:00:04 ]
pi_84134777
quote:
Op vrijdag 16 juli 2010 15:14 schreef Disorder het volgende:

En dat kan dan toch komen door een stoornis in de hersenen?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')