abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_84230658
quote:
Op maandag 19 juli 2010 12:54 schreef KoningKlabanus het volgende:

[..]

Mooie redenering. En daarom is dat een goede test, omdat hij voor jou klopt?
Nee, dat is niet wat ik bedoel. Maar dit klonk nogal raar vond ik:
quote:
Heel veel dingen zijn niet bij mij van toepassing.
quote:
Die test lijkt me dan ook ontwikkeld door mijn neef op de sociale werkplaats.
Alsof ik dus HSP zou hebben en die test dat niet kon aantonen. Maar dat is dus niet zo. Het is ook geen goede test, maar als je op vrijwel alles ja kunt beantwoorden dan lijkt me dat wel een indicatie
pi_84230712
quote:
Op maandag 19 juli 2010 13:00 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

Nee, dat is niet wat ik bedoel. Maar dit klonk nogal raar vond ik:
[..]

[..]

Alsof ik dus HSP zou hebben en die test dat niet kon aantonen. Maar dat is dus niet zo. Het is ook geen goede test, maar als je op vrijwel alles ja kunt beantwoorden dan lijkt me dat wel een indicatie
Oké, excuses. Soms heb ik nogal moeite met de juiste formulering. Dat krijg je als je een paar jaar hebt vastgezeten, meid.
pi_84230747
quote:
Op maandag 19 juli 2010 13:01 schreef KoningKlabanus het volgende:

[..]

Oké, excuses. Soms heb ik nogal moeite met de juiste formulering. Dat krijg je als je een paar jaar hebt vastgezeten, meid.
Begin je hier nou ook al.
pi_84230943
quote:
Op maandag 19 juli 2010 13:02 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

Begin je hier nou ook al.
Mag ik vragen waar je op doelt?
pi_84231041
quote:
Op maandag 19 juli 2010 12:58 schreef Maanvis het volgende:

[..]

Nou ik eis het van niemand maar je moet je levensstijl wel kunnen betalen . En een relatie waarbij de 1 hoogsensitief is en geen flikker uitvoert en de ander keihard werkt om het huishouden te betalen, vind ik niet gelijkwaardig. Het is niets voor mij, een vriendin die bewust parttime wil werken . Gistere had ik er zo 1 op een datingsite. Ik dacht O die heeft ene kind of zit in de WIA/Wajong. maar ze zegt gewoon "Fulltime is te zwaar". Dat snap ik niet echt .
Nee, dat klopt. Gevoelig zijn is geen excuus om lui te zijn. Fulltime werken en HS zijn kan prima samen. Echter als je kinderen hebt dan wordt het een ander verhaal.
Voor mij persoonlijk kan ik ook niet wachten om af te studeren en om daarna fulltime te werken, zodat ik ook wat geld overhoudt voor leuke vakanties en dergelijke. Imo een goed gevulde bankrekening geeft ook weer mentale rust en zelfverzekerdheid.
pi_84231503
quote:
Op maandag 19 juli 2010 12:53 schreef Chloe55 het volgende:

[..]

Maar het gaat er niet over of het wel of niet wetenschappelijk onderbouwd is, maar het gaat over wat jouw gelukkig maakt. Voor sommige mensen betekend dat ze man en vrouw fulltime werken, twee kinderen hebben, 3 keer per jaar op vakantie gaan en dan ook nog eens voorzitter zijn van een sportclub of iets dergelijks. Anderen mensen doen het liever wat rustiger aan, zij werken dan parttime, lezen 's avonds liever een boek of gaan een stukje wandelen.
En tegenwoordig lijkt het de norm alsof iedereen maar keihard moet werken, veel geld moet verdienen en heel veel moet doen om erbij te horen. Veel mensen kunnen dit niet, maar ze worden dan wel gedwongen om dit doen, waardoor zij weer veel sneller overspannen raken.

HSP is gewoonweg een term waarin uitgelegd wordt dat sommige mensen wat anders in elkaar steken. Het beschrijft een beeld daarbij, en het probeert een uitleg te geven over dat precies komt. Dit beeld heeft recentelijk pas een naam gekregen, oftewel de wetenschap heeft nog geen tijd gehad om hier onderzoek naar uit te voeren. Misschien klopt het wel dat sommige mensen niet zo goed tegen teveel prikkels kunnen, misschien ligt het ergens anders aan en misschien is het een fabel. Echter als jij niet tegen een druk en stressvol leven kunt, ook al heb je een goede baan, huis en huwelijk, dan is het wel zo prettig als jij kunt uitleggen aan je vrienden of je partner waarom jij je niet zo goed voelt.
Persoonlijk vind ik dat je geen wetenschappelijke onderbouwing nodig hebt om aan te geven dat je wat minder goed tegen een grote hoeveelheid aan prikkels tegen kunt.

Verder heeft een gevoelig persoon natuurlijk nog veel meer meer karaktereigenschappen(zoals alle andere personen), oftewel het is aan hem (of haar) wat hij doet met zijn hogere gevoeligheid.
Voor mij persoonlijk betekend dat als ik het ietwat rustiger aan doe, dat ik mij dan in balans voel, en dat dit ook ten goede komt voor mijn directe omgeving. Je kunt dan allerlei termen en theorieën eraan koppelen wat je wilt, maar het gaat erover of dat wat je doet en hoe je je leven indeelt, ook jouw daadwerkelijk gelukkig maakt.
Hetgeen je schrijft heeft in mijn ogen niets te maken met HSP. Ik lees 'savonds ook graag een boek of ga een stuk wandelen met de hond.
Moet ik het HSP nu ineens gaan zien als een lifestyle?
pi_84231633
quote:
Op maandag 19 juli 2010 12:13 schreef L-ascorbinezuur het volgende:

[..]

Als ze zich daardoor beter voelt, waarom niet?

De diagnose HSP is niet geverifieerd door derden. Verder ontbreekt neurologische of psychologische onderbouwing. Dus dan wordt het al snel een zelftest.
Eens, zo denk ik in ieder geval wel over die stukjes die ik hier in dit topic lees. Als ze zich er beter door voelen, inderdaad, waarom niet.
Maar ik moet eerlijk bekennen dat ik zulke mensen niet IRL om me heen moet hebben. Ik vind zulke types vermoeiend.
pi_84232123
quote:
Op maandag 19 juli 2010 13:20 schreef Stali het volgende:

[..]

Hetgeen je schrijft heeft in mijn ogen niets te maken met HSP. Ik lees 'savonds ook graag een boek of ga een stuk wandelen met de hond.
Moet ik het HSP nu ineens gaan zien als een lifestyle?
Als iemand HSP is, betekend dat ze niet zo goed tegen prikkels kunnen, oftewel als ze dan geestelijk in balans willen blijven dan moeten ze het ietwat rustiger doen in het leven dan de rest. Dus op dat punt heeft het betrekking op iemands 'lifestyle'.
pi_84234527
HSP is volgens mij een vorm van narcisme, net als sociale angst. De enige die daadwerkelijk naar mijn mening prikkels slecht kunnen verwerken zijn autisten.
  maandag 19 juli 2010 @ 15:18:03 #210
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_84236265
quote:
Op maandag 19 juli 2010 12:58 schreef Maanvis het volgende:

[..]

Nou ik eis het van niemand maar je moet je levensstijl wel kunnen betalen . En een relatie waarbij de 1 hoogsensitief is en geen flikker uitvoert en de ander keihard werkt om het huishouden te betalen, vind ik niet gelijkwaardig. Het is niets voor mij, een vriendin die bewust parttime wil werken . Gistere had ik er zo 1 op een datingsite. Ik dacht O die heeft ene kind of zit in de WIA/Wajong. maar ze zegt gewoon "Fulltime is te zwaar". Dat snap ik niet echt .
Ik kan het wel snappen. Ik zou zelf later part time willen werken, maar dat gaat niet gebeuren want ik wil ook die dure auto en koophuis. Ik snap niet waarom jij dat erg vindt als een meisje part time werkt, je hebt vaker aangegeven dat je een full time werkende vrouw wilt hebben, maar het lijkt me fijn om een vrouw te hebben die part time werkt. Dan kan ze ook iets meer aan de huishouden doen, kinderen verzorgen, en andere kleinigheidjes regelen zodat jij minder stress hebt.
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
  maandag 19 juli 2010 @ 15:19:58 #211
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_84236305
quote:
Op maandag 19 juli 2010 14:29 schreef Toppiet het volgende:
HSP is volgens mij een vorm van narcisme, net als sociale angst. De enige die daadwerkelijk naar mijn mening prikkels slecht kunnen verwerken zijn autisten.
Waarom is sociale angst een vorm van narcisme?

En verder is de narcisme in HSP toch niet iets slechts? Iedereen is wel narcistisch.
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
  maandag 19 juli 2010 @ 15:59:54 #212
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_84237574
quote:
Op maandag 19 juli 2010 15:18 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]

Ik kan het wel snappen. Ik zou zelf later part time willen werken, maar dat gaat niet gebeuren want ik wil ook die dure auto en koophuis. Ik snap niet waarom jij dat erg vindt als een meisje part time werkt, je hebt vaker aangegeven dat je een full time werkende vrouw wilt hebben, maar het lijkt me fijn om een vrouw te hebben die part time werkt. Dan kan ze ook iets meer aan de huishouden doen, kinderen verzorgen, en andere kleinigheidjes regelen zodat jij minder stress hebt.
Kinderen verzorgen kan ik begrijpen, maar huishouden kun je gewoon samen doen.
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
  maandag 19 juli 2010 @ 16:03:31 #213
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_84237710
Ik heb overigens totaal geen sociale angst, juist het tegenovergestelde, ik ga graag en veel met mensen om.
als ik een paar dagen niemand anders dan mijn gezin heb gezien ( bv als ik ziek ben geweest) vind ik dat helemaal niet leuk.

Wat betreft part-time werken, ik werk part-time, zodat ik overdag o.a thuis kan zijn voor de kinderen en het huishouden kan doen.
"One cries because one is sad. For example, I cry because others are stupid, and that makes me sad."
  maandag 19 juli 2010 @ 16:04:27 #214
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_84237747
quote:
Op maandag 19 juli 2010 15:59 schreef Maanvis het volgende:

[..]

Kinderen verzorgen kan ik begrijpen, maar huishouden kun je gewoon samen doen.
Mijn man vind het wel erg prettig dat als hij thuiskomt niks meer hoeft te doen wat betreft huishouden.
Dan kan hij al zijn aandacht aan de kinderen besteden en als die op bed liggen aan mij.

Daarnaast werkt hij 's avonds ook nog,hij is bezig met het opzetten van een eigen bedrijf maar werkt ook nog gewoon voor een baas.
Als hij dan ook nog het huishouden mee zou moeten doen heeft hij helemaal geen tijd meer voor zichzelf.
"One cries because one is sad. For example, I cry because others are stupid, and that makes me sad."
  maandag 19 juli 2010 @ 16:05:19 #215
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_84237771
quote:
Op maandag 19 juli 2010 16:03 schreef snakelady het volgende:
Ik heb overigens totaal geen sociale angst, juist het tegenovergestelde, ik ga graag en veel met mensen om.
als ik een paar dagen niemand anders dan mijn gezin heb gezien ( bv als ik ziek ben geweest) vind ik dat helemaal niet leuk.

Wat betreft part-time werken, ik werk part-time, zodat ik overdag o.a thuis kan zijn voor de kinderen en het huishouden kan doen.
Precies, voor de kinderen thuisblijven vind ik ook terecht, je hebt immers geen kinderen om ze telkens weg te brengen .
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
pi_84237914
quote:
Op maandag 19 juli 2010 15:19 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]

Waarom is sociale angst een vorm van narcisme?

En verder is de narcisme in HSP toch niet iets slechts? Iedereen is wel narcistisch.
Omdat sociale angst impliceert dat andere mensen een slechte mening over je hebben. je durft niets te doen want je bent bang voor sociaal contact omdat je bang bent voor hun mening of om beoordeelt te worden. Maar dat is helemaal niet logisch, want mensen hebben niet constant een mening over jou of andere mensen. Maar sociale angst mensen denken van wel, omdat ze narcistisch zijn.
  maandag 19 juli 2010 @ 16:56:58 #217
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_84239879
quote:
Op maandag 19 juli 2010 16:10 schreef Toppiet het volgende:

[..]

Omdat sociale angst impliceert dat andere mensen een slechte mening over je hebben. je durft niets te doen want je bent bang voor sociaal contact omdat je bang bent voor hun mening of om beoordeelt te worden. Maar dat is helemaal niet logisch, want mensen hebben niet constant een mening over jou of andere mensen. Maar sociale angst mensen denken van wel, omdat ze narcistisch zijn.
Denken psychologen echt zo over? Iemand met sociale angst is niet per definitie een "narcist", tenminste niet meer dan een normale persoon. Ik denk dat de meeste mensen bang zijn of waren om beoordeelt te worden of de mening van anderen te horen.

Alleen bij mensen met sociale fobie is er iets misgegaan (bijv. pesten, veel negatieve feedback, enz) dat ze sociale angst vormen. Maar het lijkt me dom om te zeggen dat mensen met sociale fobie meer narcistische trekken hebben dan normale mensen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')