Ik was vandaag met Sneltrein 2279 van Amsterdam Centraal (V. 19:40) opweg naar Rotterdam. Dit omdat DDM-1 er bijna uit gaat.
Bij Den Haag HS komt een man de trein in met een gitaar, een pet en een enorme stank. Hij begint muziek te spelen. Ongeveer een minuut dat valse, niet aan te horende geluid gehoord te hebben, ging hij om geld vragen. Hij had geen onderdak, eten etc etc etc.
Niemand in ons rijtuig beneden gaf hem geld. Gelukkig maar, dacht ik.
Hij was een rijtuig verder gegaan, en heb ik direct mijn mobiel gepakt, en de Spoorwegpolitie (0343 535353) gebeld. Je komt bij de centrale, die mij doorverbonden heeft.
Melding er van gemaakt, wat erg gewaardeerd werd. Omdat we inmiddels al bij Delft zaten, en ze niet optijd in Schiedam C. konden komen met een team, zouden ze in Rotterdam de trein doorzoeken.
Oke, goed. In Rotterdam stonden er 8!! S&V medewerkers en 4 agenten. Omdat ik hier over ging stappen op de Stoptrein naar Zwijndrecht, heb ik mij eventjes gemeld bij deze beste heren. Feit nogmaals uitgelegd, ook met beschrijving van de bedelaar, en bleek een bekende te zijn, die ze meestal te vlug af was. Inmiddels stond de trein al op +3..
De trein werd daarop van top tot teen doorgezocht, WC's werden geopend, conducteurs hokjes etc. Niet te vinden. Uiteindelijke vertraging voor de trein was 11 minuten. De reizigers waardeerden het enorm. Vanuit mijn rijtuig (beneden) kreeg ik ook al complimenten nadat ik gebeld had. Zelf hadden ze het niet gedurfd.
Omdat de kans groot was dat hij in Schiedam was, en daar een andere trein zou pakken, zijn ze daar met de trein heen gegaan. Word ik om 21:50 gebeld. De beste man is aangehouden. Leuk dat ze het mij mededeelden!
Het is dus tot een goed einde gekomen, mede door het snelle optreden van mijn kant. Had ik de HC gezocht, had hij dat vast en zeker opgemerkt. Dit was nu niet door hem opgemerkt.
De HC zat 4 rijtuigen achter mij in de onbemande cabine tevens.
[ Bericht 0% gewijzigd door greavy op 21-07-2010 22:25:14 ]