Bronquote:De joodse vrouw uit Australië was samen met haar 89-jarige vader, die de Holocaust overleefde, en haar kinderen naar Polen gegaan om een bezoek te brengen aan het voormalige vernietigingskamp waar tijdens de Tweede Wereldoorlog ruim 1 miljoen mensen werden omgebracht.
Het leek Jane Korman een goed idee een soort eerbetoon te maken voor de slachtoffers door te dansen op de hit van Gloria Gaynor. Ze filmde haar familie onder het 'Arbeit Macht Frei'-teken in Auschwitz, maar ook werd er gedanst in het Duitse kamp Dachau en het Tsjechische concentratiekamp Theresienstadt. Haar vader trok ze daarbij een wit T-shirt aan met de tekst 'I will survive'.
Toen het filmpje opdook tijdens een Australische expeditie, kreeg ze woedende reacties van oorlogsslachtoffers. Er werd schande gesproken van het feit dat de familie danst op een plaats waar zoveel gruwelheden hebben plaatsgevonden. "Maar ik begrijp die kritiek niet goed. Het is juist een eerbetoon aan het leven", zegt Korman tegen de Daily Mail. "We zingen juist over het leven".
Websites van Neonazi's pikten het filmpje ook op en grepen de gelegenheid aan om racistische opmerkingen te plaatsen.
Volgens Korman wilde haar moeder, die ook wist te ontkomen aan de gaskamers, niet mee omdat ze de herinneringen niet aankon.
Zal wel weer aan mij liggen, maar die man heeft zelf de ellende overleefd. Mag hij van mij op zijn eigen manier verwerken. Snap dan alleen weer niet waarom er dan een filmpje van gemaakt moet worden, maar de ophef (woedend zijn omdat ze dat deden)snap ik dus ook niet.quote:Het leek Jane Korman een goed idee een soort eerbetoon te maken voor de slachtoffers door te dansen op de hit van Gloria Gaynor. Ze filmde haar familie onder het 'Arbeit Macht Frei'-teken in Auschwitz, maar ook werd er gedanst in het Duitse kamp Dachau en het Tsjechische concentratiekamp Theresienstadt. Haar vader trok ze daarbij een wit T-shirt aan met de tekst 'I will survive'.
quote:Op donderdag 15 juli 2010 00:46 schreef LXIV het volgende:
Snappen jullie het dan niet? Ze maken een lange neus naar de nazi's omdat het niet gelukt is hen uit te roeien en dat die oude man anno 2010 nog steeds een dansje kan maken in Auschwitz.
Apart, maar ik vind het goed.
quote:Op donderdag 15 juli 2010 00:48 schreef paddy het volgende:
In feite stak deze familie toch een dikke middelvinger op naar de mensen die de joden allemaal wilden vernietigen?
Zal wel weer aan mij liggen, maar die man heeft zelf de ellende overleefd. Mag hij van mij op zijn eigen manier verwerken. Snap dan alleen weer niet waarom er dan een filmpje van gemaakt moet worden, maar de ophef (woedend zijn omdat ze dat deden)snap ik dus ook niet.
Voor moeder de vrouw die thuis gebleven is lijkt mij .. om dat dan wel met haar te kunnen delen: kijk liefje, het is geen spook dat ons eindeloos blijft achtervolgen, ik heb iets terug gepakt van wat mij/ons af is genomenquote:Op donderdag 15 juli 2010 00:48 schreef paddy het volgende:
In feite stak deze familie toch een dikke middelvinger op naar de mensen die de joden allemaal wilden vernietigen?
[..]
Zal wel weer aan mij liggen, maar die man heeft zelf de ellende overleefd. Mag hij van mij op zijn eigen manier verwerken. Snap dan alleen weer niet waarom er dan een filmpje van gemaakt moet worden, maar de ophef (woedend zijn omdat ze dat deden)snap ik dus ook niet.
Snap je niet. Ik veroordeel ze dus niet en begrijp deze dansende mensen, dus welk gedeelte van mijn post reageer je op?quote:Op donderdag 15 juli 2010 01:22 schreef moussie het volgende:
[..]
Voor moeder de vrouw die thuis gebleven is lijkt mij .. om dat dan wel met haar te kunnen delen: kijk liefje, het is geen spook dat ons eindeloos blijft achtervolgen, ik heb iets terug gepakt van wat mij/ons af is genomen
quote:Snap dan alleen weer niet waarom er dan een filmpje van gemaakt moet worden
Of de rest niet..quote:Op donderdag 15 juli 2010 01:32 schreef VeX- het volgende:
Ze hebben er niet echt goed over nagedacht.
Precies.quote:
Pas geleden een begravenis meegemaakt van een vrouw die te vroeg was gestorven (kanker).quote:Op donderdag 15 juli 2010 09:00 schreef PhysicsRules het volgende:
Lastig. Ik vind het allebei te begrijpen. Het getuigt aan de ene kant van kracht en karakter. Een dikke middelvinger naar de nazi's. Maar ik begrijp ook prima dat er veel mensen zijn die dit niet kunnen waarderen. Rouw en herdenking wordt in de westerse wereld over het algemeen niet met muziek en dans geassocieerd en in het jodendom al helemaal niet. Het was m.i. verstandiger geweest als ze het filmpje binnenskamers hadden gehouden.
Ook dat jah.quote:Op donderdag 15 juli 2010 09:06 schreef DennisMoore het volgende:
Mensen die het niet kunnen waarderen, kijken maar een andere kant op.
Iedereen neemt wel ergens 'aanstoot aan'.
Als het om een enkeling ging wel ja. Hier kun je van tevoren aanvoelen dat er hele volksstammen (pun intended) zich hierover zouden opwinden. En dat is nog begrijpelijk ook. Deze dame en haar vader hadden daar best iets gevoeliger voor kunnen zijn.quote:Op donderdag 15 juli 2010 09:06 schreef DennisMoore het volgende:
Mensen die het niet kunnen waarderen, kijken maar een andere kant op.
Iedereen neemt wel ergens 'aanstoot aan'.
Laat 'em, dit was waarschijnlijk de eerste keer dat die man daar kwam en een dansje mocht doen.quote:Op donderdag 15 juli 2010 09:34 schreef PhysicsRules het volgende:
[..]
Als het om een enkeling ging wel ja. Hier kun je van tevoren aanvoelen dat er hele volksstammen (pun intended) zich hierover zouden opwinden. En dat is nog begrijpelijk ook. Deze dame en haar vader hadden daar best iets gevoeliger voor kunnen zijn.
Voor wie maakte ze het filmpje? Ging ze ermee op de markt staan? Drong ze het filmpje aan anderen op? Was het haar doel om de spot te drijven met e.e.a.?quote:Op donderdag 15 juli 2010 09:34 schreef PhysicsRules het volgende:
Als het om een enkeling ging wel ja. Hier kun je van tevoren aanvoelen dat er hele volksstammen (pun intended) zich hierover zouden opwinden. En dat is nog begrijpelijk ook. Deze dame en haar vader hadden daar best iets gevoeliger voor kunnen zijn.
Heb je wel gelezen wat ik eerder scheef? Dat ze dat dansje deden moeten ze vooral lekker zelf weten, maar hou dat filmpje lekker thuis.quote:Op donderdag 15 juli 2010 09:42 schreef DennisMoore het volgende:
[..]
Voor wie maakte ze het filmpje? Ging ze ermee op de markt staan? Drong ze het filmpje aan anderen op? Was het haar doel om de spot te drijven met e.e.a.?
Mensen moeten zich niet zo snel beledigd etc voelen en anderen de vrijheid (!) gunnen om zaken op hun manier te beleven.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |