abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_84600190
@Ferrobarr: ik heb dat niet zo met mijn vrienden eigenlijk... Ja, sommige vriendschappen verwateren wel, maar daar heb ik weinig last van. Nieuwe mensen komen ook wel weer aanwaaien. En de goede vrienden die ik heb, die blijven gewoon. Ik heb twee goede vrienden die ik tien jaar ken, eentje ken ik al tien jaar maar we hebben een tijdje nauwelijks contact gehad en dat trekt nu weer aan, en verder wat mensen die af en toe eens langswaaien en dan weer verdwijnen tot een van ons weer denkt 'goh, lang geleden, laat ik eens mailen'.

Moet zeggen dat ik vriendschappen onderhouden met internet, twitter, facebook en alles toch wel heel makkelijk vind. Zonder dat je echt heel veel moeite hoeft te doen kun je prima op de hoogte blijven van elkaars leven. Ik vind bellen best lastig, en het is ook niet iets wat je even dertig seconde doet. Terwijl ik niet altijd wat te vertellen heb. En je gaat ook niet bellen zo van "hee, ik heb net een boek uit, was leuk joh" terwijl je daar mss wel over schrijft op FB of Twitter en dan reacties krijgt. Via internet heb ik ook al veel mensen ontmoet. Niet dat dat altijd vrienden worden, meestal niet. Maar ik vind het wel leuk.

Mijn probleem met vriendschap zit 'm vooral in het onderhouden. Daarom ben ik dus zo blij met al die social media. En echt het verdiepen van vriendschappen vind ik lastig, maar ik heb nu zo veel contacten, dat ik me daar op het moment even niet zo druk om kan maken. Een jaar geleden was dat anders, maar nu gaat het best lekker.
pi_84601146
quote:
Op woensdag 28 juli 2010 18:21 schreef DeepChord het volgende:
Vandaag eindelijk de uitslag gehad van mijn onderzoek bij het Leo Kannerhuis in verband met mogelijke aanwezigheid van autisme bij mij. En de uitslag is *tromgeroffel*: hoogfunctionerend autisme! *yay* :')
Dit vanwege enkele verdachte dingen in mijn jeugd zoals laat beginnen met praten, problemen met motoriek, afwijkende hobby's vroeger in vergelijking met andere kinderen. En daarnaast viel de betreffende psycholoog die het onderzoek deed wat op tijdens het interviewen van mij die aan autisme deden denken.

Ook al vanwege de economie mijn baan verloren, dus dit kan er ook nog wel bij. ;).

Maar buiten dit veranderd er niet veel voor me. Het gaat sociaal en persoonlijk allemaal beter voor mijn gevoel, ondanks mijn "achterstanden" op het sociale gebied in vergelijking met anderen. Dat deert me in ieder geval niet er wat moois van (proberen) te gaan maken. Het wordt alleen maar beter denk ik. :).
Funny.. Krijg je een sticker op je voorhoofd met autist erop, op t moment dat jij je -vermoedelijk- minder autistisch voelt dan even geleden.
Zet me wederom aan t denken in hoeverre autisme omgevingsgebonden is.

Overigens heb ik vandaag mijn intake vrijwilligerswerk gehad en begin ik over 2 weken mijn training. Dan krijg ik een maatje toegewezen om daar een dagdeel in de week iets leuks mee te ondernemen. wordt wel knetterdruk, zeker omdat ik niet in Almere woon @ the moment dus veel reizen. Auto was prettig geweest..
Maar t is wel een goed doel!
  woensdag 28 juli 2010 @ 21:08:36 #153
247161 ikke043
Skippy, the rain won`t come !
pi_84603482
@Cheng
De auto-theorie kun je mss beter leren door veel verschillende oefenexamens te maken. Zo herken je veel situaties, en dat antwoord wat makkelijker. Verder heb ik persoonlijk niets aan de theorie gehad(behalve dat m'n portemonnee wat leger is :P), het verkeer is heel anders als de theorie omschrijft. Je moet gewoon zorgen dat je dat papiertje haalt, op welke manier is niet interessant. Want inzicht krijg je in het verkeer. Je wilt niet weten hoe vaak ik iemand van links voorrang geef, gewoon omdat ik weet dat die mij geen voorrang geeft ;)

@Ferrobar
Je stelt me teleur :P Ik ben HB Asperger & op mij reageer je bijna nooit :P
Don't know where to go
But I lock and load
Shoot that sky till the moon explode
Moon explode
pi_84604617
quote:
Op woensdag 28 juli 2010 21:08 schreef ikke043 het volgende:

@Ferrobar
Je stelt me teleur :P Ik ben HB Asperger & op mij reageer je bijna nooit :P
Dat HB zou ik eerlijk gezegd niet bij je hebben bedacht. :) Misschien is dat wel de reden dat FB niet op je aanslaat. :)

[ Bericht 10% gewijzigd door EchtGaaf op 28-07-2010 21:48:18 ]
pi_84605426
quote:
Op woensdag 28 juli 2010 18:21 schreef DeepChord het volgende:
Vandaag eindelijk de uitslag gehad van mijn onderzoek bij het Leo Kannerhuis in verband met mogelijke aanwezigheid van autisme bij mij. En de uitslag is *tromgeroffel*: hoogfunctionerend autisme! *yay* :')
Dit vanwege enkele verdachte dingen in mijn jeugd zoals laat beginnen met praten, problemen met motoriek, afwijkende hobby's vroeger in vergelijking met andere kinderen. En daarnaast viel de betreffende psycholoog die het onderzoek deed wat op tijdens het interviewen van mij die aan autisme deden denken.

Ook al vanwege de economie mijn baan verloren, dus dit kan er ook nog wel bij. ;).

Maar buiten dit veranderd er niet veel voor me. Het gaat sociaal en persoonlijk allemaal beter voor mijn gevoel, ondanks mijn "achterstanden" op het sociale gebied in vergelijking met anderen. Dat deert me in ieder geval niet er wat moois van (proberen) te gaan maken. Het wordt alleen maar beter denk ik. :).
Wow ik heb nooit van Hoogfunctionerend autisme gehoord. Ik vind zelf dat die 2 termen wel
tegenstrijdig zijn.( Autisme en Hoogfunctionerend .........)
Anyway ik moet wel zeggen dat ik me persoonlijk meer gemeen voelt kwa kenmerken met Hoogfunctionerend autisme dan met PDD- Nos.

Wat doe je eigenlijk als werk?
  woensdag 28 juli 2010 @ 22:05:12 #156
247161 ikke043
Skippy, the rain won`t come !
pi_84605993
quote:
Op woensdag 28 juli 2010 21:36 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Dat HB zou ik eerlijk gezegd niet bij je hebben bedacht. :) Misschien is dat wel de reden dat FB niet op je aanslaat. :)
Dat kan & oké.
Don't know where to go
But I lock and load
Shoot that sky till the moon explode
Moon explode
pi_84608005
quote:
Op woensdag 28 juli 2010 21:52 schreef Cheng het volgende:

[..]

Wow ik heb nooit van Hoogfunctionerend autisme gehoord. Ik vind zelf dat die 2 termen wel

Het is eigenlijk vrij simpel, een autist die zichzelf best goed staande kan houden is relatief hoogfunctionerend. Dat autisme in feite iets zegt over een beperking van je functioneren, verandert daar niet zo veel aan.

Er zijn veel artsen die vinden dat HFA en Asperger hetzelfde zijn en ze willen de naam Asperger geloof ik ook niet meer gaan gebruiken, dan wordt het allemaal HFA.
pi_84608517
hfa is toch al met een iq hoger dan 85? Dacht ik.
pi_84608900
Voor zover ik weet was het idee eerst dat HFA vergelijkbaar is met Asperger, maar dat HFA'ers emoties niet kunnen begrijpen en Aspergers wel. Dus begrijpen als in beredeneren, rationeel inzicht hebben in emoties. Dat zou het enige verschil zijn volgens het boek wat ik heb staan. Of je er een minimaal iq voor moet hebben, geen idee.
pi_84609535
Als je een benedengemiddeld IQ hebt zou je klassiek autisme hebben. Om aan te geven dat iemand een normaal of hoog IQ heeft maar ook een autistische stoornis gebruiken ze dan de term HFA.
De scheidslijnen tussen HFA, Asperger, PDD-NOS en noem het maar op zijn sowieso dun en wat de ene psych HFA noemt, zou de andere Asperger noemen en weer een andere misschien wel PDD-NOS als hij op dat moment iets wel of niet ziet. Het is allemaal een groot grijs gebied...
Geluk is een richting,
geen punt
---Loesje---
pi_84610562
nou ken ik iemand die hfa zou moeten zijn en die is perfect in staat om emoties te begrijpen, misschien zelfs beter dan een nt-er. Overigens snap ik die diagnose niet. Maar als ik t zo hoor kun je je toch niet blind staren op een diagnose omdat elke psych t weer anders kan zien?
Leuk, etiketjes plakken..
pi_84611647
quote:
Op woensdag 28 juli 2010 18:28 schreef Pandora73 het volgende:
Ik vond het zelf toch wel prettig om (ook al was het dan pas ruim na mijn 30e) de diagnose te krijgen, omdat je dan toch weet dat het niet aan jezelf ligt. Nou ja, het ligt natuurlijk wel aan de bedrading in jouw hoofd, maar het is niet omdat je lui bent of lomp of ongeïnteresseerd of vreemd of een freak of dat je op een of andere manier een slecht mens bent zeg maar. Wat ik soms wel eens stiekem dacht als er wéér iets was misgegaan of ik wéér iemand had gekwetst of zo.
Ik kon na die diagnose het schuldgevoel dus in ieder geval wel beter beheersen.
Good for you! ^O^.

En met een beetje geluk kun je het op het sociale vlak beter in de hand houden waardoor er langzamerhand groei in je leven tot stand komt. :).
pi_84612013
quote:
Op woensdag 28 juli 2010 21:52 schreef Cheng het volgende:

[..]

Anyway ik moet wel zeggen dat ik me persoonlijk meer gemeen voelt kwa kenmerken met Hoogfunctionerend autisme dan met PDD- Nos.
Ik las op wikipedia dat sommige wetenschappers hoogfunctionerend autisme (HFA) hetzelfde vinden als het syndroom van asperger. Andere wetenschappers daarentegen waren het er niet mee eens. Feit is dat HFA en Asperger wat verwantschap hebben.

quote:
Wat doe je eigenlijk als werk?
Ik werkte als consultant. Maar meer aan de technische kant, leveren van ondersteuning. Maar het kwam wel voor dat ik bijvoorbeeld acceptatietesten moest doen met de eindgebruiker, ook kwam het wel eens voor dat ik trainingen moest geven. In die zin ben ik niet super autistisch omdat ik, als ik zeker ben van mijn kennis en redelijk in mijn vel zit, geen moeite heb om contact te leggen met vreemden. Het geeft me zelfs redelijk veel energie. :). Ook vind ik het af en toe prettig een babbeltje te maken met collega's en eindgebruikers. Ik ben niet van de oeverloze verhalen, maar af en toe wat social chit chat is prettig. :).

Heb jij werk en wat doe je dan?
pi_84615840
quote:
Op donderdag 29 juli 2010 00:20 schreef DeepChord het volgende:

[..]

Ik werkte als consultant. Maar meer aan de technische kant, leveren van ondersteuning. Maar het kwam wel voor dat ik bijvoorbeeld acceptatietesten moest doen met de eindgebruiker, ook kwam het wel eens voor dat ik trainingen moest geven. In die zin ben ik niet super autistisch omdat ik, als ik zeker ben van mijn kennis en redelijk in mijn vel zit, geen moeite heb om contact te leggen met vreemden. Het geeft me zelfs redelijk veel energie. :). Ook vind ik het af en toe prettig een babbeltje te maken met collega's en eindgebruikers. Ik ben niet van de oeverloze verhalen, maar af en toe wat social chit chat is prettig. :).

Heb jij werk en wat doe je dan?
Ik werk zelf als (wok) kok. Dat is niet in de echte keuken maar meer in een eh bijkeuken.
Voordeel daarvan is dat mensen gewoon kunnen zien hoe je kookt ( hoewel dat ook
een nadeel kan zijn natuurlijk). Een andere voordeel/nadeel is dat je meer contact
hebt met de klanten zelfs. Ik hou ervan om te vragen hoe het eten voor de mensen heeft gesmaakt
en misschien even verder babbelen.Maar ik kan me ook de hele dag prima in me eentje vermaken
zonder iets aan de klanten te gaan vragen. In dat opzicht herken ik wel in wat je in je laatste zin aangaf.
pi_84621473
Ik heb dat precies omgekeerd. Een echt gesprek heb ik graag, maar zinloos gelul in de ruimte, daar heb ik dus echt geen trek in.
pi_84621633
quote:
Op woensdag 28 juli 2010 23:39 schreef Cassandra87 het volgende:
nou ken ik iemand die hfa zou moeten zijn en die is perfect in staat om emoties te begrijpen, misschien zelfs beter dan een nt-er. Overigens snap ik die diagnose niet. Maar als ik t zo hoor kun je je toch niet blind staren op een diagnose omdat elke psych t weer anders kan zien?
Leuk, etiketjes plakken..
Er zijn dus ook genoeg psychen die het onderscheid niet maken en alles gewoon hfa noemen.
Ik kan ook goed beredeneren hoe mensen zich voelen. Ben verdorie net lieve mona, iedereen komt met zn problemen naar me toe. Maar voelen of erg vinden voor iemand, nee. Als bwvs jouw huisdier dood gaat begrijp ik prima hoe je je voelt, maar tenzij ik jou of je huisdier bijzonder graag mocht, zou het me persoonlijk koud laten.
pi_84621863
Nou heb ik overigens t idee dat DC redelijk intelligent is, maar dat kan ik mis hebben :P Wat zou dan het verschil zijn tussen iemand die hoger functioneerd dan hoog functionerend, en hoogbegaafd bijv.
Maar ik heb mij er ook te weinig in verdiept.
Overigens is dat echt geen slechte eigenschap wat je noemt satsuma.
Ik leef nog te veel mee met emoties van een ander, ik zou willen dat dingen mij wat kouder lieten.
En ik heb ook echt geen trek in zinloos gelul. Ik ben 23, mijn collega's gemiddeld 45, ik val er af en toe echt buiten als zij zitten te kleppen en ik steevast doorwerk. Dan denken ze dat ik ziek of uit mijn hum ben. Ik wil gewoon werken!
pi_84622138
@Deepchord dat klinkt goed het werk wat je doet.
Het klinkt alsof je jouw kennis goed kunt benutten en je weg hebt gevonden, ondanks een bepaalde vorm van autisme? dat heb je mooi voor elkaar :Y ^O^
pi_84622172
quote:
Op donderdag 29 juli 2010 12:20 schreef Cassandra87 het volgende:
Nou heb ik overigens t idee dat DC redelijk intelligent is, maar dat kan ik mis hebben :P
Ik doe mijn best af en toe ook eens intelligent over te komen. ;).

quote:
En ik heb ook echt geen trek in zinloos gelul. Ik ben 23, mijn collega's gemiddeld 45, ik val er af en toe echt buiten als zij zitten te kleppen en ik steevast doorwerk. Dan denken ze dat ik ziek of uit mijn hum ben. Ik wil gewoon werken!
Ik heb op bepaalde werkplekken vrouwen ook wel eens als een gek horen kakelen. En dan gaat het over de meest onzinnige dingen.
Als je daar dan de hele dag tussen zit, en een tandje extra bij moet zetten om hun werk te doen dat zij laten liggen, dan is dat m.i. best frustrerend! Al weet ik natuurlijk niet of de geschetste situatie ook op jou van toepassing is. ;).
pi_84622425
quote:
Op donderdag 29 juli 2010 12:28 schreef ScarFace- het volgende:
@Deepchord dat klinkt goed het werk wat je doet.
Het klinkt alsof je jouw kennis goed kunt benutten en je weg hebt gevonden, ondanks een bepaalde vorm van autisme? dat heb je mooi voor elkaar :Y ^O^
Ik weet niet hoe ik het voor elkaar gekregen heb ScarFace-. Misschien dat ik in mijn jeugd en mijn (best wel wilde :X) puberteit dusdanig veel met mensen in contact gekomen ben dat ik heb leren omgaan met de kleine probleempjes die ik heb met het interpreteren van verbale en non-verbale communicatie van anderen. Daardoor heb ik ook niet het gevoel dat ik onrustig wordt van veel omgang met verschillende mensen.

Maar iedereen is anders, en ik heb veel respect voor mensen die heel veel problemen hebben met spontaan contact met anderen. Mede omdat ik weet hoe vervelend het is als je niet helemaal mee kunt komen.

Overigens herken ik me wel in het beeld van Satsuma: moeite hebben met het onderhouden van vriendschappen. Op de een of andere manier zou ik dat spontaan moeten doen, maar ik doe het gewoon niet. :').
pi_84622494
quote:
Op donderdag 29 juli 2010 12:30 schreef DeepChord het volgende:

[..]

Ik doe mijn best af en toe ook eens intelligent over te komen. ;).
Aaah dus schijn bedriegt?

Nouja tandje extra bijzetten.. Ik verzet t werk van 3 collega's tezamen, en dat terwijl ik om de haverklap op fok zit :X Dus ik vind t stiekem wel best zo.
Al is eea natuurlijk afhankelijk van een beoordelinggesprek, want als ik straks niet de credits krijg voor mijn werk, heb ik al snel geen motivatie meer weet ik uit ervaring..
Dus dan zal t best wel frustrerend zijn idd.
pi_84622636
Ik word overigens steeds beter en spontaner in het onderhouden van vriendschappen. Was er laks in, ook mede door mijn ex, en had geen zin in (oppervlakkige) contacten. Maar mijn huidige vriend vind t wel erg gezellig en daardoor ik ook.
En ik moet wel bekennen.. Oppervlakkige contacten, ach het is maar af en toe.. Ik kon er niet goed tegen. Maar ik hoor mijn beste vriendin wel aan over haar crisis (lees: 3 jongens die aan haar voeten liggen en geen keuze kunnen maken) en andere dingen die ik savonds weer lekker naast mij neerleg.
En ik heb superlieve vrienden en nog een hoop ook, dan is t contact belangrijker dan de inhoud.
Al moet ik wel bekennen dat we laatst vrienden te eten hadden die ik niet zo rap weer zal uitnodigen :@
pi_84622894
quote:
Op donderdag 29 juli 2010 12:43 schreef Cassandra87 het volgende:
En ik moet wel bekennen.. Oppervlakkige contacten, ach het is maar af en toe.. Ik kon er niet goed tegen. Maar ik hoor mijn beste vriendin wel aan over haar crisis (lees: 3 jongens die aan haar voeten liggen en geen keuze kunnen maken) en andere dingen die ik savonds weer lekker naast mij neerleg.
Af en toe moet je wat doen voor anderen. Misschien dat er ook wel eens tijden zijn dat jij dingen bij haar kwijt wilt en dat zij dan haar luisterend oor aanbiedt. ;). Heb je zoveel moeite om haar aan te horen over jongens? Daar praten vrouwen toch wel vaker over onderling? Hoe oud is die vriendin? Als ze even oud als jij is, dan nemen ze misschien wel een belangrijke plaats in haar leven in. ;).
pi_84623076
ik denk dat ik al met al een stuk 'stabieler' of evenwichtiger ben dan mijn leeftijdsgenoten. En ik heb mijn portie ellende wel gehad mag ik hopen, dus over t algemeen ben ik geen klager. En ik zeg t ook met een dikke knipoog hoor, we zitten totaal niet op een lijn maar kennen elkaar vanaf kleins af aan en die band is er gewoon.
Maar plaatsen doe ik t niet. Ik ben absoluut niet van het daten, altijd vaste relaties gehad, al had ik mijn huidige vent jaren eerder leren kennen dan had ik nog maar een vaste relatie :9 Tevens ben ik ook geen goed voorbeeld vrees ik.
Ik ben namelijk hét bewijs dat als het in je relatie niet goed voelt, het ook niet goed zit want als je de ware tegenkomt merk je het echt wel!
En dat is niet iets wat sommige mensen willen horen omdat dat inhoudt dat ze moeten blijven zoeken :')
pi_84624599
quote:
Op donderdag 29 juli 2010 12:54 schreef Cassandra87 het volgende:
ik denk dat ik al met al een stuk 'stabieler' of evenwichtiger ben dan mijn leeftijdsgenoten. En ik heb mijn portie ellende wel gehad mag ik hopen, dus over t algemeen ben ik geen klager. En ik zeg t ook met een dikke knipoog hoor, we zitten totaal niet op een lijn maar kennen elkaar vanaf kleins af aan en die band is er gewoon.
Maar plaatsen doe ik t niet. Ik ben absoluut niet van het daten, altijd vaste relaties gehad, al had ik mijn huidige vent jaren eerder leren kennen dan had ik nog maar een vaste relatie :9 Tevens ben ik ook geen goed voorbeeld vrees ik.
Ik ben namelijk hét bewijs dat als het in je relatie niet goed voelt, het ook niet goed zit want als je de ware tegenkomt merk je het echt wel!
En dat is niet iets wat sommige mensen willen horen omdat dat inhoudt dat ze moeten blijven zoeken :')
Ik vind je hier i.i.g. behoorlijk stabiel en volwassen overkomen.
En nog gefeliciteerd met je verjaardag, btw :@

[ Bericht 0% gewijzigd door Ferrobarr op 29-07-2010 13:42:37 (typo) ]
twijfelgeval?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')