Nu kan dat Qat wel allemaal gezellig&onschuldig zijn, maar mensen die de hele dag hier suf op lopen te kauwen leveren wel op geen enkele andere wijze een bijdrage aan de Nederlandse economie. En de relatief hoge kosten van 25 euro per dag is voor iemand met een uitkering toch heel wat per maand, wat weer allerlei criminaliteit ten gevolge heeft.quote:Klein Mogadishu in het hart van Noord-Brabant
Door: Arnold Karskens
Gepubliceerd: gisteren 23:59
Update: vandaag 11:36
In Tilburg dreigt een confrontatie met qat-kauwende Somaliërs. ‘Overal worden we weggejaagd.’
Onder een boom tussen twee flats in Noord-Tilburg proppen Somaliërs blaadjes van de drug qat in hun mond. Onderwijl verkondigt een van hen, Hassan ‘al 26 jaar in Nederland’, luid zijn afkeer van het nieuwe vaderland. ‘Ik verliet Somalië voor de oorlog. Nog steeds is het oorlog voor mij, nu die tegen discriminatie.’
Somaliërs
Van de circa 22.000 Somaliërs in Nederland is 36 procent afhankelijk van een bijstandsuitkering, meer dan welke andere migratiegroep ook. Fraude met uitkeringen en identiteitspapieren is schering en inslag. Om in aanmerking te komen voor een asielstatus in Nederland verminken aanvragers hun vingertoppen zodat ze niet kunnen worden teruggestuurd naar Griekenland, veelal het eerste land van aankomst in Europa.
Nota bene, 36% een uitkering lijkt weinig, maar is nagenoeg 100% van de Somalische beroepsbevolking
Een man in witte broek en hemd beaamt het. ‘Nergens kunnen we rustig gebruiken. Overal worden we verjaagd.’
In Noord-Tilburg woedt op kleine schaal de ‘clash of civilisations’, het conflict tussen mensen met verschillende culturele en religieuze achtergrond waarvoor de Amerikaanse politicoloog Samuel P. Huntington jaren geleden al waarschuwde. Vijftig meter van de hurkende groep Afrikanen, bijt in een keurig verzorgd interieur Berry Mol, slank en gekleed als een snelle vertegenwoordiger, op zijn tanden. ‘In de middag is het een af- en aanrijden van auto’s. Gebruikers laten lege dozen en etensresten achter en poepen en plassen op nog geen 50 meter van de school en 20 meter van de speeltuin.’
Qat-kauwers
Zijn hele leven, 31 jaar, woont Mol in de wijk Stokhasselt die onder zijn ogen veranderde. ‘De basisschool heette vroeger De Pottenbergh en nu De Regenboog.’ Twaalf vrienden zijn inmiddels verhuisd naar betere wijken. De qat-kauwers ziet hij als een symptoom van een verloederende wijk in een toch al door criminaliteit geteisterde stad. Ivo Opstelten, toen nog waarnemend burgemeester, sprak onlangs tijdens een raadsvergadering van ‘een onaanvaardbare situatie’.
Tegen half vier is een groep van zo’n twintig Somaliërs afgezakt naar de bankjes in het park bij de Perosistraat. Vanuit de kofferbakken van de auto’s worden bosjes qat, vers ingevlogen uit Kenia, à vier euro aan de man gebracht. De Algemene Politieverordening van Tilburg tolereert het bezit van drie bosjes van de plant per persoon, maar niemand trekt zich daar wat van aan. In april moest er pepperspray aan te pas komen om een 44-jarige Hilversummer te kalmeren, toen hij door de politie werd betrapt met acht bosjes.
‘Je wordt er vooral prettig sloom van. Na een nacht kun je alleen nog maar op de bank liggen’, zegt een Nederlander. Wijdbeens zit hij op het gras terwijl het groene sap langs zijn kin loopt. Op een bankje ritst een gebruiker de blaadjes van het bosje en wijst naar de flats en de speeltuin. ‘Wij maken het veilig voor de mensen. Er zijn geen pedofielen en geen vernielingen zolang wij hier zitten.’ En het urineren? ‘Dat doen we thuis, we zijn geen honden.’
Ondertussen luistert een dealer getooid met zonnebril uit voorzorg naar de politiefrequentie. ‘Maar ik ben niet bang hoor.’
Eigen plek
Een Somaliër met gestreept poloshirt mijmert over een eigen ruimte. Al was het voor natte en koude dagen. ‘Marokkanen en Turken hebben hun theehuis. Jullie hebben cafés waar je bier kunt drinken. Waarom hebben wij geen eigen plek?’ Dat een dergelijk initiatief een zaak is voor de Somaliërs zelf, zoals de gemeenteraad besliste, begrijpt hij niet. Een man met kroeshaar ziet het uitblijven van een qat-shop als de bevestiging van de achtergestelde positie van de circa duizend Somaliërs in Tilburg: ‘We zijn het zwarte schaap,’ constateert hij licht beneveld.
Bij de Immigratie en Naturalisatiedienst IND, verantwoordelijk voor het vreemdelingenbeleid, rinkelen inmiddels de alarmbellen over de Somaliërs, zegt een Brabantse medewerkster anoniem. Zo’n 40 procent van de asielaanvragen, ruim zesduizend vorig jaar, waren van Somaliërs. ‘Mannen hebben een kort lontje. Vrouwen kunnen vaak niet eens klokkijken en raken zelfs na tien kinderen opnieuw zwanger. Als je vraagt hoe ze dat allemaal bolwerken, antwoorden ze: ‘Allah zal ervoor zorgen’. Reageer ik met: ‘De Nederlandse staat zult u bedoelen.’
In Tilburg wordt 17,5 % van Somaliërs tussen 12 en 17 jaar verdacht van crimineel gedrag, het hoogste percentage onder jeugdige allochtonen. Een jongen in een nepleren jas en nepkapotte spijkerbroek loopt het veldje op, dat bezaaid ligt met afgekloven takjes. Hij roept dat hij geen pottenkijkers wenst. Al die belangstelling trekt politie aan.
Het gesprek valt stil. Op het bankje vertelt Aboirasak dat drie weken eerder een 38-jarige Somaliër met messteken werd gedood op de Enschotsestraat. ‘Regelmatig kwam hij hier qat eten.’ De dader was een 23-jarige landgenoot. ‘Jonge nieuwkomers zijn gevaarlijk. Ze komen net uit de oorlog en zijn zo opgegroeid.’ De reden voor de moord weet hij niet. ‘Het kan om geld zijn of om een vrouw.’
Ali Doulah die de gebruikers vertegenwoordigt bij overleg met de gemeente is met zijn invalidenwagentje het park ingereden en spreekt van een generatiekloof onder de Somaliërs: ‘Wij ouderen moeten ook opletten. Er is geen debat. Ze maken direct ruzie.’
Een verbod op qat – in Europa is het alleen in Nederland en Groot-Brittannië legaal – zou de problemen verminderen. Een avondje herkauwen kost zo’n 25 euro, inclusief frisdrank. Geld dat vaak ten koste gaat van het huishoudbudget.
De bezoekers zien er niets in. In een geparkeerde auto draait een Somaliër zijn stoel op slaapstand. Relaxed zegt hij: ‘Dit is klein Mogadishu. Veel van ons hebben als 9 of 10-jarige in de oorlog gevochten. Als ze onze cultuur afpakken, hebben ze een probleem.’
*scheld meisje uit voor kankerhoer*quote:Onder een boom tussen twee flats in Noord-Tilburg proppen Somaliërs blaadjes van de drug qat in hun mond. Onderwijl verkondigt een van hen, Hassan ‘al 26 jaar in Nederland’, luid zijn afkeer van het nieuwe vaderland. ‘Ik verliet Somalië voor de oorlog. Nog steeds is het oorlog voor mij, nu die tegen discriminatie.’
Lees is niks over in het artikel..... schijten onder een boom wel.quote:Op woensdag 14 juli 2010 16:40 schreef Disorder het volgende:
[..]
*scheld meisje uit voor kankerhoer*
*spuugt naar voorbijganger*
*steelt tas*
*klaagt over discriminatie*
Die luiheid die men omschrijft kan NIET door die oude qat komen, die troep werkt alleen als jet het écht vers gaat kauwen en heeft totaal geen enkel effect nu. Men zei ooit dat je er juist méér energie van zou krijgen, had bij mij geen enkele positieve of negatieve invloed. Je kunt net zo goed op gras gaan kauwen.quote:Op woensdag 14 juli 2010 16:18 schreef LXIV het volgende:
[Je wordt er vooral prettig sloom van. Na een nacht kun je alleen nog maar op de bank liggen’, zegt een Nederlander
vanuit de kofferbakken van de auto’s worden bosjes qat, vers ingevlogen uit Kenia, à vier euro aan de man gebracht.]
Nu kan dat Qat wel allemaal gezellig&onschuldig zijn, maar mensen die de hele dag hier suf op lopen te kauwen leveren wel op geen enkele andere wijze een bijdrage aan de Nederlandse economie. En de relatief hoge kosten van 25 euro per dag is voor iemand met een uitkering toch heel wat per maand, wat weer allerlei criminaliteit ten gevolge heeft.
quote:Qat heeft bij matig gebruik het effect van een mild pepmiddel, maar werkt verslavend en is bij langdurig gebruik giftig. Langdurig, overmatig gebruik brengt blijvend letsel toe aan de hersenen. In de praktijk worden die verschijnselen niet vaak aangetroffen - zeker niet buiten de landen van herkomst.
Jouw ouders en de mensen voor wie jullie stemmen wel. En bovendien hebben jouw voorouders een grote invloed gehad op het toestand waaronder Afrikanen en Islamieten verkeren. Ze hebben die landen en die mensen verneukt en hebben hen dan ook binnengelaten in hun eigen land. Niet slim bezig. Tenminste, Europeanse voor ouders dan.quote:
Ik vind dit wel heel schokkend als het waar is...dat zou betekenen dat bijna geen enkele Somaliër werkt?quote:Nota bene, 36% een uitkering lijkt weinig, maar is nagenoeg 100% van de Somalische beroepsbevolking
Alsjeblieft zeg, de enige die voor hun gedrag verantwoordelijk zijn zijn ze zelf.quote:Op woensdag 14 juli 2010 19:46 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
Jouw ouders en de mensen voor wie jullie stemmen wel. En bovendien hebben jouw voorouders een grote invloed gehad op het toestand waaronder Afrikanen en Islamieten verkeren. Ze hebben die landen en die mensen verneukt en hebben hen dan ook binnengelaten in hun eigen land. Niet slim bezig. Tenminste, Europeanse voor ouders dan.
Heb je onder een steen gelegen?quote:Op woensdag 14 juli 2010 22:14 schreef MrData het volgende:
[..]
Ik vind dit wel heel schokkend als het waar is...dat zou betekenen dat bijna geen enkele Somaliër werkt?
Nou je zal mij niet snel betrappen op linkse denkbeelden..maar dat het zo erg is had ik niet verwacht.quote:
Tuurlijk. Als je hun gedrag niet leuk vindt, moest je hen ook niet het land inlaten. Zoals ik al zei, Somaliers zijn waarschijnlijk de meest Barbaarse volk op aarde. Marokkanen zijn niks vergeleken met hun. Nu zijn ze nog weinig, maar straks als ze een kwart miljoen worden dan ga IK zelf op de volgende Geert Wilders stemmen.quote:Op woensdag 14 juli 2010 22:25 schreef Nobu het volgende:
[..]
Alsjeblieft zeg, de enige die voor hun gedrag verantwoordelijk zijn zijn ze zelf.
Van alle niet westerse allochtonen werkt maar de helft (van de beroepsbevolking!), dus erg vreemd is het niet dat van minst werkende groep bijna niemand werkt.quote:Op woensdag 14 juli 2010 22:30 schreef MrData het volgende:
[..]
Nou je zal mij niet snel betrappen op linkse denkbeelden..maar dat het zo erg is had ik niet verwacht.
Als je er zo over denkt kun je er beter op stemmen voordat het zo ver is.quote:Op woensdag 14 juli 2010 22:40 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
Tuurlijk. Als je hun gedrag niet leuk vindt, moest je hen ook niet het land inlaten. Zoals ik al zei, Somaliers zijn waarschijnlijk de meest Barbaarse volk op aarde. Marokkanen zijn niks vergeleken met hun. Nu zijn ze nog weinig, maar straks als ze een kwart miljoen worden dan ga IK zelf op de volgende Geert Wilders stemmen.
Tegen die tijd ben ik weer op Curacao en verder zullen ze mij niet lastig vallen.quote:Op woensdag 14 juli 2010 22:47 schreef LXIV het volgende:
[..]
Als je er zo over denkt kun je er beter op stemmen voordat het zo ver is.
quote:Op woensdag 14 juli 2010 23:39 schreef BansheeBoy het volgende:
Noem me ouderwets enzo, maar wat is nou weer qat?²
Als er een drug is die al lang gebruikt wordt is het qat wel. Tenminste, in het MO.quote:Op woensdag 14 juli 2010 23:39 schreef BansheeBoy het volgende:
Alsof wij in staat zijn om dat even te fiksen. Oplossing is trouwens heel simpel. Gewoon knuppelen als ze overlast veroorzaken, zitten ze binnen een paar maanden in een ander land in de bijstand.quote:Op woensdag 14 juli 2010 23:53 schreef Boldface het volgende:
In plaats van symptoombestrijding in Nederland moet er volgens mij veel meer naar de oorzaak worden gekeken: de instabiliteit en onderdrukking in Somalië.
Bij mijn vorige bijbaantje hadden we een Somalier, aardige jongen en een harde werker.quote:Op woensdag 14 juli 2010 22:14 schreef MrData het volgende:
[..]
Ik vind dit wel heel schokkend als het waar is...dat zou betekenen dat bijna geen enkele Somaliër werkt?
Prima. Doe er maar wat aan. Maar wat?quote:Op woensdag 14 juli 2010 23:53 schreef Boldface het volgende:
In plaats van symptoombestrijding in Nederland moet er volgens mij veel meer naar de oorzaak worden gekeken: de instabiliteit en onderdrukking in Somalië.
Ik geloof best dat dit een probleem is, maar de angelsaksische media is natuurlijk uniek in het verspreiden van angstquote:Op woensdag 14 juli 2010 22:04 schreef Marble het volgende:
De qatcultuur is teglijk de meest fascinerende en de meest angstaanjagende ter wereld. Lees en huiver:
http://www.nytimes.com/2009/11/01/world/middleeast/01yemen.html
http://www.guardian.co.uk(...)en-qat-water-drought
Jij had toch een duitse vrouw? Gaan we die dan ook de toegang weigeren.quote:Op donderdag 15 juli 2010 09:34 schreef Oksel het volgende:
Van mij mogen de grenzen best dicht.
Ik gok dat een vrome Moslim er ook niets van zou moeten weten, maarja.quote:Op woensdag 14 juli 2010 23:39 schreef BansheeBoy het volgende:
Helaas dat de EU roet in 't eten gooitquote:
Daarom zijn ze ook niet toegelaten, ze zijn toegelaten omdat ze in nood verkeerden. Over het algemeen zijn vluchtelingen wel goed voor de economie omdat het vaak de jonge hoogopgeleide elite is die vlucht, wat dan weer heel slecht is voor de achterblijvers. Somaliërs kennelijk niet zo, maar deze vallen dan nog mee in vergelijking met die Ayaan Hirsi dinges, die fraudeerde en vervolgens 80.000 euro per jaar aan uitkering ontving terwijl ze aan het hobby-en was en Nederland met een veelvoud daarvan aan beveiligingskosten opzadelde.quote:Op woensdag 14 juli 2010 16:18 schreef LXIV het volgende:
Ik vraag me wel eens af wat we moeten met deze hele volksstammen. Wat de BV Nederland er dus eigenlijk helemaal aan heeft om deze mensen onbeperkt en ruimhartig toe te laten. Ik denk netto helemaal niks.
Misschien kan je beter oprotten naar Somalië aangezien je een afkeer hebt aan alles wat joods/west isquote:Op donderdag 15 juli 2010 11:34 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Daarom zijn ze ook niet toegelaten, ze zijn toegelaten omdat ze in nood verkeerden. Over het algemeen zijn vluchtelingen wel goed voor de economie omdat het vaak de jonge hoogopgeleide elite is die vlucht, wat dan weer heel slecht is voor de achterblijvers. Somaliërs kennelijk niet zo, maar deze vallen dan nog mee in vergelijking met die Ayaan Hirsi dinges, die fraudeerde en vervolgens 80.000 euro per jaar aan uitkering ontving terwijl ze aan het hobby-en was en Nederland met een veelvoud daarvan aan beveiligingskosten opzadelde.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |