quote:
Het Commissariaat voor de Media legt de NPO en SBS allebei een boete op voor het overschrijden van de maximaal toegestane hoeveelheid reclame per uur. Een steekproef in 2009 heeft uitgewezen dat beide organisaties meerdere malen het maximum van twaalf minuten per uur met twee tot soms wel vijf of zes minuten hebben overschreden.
Het CvdM legt zowel de Nederlandse Publieke Omroep als SBS Broadcasting B.V. hiervoor een boete op van ¤ 117.500,-. Commissaris Madeleine de Cock Buning: "We zijn ons ervan bewust dat het voor omroepen in de praktijk soms lastig is zich aan de reclamemaxima te houden wanneer live programma's uitlopen, zodat ook de reclameminuten doorschuiven. Zo kan er in het daaropvolgende uur een overvloed aan reclameminuten ontstaan. Het is goed om te merken dat de betreffende omroepen voorzieningen treffen om in de toekomst te kunnen voldoen aan de Europese reclamemaxima."
Binnenkort zal de reclamezendtijd opnieuw worden gecontroleerd. De NPO en SBS kunnen nog in bezwaar gaan tegen de besluiten van het Commissariaat.
De publieke omroep geeft in een reactie aan het te betreuren dat door onvoorziene uitloop van live-programmering teveel reclame per uur is uitgezonden, zoals door het Commissariaat in zes gevallen is geconstateerd. Doordat een reclameblok naar een volgend klokuur verschoof, had dit tegelijkertijd een vermindering van de reclame in het voorgaande uur tot gevolg. Hierdoor bleef de totale reclamezendtijd per saldo wel gelijk. De maximale zendtijd per dag is hierdoor nooit overschreden. Het jaarmaximum bleef met 7,5 procent onder de maximaal toegestane 10 procent. Inmiddels worden reclameblokken met een ruimere marge ingepland om overschrijdingen per uur te kunnen voorkomen.
winnaar wielerprono 2007 :)
Last.FM