Ik voel weer minimaal 2 jaar vol met gebluf aankomen van reservespelers e.d. die met het elftal van 1988 kampioen zijn geworden. Ex-voetballers die weer even komen vertellen hoe goed de chemie, de saamhorigheid en de sfeer was waardoor ze uiteindelijk dat toernooi hebben gewonnen. Nu is dat al een eeuwigheid geleden en nog heb je elke keer dat gezeik aan te horen dat alleen die spelers dat voor elkaar hebben gekregen. Wat ik totaal niet snap is waarom deze ex-voetballers zoveel aandacht krijgen, omdat het nagenoeg het hele zelfde elftal was dat het 2 jaar later geheel liet afweten tegen bijna dezelfde tegenstanders. In 1990 werd er weer tegen duitsland, engeland en ierland gespeeld en deze keer scoorde Wim Kieft geen doelpunt meer met zijn oor die er utieindelijk frommelend inrolde. Vooraf werd thijs libregts uit de groep gegooid en speelde ze een aantal zwaar bedroevende wedstrijden inclusief de zeer gelukkig verlopen kwalificatieronde. Maar dan zijn die spelers van 88/90 ineens stil en zwijgen als het graf aan welke chemie, saamhorigheid en sfeer dat had gelegen. Wim Kieft gedraagt zich als een filmster die bij een voetbal verslag 4 keer per wedstrijd iets in onverstaanbaar gebrabbel uitkraamt en komt op de grootste feesten, fuifjes en partijen. Waarom eigenlijk, voor dat ene doelpuntje tegen die Ieren? Nou dit is mijn punt, als die finale van afgelopen zondag werd gewonnen waren we eindelijk van die stokoude koeien uit de strontsloot verlost. Eindelijk rust, oude winnaars van 1988 eindelijk uitgeluld. Maar nee, we zullen het nog tot onze dood moeten aanhoren, we zullen die splijtpass op Van Basten nog tot in de treure moeten aanzien. Ek 1988 revanche op de duitsers in 1974.. ik snap het echt niet help me even.. 2 jaar later verslaat west-duitsland gewoon Nederland en wordt even wereldkampioen. Wie heeft er dan zijn revanche?
En inderdaad, dan waren we óók van dat eindeloze gejammer over 1974 en 1978 af! Ik vraag me dan ook wel eens wel eens af of de Duitsers nog ontroostbaar zijn over die finales van 1986,2002 en 2008. Nu hebben we er inderdaad weer een huil finale bij waar er tot in het oneindige wordt doorganalyseerd, doorgepraat, doorgegrapt, doorgespeculeerd dat die finale gewonnen had moeten worden. Jammer het heeft niet zo mogen zijn, zie je nou wat een goede redenen het allemaal zijn om afgelopen zondag gewoon wereldkampioen te moeten worden?
The feasibility of an idea is inversely proportional to its initial apparent plausibility. .