ja het wordt dus erger dan afgelopen maandag omdat:quote:Op woensdag 14 juli 2010 09:18 schreef Frutsel het volgende:
Level 3 voor nederland boven midden en oost ?
en het westen krijgt het meeste?![]()
en het wordt erger dan maandag ?![]()
En nu aub uitleg die ik als blondje ook begrijpquote:Op woensdag 14 juli 2010 09:32 schreef dimage het volgende:
[..]
ja het wordt dus erger dan afgelopen maandag omdat:
1. nu de zon wel volop schijnt, maandag was het bewolkt, en dus de temperatuur veel sneller omhoog gaat
2. de uitgaande lijn van de jetstream op 300 hPa over Nederland ligt
3. er nu veel meer vocht in de lucht is
quote:Op woensdag 14 juli 2010 08:48 schreef aloa het volgende:
[..]
Het slechte weer wordt vanaf een uur of 4 verwacht.
En inmiddels opgeschaald naar EXTREME RISKquote:Op dinsdag 13 juli 2010 12:22 schreef IkWilbert het volgende:
Karim komt weer met een HIGH Risk voor morgen
http://severeweatheroutlook.blogspot.com/
KNMI is zo bang om weeralarmen af te geven tegenwoordig dat ze het gewoon niet doen. Echt fout als je het mij vraagt...quote:Op woensdag 14 juli 2010 09:36 schreef Frutsel het volgende:
Het KNMI weigert er iets over te zeggen, zojuist op Radio 1.
Geen voorspelling tot iets zeker is, geen weeralarm, want niets is nog zeker
Zwarte cross heeft "elke vijf " minuten contact met het KNMI zeggen ze
Zijn goed voorbereidNou..dat is dus ff afwachten
Inderdaad, de situatie van maandag was zeker een weeralarm waard, en gezien de kansen die er zijn voor vandaag ook. Gelukkig hebben ze wel een "waarschuwing voor extreem weer" afgegeven op de site, ongeveer dezelfde als afgelopen maandag.quote:Op woensdag 14 juli 2010 10:07 schreef Frankz0rz het volgende:
[..]
KNMI is zo bang om weeralarmen af te geven tegenwoordig dat ze het gewoon niet doen. Echt fout als je het mij vraagt...
Geloof het wel.quote:Op woensdag 14 juli 2010 10:11 schreef Ticootje het volgende:
[ afbeelding ]
Dit gebied in Frankrijk, gaat dat zich ontwikkelen tot het extreme weer dat bij ons vanaf 4 uur over het land trekt?
We hebben gisteren alle losse takken al verwijderd. Ik ga nu even rondbellen over de mogelijkheden.quote:Op woensdag 14 juli 2010 02:13 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
ESTOFEX heeft een zeer goed trackrecord, dus ik zou die paarden maar verplaatsen als de bomen je onbetrouwbaar lijken (Heb je al gekeken of er geen takken los hangen en of er andere tekenen van schade aan de bomen is?).
groot. 80 tot 100% en dan eerder die 100%quote:Op woensdag 14 juli 2010 11:11 schreef Disorder het volgende:
Hoe groot is de kans op een supercel eigenlijk in Nederland?
quote:Op woensdag 14 juli 2010 11:16 schreef FoolWithMokey het volgende:
Volgens mij zijn de servers van buienradar overbelast door de vele bezoekers
yepquote:Op woensdag 14 juli 2010 11:38 schreef Samzz het volgende:
Ik word helemaal niet vrolijk van die supercel. Is die kans echt zó groot?
Maar supercellen kunnen tornado's produceren, toch? Of werkt dat niet zo in Nederland en moeten we het hier doen met kleine F1-tjes?quote:Op woensdag 14 juli 2010 11:32 schreef dimage het volgende:
[..]
groot. 80 tot 100% en dan eerder die 100%
Yep, die kans is zeer zeker aanwezig!quote:Op woensdag 14 juli 2010 11:41 schreef Samzz het volgende:
En de kans dat daar een zogenaamde windhoos (tornado) uit ontstaat?
Volgens mij zelf met krachten tot F2..quote:Op woensdag 14 juli 2010 11:41 schreef Samzz het volgende:
En de kans dat daar een zogenaamde windhoos (tornado) uit ontstaat?
Het is EF2quote:Op woensdag 14 juli 2010 11:44 schreef Ticootje het volgende:
[..]
Volgens mij zelf met krachten tot F2..
Oh sorry.... Ik ga nog niet zo lang mee zoals je ziet.quote:
quote:Op woensdag 14 juli 2010 11:48 schreef IkWilbert het volgende:
Leuke tv gaat dit worden
http://www.eenvandaag.nl/(...)mchasen_in_nederland
Hier in R'dam nog straaaaaaalend weerquote:Op woensdag 14 juli 2010 11:39 schreef Cassius het volgende:
Hier in Groningen ineens stapelwolken en hoge bewolking.
"JAAAAA EEN ONWEERSKLAP! HOHOHOHO WAT MOOI!"quote:Op woensdag 14 juli 2010 11:48 schreef IkWilbert het volgende:
Leuke tv gaat dit worden
http://www.eenvandaag.nl/(...)mchasen_in_nederland
Net zo als die gasten van discovery, alsof ze klaarkomenquote:Op woensdag 14 juli 2010 11:50 schreef Frankz0rz het volgende:
[..]
"JAAAAA EEN ONWEERSKLAP! HOHOHOHO WAT MOOI!"
Ik zie het al voor me
Niets, Nederlandse benaming voor een Tornado is windhoos... vraag me niet waaromquote:Op woensdag 14 juli 2010 11:52 schreef Tware het volgende:
Wat is het verschil tussen een windhoos en een tornado ?
Misschien omdat we over het algemeen lichte tornado's hebben hier. EF1 en heel soms EF2. Dan klinkt tornado misschien te groots? Ik heb ooit gelezen over de tornado van Tricht en Chaam (als ik het goed heb). Dat was best indrukwekkend.quote:Op woensdag 14 juli 2010 11:54 schreef IkWilbert het volgende:
[..]
Niets, Nederlandse benaming voor een Tornado is windhoos... vraag me niet waarom
quote:Op woensdag 14 juli 2010 11:58 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[ afbeelding ]
Zie je toch niet al te vaak
Rotterdam zit er ook een heel klein stukje inquote:Op woensdag 14 juli 2010 11:58 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[ afbeelding ]
Zie je toch niet al te vaak
2 Jaar geleden hadden we vlak onder België een F4.... toen zijn er ruim 400 huizen onbewoonbaar verklaart!quote:Op woensdag 14 juli 2010 11:59 schreef Disorder het volgende:
[..]
Misschien omdat we over het algemeen lichte tornado's hebben hier. EF1 en heel soms EF2. Dan klinkt tornado misschien te groots? Ik heb ooit gelezen over de tornado van Tricht en Chaam (als ik het goed heb). Dat was best indrukwekkend.
Holy shit. Nooit gewetenquote:Op woensdag 14 juli 2010 11:59 schreef horned_reaper het volgende:
[..]
2 Jaar geleden hadden we vlak onder België een F4.... toen zijn er ruim 400 huizen onbewoonbaar verklaart!
Volgens mij komen tornado's in Nederland ook zelden echt aan de grond. Laat staan dat ze een pad van schade aanrichten. Er zijn idd wel een paar uitzonderingen.quote:Op woensdag 14 juli 2010 11:59 schreef Disorder het volgende:
[..]
Misschien omdat we over het algemeen lichte tornado's hebben hier. EF1 en heel soms EF2. Dan klinkt tornado misschien te groots? Ik heb ooit gelezen over de tornado van Tricht en Chaam (als ik het goed heb). Dat was best indrukwekkend.
wikipediaquote:Tornado
Een zware windhoos wordt tornado genoemd. De kans dat een gebied in Noordwest-Europa wordt getroffen door een tornado is zeer klein. Tornado's, die in vergelijking met windhozen aanzienlijke schade kunnen aanrichten, zijn hier heel zeldzaam en het gebied waarin ze optreden is meestal niet groter dan een smalle baan van twee tot enige tientallen kilometers lengte en enkele honderden meters breedte. In het Engels wordt het woord tornado overigens op windhozen van alle sterktes toegepast.
In Nederland en België bereikte een windhoos slechts een enkele keer de kracht van een sterke tornado. Dit gebeurde op:
10 augustus 1925 in Borculo: zie Stormramp
5 doden en 80 gewonden. De schade van deze ramp werd grotendeels veroorzaakt door valwinden.
1 juni 1927 in Neede: (F4)
Bij deze ramp vielen 10 doden.
23 augustus 1950 op de Veluwe
Deze tornado had een spoor van 46 kilometer lengte en veroorzaakte vooral schade aan de plaatselijke bossen. Er vielen geen slachtoffers.
25 juni 1967 in Tricht en Chaam in Nederland en in Oostmalle (België): (F3)
Zeven doden, waaronder vijf in een woonwijk in Tricht.
juni 1987 in Oldebroek op de Veluwe
Deze tornado trok een spoor van verwoesting door de bossen, vele boerderijen en kassen gingen volledig tegen de vlakte, vee werd meegesleurd en er waren vele gewonden te betreuren.
Oldebroek (1987)3 augustus 2008 ontstond er in de buurt van Grouw/Eernewoude een windhoos die doortrok richting Oostermeer en Harkema, hierna is hij even verdwenen waarna hij in West Groningen in de dorpen Doezum en Lutjegast weer veel schade aanrichtte aan boerderijen en bomen. Hier moet het wel een F1 tornado zijn geweest.
Maar hoe moet je deze lezen. Is Zeeland / Zuid-Holland weinig aan de hand vanwege Nil en / Slight? Of zijn dit de gradaties van 'Extreme'quote:Op woensdag 14 juli 2010 12:06 schreef Studiotje het volgende:
Het bestaat gewoon! Extreme voor het oosten en noorden:
[ afbeelding ]
quote:Op woensdag 14 juli 2010 12:08 schreef dimage het volgende:
Extreem weer blijft leuk heel leuk maar dan wel ver weg van waar het zich afspeeld.
quote:Op woensdag 14 juli 2010 12:06 schreef Studiotje het volgende:
[ afbeelding ]
quote:Op woensdag 14 juli 2010 12:14 schreef Greys het volgende:
[..]
Ik ben een leek hoor, maar daar staat 13-7 en het is nu 14-7?
Het kan.... dit zijn zaken die niet te voorspellen zijn helaas. Nogmaals, het kan! Niets is zeker tot het gebeurt.quote:Op woensdag 14 juli 2010 12:15 schreef Samzz het volgende:
EF0 105–137 km/u
EF1 138–178 km/u
EF2 179–218 km/u
EF3 219–266 km/u
EF4 267–322 km/u
EF5 >322 km/u
Als ik het dus goed begrepen heb, is een tornado van F2 kracht heel goed mogelijk?
Goed mogelijk maar de kans is nog steeds heel erg klein :pquote:Op woensdag 14 juli 2010 12:15 schreef Samzz het volgende:
EF0 105–137 km/u
EF1 138–178 km/u
EF2 179–218 km/u
EF3 219–266 km/u
EF4 267–322 km/u
EF5 >322 km/u
Als ik het dus goed begrepen heb, is een tornado van F2 kracht heel goed mogelijk?
De kans is alsnog heeeeeeel klein in dit land.quote:Op woensdag 14 juli 2010 12:15 schreef Samzz het volgende:
EF0 105–137 km/u
EF1 138–178 km/u
EF2 179–218 km/u
EF3 219–266 km/u
EF4 267–322 km/u
EF5 >322 km/u
quote:Op woensdag 14 juli 2010 12:15 schreef Studiotje het volgende:
[..]!
Maar hij is geldig voor vandaag dacht ik, iig op een ander forum
Dus als ik dit goed begrijp, is de kans iets minder klein dan men hierboven doet voorkomen?quote:Op woensdag 14 juli 2010 12:19 schreef dimage het volgende:
ja. de reden is dat de uitgaande jetstream op 300 hPa boven ons land ligt, het verschil in temperatuur op de grond en 300 hPa 75 tot 90 graden is.( extreem dus) dit zorgt voor een extreme lift voor de warme/hete lucht.
En dus krijg je het zelfde als wat ze in tornado alley in amerika meemaken. Koud botst op heet en dat gaat mis, en soms heel erg mis
Nou als je het mij vraagt, is het voor het oosten heel normaal. Maar voor het noorden niet.quote:Op woensdag 14 juli 2010 12:06 schreef Studiotje het volgende:
[ afbeelding ]
nee, als het losbarst het onweer dan is de kans op EF1 / EF2 gewoon heel reeël aanwezig.quote:Op woensdag 14 juli 2010 12:20 schreef Samzz het volgende:
[..]
Dus als ik dit goed begrijp, is de kans iets minder klein dan men hierboven doet voorkomen?
grote kans van welquote:Op woensdag 14 juli 2010 12:35 schreef Disorder het volgende:
Krijgen we nog een mooie shelfcloud te zien?
Op dit moment in Frankrijkquote:Op woensdag 14 juli 2010 12:35 schreef Disorder het volgende:
Krijgen we nog een mooie shelfcloud te zien?
quote:Op woensdag 14 juli 2010 12:41 schreef IkWilbert het volgende:
[..]
Op dit moment in Frankrijk
[ afbeelding ]
[..]
[ afbeelding ]
Dat hing maandag boven Groningen, ik heb hem vanuit mijn raam wel gezien.quote:Op woensdag 14 juli 2010 12:41 schreef IkWilbert het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Zo te zien wil je wel binnen zitten op zo'n momentquote:Op woensdag 14 juli 2010 12:41 schreef IkWilbert het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Kolerequote:Op woensdag 14 juli 2010 12:41 schreef IkWilbert het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
[..]
[ afbeelding ]
? je zal eerder de volle laag krijgen hoor.quote:Op woensdag 14 juli 2010 13:02 schreef De_Groentenboer het volgende:
Juist, en we missen waarschijnlijk compleet de boot hier in doetinchem en krijgen, net als de vorige keer een stel afgetaaide schijtbuien.
Blegh
Ik zou er voor tekenen.quote:Op woensdag 14 juli 2010 13:02 schreef De_Groentenboer het volgende:
Juist, en we missen waarschijnlijk compleet de boot hier in doetinchem en krijgen, net als de vorige keer een stel afgetaaide schijtbuien.
Blegh
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |