Dillemma, dillema... Nu met het warme weer gaat iedereen weer veel meer drinken.
Nu ben ik al een aantal jaar op aan het letten op wat er allemaal in verschillende dranken zit (niet iedere dag hoor, maar zo af en toe als ik voor het rek in de supermarkt sta dan vergelijk ik eens wat pakken/flessen), en het valt me toch wel op dat de suikergehaltes echt met sprongen omhoog schieten. Misschien is het om mensen 'verslaafd' te houden aan een bepaald merk (het zijn er ook zoveel nu), maar erg prettig voel ik me daar niet bij. Een glas wat voor 1/3e gevuld is met puur suiker is tegenwoordig geen uitzondering meer.
Goed, lightdrankjes dus. Maar dan steekt dat hele zoetstoffen-verhaal weer de kop op, waarvan het ene tegenstrijdige bericht na het andere op Internet te vinden is. En bovendien heb ik ook altijd een soort bittere 'na-smaak' bij drankjes waar zoetstoffen in zitten, terwijl ze juist 50x zoeter dan suiker zouden moeten zijn... Maar da's misschien psychologisch

Het voedingscentrum snap ik ook niet, die schrijven:
quote:
Asparaginezuur
De 40% asparaginezuur uit aspartaam wordt in het lichaam verder afgebroken tot kooldioxide dat via de longen wordt uitgeademd. Uit onderzoek blijkt dat een hoeveelheid asparagine uit ruim 1,2 liter frisdrank met aspartaam geen enkele invloed heeft op het lichaam. Wel is deze hoeveelheid om voedingskundige redenen niet gezond.
Wat zijn die voedingskundige redenen dan? Een fles frisdrank van 1,5 liter of meer krijg ik wel binnen een dag weg hoor.
Anyway, ik wil geen discussie uitlokken over zoetstoffen en suikers enzo, maar... Ik kan eigenlijk niets aan drankjes vinden dat én geen toegevoegd suiker bevat, én geen zoetstoffen, behalve dat ik recent Roosvicee 50/50 tegen kwam. Mineraalwater met fruitsap, en op zich zijn sommige smaken best te doen. Toch mis ik wel de 'vollere smaak' van frisdranken enzo...
Maar goed, weten jullie of er drankjes die écht lekker zijn (a la frisdrank) waarbij je niet voor de keuze tussen diabetes (suiker) of kanker (zoetstoffen) gesteld wordt? En zo ja waar vind ik die?
[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 09-07-2010 21:36:37 ]