Is toch altijd hetzelfde stramien bij The Wire?quote:Op woensdag 8 juni 2011 11:01 schreef neilpad het volgende:
Supermannen? Verre vant, ze waren stuk voor stuk gemankeerd op een bepaalde manier.
Ik vind The Shield een best aardige serie maar voor mij komt die niet in de buurt van The Wire.
Tja bij The Wire moet ze niet alleen tegen de bad-guys strijden maar ook tegen allerlei van hogerhand opgelegde onzin. McNulty drijft het op het einde bijvoorbeeld ook erg voor door. Bij The Wire portretteren ze ook schitterende de onderkant van de samenleving, de criminelen, verslaafden etc. Het is gewoon een complete maatschappij kritische schets van Baltimore.quote:Op woensdag 8 juni 2011 11:03 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Is toch altijd hetzelfde stramien bij The Wire?
En ze staan toch altijd aan de goede kant? Idealistisch?
Bij The Shield krijg je als kijker echt last van je geweten.
En hoe het afloopt is ook ambigue.
Hoezo is dat minder realistisch? The Shield was ook gebaseerd op een soortgelijk Strike Team dat fout was in L.A. Wat betreft de verhaallijnen, zullen die in The Wire meer lijken op zaken IRL? En die van The Shield meer verzonnen, bedoel je dat? Punt is, in de grond van de zaak weet ik als kijker niet of het wel of niet realistisch is.quote:Op woensdag 8 juni 2011 11:10 schreef neilpad het volgende:
[..]
Tja bij The Wire moet ze niet alleen tegen de bad-guys strijden maar ook tegen allerlei van hogerhand opgelegde onzin. McNulty drijft het op het einde bijvoorbeeld ook erg voor door. Bij The Wire portretteren ze ook schitterende de onderkant van de samenleving, de criminelen, verslaafden etc. Het is gewoon een complete maatschappij kritische schets van Baltimore.
The Shield is in mijn ogen meer een actie serie. Een stuk minder realistisch en daarom ook moeilijk vergelijkbaar.
Maar het feit dat het Strike Team zowel goed als fout was dat zorgde bij jou niet voor een glitch?quote:Op woensdag 8 juni 2011 11:10 schreef neilpad het volgende:
[..]
Tja bij The Wire moet ze niet alleen tegen de bad-guys strijden maar ook tegen allerlei van hogerhand opgelegde onzin. McNulty drijft het op het einde bijvoorbeeld ook erg voor door. Bij The Wire portretteren ze ook schitterende de onderkant van de samenleving, de criminelen, verslaafden etc. Het is gewoon een complete maatschappij kritische schets van Baltimore.
The Shield is in mijn ogen meer een actie serie. Een stuk minder realistisch en daarom ook moeilijk vergelijkbaar.
Dat iets gebasseerd is op een dergelijk verhaal maakt het niet per defenitie realistisch. Het realisme van The Wire zat hem vooral in alles rond het verhaal heen: hoe de ghetto's worden afgebeeld, de acteurs (velen zijn in Baltimore van de straat geplukt) en de chain of command (op meerdere plaatsen).quote:Op woensdag 8 juni 2011 11:22 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Hoezo is dat minder realistisch? The Shield was ook gebaseerd op een soortgelijk Strike Team dat fout was in L.A. Wat betreft de verhaallijnen, zullen die in The Wire meer lijken op zaken IRL? En die van The Shield meer verzonnen, bedoel je dat? Punt is, in de grond van de zaak weet ik als kijker niet of het wel of niet realistisch is.
McNulty leek wel wat op Vic Mackay, maar was toch meer net als Dutch Wagenbach de idealistische college kid/detective met een geweten imho. Wagenbach is de tegenpool van Mackay, en dus McNulty, ondanks zijn zuipfestijnen etc. blijft toch zeer duidelijk ook een good guy.
Ik weet eerlijk gezegd niet of je kunt beweren of een thema als 'heiligt het doel de middelen?' zo'n simplistisch thema is, zoals jij dat stelt en een thema als 'het gevecht tegen het systeem' zoveel minder simplistisch. Hoe beredeneer je dat? Volgens mij is het thema van 'heiligt het doel alle middelen?' een gegeven dat bij velerlei situaties waarin mensen kunnen verkeren een belangrijk moreel thema is, maar juist met name rondom criminaliteit. Voorbeeld de eerste aflevering waarin Vic die pedo-dokter, die dat meisje van 8 had overgenomen van die andere pedo, die haar gekocht had voor 200 $ van haar crack head vader, even bewerkt, en de uitkomst daardoor (?) en dan gecombineerd met de laatste scene waarin Mackey Terry doodschiet... (?) Daarnaast is Mackey ook altijd in gevecht met het systeem, toch? En het systeem met hem.quote:Op woensdag 8 juni 2011 23:26 schreef Bril_idioot het volgende:
[..]
Dat iets gebasseerd is op een dergelijk verhaal maakt het niet per defenitie realistisch. Het realisme van The Wire zat hem vooral in alles rond het verhaal heen: hoe de ghetto's worden afgebeeld, de acteurs (velen zijn in Baltimore van de straat geplukt) en de chain of command (op meerdere plaatsen).
Verder is je argument dat The Shield beter is dan The Wire, omdat de good-guys daar zowel slecht zijn als goed puur smaakgevoelig. De thematiek van beide series is namelijk totaal anders. The Shield stelt vooral de vraag 'heiligt het doel de middelen'? Zowel door de werkwijze van Mackey als het negeren van zijn superieuren van die werkwijze zijn hier voorbeelden van. In The Wire gaat het echter veel meer over menselijk falen. En dan voornamelijk omdat men wordt tegengewerkt door corruptie en 'het systeem'. Persoonlijk vind ik het thema van The Wire mooier, omdat ik het minder simplistisch vind dan de thematiek van The Shield. Ondanks dat de thematiek wat simplistisch is in The Shield, is het wel briljant uitgewerkt waardoor het toch één van mijn favoriete series is.
Het thema is ook niet 'het gevecht tegen het systeem'. De thematiek is, nogmaals, menselijk falen. Mede dankzij het systeem, de corruptie etc. Maar ook door trots, macht en dat soort dingen. Iedereen die uiteindelijk 'wint' in de serie heeft dat te danken aan vuil spel en vaker nog toeval. Niemand wordt beloond voor hard werken en eerlijkheid. Dat is de hele crux.quote:Op donderdag 9 juni 2011 10:17 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ik weet eerlijk gezegd niet of je kunt beweren of een thema als 'heiligt het doel de middelen?' zo'n simplistisch thema is, zoals jij dat stelt en een thema als 'het gevecht tegen het systeem' zoveel minder simplistisch. Hoe beredeneer je dat? Volgens mij is het thema van 'heiligt het doel alle middelen?' een gegeven dat bij velerlei situaties waarin mensen kunnen verkeren een belangrijk moreel thema is, maar juist met name rondom criminaliteit. Voorbeeld de eerste aflevering waarin Vic die pedo-dokter, die dat meisje van 8 had overgenomen van die andere pedo, die haar gekocht had voor 200 $ van haar crack head vader, even bewerkt, en de uitkomst daardoor (?) en dan gecombineerd met de laatste scene waarin Mackey Terry doodschiet... (?) Daarnaast is Mackey ook altijd in gevecht met het systeem, toch? En het systeem met hem.
Kijk maar naar Bodie, die kerel deed alles wat van hem werd gevraagd en word neergeknald om een misverstandquote:Op donderdag 9 juni 2011 14:53 schreef Bril_idioot het volgende:
[..]
Het thema is ook niet 'het gevecht tegen het systeem'. De thematiek is, nogmaals, menselijk falen. Mede dankzij het systeem, de corruptie etc. Maar ook door trots, macht en dat soort dingen. Iedereen die uiteindelijk 'wint' in de serie heeft dat te danken aan vuil spel en vaker nog toeval. Niemand wordt beloond voor hard werken en eerlijkheid. Dat is de hele crux.
omg, waarom ons zo plagen met iets wat toch niet zal gebeurenquote:Op dinsdag 14 juni 2011 18:22 schreef planethugo het volgende:
The Wire-maker is in voor nieuw seizoen, mits....
Simon reageert
volgens mij zou ie dan nog 10 seizoenen makenquote:Op woensdag 15 juni 2011 21:19 schreef brtausi het volgende:
[..]
omg, waarom ons zo plagen met iets wat toch niet zal gebeuren![]()
(het veranderen van het systeem dan heik geloof wel dat die dan nog een seizoen zou maken)
Mwa, hij best grappig, maar moest nergens hardop lachen. Clay Davies die Omar nadoet is wel het hoogtepunt. En misschien het stukje tijdens de aftiteling waar de integere John C. Reilly een kunstje doet.quote:Op zondag 5 juni 2011 01:03 schreef NoCigar het volgende:
[..]
Fantastisch stukje inderdaad, ik heb de de afgelopen dagen al iets teveel gekeken. De film zelf lijkt me niks, maar ik weet dat ik hem ga zien.
Ik vind Steve Zahn het leukst daarin, lekker baldadig doenquote:Op donderdag 16 juni 2011 12:39 schreef planethugo het volgende:
Treme is wel vermakelijk maar het grijpt me lang niet zo als The Wire. Treme is echt een ode aan New Orleans en zijn muziekcultuur. Er zit weinig spanning in. Maar als the wire fan zal je je niet vervelen. De manier van vertellen en filmen is hetzelfde
Heb hem hier op dvd liggen. Was voor mij iets trager en moeilijk om in te komen. Maar wel van het niveau wat we gewend zijn van David Simonquote:Op donderdag 23 juni 2011 16:48 schreef Tim86 het volgende:
Kwam net deze tegen bij de releases, voor de mensen die het nog nooit hebben gezien
The Corner 2000 COMPLETE DVDRip XviD-aNBc
“The Corner” is a 2000 HBO drama television miniseries based on the nonfiction book The Corner: A Year in the Life of an Inner-City Neighborhood by David Simon and Ed Burns and adapted for television by Simon and David Mills. It won the Primetime Emmy Award for Outstanding Miniseries in 2000. The series chronicles the life of a family living in poverty amid the open-air drug markets of West Baltimore. This DVDRip PACK was released by group aNBc.
Based on the nonfiction book “The Corner: A Year in the Life of an Inner-City Neighborhood”, by journalists David Simon and Edward Burns, The Corner presents the world of Fayette Street using real names and real events. The Corner tells the true story of men, women and children living amid the open-air drug markets of West Baltimore. It chronicles a year in the lives of 15-year old DeAndre McCullough (Sean Nelson, “THE WOOD”), his mother Fran Boyd (Khandi Alexander), and his father Gary McCullough (T.K. Carter), as well as other addicts and low-level drug dealers caught up in the twin-engine economy of heroin and cocaine.
[ afbeelding ]
Hier is The Wire ook uit ontstaan
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |