Ontbinden op basis van dwaling kan helemaal niet.quote:Op donderdag 8 juli 2010 21:07 schreef Socios het volgende:
Ja, je kan de koop ontbinden. Dwaling is bij wet verboden.
Maar... maar... maar... wat is dat persoonlijke verantwoordelijkheid nemen nou voor onzin man?!quote:Op donderdag 8 juli 2010 21:09 schreef Sjabba het volgende:
Het is algemeen bekend dat die auto's dat wegen, dat is geen verborgen gebrek. Hoort bij jou onderzoeksplicht dus gewoon kopen.
En dan moeilijk doen over 90 euro?quote:
Maakt dat zo veel uit dan? Als de auto gewoon goed is en je wil hem graag hebben (anders, ik wel.quote:Op donderdag 8 juli 2010 22:54 schreef HanssKazan het volgende:
Lol ik zie waar jullie heen willen gaan maar het gaat me erom dat de dealer niet eerlijk is geweest etc
Als de verkoper zelf aangeeft dat de auto een bepaald gewicht heeft, dan mag je daar rechtvaardig op vertrouwen dat dat ook zo is.quote:Op donderdag 8 juli 2010 23:42 schreef Mevrouw_voor_jou het volgende:
Je hebt in principe gewoon een onderzoeksplicht. Dat de auto meer woog had je kunnen weten en is dus geen grond voor ontbinding van de koopovereenkomst.
Dat er geen datum voor de betaling instaat betekent niet dat je niet verplicht bent om te betalen. En als die datum er niet instaat zegt de redelijkheid en billijkheid dat dit binnen een redelijke termijn moet gebeuren. Reken op een week of 2.
Jupquote:Op donderdag 8 juli 2010 22:27 schreef freako het volgende:
Een Mercedes willen rijden, en je dan druk maken om ¤90 extra wegenbelasting..
je hebt pas een punt als het gewicht invloed heeft op het product of de prijs.quote:Op donderdag 8 juli 2010 23:59 schreef Teteteterek het volgende:
[..]
Als de verkoper zelf aangeeft dat de auto een bepaald gewicht heeft, dan mag je daar rechtvaardig op vertrouwen dat dat ook zo is.
Des te meer reden om dit vantevoren beter uit te zoeken.quote:Op vrijdag 9 juli 2010 00:20 schreef HanssKazan het volgende:
Op het kentekenbewijs staat 1451 geregistreerd maar volgens de dealer is het gewicht 1315
Staat verder geen rijklaar o.i.d
Dat heeft het toch ook?quote:Op vrijdag 9 juli 2010 00:24 schreef postman het volgende:
je hebt pas een punt als het gewicht invloed heeft op het product of de prijs.
Het is TS gelukt om ná de koop dingen uit te zoeken over die auto.quote:Op vrijdag 9 juli 2010 00:27 schreef r_one het volgende:
[..]
Dat heeft het toch ook?
Het product blijkt ruim 100kg zwaarder en de prijs van bijkomende kosten 90 euro per jaar duurder.
Dat heeft ie ook ... door de advertentie uit te pluizen.quote:Op vrijdag 9 juli 2010 00:28 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Het is TS gelukt om ná de koop dingen uit te zoeken over die auto.
Was handiger geweest om dit vóór de koop te doen...
Is toch maar weer 24,6 cent per dag.quote:Op vrijdag 9 juli 2010 00:29 schreef Catch22- het volgende:
jezuschristus, meen je niet? 7,5 euro per maand joh?
Een ritje 120 ipv 140 op de snelweg en je hebt het al terug
Oftewel 1 cent per uurquote:
Dat heeft ie dus niet.quote:Op vrijdag 9 juli 2010 00:30 schreef r_one het volgende:
[..]
Dat heeft ie ook ... door de advertentie uit te pluizen.
Als de verkoper het gewicht expliciet in de advertentie zet, mag je er op vertrouwen dat dat klopt. De onderzoeksplicht van koper gaat niet zover dat hij eenduidige opgaves van verkoper via andere kanalen moet verifiëren op juistheid.quote:Op vrijdag 9 juli 2010 00:31 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Dat heeft ie dus niet.
Een advertentie lezen is geen uitpluizen.
De genoemde punten in een advertentie natrekken is uitpluizen.
Niet eerlijk ? het gaat om maar 100 kg . Je betaald 17000 euro voor een auto en zeurt naderhand om negen tientjes.quote:Op donderdag 8 juli 2010 22:54 schreef HanssKazan het volgende:
Lol ik zie waar jullie heen willen gaan maar het gaat me erom dat de dealer niet eerlijk is geweest en welke rechten ik dan heb
Of je er nu op mag vertrouwen of niet; feit is dat TS ná de aankoop ineens wel in staat bleek om dit te controleren.quote:Op vrijdag 9 juli 2010 00:34 schreef r_one het volgende:
[..]
Als de verkoper het gewicht expliciet in de advertentie zet, mag je er op vertrouwen dat dat klopt. De onderzoeksplicht van koper gaat niet zover dat hij eenduidige opgaves van verkoper via andere kanalen moet verifiëren op juistheid.
Waar lees jij dat die Mercedes CLK 200 Coupe 17000 euro kost?quote:Op vrijdag 9 juli 2010 00:36 schreef tuintegel het volgende:
[..]
Niet eerlijk ? het gaat om maar 100 kg . Je betaald 17000 euro voor een auto en zeurt naderhand om negen tientjes.
Als ik een bedrag neerleg van 17000 euro dan had ik mij van te voren wel wat meer ingelezen in het type auto. Zaken zoals het gewicht van een auto controleer je voordat je het koopcontract tekent.
Oh ik dacht in het gesloten topic te lezen dat hij dat er voor betaald had ,quote:Op vrijdag 9 juli 2010 00:38 schreef r_one het volgende:
[..]
Waar lees jij dat die Mercedes CLK 200 Coupe 17000 euro kost?
Naja, ergens tussen de 6.000 en de 30.000 euro.quote:Op vrijdag 9 juli 2010 00:38 schreef r_one het volgende:
[..]
Waar lees jij dat die Mercedes CLK 200 Coupe 17000 euro kost?
Leuk maar niet relevant.quote:Op vrijdag 9 juli 2010 00:37 schreef MaGNeT het volgende:
Of je er nu op mag vertrouwen of niet; feit is dat TS ná de aankoop ineens wel in staat bleek om dit te controleren.
Handig: ja. Noodzakelijk: nee.quote:Het is sowieso altijd handig om dit soort dingen te controleren om verrassingen achteraf te voorkomen.
Nah, toch wel noodzakelijk.quote:Op vrijdag 9 juli 2010 00:40 schreef r_one het volgende:
[..]
Leuk maar niet relevant.
[..]
Handig: ja. Noodzakelijk: nee.
Ah, juistquote:Op vrijdag 9 juli 2010 00:38 schreef tuintegel het volgende:
[..]
Oh ik dacht in het gesloten topic te lezen dat hij dat er voor betaald had ,. Het is laat , sorrie .
Edit: Ja goed gelezen , in het (dubbele ) gesloten topic schrijft hij er 17.000 euro voor betaald te hebben
Nee. De vraag "Wat weegt die pooierbak?" aan verkoper is al voldoende om op dat punt aan je onderzoeksplicht te voldoen. De mededelingsplicht van verkoper ("1315 kilootjes") weegt zwaarder.quote:Op vrijdag 9 juli 2010 00:42 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Nah, toch wel noodzakelijk.
De autohandel is gewoon voor een groot deel een gelegaliseerde oplichtersbende.
Je koopt andermans ingeruilde ellende voor teveel geld en als er wat mee is ligt het aan jezelf.
Jaja, allemaal heel mooi...quote:Op vrijdag 9 juli 2010 00:45 schreef r_one het volgende:
[..]
Nee. De vraag "Wat weegt die pooierbak?" aan verkoper is al voldoende om op dat punt aan je onderzoeksplicht te voldoen. De mededelingsplicht van verkoper ("1315 kilootjes") weegt zwaarder.
Wijkt het af, dan is er in beginsel sprake van dwaling.
Dat is wel handiger jaquote:Op vrijdag 9 juli 2010 00:50 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Jaja, allemaal heel mooi...
Heel fijn voor TS dat hij weet dat hij aan zijn onderzoeksplicht heeft voldaan...
En nu?
Daarom beter altijd zelf eerst uitzoeken vóór de koop.
Dat TS in zijn recht staat snap ik ook wel...
"voorkomen is beter dan voor laten komen"
Haha, die's grappigquote:
Juist ja.. Dus zo'n dealer kan klakkeloos maar bewust een te laag gewicht opgeven, zodat die wagen net even goedkoper lijkt. Helaas is het niet enkel de wegenbelasting, maar ook andere dingen zijn afhankelijk van het gewicht:quote:Op donderdag 8 juli 2010 23:42 schreef Mevrouw_voor_jou het volgende:
Je hebt in principe gewoon een onderzoeksplicht. Dat de auto meer woog had je kunnen weten en is dus geen grond voor ontbinding van de koopovereenkomst.
Dat er geen datum voor de betaling instaat betekent niet dat je niet verplicht bent om te betalen. En als die datum er niet instaat zegt de redelijkheid en billijkheid dat dit binnen een redelijke termijn moet gebeuren. Reken op een week of 2.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |