Dit dus.quote:Op donderdag 8 juli 2010 11:03 schreef harry8 het volgende:
Nee, het Wilhelmus blijft voor mij, ondanks de soms rare tekst, toch altijd een kippenvel moment. Ik vind ons volkslied echt prachtig.
Dat is me allemaal bekend. Mensen die mijn topic serieus nemen en niet zien dat dit een ludieke inslag heeft...quote:Op donderdag 8 juli 2010 11:16 schreef DeParo het volgende:
Echt verschrikkelijk dat bv T.S. en zijn medestanders het belang en de achtergrond van ons volkslied niet kennen. Het is een oud geuzenlied uit de tijd van de 80-jarige oorlog.
De zin waar het hier om draait, "de koning van Hispanje heb ik altijd geeeerd", heeft betrekking dat Karel V een goede koning was (ook zijn basis in Spanje uiteindelijk maar geboren in Gent en opgegroeid in Mechelen) maar zijn zoon Filips II de Nederlanden als melkkoe gebruikte en tevens het geloof opdringde.
Willem II zegt feitelijk, of de componist van dit lied wie je dan ook gelooft die het gezegd heeft, "ik heb de koning van Hispanje altijd geeerd maar met deze verdrukking of onderdrukking kom ik voor mijn groep op en zal ik vechten tot ik die bepaalde vrijheid (terug) heb", dus tsja.
Het is een reden voor de opstand, zo'n zin zegt heel veel, maar niet dat ik blind trouw ben aan de Spaanse koning. In tegendeel, als die onze vrijheid en wat dan ook in de weg staat, dan mogen wij daarvoor de strijd aangaan om dat terug te winnen. Dit is dan ook niets anders dan een strijdlied.
Misschien hadden we wel meer problemen kunnen verwachten met Duitsche/Dietse bloeden.
Maar goed dat is weer een heel ander verhaal.
Schijnbaar was het je niet zo bekend anders had je dit topic in eerste instantie niet geopend.quote:Op donderdag 8 juli 2010 11:22 schreef marcodej het volgende:
[..]
Dat is me allemaal bekend. Mensen die mijn topic serieus nemen en niet zien dat dit een ludieke inslag heeft...
Dat is dan een verkeerde aanname van je.quote:Op donderdag 8 juli 2010 11:24 schreef DeParo het volgende:
[..]
Schijnbaar was het je niet zo bekend anders had je dit topic in eerste instantie niet geopend.
Bewijs het tegendeel zou ik zeggen, je kan nu wel roepen dat je het wel kent,quote:Op donderdag 8 juli 2010 11:28 schreef marcodej het volgende:
[..]
Dat is dan een verkeerde aanname van je.
quote:Op donderdag 8 juli 2010 11:16 schreef DeParo het volgende:
Echt verschrikkelijk dat bv T.S. en zijn medestanders het belang en de achtergrond van ons volkslied niet kennen. Het is een oud geuzenlied uit de tijd van de 80-jarige oorlog.
De zin waar het hier om draait, "de koning van Hispanje heb ik altijd geeeerd", heeft betrekking dat Karel V een goede koning was (ook zijn basis in Spanje uiteindelijk maar geboren in Gent en opgegroeid in Mechelen) maar zijn zoon Filips II de Nederlanden als melkkoe gebruikte en tevens het geloof opdringde.
Willem II zegt feitelijk, of de componist van dit lied wie je dan ook gelooft die het gezegd heeft, "ik heb de koning van Hispanje altijd geeerd maar met deze verdrukking of onderdrukking kom ik voor mijn groep op en zal ik vechten tot ik die bepaalde vrijheid (terug) heb", dus tsja.
Het is een reden voor de opstand, zo'n zin zegt heel veel, maar niet dat ik blind trouw ben aan de Spaanse koning. In tegendeel, als die onze vrijheid en wat dan ook in de weg staat, dan mogen wij daarvoor de strijd aangaan om dat terug te winnen. Dit is dan ook niets anders dan een strijdlied.
Misschien hadden we wel meer problemen kunnen verwachten met Duitsche/Dietse bloeden.
Maar goed dat is weer een heel ander verhaal.
Je hebt het al uitgelegd, ik zie niet in wat het toevoegt als ik het nog eens uitleg.quote:Op donderdag 8 juli 2010 11:32 schreef DeParo het volgende:
[..]
Bewijs het tegendeel zou ik zeggen, je kan nu wel roepen dat je het wel kent,
maar een dergelijke zin toont alleen maar onze rechtvaardiging voor de strijdlustigheid.
Dat is dus ten eerste het probleem, je hebt het niet uitgelegd, dus twijfel ik of je het wel wist.quote:Op donderdag 8 juli 2010 11:48 schreef marcodej het volgende:
[..]
Je hebt het al uitgelegd, ik zie niet in wat het toevoegt als ik het nog eens uitleg.
Overigens ging de tekst weldegelijk over Filips II en niet zozeer over Karel. Willem van Oranje was in eerste instantie tegen het spaanse bestuur in zijn algemeenheid en niet zozeer tegen de koning. Willem was in tweestrijd, enerzijds trouw aan de koning, maar wilde ook trouw zijn aan zijn volk. In de loop der tijd was deze zin steeds moeilijker vol te houden, de opstandelingen wilden op een gegeven moment echt van Filips II af.
Ik wist het al, en uiteraard zing ik ons prachtige volkslied uit volle borst mee.quote:Op donderdag 8 juli 2010 11:58 schreef DeParo het volgende:
[..]
Nu weet je het dus ik neem aan dat je zondag gewoon dit meezingt![]()
.
quote:Op donderdag 8 juli 2010 10:28 schreef N-E-R-D het volgende:
"de owning van hispanje heb ik altijd geeerd"
Simplificatie alom.quote:Op donderdag 8 juli 2010 12:12 schreef HaagsPietje het volgende:
want zonder (de koninkrijkjes van) Hispanje waren we nu allemaal moslims geweest en hadden we in Arabisch gezongen![]()
onzin, de spanjaarden hebben juist de oprukkende turken in oost europa bevochten rond de 15de eeuwquote:Op donderdag 8 juli 2010 12:14 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Simplificatie alom..
Dat hebben we eerder aan oost-europa te danken.
Slap stuk, zou zomaar uit het repertoire van André Rieu kunnen komen.quote:Op donderdag 8 juli 2010 00:55 schreef Flashwin het volgende:
Jammer dat Nederland niet een volkslied als het Uruguayaanse heeft
Schitterend toch, vooral het stukje van 1:19 tot 1:39
Lijkt me echt een kippevelmoment als heel nederland dit als 1 natie uitzingt!quote:Op donderdag 8 juli 2010 12:36 schreef Zith het volgende:
"Den vagine van Yolanthe, heb ik altijd al begeerd.."
agree, russische/ussr volkslied is het mooiste ooitquote:Op donderdag 8 juli 2010 12:26 schreef Bernhard.von.Galen het volgende:
[..]
Slap stuk, zou zomaar uit het repertoire van André Rieu kunnen komen.
Dat waren voornamelijk huurlingen.quote:Op donderdag 8 juli 2010 12:18 schreef HaagsPietje het volgende:
[..]
onzin, de spanjaarden hebben juist de oprukkende turken in oost europa bevochten rond de 15de eeuw
Dan ken je deze niet:quote:Op donderdag 8 juli 2010 15:06 schreef Apogist het volgende:
[..]
agree, russische/ussr volkslied is het mooiste ooit
Nog een keer; het is de perfecte zin om voorafgaand aan 'AANVALLEN' te zingen ...quote:Op donderdag 8 juli 2010 20:28 schreef BB-King het volgende:
Den Koning van Hispanje heb ik altijd geweerd ?
Zie discussie op eerdere pagina's. De context van deze zin is mij bekend, het is ook niet meer dan een gebbetje.quote:Op donderdag 8 juli 2010 20:35 schreef HiZ het volgende:
[..]
Nog een keer; het is de perfecte zin om voorafgaand aan 'AANVALLEN' te zingen ...
Ja weet ik, maar dan nog... dit is de eerste keer dat de laatste zin van ons volkslied betrekking heeft op de situatie. Het is gewoon een dikke vette 'up yours' voor Spanje. Elke verandering is een verzwakking van je belediging aan het adres van de Spanjolen .quote:Op donderdag 8 juli 2010 20:37 schreef marcodej het volgende:
[..]
Zie discussie op eerdere pagina's. De context van deze zin is mij bekend, het is ook niet meer dan een gebbetje.
Die is fout, "den" werd alleen voor de 4de naamval gebruikt.quote:Op donderdag 8 juli 2010 20:35 schreef Fortune_Cookie het volgende:
Den Koning van Hispanje is hem heel snel gepeerd.
Oké, vriendelijk dank voor deze uitstekende grammaticale correctie. Mocht ik nogmaals assistentie nodig hebben neem ik telefonisch contact op.quote:Op zondag 11 juli 2010 18:10 schreef Alex1 het volgende:
[..]
Die is fout, "den" werd alleen voor de 4de naamval gebruikt.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |