Tsja, ik weet eigenlijk niet zo goed waar ik moet beginnen. Elke dag probeer ik mezelf weer op te laden, maar het lijkt met de dag steeds moeilijker te worden. TS heeft nooit een uitgebreid sociaal leven gehad, maar zichzelf jarenlang voorgehouden dat dat geen probleem hoeft te zijn, dat je juist door je eigen wereldje te maken je gelukkig kunt zijn. Na een paar falende studie- en werkswitches realiseer ik me echter meer dat ik steeds minder over heb om voor te leven.Contact met enkele familieleden heb ik nog wel, alhoewel dat een hele poos ook minder is geweest door de scheiding van mijn ouders (en vooral de nare periode die daar aan vooraf is gegaan). Een vriendin heb ik nooit gehad, en ook mijn vriendenkring is altijd vrij beperkt gebleven en zit nu zeg maar in de buurt van de nullijn... Ik zou graag wat meer contacten weer willen opbouwen, maar de betere contacten die ik in het verleden heb gehad zijn vrijwel allemaal verwaterd. Ik heb nu nog alleen af en toe een leuk contact met een paar collega's, maar dat is het dan zo een beetje..
Door het gebrek aan een sociaal leven is mijn houding, eigenlijk al vanaf het begin van mijn middelbare school periode, ook veranderd, in negatieve zin. Ik voel me vaak lusteloos, heb vaak geen zin om dingen te ondernemen (zoiets als klussen aan mijn huisje bv.), omdat ik toch constant in mijn kop heb van: waar ik doe het eigenlijk allemaal nog voor. Ik word heel snel paranoïde en onzeker en voel me snel bekeken en beoordeeld, iets waarom ik drukke plekken ook steeds vaker mijd. Ook probeer ik vaak oogcontact te vermijden, om te voorkomen dat ik gedachten krijg over hoe andere mensen over mij denken. Ik denk dat het een vicieuze cirkel is, maar ik weet gewoon niet meer hoe ik er uit moet komen... Telkens als ik aan een leuk vooruitzicht (of beter gezegd: doel) denk, denk ik ook aan hoe een ander dat negatief kan interpreteren. Ik heb niet zo snel 'schijt' aan wat een ander over mij zegt of denkt, Ik wil een 'goed' mens proberen te zijn, wat dat dan ook inhoudt. Maar door een gebrek aan referentiekaders loop ik af en toe hele dagen te piekeren over hoe mensen mij zouden moeten zien...
Ik zie nu hoe vaak ik "Ik" heb gebruikt in deze post, waardoor het lijkt alsof ik een grote egoïst ben... Nou ja, misschien ben ik dat ergens ook wel, maar ik ben/wil ook ergens graag een gever zijn. Ik wil mensen helpen, ik zou zo graag mensen liefde willen geven, al is het maar een arm om iemand heen, of wat dan ook... Zodat ik weer kan beseffen dat ik niet voor mezelf op deze aardkloot ben gezet.