abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 5 juli 2010 @ 11:55:27 #1
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_83675361
VVD start onderhandelingen met hoofdlijnenakkoord
5 juli 2010, 7:50 uur | FD.nl
1
Door: Willems, L.
Verkiezingswinnaar VVD heeft een akkoord op hoofdlijnen op zak voor de vorming van een paars-plus kabinet met PvdA, D66 en GroenLinks. Dat zeggen goed ingevoerde bronnen nabij de onderhandelingen.

Een omvattend plan waarin het bedrag aan bezuinigingen voor de komende kabinetsperiode staat vermeld, plus de hoofdlijnen van enkele grote sociaal-economische hervormingen, heeft de liberalen over de streep getrokken.

Vandaag starten, onder leiding van informateur Herman Tjeenk Willink, de deelnemers officieel de onderhandelingen. Willink praat eerst koningin Beatrix bij.

Centrum-rechts

Ruim een week geleden ketste een verkenningspoging af van toenmalig informateur Uri Rosenthal om paars-plus te verheffen van de snuffelfase naar serieuze onderhandelingen.

Vanuit VVD-oogpunt bekeken, is paars-plus de minst wenselijke optie. Liever hadden de liberalen een centrum-rechtse coalitie gesmeed met CDA en PVV. CDA-fractievoorzitter Maxime Verhagen en later PVV-leider Geert Wilders durfden onderhandelingen niet aan. Tweede keus voor de VVD is een middencoalitie van drie partijen met PvdA en CDA. Maar zo'n kongsi vindt PvdA-leider Job Cohen te rechts.

Bezuinigingen

Paars-plus wordt gezien als een koorddansact. De VVD-kiezer ziet liever een rechts kabinet, zo blijkt uit peilingen. PvdA, D66 en GroenLinks - allen links van het midden - beseffen dat zij VVD tegemoet moeten komen en dus een eindje naar rechts moeten opschuiven. VVD-leider Mark Rutte weet op zijn beurt dat hij met lege handen kan komen te staan als hij overvraagt.

In haar verkiezingsprogramma wilde de VVD euro 30 mrd bezuinigen in twee kabinetsperioden, met de nadruk op de eerste vier jaar. Bij de PvdA lag het accent precies andersom. D66 zit er ongeveer tussenin, GroenLinks iets daaronder. De VVD wil het begrotingstekort het snelst dichten, in vier jaar. Alle partijen hebben ruimschoots maatregelen bedacht tegen de oplopende vergrijzingskosten.

Paars-plus heeft 81 zetels, vijf meer dan nodig voor een meerderheid in de Tweede Kamer

Discussieer hier verder.
"If the nation is not capable of preserving itself and reproducing, if it loses it vital bearings and ideals, then it doesn't need foreign enemies - it will fall apart on its own."
[Written by Vladimir Vladimirovich Putin]
pi_83675447
quote:
Op maandag 5 juli 2010 11:54 schreef phpmystyle het volgende:
Sociaal economisch zitten ze precies in het midden, alhoewel heel progressief, milieu belastingen enz. Op veiligheid cultuur en immigratie, zijn ze linkser dan de PvdA.
Op sociaal-economisch terrein zie ik D66 als gematigd rechts, vlakbij het midden, en inderdaad, wel progressief wat betreft zaken als milieubelastingen.
Op het gebied van veiligheid, cultuur en immigratie is D66 op dit moment linkser, ja, maar linkser dan de PvdA, dat zou ik niet willen zeggen...
When you call my heart stops beating
And when you're gone it won't stop bleeding
I can wait, I can wait
I can wait forever
pi_83675477
Als men de PvdA nou eens laat voor wat het is komt er misschien nog een beleid uit wat nog enigzins goed kan zijn.
  maandag 5 juli 2010 @ 11:59:40 #4
104871 remlof
Europees federalist
pi_83675490
quote:
Op maandag 5 juli 2010 11:52 schreef phpmystyle het volgende:
3 linkse partijens is dus 75 procent aan linkse ministers
Ehh nee, gezien de zetels wordt het 37,5% VVD, 37,5% PvdA, 12,5% D66 en 12,5% GL.

Maar belangrijker is natuurlijk wie welke ministersposten krijgt. Ik kan me niet voorstellen dat de VVD financiën niet krijgt.
Yankee go home!
pi_83675576
quote:
Op maandag 5 juli 2010 11:59 schreef remlof het volgende:
Maar belangrijker is natuurlijk wie welke ministersposten krijgt. Ik kan me niet voorstellen dat de VVD financiën niet krijgt.
Zal wel een redelijk 'traditionele' verdeling zijn die bij de partijen past. Financiën inderdaad naar de VVD, OCW naar D66, Sociale Zaken naar de PvdA en VROM naar GL... En de rest ongeveer op dezelfde manier verdeeld, waarbij de PvdA en de VVD evenveel ministeries zullen krijgen, en GL en D66 ook evenveel.
I can wait, I can wait
I can wait forever
  maandag 5 juli 2010 @ 12:01:43 #6
198365 Morendo
The Real Deal
pi_83675577
Paars+ zal sowieso een vechtkabinet worden. De VVD verschilt gewoon te veel van de PvdA en GL. Het kan alleen maar op een deceptie uitlopen voor de VVD vrees ik.
Die Lebenslust bringt dich um.
  maandag 5 juli 2010 @ 12:02:44 #7
198365 Morendo
The Real Deal
pi_83675648
quote:
Op maandag 5 juli 2010 11:59 schreef remlof het volgende:

[..]

Ehh nee, gezien de zetels wordt het 37,5% VVD, 37,5% PvdA, 12,5% D66 en 12,5% GL.

VVD zowel de premier als minister van financien? Lijkt me stug.
  maandag 5 juli 2010 @ 12:03:03 #8
104871 remlof
Europees federalist
pi_83675661
quote:
Op maandag 5 juli 2010 12:01 schreef Morendo het volgende:
Paars+ zal sowieso een vechtkabinet worden. De VVD verschilt gewoon te veel van de PvdA en GL. Het kan alleen maar op een deceptie uitlopen voor de VVD vrees ik.
Ik denk dan ook dat Rutte zitting meent in de Kamer. De vraag is dus wie er MP wordt. Kroes wellicht?
Yankee go home!
  maandag 5 juli 2010 @ 12:03:38 #9
198365 Morendo
The Real Deal
pi_83675695
quote:
Op maandag 5 juli 2010 12:01 schreef ViaRegnum het volgende:
VROM naar GL...
God behoede ons.
  maandag 5 juli 2010 @ 12:03:40 #10
104871 remlof
Europees federalist
pi_83675696
quote:
Op maandag 5 juli 2010 12:02 schreef Morendo het volgende:

[..]

Misschien wordt Cohen nog wel MP
Yankee go home!
pi_83675723
quote:
Op maandag 5 juli 2010 12:01 schreef Morendo het volgende:
Dat vrees ik ook... Zou slecht voor het land zijn, weer een gevallen kabinet, dus ik hoop dat deze vrees onterecht blijkt.
I can wait, I can wait
I can wait forever
pi_83675740
quote:
Op maandag 5 juli 2010 12:03 schreef Morendo het volgende:

[..]

God behoede ons.
Want ?
Honey ! Take me drunk, i am home !
  maandag 5 juli 2010 @ 12:04:31 #13
198365 Morendo
The Real Deal
pi_83675743
quote:
Op maandag 5 juli 2010 12:03 schreef remlof het volgende:

[..]

Misschien wordt Cohen nog wel MP
Zijn broer Floris wellicht, die geen PvdA'er is.
pi_83675763
quote:
Op maandag 5 juli 2010 12:02 schreef Morendo het volgende:
Ze zullen wel wat terug willen voor regeringsdeelname, hè. GL, PvdA en D66 snappen vast ook wel dat de VVD dit op de een of andere manier moet gaan verkopen aan de achterban...
I can wait, I can wait
I can wait forever
  maandag 5 juli 2010 @ 12:05:18 #15
104871 remlof
Europees federalist
pi_83675778
Een GroenLinkser op defensie lijkt mij ook leuk
Yankee go home!
pi_83675797
quote:
Op maandag 5 juli 2010 12:05 schreef ViaRegnum het volgende:

[..]

Ze zullen wel wat terug willen voor regeringsdeelname, hè. GL, PvdA en D66 snappen vast ook wel dat de VVD dit op de een of andere manier moet gaan verkopen aan de achterban...
Tja, maar dat geldt voor andere partijen net zo hard natuurlijk.
Honey ! Take me drunk, i am home !
  maandag 5 juli 2010 @ 12:05:41 #17
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_83675800
quote:
Op maandag 5 juli 2010 12:01 schreef ViaRegnum het volgende:

[..]

Zal wel een redelijk 'traditionele' verdeling zijn die bij de partijen past. Financiën inderdaad naar de VVD, OCW naar D66, Sociale Zaken naar de PvdA en VROM naar GL... En de rest ongeveer op dezelfde manier verdeeld, waarbij de PvdA en de VVD evenveel ministeries zullen krijgen, en GL en D66 ook evenveel.
Stel dat je GL op vrom zet, dat leidt tot vrevel in de samenleving, belastingen op vlees, of GL op infrastructuur, minder wegen, meer spoor. Wordt niets. Daarbij gaat de VVD ook draaien op HRA gebied.
"If the nation is not capable of preserving itself and reproducing, if it loses it vital bearings and ideals, then it doesn't need foreign enemies - it will fall apart on its own."
  maandag 5 juli 2010 @ 12:05:54 #18
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_83675810
quote:
Op maandag 5 juli 2010 12:05 schreef remlof het volgende:
Liever Bush.
  maandag 5 juli 2010 @ 12:07:00 #19
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_83675841
Als dit waarheid wordt hebben we straks MP wilders.
pi_83675845
quote:
Op maandag 5 juli 2010 12:05 schreef remlof het volgende:
Mij niet Pff... Ik moet er niet aan denken, haha.
Ik ben ook wel benieuwd wie we dan op BuZa zouden krijgen. Een D66'er wellicht?
I can wait, I can wait
I can wait forever
  maandag 5 juli 2010 @ 12:07:46 #21
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_83675859
quote:
Op maandag 5 juli 2010 12:07 schreef ViaRegnum het volgende:

[..]

Mij niet Pff... Ik moet er niet aan denken, haha.
Ik ben ook wel benieuwd wie we dan op BuZa zouden krijgen. Een D66'er wellicht?
VVD.
  maandag 5 juli 2010 @ 12:08:09 #22
104871 remlof
Europees federalist
pi_83675868
Cohen zie ik wel op Binnenlandse Zaken.
Yankee go home!
  maandag 5 juli 2010 @ 12:08:54 #23
198365 Morendo
The Real Deal
pi_83675901
quote:
Op maandag 5 juli 2010 12:05 schreef ViaRegnum het volgende:

[..]

Evident. Maar de VVD en Gl staan ongeveer op elk mogelijk onderwerp diametraal tegenover elkaar dus als je die redenering doortrekt hou je alleen maar VVD-ministers over. Ik denk dat andere partijen het niet zullen accepteren dat de VVD de twee belangrijkste posten krijgt.
pi_83675902
quote:
Op maandag 5 juli 2010 12:05 schreef phpmystyle het volgende:
Stel dat je GL op vrom zet, dat leidt tot vrevel in de samenleving, belastingen op vlees, of GL op infrastructuur, minder wegen, meer spoor. Wordt niets.
Ja, maar ho even. Ik had het niet over V&W, infrastructuur zal inderdaad niet naar GroenLinks gaan, dat zal wel een VVD-post worden (Aptroot?)...
En ik denk niet dat GL er een vleestaks doorheen krijgt... Er zullen veel compromissen gesloten moeten worden, ik weet eigenlijk wel zeker dat de VVD niet akkoord zou gaan met een vleestaks. Maar goed, we'll see.
I can wait, I can wait
I can wait forever
pi_83675961
quote:
Op maandag 5 juli 2010 12:08 schreef Morendo het volgende:
Evident. Maar de VVD en Gl staan ongeveer op elk mogelijk onderwerp diametraal tegenover elkaar dus als je die redenering doortrekt hou je alleen maar VVD-ministers over. Ik denk dat andere partijen het niet zullen accepteren dat de VVD de twee belangrijkste posten krijgt.
Maar ik denk dat Financiën even wat belangrijker is voor de VVD dan (bijna) alle andere posten... Maar goed, we zullen zien
I can wait, I can wait
I can wait forever
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')