Er worden woningen ontruimd en mensen op de A67 moeten hun auto's laten staan en verlaten.quote:Op vrijdag 2 juli 2010 16:40 schreef xpompompomx het volgende:
Zonde, maar over een jaar zie je er gelukkig niets meer van.
Vraag me af waar die mensen heen moeten in deze hitte?quote:Op vrijdag 2 juli 2010 16:44 schreef miaeak het volgende:
[..]
Er worden woningen ontruimd en mensen op de A67 moeten hun auto's laten staan en verlaten.
Dus hopen dat je gelijk hebt.
Geen idee..quote:Op vrijdag 2 juli 2010 16:52 schreef DuchessX het volgende:
[..]
Vraag me af waar die mensen heen moeten in deze hitte?
Dat wordt één puinhoop en lijkt me zeer onveilig...quote:Op vrijdag 2 juli 2010 16:55 schreef miaeak het volgende:
[..]
Geen idee..
Het lijkt me iig super klote!
Ik zou zeggen sluit de weg af en laat ze terugrijden naar een uitrit (de verkeerde kant op dus).
quote:Op vrijdag 2 juli 2010 16:56 schreef densmee het volgende:
ondertussen al grip 4 brand vlammen over de a 67 heen
EDquote:HEEZE/SOMEREN - De brandweer was rond half 5 met man en macht bezig om te voorkomen dat de grote brand op de Strabrechtse Heide bij de A67 overslaat naar de andere kant van de snelweg. De brand op het grondgebied van Geldrop-Mierlo is moeilijk beheersbaar. Zo'n 15 brandweerwagens uit de hele regio zijn vrijdagmiddag uitgerukt.
Zie ook:
* Grote brand op Strabrechtse Heide
De rookwolken zijn tot in het centrum van Eindhoven zichtbaar.
De snelweg A67 tussen Geldrop en Someren is in beide richtingen voor het verkeer afgesloten. Rond 5 uur werden de vangrails verwijderd zodat het verkeer dat hier al uren stond, kan keren.
Door de enorme rookontwikkeling heeft de brandweer enkele inwoners van Mierlo verzocht hun woning te verlaten. "Vooral vanwege gevaar voor de volksgezondheid", zegt brandweercommandant Ben van Otterdijk.
Voor het vliegverkeer heeft de brand vooralsnog geen gevolgen, zo meldt Eindhoven Airport.
Als ik uren in mijn airco-loze bolide in die file moest staan was ik nu een gebraden kippetje.....quote:Op vrijdag 2 juli 2010 17:13 schreef DuchessX het volgende:
De snelweg A67 tussen Geldrop en Someren is in beide richtingen voor het verkeer afgesloten. Rond 5 uur werden de vangrails verwijderd zodat het verkeer dat hier al uren stond, kan keren.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Bron: Eindhovens Dagblad
quote:GielvdBerg: Heel de straat mistig en zware rooklucht van de brand op de #StrabrechtseHeide in Mierlo! Aub niet evacueren ben voetbal aan het kijken!
Voetbal is oorlog, daar is zo'n heidebrand niks bij.quote:
Er zijn zelfs planten die bosbrand nodig hebben om zich voor te kunnen planten. Maar aangezien ik geen bosbouwkundige ben hoop ik maar dat het bos zich snel weer herstelt.quote:Op vrijdag 2 juli 2010 16:45 schreef Copycat het volgende:
[ afbeelding ]
Herstelt een heide zich zo snel, xpompompomx?
Gelukkig waait het bijna niet.quote:HEEZE/SOMEREN - De grote brand op de Strabrechtse Heide in Geldrop-Mierlo is moeilijk beheersbaar. De omvang van de brand was tegen half 6 nog onduidelijk. Zo'n 15 brandweerwagens uit de hele regio zijn vrijdagmiddag uitgerukt.
De brand op de heide heeft zich snel kunnen verspreiden doordat het vuur snel tot hoog in de bomen reikte en derhalve bevattelijker is voor de wind. (Eindhovens Dagblad)
dan maar hopen dat een dergelijk grote fik niet z'n eigen wind gaat maken.quote:Op vrijdag 2 juli 2010 17:34 schreef DuchessX het volgende:
Rook is nu ook te zien op de A50 bij Sint Oedenrode en ook helemaal tot in Weert
[..]
Gelukkig waait het bijna niet.
Dat herstelt zich wel. Dat afgebrande materiaal is erg vruchtbare bodem.quote:Op vrijdag 2 juli 2010 17:33 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Er zijn zelfs planten die bosbrand nodig hebben om zich voor te kunnen planten. Maar aangezien ik geen bosbouwkundige ben hoop ik maar dat het bos zich snel weer herstelt.
Klonk heeft het ook aangestoken, niet doorvertellen hoorquote:Op vrijdag 2 juli 2010 17:47 schreef miaeak het volgende:
@ klonk : uhu.... toepasselijke avi heb je trouwens.
quote:Op vrijdag 2 juli 2010 17:47 schreef miaeak het volgende:
@ klonk : uhu.... toepasselijke avi heb je trouwens.
50 hectare kan nooit goed zijn.quote:Op vrijdag 2 juli 2010 17:46 schreef densmee het volgende:
voor een bos is het zelfs goed, om diversiteit te krijgen. In de vakbladen wordt nog steeds geschreven over schoorl. Maar dit houden ze buiten de media om pyromanen niet te verleiden tot het aansteken
Ik bedoel dan ook kleinschalig tot max 2 ha ofzoquote:
Neenquote:Op vrijdag 2 juli 2010 17:48 schreef Klonk het volgende:
[..]
![]()
Ik woon in Venlo, is dat ver genoeg weg als alibi
Bron: EDquote:HEEZE/SOMEREN - De grote brand op de Strabrechtse Heide in Geldrop-Mierlo breidt zich steeds verder uit. Rond half 6 bleek dat zo'n 50 hectare heide door de brand verwoest. Dat is een oppervlakte van bijna 50 voetbalvelden.
Wie heeft deze foto gemaakt?quote:Op vrijdag 2 juli 2010 16:45 schreef Copycat het volgende:
[ afbeelding ]
Herstelt een heide zich zo snel, xpompompomx?
Daar stonden echt een stel mongolen in de dikke rook met kleine kinderen!quote:
dan ook nog half bloot hequote:Op vrijdag 2 juli 2010 18:44 schreef Prowl het volgende:
[..]
Daar stonden echt een stel mongolen in de dikke rook met kleine kinderen!![]()
De politie heeft die mafketels gelukkig allemaal weg gestuurd en die hele weg langs de snelweg ontruimd
Met een zonnetje als die van vandaag kan een glazen flesje ook nog wel eens een wondertje verrichten... in de ogen van een kind, wel te verstaan... een volwassen mens zou nooit glazen flesjes in de natuur dumpen, toch?quote:Op vrijdag 2 juli 2010 17:09 schreef Ou-Tannu het volgende:
ok wie moest er nou z`n kankerstaaf uit t raam pleuren? HE HE! zeg op
quote:2. De route van de Kennedymars wordt verlegd, dat wil zeggen dat het stuk over de Strabrechtse Heide wordt aangepast. In verband met extreme droogte is het gebied over de Strabrechtse Heide afgesloten. De alternatieve route loopt nu langs de A67. Zoals gewoonlijk wordt de wandelaars onderweg duidelijk hierover geïnformeerd.
quote:
LOL, de wind staat compleet de andere kant opquote:02-07-2010 om 19:39 uur | bibi381
Ik woon in Overpelt en tot hier ruik je het gewoon en zie je gewoon de grijze donkere wolken overkomen. Ik wens iedere brandweer man cq vrouw sterkte en vooral de bewoners die hun eigen huizen moeten uitgaan succes en heel veel steun kracht en tevens een hart onder de riem meen het! en hopend mag er gauw regen komen zodat de brandweermannen en vrouwen hulp van boven krijgen. Kleine Brogel heeft ook een watervliegtuig waarom helpt die niet mee. Dat vraag ik mij af. wellicht kunnen jullie het doorgeven dan is het nog sneller geblust. Arme mensen en vooral de Dieren ... Erg erg en nog eens erg.
quote:Op vrijdag 2 juli 2010 18:44 schreef Prowl het volgende:
[..]
Daar stonden echt een stel mongolen in de dikke rook met kleine kinderen!![]()
De politie heeft die mafketels gelukkig allemaal weg gestuurd en die hele weg langs de snelweg ontruimd
Jawel hoor. Ruikt alleen niet zo lekker.quote:Op vrijdag 2 juli 2010 21:42 schreef Joene het volgende:
Dus in je tuin zitten is er niet bij Ducksex?
Bronquote:MIERLO - Wegens een dreigend tekort aan bluswater moet de brandweer water uit een kanaal bij Helmond pompen om de heidebrand te bestrijden die sinds vrijdagmiddag woedt op de Strabrechtse Heide. Over de A67, die voor het verkeer is afgesloten, loopt een 7 kilometer lange pijp die bluswater aanvoert. Dat heeft een woordvoerder van de gemeente Heeze-Leende gemeld.
De brand, die vroeg in de avond al 150 hectare heide en bos tussen Mierlo, Lierop en Heeze had verwoest, is nog niet onder controle. Het vuur sloeg vroeg in de avond over naar de andere kant van de snelweg A67. De bluswerkzaamheden zullen naar verwachting de hele nacht duren.
150 hectare is qua oppervlakte te vergelijken met bijna 300 voetbalvelden. Inmiddels heeft burgemeester Rob van Gijzel van Eindhoven de coördinatie van de hulpverlening op zich genomen.
Een Cougar transporthelikopter is ingezet bij de bestrijding van de brand. De helikopter stort met een grote waterzak water op de vuurzee. Dat maakte de Koninklijke Luchtmacht bekend. Met de zogenoemde bambi bucket kan de Cougar in één keer 2500 liter bluswater vervoeren. De heli van het 300 squadron is gestationeerd op vliegbasis Gilze-Rijen.
Er zijn voor zover bekend geen slachtoffers gevallen. Wel moesten door de enorme rookontwikkelingen bewoners van 7 woningen in Mierlo hun huis verlaten. Ook Groepsaccommodatie De Weijer in Mierlo werd ontruimd.
Rond 6 uur bevonden de brandhaarden zich op zo'n 25 meter van de snelweg. De A67 tussen Geldrop en Someren is sinds het einde van de middag in beide richtingen afgesloten voor het verkeer. Vangrails werden verwijderd zodat het verkeer dat hier al uren stond, kon keren.
Verkeer van Eindhoven richting Venlo wordt via Geldrop naar de Helmondweg geleid. Verkeer vanuit Venlo moet bij Asten de snelweg verlaten.
Een woordvoerder van de Verkeers Informatiedienst kon vanavond om half 8 nog niet zeggen hoe lang de afsluiting nog gaat duren.
De brand - die ontstond aan de zuidzijde van de A67 - heeft zich rap kunnen verspreiden doordat het vuur snel tot hoog in de bomen reikte en derhalve bevattelijker is voor de wind. De rook hangt zeer laag waardoor het vuur moeilijk te bestrijden is.
De rookwolken zijn tot in het centrum van Eindhoven zichtbaar.
Zo'n 20 brandweerwagens uit de hele regio rukten vrijdagmiddag rond 15 uur uit richting Geldrop-Mierlo. Ongeveer 120 brandweerlieden proberen de brand te bestrijden.
quote:Op vrijdag 2 juli 2010 21:45 schreef Joene het volgende:
ik ga ook nog ff bij H.in de tuin zitten, fijne avond
quote:Op vrijdag 2 juli 2010 21:25 schreef Prowl het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
In dat blauwe cirkeltje heb ik staan kijken
De lichtblauwe lijn is waar de rook over de snelweg ging en waar de politie alle ramptoeristen wegstuurde want sommige mensen snappen niet dat rook ook gevaarlijk kan zijn![]()
Rode gedeelte is waar de rook en vlammen goed te zien waren waar ik stond
http://www.heeze-leende.nl/quote:De brand slaat de snelweg over en veroorzaakt enkele kleinere branden aan de noordkant. Er is 1 peloton brandweer aan de noordkant en 4 aan de zuidkant bezig met blussen. In totaal gaat het om ca. 30 voertuigen.
quote:Blussen Strabrechtse Heide nog de hele nacht
HEEZE - Zo'n tweehonderd brandweermensen zullen nog de hele nacht bezig zijn de brand op de Strabrechtse Heide te blussen. Sinds vrijdagmiddag is al 150 hectare bos en heide afgebrand.
De brand breidt zich niet meer zo snel uit, maar het vuur is nog niet onder controle. Hoe de brand heeft kunnen ontstaan is nog niet duidelijk. Burgemeester Van Gijzel van Eindhoven heeft de leiding over het blussen. Hij zei vrijdagavond veel last te hebben van ramptoeristen die de brandweer in de weg lopen.
Meer korpsen
Er zijn tientallen brandweerwagens bezig met blussen. Korpsen uit Eindhoven, Valkenswaard, Eersel, Cranendonk, Asten, Someren, Nuenen, Helmond en Heeze-Leende zijn erbij. Rond halfnegen zijn ook nog eens acht brandweerkorpsen uit Limburg ter versterking opgeroepen. Er is ook een blushelikopter ingezet.
In Heeze is een crisiscentrum ingericht.
Water
Volgens de brandweer is er voldoende water. Over de A67, die is afgesloten voor verkeer, is een zeven kilometer lange buis gelegd om water uit het kanaal bij Helmond te halen.
Twee huizen in Lierop, een groepswoning in Heeze en negen huizen aan Het Voortje in Mierlo zijn uit voorzorg ontruimd geweest. De bewoners mogen weer terug naar huis, hun huizen zijn niet in gevaar. De gemeente Geldrop gaat mensen niet dwingen hun huis uit te gaan.
Snelweg dicht
De A67 Eindhoven-Venlo is in beide richtingen tussen Geldrop en Asten afgesloten. De weg blijft in ieder geval tot zaterdagochtend dicht. De vlammen zijn de snelweg overgestoken en er is erg veel rook (foto). Automobilisten op de A67 mochten niet verder rijden en moesten rechtsomkeerd maken. Daardoor ontstond een verkeerschaos. Inmiddels wordt het verkeer omgeleid.
Begin
De brand is ontdekt door een inwoner van Geldrop die direct de brandweer heeft gebeld. Tegen het begin van de avond leek de rookpluim wat in omvang af te nemen, maar volgens de brandweer is het gevaar voor verdere uitbreiding nog niet geweken. Ook zouden plekken die eerder onder controle leken opnieuw kunnen oplaaien.
De brandweer concentreert zich nu op de randen van de brand in de hoop dat het vuur niet verder uitbreidt.
http://www.omroepbrabant.(...)g+de+hele+nacht.aspx
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Op zondag 6 juni 2010 12:30 schreef Flounder het volgende:
'Jezus, je bent een echte Nederlander he?'
Op maandag 5 november 2012 01:17 schreef tarantism het volgende:
'speciaal ingelogd om deze post te eren _O_ :D'
& Foto'squote:Heidebrand onder controle, deel snelweg open
Foto: ANP HEEZE - De hele vrijdagnacht is de brandweer bezig geweest met het blussen van de brand op de Strabrechtse Heide. De brand is nog niet meester, maar wel onder controle. De snelweg A67 van Venlo richting Eindhoven gaat zaterdagochtend tussen tien en elf uur open.
Zaterdag om 10:00 en 12:30 uur zijn er extra uitzendingen van Brabant Nieuws over de laatste stand van zaken.
Van Eindhoven richting Venlo is het de bedoeling dat er één rijbaan weer open gaat. Het zal zeker tot zaterdagavond duren voor de snelweg weer helemaal gebruikt kan worden, liet woordvoerder Ton Driessen van de brandweer weten.
De brand op de Strabrechtse Heide laaide vrijdagnacht aan de zuidkant van de snelweg op. Aan die kant moest een kunstatelier worden ontruimd. In totaal zijn vrijdagavond aan de noordkant zeven woningen geëvacueerd. De bewoners konden later terugkeren.
150 hectare
Sinds vrijdagmiddag is al 150 hectare bos en heide afgebrand. Dat zijn bijna driehonderd voetbalvelden. Hoe de brand heeft kunnen ontstaan is nog steeds niet duidelijk. Burgemeester Van Gijzel van Eindhoven heeft de leiding over het blussen. Hij zei vrijdagavond veel last te hebben van ramptoeristen die de brandweer in de weg lopen.
Meer korpsen
Er zijn tientallen brandweerwagens opgeroepen om te komen blussen. Korpsen uit Eindhoven, Valkenswaard, Eersel, Cranendonk, Asten, Someren, Nuenen, Helmond en Heeze-Leende zijn erbij. Rond halfnegen zijn ook nog eens acht brandweerkorpsen uit Limburg ter versterking opgeroepen. Er is ook een blushelikopter ingezet.
Water
Volgens de brandweer was er voldoende water. Over de A67, die is afgesloten voor verkeer, is een zeven kilometer lange buis gelegd om water uit de Zuid-Willemsvaart bij Helmond te halen. Ook zijn er vier crashtenders, speciale bluswagens, van defensie ingezet.
Slachtoffers
Er zijn geen gewonden gevallen bij de brand. Wel zijn twee mensen met ademhalingsproblemen naar het ziekenhuis gebracht. Volgens de brandweer zijn er geen noemenswaardige hoeveelheden giftige stoffen vrijgekomen. Door het windstille weer trok de rook snel omhoog.
Twee huizen in Lierop, een groepswoning in Heeze en negen huizen aan Het Voortje in Mierlo zijn uit voorzorg ontruimd geweest. De bewoners mogen weer terug naar huis, hun huizen zijn niet in gevaar. Het wordt niet verwacht dat mensen gedwongen hun huis uit moeten.
Snelweg dicht
De A67 Eindhoven-Venlo is in beide richtingen tussen Geldrop en Asten afgesloten. De weg blijft in ieder geval nog enkele uren dicht. De vlammen zijn de snelweg overgestoken en er is erg veel rook. Vrijdagmiddag mochten automobilisten op de A67 niet verder rijden, ze moesten rechtsomkeerd maken. Daardoor ontstond een verkeerschaos. Inmiddels wordt het verkeer omgeleid.
Vragen
De brand is ontdekt door een inwoner van Geldrop die direct de brandweer heeft gebeld. Mensen met vragen over de brand kunnen bellen met de gemeente Geldrop-Mierlo op telefoonnummer 040 289 38 93
Bron
Ja, ik snapte dat ook niet hoor.quote:Op zaterdag 3 juli 2010 01:19 schreef Kwaliteit het volgende:
Waarom hoor ik toch hier zo weinig over?
Is Omroep Brabant nu als rampenzender?
Belachelijk dat ze er daarom zo weinig van uitzenden...quote:Op zaterdag 3 juli 2010 01:21 schreef Poeke het volgende:
Omdat ned gewonnen heeft....
Ik sta vannacht standby met de dierenambulance voor eventuele dierlijke slachtoffers
Dus jij beweert dat van dat kaartje niets klopt? Toch apart als de brandweer dit in kaart heeft gebracht en het toevallig dat kaartje isquote:
quote:Vuur Strabrechtse Heide weer opgelaaid
HEEZE - Het vuur op de Strabrechtse Heide bij Heeze is maandagochtend weer opgelaaid. Daarom is er een extra peloton brandweermannen naar het gebied gestuurd. Dat heeft de brandweer gemeld.
Op basis van warmtebeelden die zondag vanuit een helikopter zijn gemaakt, dacht de brandweer in de loop van maandag klaar te zijn met nablussen. Of dat lukt is nog niet bekend.
Automobilisten kunnen wel weer gebruik maken van alle rijstroken op de snelweg A67. De brandweer heeft zondagnacht al het blusmaterieel verwijderd, dat vanwege de heidebrand op een rijstrook stond.
Zo'n 400 brandweerlieden en 100 militairen zijn zondag ingezet om het nog smeulende vuur te bestrijden. Door de brand is zo'n 150 hectare natuurgebied verloren gegaan.
http://www.omroepbrabant.(...)+weer+opgelaaid.aspx
Dacht dat dit voor herbezetting was ofzoquote:05:23:59 05-07-10 GROUP-1 PRIO 1 : BRAND BOS/HEIDE: (droogte: ja) (nader bericht: compagnie brand) Strabrechtse Heide STRABRECHT 999 bos HEE : 836 734 737 733 HOVD PELOTON 2 UGS COH-BAK HOGEWEG
CIE B 1104775 BRW Veiligheidsregio Zuidoost-Brabant (HOvD)
CIE B 1107046 BRW Heeze-Leende (Heeze) (Postalarm)
CIE B 1107098 BRW Heeze-Leende (Heeze) (Lichtkrant)
CIE B 1107261 BRW Geldrop - Mierlo (Geldrop) (Blusploeg B)
CIE B 1107262 BRW Geldrop - Mierlo (Geldrop) (Blusploeg C)
CIE B 1107298 BRW Geldrop - Mierlo (Geldrop) (Lichtkrant)
CIE B 1107346 BRW Geldrop - Mierlo (Mierlo) (Postalarm)
CIE B 1107398 BRW Geldrop - Mierlo (Mierlo) (Lichtkrant)
CIE B 1108161 BRW Someren (Blusploeg B)
CIE B 1108198 BRW Someren (Lichtkrant)
Zijn ook veel bomen verbrand.quote:Op maandag 5 juli 2010 13:26 schreef Lyrebird het volgende:
Ik heb in die buurt vroeger erg veel gefietst, geschaatst en gezwommen (vennen); schitterend stuk natuur. Voor de hei is het zo ver ik weet prima dat het zo nu en dan compleet affikt. Dan verdwijnt het gras. De hei natuurlijk ook, maar die komt wel weer terug.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |