Bekende regelquote:Op donderdag 29 juli 2010 16:02 schreef Cahir het volgende:
[ afbeelding ]
Ik snap deze vergelijking nietIemand die hem kan uitleggen?
Alle getallen kan je toch kwadraterenquote:Een perfect square kun je schrijven als x².
Ze willen dat je de productsommethode toepast. Je moet zien als (à+b)^2 dat wordt dus a^2+2ab+b^2quote:Op vrijdag 30 juli 2010 23:42 schreef Cahir het volgende:
[ afbeelding ]
Ik loop hier dus helemaal vastIk snap sowieso niet echt wat ze met een perfect square bedoelen. Perfect square zijn dus de kwadraten oftwel 1,4,9,16,25,36 e.d.
In de eerste zin loop ik al vast, het moet een perfect square zijn... en dan word opeens = (y+b)^2 erbij gehaald?
Met perfect square wordt hier bedoeld dat je een kwadratisch (i.e. tweedegraads) polynoom hebt zodanig dat je dit kunt schrijven als het kwadraat van een lineair (i.e. eerstegraads) polynoom. Hiervan wordt vaak gebruik gemaakt bij de oplossingsmethode voor vierkantsvergelijkingen die in het Nederlands bekend staat als kwadraatafsplitsing maar in het Engels completing the square wordt genoemd.quote:Op vrijdag 30 juli 2010 23:42 schreef Cahir het volgende:
[ afbeelding ]
Ik loop hier dus helemaal vastIk snap sowieso niet echt wat ze met een perfect square bedoelen. Perfect square zijn dus de kwadraten oftwel 1,4,9,16,25,36 e.d.
In de eerste zin loop ik al vast, het moet een perfect square zijn... en dan wordt opeens = (y+b)^2 erbij gehaald?
Ik zou zeggen, schrijf dan:quote:Op maandag 2 augustus 2010 21:33 schreef ReWout het volgende:
Eigen vraag van mij; hoe noteer je wiskundig dat
x tussen +/- 2 moet liggen? Ja ik kan noteren -2 < x < 2, maar dat is me te lang
Gebruik geen namen voor grootheden, dat is verhelderend als je programmeert, maar niet als je iets compact en elegant op wil schrijven.quote:P.S. Eigenlijk wil ik [ afbeelding ] dit korter noteren... error15% staat natuurlijk voor een fout van 15% van 3,14
in de opgave vragen ze naar wat het quotiënt (6x-5) en de rest (de remainder -4/(x-4) ) zijn. Het uiteindelijke antwoord op deze polynoomstaartdeling is:quote:Op zaterdag 7 augustus 2010 20:50 schreef Cahir het volgende:
[ afbeelding ]
Waarom deel je alleen door x en niet door -4?En waarom wordt er afgetrokken?
Hier wordt een polynoomstaartdeling uitgevoerd. Ik denk uit je vraag op te kunnen maken dat je op de basisschool nooit (goed) hebt geleerd hoe je een staartdeling uitvoert. Het zogenaamde 'realistisch rekenen' is funest voor het bereiken van voldoende vaardigheid en een juist begrip, dat wordt hier treffend geïllustreerd. Let er op dat er in verschillende landen uiteenlopende tradities bestaan voor wat betreft de notatie van een staartdeling, zelfs in Vlaanderen wordt een staartdeling al anders opgeschreven dan in Nederland.quote:Op zaterdag 7 augustus 2010 20:50 schreef Cahir het volgende:
[ afbeelding ]
Waarom deel je alleen door x en niet door -4?En waarom wordt er afgetrokken?
[rant-modus]quote:Op zaterdag 7 augustus 2010 22:11 schreef Riparius het volgende:
[..]
Hier wordt een polynoomstaartdeling uitgevoerd. Ik denk uit je vraag op te kunnen maken dat je op de basisschool nooit (goed) hebt geleerd hoe je een staartdeling uitvoert. Het zogenaamde 'realistisch rekenen' is funest voor het bereiken van voldoende vaardigheid en een juist begrip, dat wordt hier treffend geïllustreerd. Let er op dat er in verschillende landen uiteenlopende tradities bestaan voor wat betreft de notatie van een staartdeling, zelfs in Vlaanderen wordt een staartdeling al anders opgeschreven dan in Nederland.
Staartdeling hebben wij idd. nooit gehad op de basisschoolquote:Op zaterdag 7 augustus 2010 22:11 schreef Riparius het volgende:
[..]
Hier wordt een polynoomstaartdeling uitgevoerd. Ik denk uit je vraag op te kunnen maken dat je op de basisschool nooit (goed) hebt geleerd hoe je een staartdeling uitvoert. Het zogenaamde 'realistisch rekenen' is funest voor het bereiken van voldoende vaardigheid en een juist begrip, dat wordt hier treffend geïllustreerd. Let er op dat er in verschillende landen uiteenlopende tradities bestaan voor wat betreft de notatie van een staartdeling, zelfs in Vlaanderen wordt een staartdeling al anders opgeschreven dan in Nederland.
De in Nederland gebruikelijke notatie heeft de vormquote:Op zondag 8 augustus 2010 15:55 schreef Cahir het volgende:
[ afbeelding ]
Om meteen het andere onderwerp aan te snijden dat ik niet snap. Ik ben gewend om logaritmes als aLogb te schrijven. Ik snap hun notatiemanier niet
Ik zie geen fout in je scan.quote:Op zondag 8 augustus 2010 21:40 schreef Cahir het volgende:
[ afbeelding ]
Het ontbinden in factoren klopt hier toch helemaal niet
5 x -2 = geeft wel -10 ja
maar
5 + -2 = geeft geen 7 maar 3..
Je moet in de gaten houden wat je waar moet doen.quote:Op zondag 8 augustus 2010 21:40 schreef Cahir het volgende:
[ afbeelding ]
Het ontbinden in factoren klopt hier toch helemaal niet
5 x -2 = geeft wel -10 ja
maar
5 + -2 = geeft geen 7 maar 3..
Nee, ervaring opdoen is het enige wat je kan doen. Voor de hard-to-crack-gevallen hebben we nog altijd de ABC-formule. En als je echt handig erin bent (geworden) kan je met kwadraat afsplitsen heel snel oplossingen vinden.quote:Op zondag 8 augustus 2010 22:04 schreef Cahir het volgende:
Hoeveel inzicht moet je wel niet hebben als je dat ontbinden in factoren zo kanIs er een handige ezelsbrug voor? Of is de ABC formule hier handiger?
Tuurlijk kan je ABC-formule wel toepassen. Je bent immers aan het oplossen voor welke x'en de door jou gegeven kwadratische vergelijkingen aan elkaar gelijk zijn. Wel zal je beide x'en die uit je ontbinding of ABC-formule komen rollen moeten verifiëren in beide vergelijkingen, of elke gevonden x daadwerkelijk in beide vergelijkingen dezelfde y-waarde geeft.quote:Op zondag 8 augustus 2010 22:04 schreef Cahir het volgende:
-edit-
Zie net dat ABC niet kan. En ik weet echt niet hoe je een vergelijking waarbij x² een cijfer heeft (bv 24x²) moet ontbinden in factorenIemand die daar een handige manier voor weet?
Dit is moeilijk zo even uit het blote hoofd te doen, maar er is wel een manier voor, via kwadraatafsplitsing. Jawel, completing the square, daar is ie weer.quote:Op zondag 8 augustus 2010 22:04 schreef Cahir het volgende:
Hoeveel inzicht moet je wel niet hebben als je dat ontbinden in factoren zo kanIs er een handige ezelsbrug voor? Of is de ABC formule hier handiger?
Je kan in bijna elk geval beter de ln (natuurlijke logaritme waar het grondtal e is) gebruiken dan de log.quote:Op zondag 8 augustus 2010 15:55 schreef Cahir het volgende:
[ afbeelding ]
Om meteen het andere onderwerp aan te snijden dat ik niet snap. Ik ben gewend om logaritmes als aLogb te schrijven. Ik snap hun notatiemanier niet
Ja weet de exacte benaming niet. Zal morgen een printscreen posten, bij de course zelf stond er ook helemaal niks bij. Het stond opeens in de laatste opdrachtquote:
Het plaatje mag wel wat kleiner hoorquote:Op maandag 9 augustus 2010 21:58 schreef jbjb het volgende:
Kan iemand mij een opstapje geven hoe ik deze vraag kan oplossen?
Ik weet niet eens hoe ik moet beginnen![]()
[ afbeelding ]
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |