Het lijkt mij heerlijk om te geloven dat er een hiernamaals is waarin je perfect gelukkig kan zijn. En voor die christenen die letterlijk de Bijbel volgen is het al helemaal makkelijk. Je hoeft zelf niet eens na te denken of keuzes te maken, want God heeft al voor je bepaald wat goed en fout is.quote:Op donderdag 1 juli 2010 14:55 schreef VeerEli het volgende:
[..]
Nee hoor, christelijk zijn is helemaal niet altijd fijn. Snap niet waarom ongelovigen dat altijd denken.
Het is juist een leven vol vragen, moeilijkheden en strijd met jezelf en God etc.
In mijn optiek bestaat god niet, totdat het tegendeel bewezen is. De gulden middenweg, zoals jij die aangeeft, is natuurlijk een veilig antwoord. Maar in principe zijn er maar 2 antwoorden mogelijk; God bestaat of bestaat niet.quote:Op donderdag 1 juli 2010 14:52 schreef June. het volgende:
[..]
Dat weet je niet, net zoals gelovigen niet mogen en kunnen zeggen dat God wel bestaat. Ik denk dat het meest slimme wat je kunt zeggen is dat je het gewoon niet weet.
Maar dat is juist het vreemde, gelovigen kiezen vrijwel nooit zelf. Waarschijnlijk heb jij ook (streng) gelovige ouders, die jou naar een christelijke school hebben gestuurd. Niet dat daar iets mis mee is, maar daardoor zal je nooit echt "kleurloos" kunnen kijken.quote:Op donderdag 1 juli 2010 15:05 schreef VeerEli het volgende:
[..]
Waarom zou God niet almachtig zijn, alleen omdat hij ons in staat stelt onze eigen keuzes te maken?
Hij wil dat wij zélf voor hem kiezen, en voor hem leven bijvoorbeeld. Maar als hij WIL, zou hij er bijvoorbeeld voor kunnen zorgen dat iedereen in Hem geloofd. Hij zou zich aan de hele wereld kunnen laten zien. Maar hij doet dit niet, omdat hij wil dat mensen vertrouwen.
Jij wil toch ook dat je vriendin bij jou blijft omdat ZIJ dat ook wil, omdat zij van je houd? Want, wat zou je er aan hebben om een meisje bij je te hebben die eigenlijk niks van je moet weten.
je begrijpt dat de wetenschap stoelt op bewijs dat er wél is, niet op bewijs dat er niet is.quote:Op donderdag 1 juli 2010 15:01 schreef June. het volgende:
[..]
Nee, dat is er niet. Simpelweg omdat de wetenschap nog niet zover is om dat aan te tonen. En andersom natuurlijk ook.
Klopt, maar dat weet je dus nietquote:Op donderdag 1 juli 2010 15:10 schreef SSeth het volgende:
[..]
In mijn optiek bestaat god niet, totdat het tegendeel bewezen is. De gulden middenweg, zoals jij die aangeeft, is natuurlijk een veilig antwoord. Maar in principe zijn er maar 2 antwoorden mogelijk; God bestaat of bestaat niet.
Hoezo kiezen gelovigen vrijwel nooit zelf? Genoeg mensen die op latere leeftijd bekeren hoor. Mijn ouders zijn gelovig ja, niet streng. Wij zijn ook minder van de regels en wetten zoals bijv. gereformeerden wel heel erg hebben. Maar ook mijn ouders zijn pas toen ze volwassen waren zelf tot geloof gekomen.quote:Op donderdag 1 juli 2010 15:10 schreef June. het volgende:
[..]
Maar dat is juist het vreemde, gelovigen kiezen vrijwel nooit zelf. Waarschijnlijk heb jij ook (streng) gelovige ouders, die jou naar een christelijke school hebben gestuurd. Niet dat daar iets mis mee is, maar daardoor zal je nooit echt "kleurloos" kunnen kijken.
Wat is dat nou weer voor iets. Je hoeft zelf niet eens na te denken of keuzes te maken?quote:Op donderdag 1 juli 2010 15:10 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Het lijkt mij heerlijk om te geloven dat er een hiernamaals is waarin je perfect gelukkig kan zijn. En voor die christenen die letterlijk de Bijbel volgen is het al helemaal makkelijk. Je hoeft zelf niet eens na te denken of keuzes te maken, want God heeft al voor je bepaald wat goed en fout is.
Je claimt dat alleen gelovigen een geweten hebben. Dit is onjuist. Ook ongelovigen kunnen dingen doen waarvan ze denken dat het beter zou zijn ze niet te doen.quote:Op donderdag 1 juli 2010 15:09 schreef VeerEli het volgende:
[..]
Je weet niet waar je over praat.
Als christen wéét je soms dat je zondigt, maar is het (te) moeilijk het niet te doen.
Ik heb bijv. gewoon seks, ook al ben ik niet getrouwd. Ik wéét dat God dit liever niet heeft, maar ik vind seks met mijn vriend te belangrijk om ermee te stoppen bijvoorbeeld. Dit geeft mij conflicten, want enerzijds vind ik het echt kut dat ik God hiermee kwets, anderzijds ben ik te egoistisch om er mee te kappen.
Zo kan ik 1000 dingen gaan opnoemen waardoor je in strijd komt met jezelf en je geloof. Het is gewoon lastig.
Ofwel begrijp ik je hier verkeerd of je slaat de plank mis.quote:Wij zitten soms met dezelfde vragen als jullie hoor. Maar jullie boeit het niet, want jullie geloven toch niet. Mij boeit het wel, want ik snap er soms niks van en geloof wél.
"Het leven als gelovige" heb ik achter mij gelaten toen bleek dat Sinterklaas niet bestaat. Nouja, niet helemaal, iets later. Voor de rest slaat het als argument nergens op en mis ik geen empathisch vermogen.quote:Maar dit zal ik je toch niet wijs kunnen maken, immers ken jij het leven als gelovige niet en snap je dus nooit wat er moeilijk aan kan zijn. Jammer dat ongelovigen dat stukje empathie vermogen missen.
God bestaat net zo goed als dat er een heel kleine theepot in een baan om de aarde zweeft die niet kan worden waargenomen. Nooit kan worden waargenomen. Nou, bewijs maar dat de pot niet bestaat.quote:Op donderdag 1 juli 2010 15:12 schreef June. het volgende:
[..]
Klopt, maar dat weet je dus niet. Vandaar dat ik ga voor de middenweg. Alleen als jij zegt dat God niet bestaat, vind ik ook prima. Zolang je maar weet dat er nog geen bewijs voor is en het dus ook goed andersom kan zijn
.
Och, er zijn van die passages waarin vreselijke dingen gebeurden met kinderen waarvoor de god der gristenen direct verantwoordelijk kan worden geacht te zijn.quote:Op donderdag 1 juli 2010 15:09 schreef VeerEli het volgende:
[..]
WTF bedoel je hier nou weer mee en wat heeft dit te maken met mijn voorbeeld?
Doet me denken aan een oude kennis die in het verleden godsdienstwaanzinnig was,. hij dacht dat hij god was. ben serieus!quote:Op donderdag 1 juli 2010 15:05 schreef VeerEli het volgende:
[..]
. Maar als hij WIL, zou hij er bijvoorbeeld voor kunnen zorgen dat iedereen in Hem geloofd. Hij zou zich aan de hele wereld kunnen laten zien. Maar hij doet dit niet, omdat hij wil dat mensen vertrouwen.
Ik sla de plank niet mis. Jullie vragen over het geloof boeit niet veel voor jullie. Wat maakt het voor jullie uit als jullie toch niet christelijk zijn? De stukjes die ik niet snap uit de bijbel (ik heb bijv. zelf niks tegen homo's) vind ik moeilijk, omdat ik weet dat er een reden voor zal zijn, maar een reden die ik niet ken/zie/begrijp. Dat levert conflicten met jezelf en je relatie met God op. En zo kan ik oneindig doorgaan met voorbeeldjes.quote:Op donderdag 1 juli 2010 15:16 schreef mvdlubbe het volgende:
[..]
Je claimt dat alleen gelovigen een geweten hebben. Dit is onjuist. Ook ongelovigen kunnen dingen doen waarvan ze denken dat het beter zou zijn ze niet te doen.
[..]
Ofwel begrijp ik je hier verkeerd of je slaat de plank mis.
[..]
"Het leven als gelovige" heb ik achter mij gelaten toen bleek dat Sinterklaas niet bestaat. Nouja, niet helemaal, iets later. Voor de rest slaat het als argument nergens op en mis ik geen empathisch vermogen.
Vroeger heeft God zich ook laten zien aan bepaalde mensen. Staat ook in de bijbel.quote:Op donderdag 1 juli 2010 15:21 schreef Waterpijp02 het volgende:
[..]
Doet me denken aan een oude kennis die in het verleden godsdienstwaanzinnig was,. hij dacht dat hij god was. ben serieus!
Was ie weer mensen op straat aan het bekeren:
"Als ik zou willen, dan zou ik de Himalaya hierheen kunnen laten komen door slechts eraan te denken"
'"Maar ik zal dat niet doen, want het heeft helemaal geen nut".
![]()
En ik bedacht me later van god ja het zou zo de echte kunnen zijn, hoop kunnen maar het er maar niet van laten komen.
Wat een baas joh hahaquote:Op donderdag 1 juli 2010 15:21 schreef Waterpijp02 het volgende:
[..]
Doet me denken aan een oude kennis die in het verleden godsdienstwaanzinnig was,. hij dacht dat hij god was. ben serieus!
Was ie weer mensen op straat aan het bekeren:
"Als ik zou willen, dan zou ik de Himalaya hierheen kunnen laten komen door slechts eraan te denken"
'"Maar ik zal dat niet doen, want het heeft helemaal geen nut".
![]()
En ik bedacht me later van god ja het zou zo de echte kunnen zijn, hoop kunnen maar het er maar niet van laten komen.
Ja, er zijn mensen die zich op latere leeftijd bekeren. Maar ga me nu niet vertellen dat dat altijd zo is, het merendeel is christelijk omdat zijn of haar ouders dat ook zijn. Zie de hele bijbelgordel in Nederland. Als jij visie klopt, zou het christendom veel meer verspreid zijn over Nederland.quote:Op donderdag 1 juli 2010 15:15 schreef VeerEli het volgende:
[..]
Hoezo kiezen gelovigen vrijwel nooit zelf? Genoeg mensen die op latere leeftijd bekeren hoor. Mijn ouders zijn gelovig ja, niet streng. Wij zijn ook minder van de regels en wetten zoals bijv. gereformeerden wel heel erg hebben. Maar ook mijn ouders zijn pas toen ze volwassen waren zelf tot geloof gekomen.
Ik heb zelf een periode gehad dat ik me compleet van God afzonderde en er niks mee te maken wou hebben. Toen ik 12/13 jaar was vond ik juist de verkeerde kant interessant worden en luisterde ik veel satanische muziek. Later werd ik weer normaler en besefte ik me ook dat de duivel gewoon aan het spelen was met mij en mij bij God probeerde weg te halen.
Dat is ook iets wat elk mens die zich bekeerd mee maakt, een hoop ellende omdat de duivel doorkrijgt dat hij een ziel aan God 'verliest' en die wil hij proberen terug te winnen.
Toen mijn broer zich bekeerde is hij door een hele moeilijke periode gegaan omdat de duivel het hem lastig wou maken, in de hoop hem bij God weg te houden.
Dit zal hoe dan ook voor jou/jullie krankzinnig klinken. Maakt verder ook niet uit.
Maar ik geloof dat elke christen zélf kiest.
Gaan we nu ook al de matrix kant op? Snap dat je in god geloofd maar deze redenering is echt raar....quote:Op donderdag 1 juli 2010 15:24 schreef VeerEli het volgende:
[..]
. Als jij nu door je gedachten je lamp aan wil doen, zou dat mogelijk zijn (denk ik dan). Maar dit gaat je nooit lukken omdat je het nooit 100% zult geloven dat je dat daadwerkelijk kan.
Tja.quote:Als jij nu door je gedachten je lamp aan wil doen, zou dat mogelijk zijn (denk ik dan).
Ketterij! Vroegah gingen mensen voor minder op de brandstapel.quote:Op donderdag 1 juli 2010 15:24 schreef VeerEli het volgende:
Als jij nu door je gedachten je lamp aan wil doen, zou dat mogelijk zijn (denk ik dan). Maar dit gaat je nooit lukken omdat je het nooit 100% zult geloven dat je dat daadwerkelijk kan.
Kijk en dit is iets wat gelovigen nu gewoon niet snappen. Je moet niet willen bewijzen wat er niet is, je moet bewijzen wat er wel isquote:Op donderdag 1 juli 2010 15:20 schreef mvdlubbe het volgende:
[..]
God bestaat net zo goed als dat er een heel kleine theepot in een baan om de aarde zweeft die niet kan worden waargenomen. Nooit kan worden waargenomen. Nou, bewijs maar dat de pot niet bestaat.
Zeggen dat er een middenweg is impliceert dat het wel/niet bestaan 'in het midden ligt'. Dat is simpelweg niet juist.
Tenzij je hetzelfde zou zeggen dat inzake de theepot, het spaghettimonster, kabouters en mijn claim dat ik door muren heen kan lopen als niemand kijkt.
Waarmee maar bewezen is dat het echt kan, natuurlijk.quote:Op donderdag 1 juli 2010 15:30 schreef Techno het volgende:
[..]
Ketterij! Vroegah gingen mensen voor minder op de brandstapel.
Waarom zou er "iets" zijn?quote:Op donderdag 1 juli 2010 15:30 schreef June. het volgende:
[..]
Kijk en dit is iets wat gelovigen nu gewoon niet snappen. Je moet niet willen bewijzen wat er niet is, je moet bewijzen wat er wel is. Ik zelf denk dat er wel "iets" is, maar ik weet niet wat. Dat is voor mij genoeg.
Voor mensen die letterlijk de Bijbel aanhangen en geloven dat er maar één mogelijke interpretatie is (zoals Matthijs het ziet) niet nee. Dan heb je geen keuzes te maken, dan houd je je aan wat er in de Bijbel staat. En als je toch een zonde begaat maakt dat helemaal niets uit, want Jezus is gestorven voor onze zonden.quote:Op donderdag 1 juli 2010 15:16 schreef VeerEli het volgende:
[..]
Wat is dat nou weer voor iets. Je hoeft zelf niet eens na te denken of keuzes te maken?Shiit, hier ga ik niet eens op in.
Soort van agnost dus? Dat vind ik dus echt de vreemdste gedachtengang die er is.quote:Op donderdag 1 juli 2010 15:30 schreef June. het volgende:
[..]
Kijk en dit is iets wat gelovigen nu gewoon niet snappen. Je moet niet willen bewijzen wat er niet is, je moet bewijzen wat er wel is. Ik zelf denk dat er wel "iets" is, maar ik weet niet wat. Dat is voor mij genoeg.
Sterker nog: van iets wat niet bestaat KAN je niet bewijzen dat het er niet is.quote:Op donderdag 1 juli 2010 15:30 schreef June. het volgende:
[..]
Agnostietsisme.quote:Op donderdag 1 juli 2010 15:34 schreef Fes1-2 het volgende:
[..]
Soort van agnost dus? Dat vind ik dus echt de vreemdste gedachtengang die er is.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |