FOK!forum / Werk, Geldzaken, Recht en de Beurs / Leaseauto - voordelen/nadelen?
Luciano23woensdag 30 juni 2010 @ 19:13
Ik heb een arbeidsovereenkomst gekregen en daarbij zit de mogelijkheid voor een leaseauto. Ik mag 700 euro p/m aan een leaseauto besteden. Dit gaat alleen wel van mijn brutoloon af.
Nu vroeg ik mij af wat de voordelen en nadelen zijn van een leaseauto. Als ik hem niet neem heb ik extra salaris en kan ik daarmee eventueel na een jaar een redelijke 2e hands kopen. Maar ik zie hier waarschijnlijk een aantal voordelen van leasen over het hoofd. Het is overigens incl brandstof.
Mijn vraag is dus wat zijn de voordelen en wat de nadelen
L3IPOwoensdag 30 juni 2010 @ 19:16
Je moet die 700 zelf betalen, naast de bijtelling?
Herkauwerwoensdag 30 juni 2010 @ 19:17
Krijg je die 700 euro bij je salaris opgeteld? Zo niet, ga voor de leaseauto.

Ik had een lease auto van 28000 euro en die was een paar tientjes duurder per maand dan mijn 15 jaar oude mazda 626. Die berekening is inclusief alle kosten en benzine geweest. Voor mij was het een prima deal.

Vooral als je een goedkope auto neemt is het erg interessant, tenzij je die 700 euro extra op je salaris krijgt, dan is het zeker even rekenen.

Wat ik zo fijn vond aan een leaseauto was dat je geen omkijken hebt, onderhoud is geregeld, anwb, bij schade. Je hebt nooit gezeur en altijd staat er een auto klaar, alles is geregeld!
Herkauwerwoensdag 30 juni 2010 @ 19:17
quote:
Op woensdag 30 juni 2010 19:16 schreef L3IPO het volgende:
Je moet die 700 zelf betalen, naast de bijtelling?
Nee, dat is wat zijn baas voor hem betaald.
vigierwoensdag 30 juni 2010 @ 19:18
Voor 700 per maand incl. brandstof heb je niet veel auto. Interessante vragen:
- Hoeveel mag je er dan prive mee rijden?
- Bereken de bijtelling over de auto die je in gedachten hebt
- Hoeveel kilometer zou je prive gaan rijden denk je?
- Waarschijnlijk betaal je rond de 40% belasting, dus die 700 kost je netto 280. Tel daar de bijltelling bij op en je weet wat hij je in totaal kost.
HEvaRewoensdag 30 juni 2010 @ 19:21
De voordelen van een leaseauto.

Auto is vaste kosten ipv van variabel (denk aan schommelingen in benzineprijzen, onderhoud, etc.)
Onderhoud, wegenbelasting, verzekering (handig om schade vrije jaren op te bouwen) betaald door leasemaatschappij.
Iedere paar jaar een nieuwe auto.
Vervangende auto wanneer je auto stuk is.

Nadeel:
Bijtelling van 14%-25% bij bruto salaris (bij privegebruik >500km)
Minder flexibel om een andere auto te nemen, als de omstandigheden wijzigen.
L3IPOwoensdag 30 juni 2010 @ 19:21
quote:
Op woensdag 30 juni 2010 19:17 schreef Herkauwer het volgende:

Nee, dat is wat zijn baas voor hem betaald.
Niet dus, als ie de 700 euro ook als extra (bruto) loon kan krijgen. Dan wordt je gewoon hard in je sterretje genaaid en is het absoluut niet rendabel.

Als je "alleen" bijtelling hoeft te betalen, kan het nog steeds te duur zijn vergeleken met een eigen auto, beetje afhankelijk van bijtellingspercentage en nieuwprijs van de auto enzo.

Kortom:

Voordeel van een lease auto is dat het de goedkoopste manier is om een nieuwe auto te rijden. Als je ook tevreden bent met een 2e hands auto, kan je jezelf aardig wat geld besparen door geen leaseauto te nemen of deze iig niet prive te rijden.
Herkauwerwoensdag 30 juni 2010 @ 19:23
quote:
Op woensdag 30 juni 2010 19:21 schreef L3IPO het volgende:

[..]

Niet dus, als ie de 700 euro ook als extra (bruto) loon kan krijgen. Dan wordt je gewoon hard in je sterretje genaaid en is het absoluut niet rendabel.

Als je "alleen" bijtelling hoeft te betalen, kan het nog steeds te duur zijn vergeleken met een eigen auto, beetje afhankelijk van bijtellingspercentage en nieuwprijs van de auto enzo.

Kortom:

Voordeel van een lease auto is dat het de goedkoopste manier is om een nieuwe auto te rijden. Als je ook tevreden bent met een 2e hands auto, kan je jezelf aardig wat geld besparen door geen leaseauto te nemen of deze iig niet prive te rijden.
Inderdaad als je die 700 euro krijgt boven op je salaris. Toen ik mijn leaseauto had was dit nog niet zo bij mijn oude werkgever, dat werd pas later ingevoerd.

Dan nog heb je een bruto/netto verschil. Je krijgt dan 700 bruto, niet netto.
anboniwoensdag 30 juni 2010 @ 19:24
Nadeel:
- je levert brutoloon in
- je betaalt vervolgens ook bijtelling, max 25% over de cataloguswaarde; als je niet prive rijdt (en dus een km administratie bijhoudt) hoef je die bijtelling niet te betalen, bepaalde categorieen auto's hebben geen bijtelling (met name in de zogenaamd milieuvriendelijke hoek)
- leaseauto's zijn een populaire melkkoe, als teveel mensen zo'n milieuvriendelijke auto rijden en dus geen bijtelling betalen, verwacht ik dat de bijtelling op die auto's snel zat verhoogd wordt (omdat ze toch niet zo milieuvriendelijk blijkende schatkist teveel inkomsten misloopt); Wat nu waar is, is mogelijk over 2 jaar achterhaald waardoor de berekeningen anders uitvallen

Voordelen:
- Je rijdt altijd in een auto van max 4 jaar oud
- Je hebt nauwelijks kosten voor onderhoud (af en toe een flesje olie of ruitenvloeistof, die je misschien nog kunt declareren ook). Mijn 4 jaar oude auto heeft vorige week 'n beurt gehad voor E500
- Je kunt vaak behoorlijk wat prive kilometers maken, dat maakt voor jouw kosten verder niet meer uit

Grote kans dat een goedkope 2e hands uiteindelijk goedkoper uitvalt.
Herkauwerwoensdag 30 juni 2010 @ 19:26
quote:
Op woensdag 30 juni 2010 19:24 schreef anboni het volgende:
Nadeel:
- je levert brutoloon in
- je betaalt vervolgens ook bijtelling, max 25% over de cataloguswaarde; als je niet prive rijdt (en dus een km administratie bijhoudt) hoef je die bijtelling niet te betalen, bepaalde categorieen auto's hebben geen bijtelling (met name in de zogenaamd milieuvriendelijke hoek)
- leaseauto's zijn een populaire melkkoe, als teveel mensen zo'n milieuvriendelijke auto rijden en dus geen bijtelling betalen, verwacht ik dat de bijtelling op die auto's snel zat verhoogd wordt (omdat ze toch niet zo milieuvriendelijk blijkende schatkist teveel inkomsten misloopt); Wat nu waar is, is mogelijk over 2 jaar achterhaald waardoor de berekeningen anders uitvallen

Voordelen:
- Je rijdt altijd in een auto van max 4 jaar oud
- Je hebt nauwelijks kosten voor onderhoud (af en toe een flesje olie of ruitenvloeistof, die je misschien nog kunt declareren ook). Mijn 4 jaar oude auto heeft vorige week 'n beurt gehad voor E500
- Je kunt vaak behoorlijk wat prive kilometers maken, dat maakt voor jouw kosten verder niet meer uit

Grote kans dat een goedkope 2e hands uiteindelijk goedkoper uitvalt.
Valt wel mee hoor. Als je een 2dehands auto hebt en je rijdt 12000 km, dan is dat al gauw ( 1op 12) 1000 liter en dus al 1500 euro. Dat is al zo'n beetje de helft van de bijtelling auto van 28000 euro.
Uitlaatwoensdag 30 juni 2010 @ 19:30
quote:
Op woensdag 30 juni 2010 19:24 schreef anboni het volgende:
Nadeel:
- je betaalt vervolgens ook bijtelling, max 25% over de cataloguswaarde; als je niet prive rijdt (en dus een km administratie bijhoudt) hoef je die bijtelling niet te betalen, bepaalde categorieen auto's hebben geen bijtelling (met name in de zogenaamd milieuvriendelijke hoek)
omg, open je ogen!

er bestaat geen categorie: 0% bijtelling! het is minimaal 14% (voor a-label auto's)
Fredwoensdag 30 juni 2010 @ 19:33
Bij zulke constructies is leasen voordeliger. Ik heb zo'n zelfde constructie. Een contract duurt 4 jaar, in die lever ik netto 27.000 euro (minder bruto salaris en bijtelling)
voor dat bedrag kan ik 4 jaar lang onbeperkt rondrijden in een auto van 22.000 euro. Als ik de auto zelf zou moeten kopen ben ik al meer kwijt aan alleen aanschaf, wegenbelasting en verzekering. En dan heb ik er nog kilometer mee gereden!
Uitlaatwoensdag 30 juni 2010 @ 19:33
quote:
Op woensdag 30 juni 2010 19:18 schreef vigier het volgende:

- Waarschijnlijk betaal je rond de 40% belasting, dus die 700 kost je netto 280. Tel daar de bijltelling bij op en je weet wat hij je in totaal kost.
je betaald geen bijtelling over je leasebedrag maar over de catalogusprijs van de auto
laten we als voorbeeld een auto van 22k namen met a-label (=14% bijtelling)
22k*0.14 = 3080
3080 komt dus bij je salaris als extra inkomsten, daar betaal je 42% belasting over
dus 3080 * 0.42 = 1293,6

die auto leasen kost je dus per jaar 1300 euro

verder noemt ts dat zijn lease bedrag van zijn bruto loon afgaat, (dus het is geen 'extra' salaris zoals sommige mensen hier boven beschrijven)

als hij 2700e verdient (bruto) dan verdient hij na aftrek van zijn auto nog maar 2000e bruto
anboniwoensdag 30 juni 2010 @ 19:35
quote:
Op woensdag 30 juni 2010 19:30 schreef Uitlaat het volgende:

[..]

omg, open je ogen!

er bestaat geen categorie: 0% bijtelling! het is minimaal 14% (voor a-label auto's)
http://www.belastingdiens(...)o-09.html#P110_15463

Als je bedoelt te zeggen dat er (nog) geen auto's zijn die in de 0% categorie vallen, dan mag je dat ook wel op 'n normale manier opschrijven...
Uitlaatwoensdag 30 juni 2010 @ 19:39
quote:
Op woensdag 30 juni 2010 19:33 schreef FredvZ het volgende:
Bij zulke constructies is leasen voordeliger. Ik heb zo'n zelfde constructie. Een contract duurt 4 jaar, in die lever ik netto 27.000 euro (minder bruto salaris en bijtelling)
voor dat bedrag kan ik 4 jaar lang onbeperkt rondrijden in een auto van 22.000 euro. Als ik de auto zelf zou moeten kopen ben ik al meer kwijt aan alleen aanschaf, wegenbelasting en verzekering. En dan heb ik er nog kilometer mee gereden!
jij betaald 27k (bruto?) om 4 jaar in een auto te mogen rijden?

als je een nieuwe auto wilt rijden is het misschien interresant, maar over het algemeen kun je als particulier een 2de handse rijden
Uitlaatwoensdag 30 juni 2010 @ 19:41
quote:
Op woensdag 30 juni 2010 19:35 schreef anboni het volgende:

[..]

http://www.belastingdiens(...)o-09.html#P110_15463

Als je bedoelt te zeggen dat er (nog) geen auto's zijn die in de 0% categorie vallen, dan mag je dat ook wel op 'n normale manier opschrijven...
dat bedoel ik idd te zeggen, er zijn op dit moment nog geen auto's die je op een fatsoenlijke manier kunt rijden en die 0 uitstoot hebben (tenzij je om de 300km je auto een nacht lang wilt opladen)
flipp.woensdag 30 juni 2010 @ 19:52
De belangrijkste vraag is natuurlijk of TS daadwerkelijk een leasebudget heeft dat hij als loon uit kan laten keren. Of dat hij 700 euro eigen bijdrage heeft, dit scheelt aanzienelijk in de bijtelling.

Maar lease-auto is sowieso goedkoper en gemakkelijker. Je kan goedkoper zijn met een tweedehands maar zo gauw er ook maar het minste geringste mis is met je tweede hands auto (een hogere apk keuring of iets) dan ben je al duurder uit.
vigierwoensdag 30 juni 2010 @ 20:01
quote:
Op woensdag 30 juni 2010 19:33 schreef Uitlaat het volgende:

[..]

je betaald geen bijtelling over je leasebedrag maar over de catalogusprijs van de auto
laten we als voorbeeld een auto van 22k namen met a-label (=14% bijtelling)
22k*0.14 = 3080
3080 komt dus bij je salaris als extra inkomsten, daar betaal je 42% belasting over
dus 3080 * 0.42 = 1293,6

die auto leasen kost je dus per jaar 1300 euro

verder noemt ts dat zijn lease bedrag van zijn bruto loon afgaat, (dus het is geen 'extra' salaris zoals sommige mensen hier boven beschrijven)

als hij 2700e verdient (bruto) dan verdient hij na aftrek van zijn auto nog maar 2000e bruto
Ik wilde eigenlijk aangeven wat die 700 bruto salaris hem netto kost, maar zelfs daar faalde ik... moest natuurlijk 60% x 700 zijn. Bijtelling noemde ik in de zin erna.
Luciano23woensdag 30 juni 2010 @ 20:19
quote:
Op woensdag 30 juni 2010 19:33 schreef FredvZ het volgende:
Bij zulke constructies is leasen voordeliger. Ik heb zo'n zelfde constructie. Een contract duurt 4 jaar, in die lever ik netto 27.000 euro (minder bruto salaris en bijtelling)
voor dat bedrag kan ik 4 jaar lang onbeperkt rondrijden in een auto van 22.000 euro. Als ik de auto zelf zou moeten kopen ben ik al meer kwijt aan alleen aanschaf, wegenbelasting en verzekering. En dan heb ik er nog kilometer mee gereden!
Ok ik betaal dus ook geen wegenbelasting en verzekering?

En hoe zit het precies met bijtelling?
Luciano23woensdag 30 juni 2010 @ 20:20
quote:
Op woensdag 30 juni 2010 19:33 schreef Uitlaat het volgende:

verder noemt ts dat zijn lease bedrag van zijn bruto loon afgaat, (dus het is geen 'extra' salaris zoals sommige mensen hier boven beschrijven)

als hij 2700e verdient (bruto) dan verdient hij na aftrek van zijn auto nog maar 2000e bruto
Ja dat is wat ik begreep, is dat ongebruikelijk dan?
Luciano23woensdag 30 juni 2010 @ 20:22
quote:
Op woensdag 30 juni 2010 19:52 schreef flipp. het volgende:
De belangrijkste vraag is natuurlijk of TS daadwerkelijk een leasebudget heeft dat hij als loon uit kan laten keren.
Nee het ging om een lease-budget
anboniwoensdag 30 juni 2010 @ 20:27
quote:
Op woensdag 30 juni 2010 20:19 schreef Luciano23 het volgende:
Ok ik betaal dus ook geen wegenbelasting en verzekering?
Nee, jij betaalt effectief helemaal niets (behalve die olie en misschien een keertje wasstraat) buiten bijtelling en mindering op je loon. (ohja, en als je schade rijdt, zal er waarschijnlijk een bedrag aan eigen risico in rekening gebracht worden)
quote:
En hoe zit het precies met bijtelling?
Een bepaald percentage van de cataloguswaarde wordt bij je brutoloon opgeteld, daar betaal je inkomstenbelasting over (volgens het hoogste tarief waar je brutoloon ook invalt). Dat percentage wordt bepaald aan de hand van co2 uitstoot van je auto (zie linkje ergens hierboven).
N.I.M.B.Y.woensdag 30 juni 2010 @ 20:28
quote:
Op woensdag 30 juni 2010 19:41 schreef Uitlaat het volgende:

[..]

dat bedoel ik idd te zeggen, er zijn op dit moment nog geen auto's die je op een fatsoenlijke manier kunt rijden en die 0 uitstoot hebben (tenzij je om de 300km je auto een nacht lang wilt opladen)
Een Tesla als je dicht bij je werk woont en een kantoorbaan hebt is goed te doen

* Al is de aanschaf van zo'n ding wel even slikken
Ferwoensdag 30 juni 2010 @ 20:29
Je betaalt in princiepe alleen bijtelling, 14, 20 of 25% van de cataloguswaarde (nieuwwaarde) van de auto wordt bij je salaris opgeteld en daarover moet je inkomstenbelasting (33,45%, 41,95%, 42,00% en 52,00%) betalen.

Bijtellingspercentage is afhankelijk van de CO2 uitstoot, de inkomstenbelasting is afhankelijk van je salaris. Hoe meer je verdient, hoe hoger je belastingtarief.

De bijtelling wordt door je werkgever ingehouden op je loon.

Verder betaal je soms een eigen bijdrage per maand van je netto salaris. Meestal kun je als je geen leaseauto neemt een hoger salaris eisen en heb je recht op reiskostenvergoeding.

Omdat je geen reiskostenvergoeding krijgt is het niet eerlijk om het hele leasebedrag van je bruto salaris af te halen. Verder betalen over het leasebedrag ook geen pensioenpremie. De regeling zoals jij hem verteld is dan ook ongebruikelijk.

Wat eerlijker is: stel dat je 150¤ per maand reiskostenvergoeding zou kunnen krijgen. Je kan kiest een goedkope leaseauto van 350¤ en betaald de 200¤ zelf bij van je salaris. Je werkgever bespaart nog steeds op pensioenpremie en jij hebt een lease auto.

[ Bericht 28% gewijzigd door Fer op 30-06-2010 20:37:07 ]
Luciano23donderdag 1 juli 2010 @ 20:20
Is er overigens nog een verschil met benzine/diesel?
Ferdonderdag 1 juli 2010 @ 21:33
Niet echt, je hebt zowel diesels als benzine in 14, 20 en 25% bijtellingklasse. De cataloguswaarde van diesels is iets hoger.

Meestal bepaalt de werkgever of je benzine of diesel moet rijden, afhankelijk van het aantal kilometers dat je per jaar rijdt.

Je zult zelf een berekening moeten maken wat goedkoper is jouw geval. Afhankelijk van je aantal kilometers wat je gaat rijden en hoeveel salaris je moet inleveren.

Rijd je graag een nieuwe auto of maak je veel kilometers (prive of woonwerk) is een lease vaak goedkoper, geef je er niet zoveel om en rijdt je een goedkope ouwe bak en weinig kilometers kan die soms goedkoper dan een lease. Wil je graag iets bijzonders zoals een oldtimer, Gti, dikke 6 cylinder of Cabriolet is dat vaak niet mogelijk in de lease en zul je die prive moeten aanschaffen.
Herkauwerdonderdag 1 juli 2010 @ 22:08
Soms verplicht een werkgever ook dat een benzine auto wordt voorzien van een gasinstallatie. En dan moet je de meeste km'ers maken op gas.

En zoals hierboven al is gezegd, vaak zijn diesels duurder. Bij mijn auto was dat 3000 euro, maar ik moest anders op gas rijden en maakte nog al wat kilometers. Mijn auto reed 950 km op een tank diesel en 330 op gas. Collega had namelijk dezelfde auto maar dan op gas.
Gunnerdonderdag 1 juli 2010 @ 22:09
quote:
Op woensdag 30 juni 2010 19:30 schreef Uitlaat het volgende:

[..]

omg, open je ogen!

er bestaat geen categorie: 0% bijtelling! het is minimaal 14% (voor a-label auto's)
Jawel hoor. Ze noemen het 'kilometerregistratie bijhouden'. Dan betaal je 0 procent bijtelling.
flipp.vrijdag 2 juli 2010 @ 00:49
quote:
Op donderdag 1 juli 2010 22:09 schreef Gunner het volgende:

[..]

Jawel hoor. Ze noemen het 'kilometerregistratie bijhouden'. Dan betaal je 0 procent bijtelling.
[mierenneukmodus]
Nee dan betaal je geen bijtelling, niet 0% bijtelling. Bijtelling indiceert dat jij iets extra aan belasting betaald doordat je werkgever jou loon in natura geeft. Wanneer je minder dan 500km prive rijd, ziet de belastingdienst dit niet als extra loon in natura en is er dus geen grondslag voor een bijtelling.
lang verhaal kort verhaal, er is geen 0% categorie
[/mierenneukmodus]
Gunnervrijdag 2 juli 2010 @ 07:39
point taken
Fredvrijdag 2 juli 2010 @ 10:00
quote:
Op woensdag 30 juni 2010 20:19 schreef Luciano23 het volgende:
En hoe zit het precies met bijtelling?
Er wordt 14%, 20% of 25% van de cataloguswaarde van de auto bij je brutosalaris opgeteld en daar betaal je belasting over.
Je werkgever zal dit maandelijks met je afrekenen, je hoeft dus niet bang te zijn dat je aan het einde van het jaar nog eens een naheffing krijgt.
Fredvrijdag 2 juli 2010 @ 10:12
quote:
Op woensdag 30 juni 2010 19:39 schreef Uitlaat het volgende:
jij betaald 27k (bruto?) om 4 jaar in een auto te mogen rijden?

als je een nieuwe auto wilt rijden is het misschien interresant, maar over het algemeen kun je als particulier een 2de handse rijden
Dat wordt dan wel een klein tweede handsje...
Ik rijd jaarlijks 12.500km prive, per 4 jaar 50.000
50.000 x 0,10 euro = 5000 euro brandstof
48x100 = 4800 euro (wegenbelasting en verzekering)
4x500 euro regulier onderhoud
500 euro setje banden
1000 reservering incidentieel onderhoud (banden, uitlaat e.d.)

27.000 euro bruto is zo'n 16.000 euro netto
bijkomende kosten
Dan blijft er zo'n 3.000 euro voor de aanschaf van een auto...

per saldo ben ik dus 800 euro per duurder uit en rijd ik een nieuwe auto en hoef ik me helemaal nergens zorgen om te maken....
Luciano23zaterdag 10 juli 2010 @ 15:22
Ik heb nu wat meer duideljikheid en ik heb in m'n aangeboden contract een leasebudget van 650 p/m incl brandstof.

Nu vroeg ik mij een aantal dingen af. Wat zijn concreet de gevolgen van dit leasebudget en hoe verhoudt de brandstof zich daarin.
Ik heb verder een contract van bruto 2500 p/m gekregen en er valt nog wat te onderhandelen over de secundaire voorwaarden. Aangezien die opzich wel prima zijn, voor zover ik zie, denk ik dat er vooral misschien nog wat gehaald kan worden op de leaseauto, omdat ik daar toch niet helemaal in thuis ben.

Dat leasebudget:
- Hoe zit dat met benzinekosten dan precies? Mag ik maximaal inclusief brandstof 650 uitgeven of komt de brandstof nog bovenop die 650?
- Wat gebeurd er als ik per maand maar 500 euro kwijt ben ipv 650?

Salaris:
- Heeft het leasebudget zelf gevolgen op m'n salaris of de hoeveelheid belasting die ik moet afdragen?

Extra:
- Wat zou ik nog kunnen proberen te halen uit het leaseplan
- Kan ik bijvoorbeeld privekilometers maken op kosten van de zaak?
- Wat zijn zogehete vrij kilometers?
Ferzaterdag 10 juli 2010 @ 17:56
Diesel of Benzine en hoeveel km per jaar rekenen ze mee.
Luciano23zaterdag 10 juli 2010 @ 19:39
quote:
Op zaterdag 10 juli 2010 17:56 schreef Fer het volgende:
Diesel of Benzine en hoeveel km per jaar rekenen ze mee.
Benzine en voor zakelijk gebruik ongeveer 40.000 km/jaar
Ferzondag 11 juli 2010 @ 10:32
quote:
Op zaterdag 10 juli 2010 15:22 schreef Luciano23 het volgende:
Ik heb nu wat meer duideljikheid en ik heb in m'n aangeboden contract een leasebudget van 650 p/m incl brandstof.

Nu vroeg ik mij een aantal dingen af. Wat zijn concreet de gevolgen van dit leasebudget en hoe verhoudt de brandstof zich daarin.
Ik heb verder een contract van bruto 2500 p/m gekregen en er valt nog wat te onderhandelen over de secundaire voorwaarden. Aangezien die opzich wel prima zijn, voor zover ik zie, denk ik dat er vooral misschien nog wat gehaald kan worden op de leaseauto, omdat ik daar toch niet helemaal in thuis ben.

Dat leasebudget:
- Hoe zit dat met benzinekosten dan precies? Mag ik maximaal inclusief brandstof 650 uitgeven of komt de brandstof nog bovenop die 650?
- Wat gebeurd er als ik per maand maar 500 euro kwijt ben ipv 650?
Die 650 is het maximum wat de leaseauto mag kosten inclusief de brandstof die ze verwachten dat ie gaat verbruiken. Hiervoor nemen ze het brandstofverbruik van de fabrikant en het aantal kilometers waarvoor de auto geleast is. Het werkelijk gereden kilometers en verbruikte brandstof is hiervoor niet relevant. Het maakt dus niet uit of je teveel of te weinig verbruikt.
quote:
Salaris:
- Heeft het leasebudget zelf gevolgen op m'n salaris of de hoeveelheid belasting die ik moet afdragen?
Ja, afhankelijk van de cataloguswaarde van de auto en het bijtellingstarief (14,20,25%) en je belastingschijf moet je belasting afdragen. Je werkgever zal hiervoor een bedrag inhouden op je maandsalaris. Bij jouw zoiets tussen de 100-150 euro als ik naar je leasebudget kijk.
quote:
Extra:
- Wat zou ik nog kunnen proberen te halen uit het leaseplan
- Kan ik bijvoorbeeld privekilometers maken op kosten van de zaak?
- Wat zijn zogehete vrij kilometers?
Vaak zijn de lease voorwaarden vastgekoppeld aan je functie en niet onderhandelbaar. Je mag prive kilometers rijden op hun (brandstof)kosten. Het aantal heet meestal vrije kilometers. Hiervoor telt woon-werk verkeer nattuurlijk niet mee.
Luciano23zondag 11 juli 2010 @ 13:05
Ok dus:

Bij 3200 km per maand en een auto die 1/14 rijdt, met een benzineprijs van 1,40, dan gaat er 320 van m'n leasebudget af en houd ik dus 330 over?

Maar dan mag ik verder onbeperkt kilometers maken ongeacht of ik over die 3200 km per maand heen ga op hun kosten. Als ik over de 500 prive km ga betaal ik bijtelling van 14% van de cateloguswaarde. Maakt het nog uit of ik 1000 km prive rij of 10.000?
Ferzondag 11 juli 2010 @ 23:21
Hangt af van de hoeveel prive je mag rijden van je werkgever.
Luciano23maandag 12 juli 2010 @ 00:45
quote:
Op zondag 11 juli 2010 23:21 schreef Fer het volgende:
Hangt af van de hoeveel prive je mag rijden van je werkgever.
Ok, er staat 10.000. Wat zijn de gevolgen als ik meer rijd? Moet ik dan alleen bezine betalen of ook nog andere grappen?
Revolution-NLmaandag 12 juli 2010 @ 11:16
quote:
Op woensdag 30 juni 2010 19:30 schreef Uitlaat het volgende:

[..]

omg, open je ogen!

er bestaat geen categorie: 0% bijtelling! het is minimaal 14% (voor a-label auto's)
0% bijtelling bestaat gewoon
Dit is voor volledig electrische auto's (dus geen hybrides)waar er eind dit jaar en in 2011 aardig wat van op de markt komen.

Ik rij nu een hybride die mij netto aan bijtelling slechts 120 euro per maand kost. Hiermee mag ik kosteloos 17.000 prive kilometers maken.

Goedkoper kan je niet rijden imo.
Revolution-NLmaandag 12 juli 2010 @ 11:22
quote:
Op maandag 12 juli 2010 00:45 schreef Luciano23 het volgende:

[..]

Ok, er staat 10.000. Wat zijn de gevolgen als ik meer rijd? Moet ik dan alleen bezine betalen of ook nog andere grappen?
De looptijd van je contract is 3 jaar met bijv. 40.000km per jaar.

Als je na 3 jaar de auto inlevert en boven die 120.000 km zit betaal je een betaald bedrag per kilometer extra als boete. Weet niet precies hoe dit met brandstof zit want ik lease ex brandstof en heb een losse shell tankpas.

Je moet even navragen bij je werkgever hoe hier mee omgegaan word. Bij ons neemt de werkgever dat meestal voor zijn rekening.
Fermaandag 12 juli 2010 @ 19:46
Meestal gaan ze er soepel mee om, en kun je wel 20000 per jaar rijden zonder problemen. Alleen als je opeens met ruzie ontslag neemt krijg je ze alsnog om je oren. Jaja waar gebeurt.
Luciano23maandag 16 augustus 2010 @ 16:17
Nog even een vraagje. Mijn werkgever hanteert een eigen bijdrage van 11,5%. Nu las ik ergens dat je dit weer af mag trekken van je eigen bijdrage aan de belastingdienst. Klopt dit?
Five_Horizonsmaandag 16 augustus 2010 @ 16:45
quote:
Op maandag 16 augustus 2010 16:17 schreef Luciano23 het volgende:
Nog even een vraagje. Mijn werkgever hanteert een eigen bijdrage van 11,5%. Nu las ik ergens dat je dit weer af mag trekken van je eigen bijdrage aan de belastingdienst. Klopt dit?
Dat doet je werkgever al voor je. De leaseauto zit niet meer in je aangifte :)
anbonimaandag 16 augustus 2010 @ 17:42
quote:
Op maandag 16 augustus 2010 16:45 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]



Dat doet je werkgever al voor je. De leaseauto zit niet meer in je aangifte :)
Is dat dit jaar veranderd dan? Bij m'n aangifte IB over 2009 moest ik volgens mij m'n auto nog expliciet opgeven, ookal was de bijtelling al bij de loonbelasting meegenomen. Als ik TS was, zou ik trouwens wel goed controleren dat de 11.5% (ik mag hopen dat die als bijdrage privegebruik verwerkt wordt :) ) ook goed door werkgever wordt meegenomen in de berekening LB.
Five_Horizonsmaandag 16 augustus 2010 @ 19:18
quote:
Op maandag 16 augustus 2010 17:42 schreef anboni het volgende:

[..]

Is dat dit jaar veranderd dan? Bij m'n aangifte IB over 2009 moest ik volgens mij m'n auto nog expliciet opgeven, ookal was de bijtelling al bij de loonbelasting meegenomen. Als ik TS was, zou ik trouwens wel goed controleren dat de 11.5% (ik mag hopen dat die als bijdrage privegebruik verwerkt wordt :) ) ook goed door werkgever wordt meegenomen in de berekening LB.
Waar heb jij je leaseauto ingevuld dan :? (da's namelijk al enkele jaren zo. De leaseauto zit in de loonbelasting, niet in de inkomstenbelasting, tenzij in Duitsland/België woonachtig)