Nee, dat is wat zijn baas voor hem betaald.quote:Op woensdag 30 juni 2010 19:16 schreef L3IPO het volgende:
Je moet die 700 zelf betalen, naast de bijtelling?
Niet dus, als ie de 700 euro ook als extra (bruto) loon kan krijgen. Dan wordt je gewoon hard in je sterretje genaaid en is het absoluut niet rendabel.quote:Op woensdag 30 juni 2010 19:17 schreef Herkauwer het volgende:
Nee, dat is wat zijn baas voor hem betaald.
Inderdaad als je die 700 euro krijgt boven op je salaris. Toen ik mijn leaseauto had was dit nog niet zo bij mijn oude werkgever, dat werd pas later ingevoerd.quote:Op woensdag 30 juni 2010 19:21 schreef L3IPO het volgende:
[..]
Niet dus, als ie de 700 euro ook als extra (bruto) loon kan krijgen. Dan wordt je gewoon hard in je sterretje genaaid en is het absoluut niet rendabel.
Als je "alleen" bijtelling hoeft te betalen, kan het nog steeds te duur zijn vergeleken met een eigen auto, beetje afhankelijk van bijtellingspercentage en nieuwprijs van de auto enzo.
Kortom:
Voordeel van een lease auto is dat het de goedkoopste manier is om een nieuwe auto te rijden. Als je ook tevreden bent met een 2e hands auto, kan je jezelf aardig wat geld besparen door geen leaseauto te nemen of deze iig niet prive te rijden.
Valt wel mee hoor. Als je een 2dehands auto hebt en je rijdt 12000 km, dan is dat al gauw ( 1op 12) 1000 liter en dus al 1500 euro. Dat is al zo'n beetje de helft van de bijtelling auto van 28000 euro.quote:Op woensdag 30 juni 2010 19:24 schreef anboni het volgende:
Nadeel:
- je levert brutoloon in
- je betaalt vervolgens ook bijtelling, max 25% over de cataloguswaarde; als je niet prive rijdt (en dus een km administratie bijhoudt) hoef je die bijtelling niet te betalen, bepaalde categorieen auto's hebben geen bijtelling (met name in de zogenaamd milieuvriendelijke hoek)
- leaseauto's zijn een populaire melkkoe, als teveel mensen zo'n milieuvriendelijke auto rijden en dus geen bijtelling betalen, verwacht ik dat de bijtelling op die auto's snel zat verhoogd wordt (omdat ze toch niet zo milieuvriendelijk blijkende schatkist teveel inkomsten misloopt); Wat nu waar is, is mogelijk over 2 jaar achterhaald waardoor de berekeningen anders uitvallen
Voordelen:
- Je rijdt altijd in een auto van max 4 jaar oud
- Je hebt nauwelijks kosten voor onderhoud (af en toe een flesje olie of ruitenvloeistof, die je misschien nog kunt declareren ook). Mijn 4 jaar oude auto heeft vorige week 'n beurt gehad voor E500
- Je kunt vaak behoorlijk wat prive kilometers maken, dat maakt voor jouw kosten verder niet meer uit
Grote kans dat een goedkope 2e hands uiteindelijk goedkoper uitvalt.
omg, open je ogen!quote:Op woensdag 30 juni 2010 19:24 schreef anboni het volgende:
Nadeel:
- je betaalt vervolgens ook bijtelling, max 25% over de cataloguswaarde; als je niet prive rijdt (en dus een km administratie bijhoudt) hoef je die bijtelling niet te betalen, bepaalde categorieen auto's hebben geen bijtelling (met name in de zogenaamd milieuvriendelijke hoek)
je betaald geen bijtelling over je leasebedrag maar over de catalogusprijs van de autoquote:Op woensdag 30 juni 2010 19:18 schreef vigier het volgende:
- Waarschijnlijk betaal je rond de 40% belasting, dus die 700 kost je netto 280. Tel daar de bijltelling bij op en je weet wat hij je in totaal kost.
http://www.belastingdiens(...)o-09.html#P110_15463quote:Op woensdag 30 juni 2010 19:30 schreef Uitlaat het volgende:
[..]
omg, open je ogen!
er bestaat geen categorie: 0% bijtelling! het is minimaal 14% (voor a-label auto's)
jij betaald 27k (bruto?) om 4 jaar in een auto te mogen rijden?quote:Op woensdag 30 juni 2010 19:33 schreef FredvZ het volgende:
Bij zulke constructies is leasen voordeliger. Ik heb zo'n zelfde constructie. Een contract duurt 4 jaar, in die lever ik netto 27.000 euro (minder bruto salaris en bijtelling)
voor dat bedrag kan ik 4 jaar lang onbeperkt rondrijden in een auto van 22.000 euro. Als ik de auto zelf zou moeten kopen ben ik al meer kwijt aan alleen aanschaf, wegenbelasting en verzekering. En dan heb ik er nog kilometer mee gereden!
dat bedoel ik idd te zeggen, er zijn op dit moment nog geen auto's die je op een fatsoenlijke manier kunt rijden en die 0 uitstoot hebben (tenzij je om de 300km je auto een nacht lang wilt opladen)quote:Op woensdag 30 juni 2010 19:35 schreef anboni het volgende:
[..]
http://www.belastingdiens(...)o-09.html#P110_15463
Als je bedoelt te zeggen dat er (nog) geen auto's zijn die in de 0% categorie vallen, dan mag je dat ook wel op 'n normale manier opschrijven...
Ik wilde eigenlijk aangeven wat die 700 bruto salaris hem netto kost, maar zelfs daar faalde ik... moest natuurlijk 60% x 700 zijn. Bijtelling noemde ik in de zin erna.quote:Op woensdag 30 juni 2010 19:33 schreef Uitlaat het volgende:
[..]
je betaald geen bijtelling over je leasebedrag maar over de catalogusprijs van de auto
laten we als voorbeeld een auto van 22k namen met a-label (=14% bijtelling)
22k*0.14 = 3080
3080 komt dus bij je salaris als extra inkomsten, daar betaal je 42% belasting over
dus 3080 * 0.42 = 1293,6
die auto leasen kost je dus per jaar 1300 euro
verder noemt ts dat zijn lease bedrag van zijn bruto loon afgaat, (dus het is geen 'extra' salaris zoals sommige mensen hier boven beschrijven)
als hij 2700e verdient (bruto) dan verdient hij na aftrek van zijn auto nog maar 2000e bruto
Ok ik betaal dus ook geen wegenbelasting en verzekering?quote:Op woensdag 30 juni 2010 19:33 schreef FredvZ het volgende:
Bij zulke constructies is leasen voordeliger. Ik heb zo'n zelfde constructie. Een contract duurt 4 jaar, in die lever ik netto 27.000 euro (minder bruto salaris en bijtelling)
voor dat bedrag kan ik 4 jaar lang onbeperkt rondrijden in een auto van 22.000 euro. Als ik de auto zelf zou moeten kopen ben ik al meer kwijt aan alleen aanschaf, wegenbelasting en verzekering. En dan heb ik er nog kilometer mee gereden!
Ja dat is wat ik begreep, is dat ongebruikelijk dan?quote:Op woensdag 30 juni 2010 19:33 schreef Uitlaat het volgende:
verder noemt ts dat zijn lease bedrag van zijn bruto loon afgaat, (dus het is geen 'extra' salaris zoals sommige mensen hier boven beschrijven)
als hij 2700e verdient (bruto) dan verdient hij na aftrek van zijn auto nog maar 2000e bruto
Nee het ging om een lease-budgetquote:Op woensdag 30 juni 2010 19:52 schreef flipp. het volgende:
De belangrijkste vraag is natuurlijk of TS daadwerkelijk een leasebudget heeft dat hij als loon uit kan laten keren.
Nee, jij betaalt effectief helemaal niets (behalve die olie en misschien een keertje wasstraat) buiten bijtelling en mindering op je loon. (ohja, en als je schade rijdt, zal er waarschijnlijk een bedrag aan eigen risico in rekening gebracht worden)quote:Op woensdag 30 juni 2010 20:19 schreef Luciano23 het volgende:
Ok ik betaal dus ook geen wegenbelasting en verzekering?
Een bepaald percentage van de cataloguswaarde wordt bij je brutoloon opgeteld, daar betaal je inkomstenbelasting over (volgens het hoogste tarief waar je brutoloon ook invalt). Dat percentage wordt bepaald aan de hand van co2 uitstoot van je auto (zie linkje ergens hierboven).quote:En hoe zit het precies met bijtelling?
Een Tesla als je dicht bij je werk woont en een kantoorbaan hebt is goed te doenquote:Op woensdag 30 juni 2010 19:41 schreef Uitlaat het volgende:
[..]
dat bedoel ik idd te zeggen, er zijn op dit moment nog geen auto's die je op een fatsoenlijke manier kunt rijden en die 0 uitstoot hebben (tenzij je om de 300km je auto een nacht lang wilt opladen)
Jawel hoor. Ze noemen het 'kilometerregistratie bijhouden'. Dan betaal je 0 procent bijtelling.quote:Op woensdag 30 juni 2010 19:30 schreef Uitlaat het volgende:
[..]
omg, open je ogen!
er bestaat geen categorie: 0% bijtelling! het is minimaal 14% (voor a-label auto's)
[mierenneukmodus]quote:Op donderdag 1 juli 2010 22:09 schreef Gunner het volgende:
[..]
Jawel hoor. Ze noemen het 'kilometerregistratie bijhouden'. Dan betaal je 0 procent bijtelling.
Er wordt 14%, 20% of 25% van de cataloguswaarde van de auto bij je brutosalaris opgeteld en daar betaal je belasting over.quote:Op woensdag 30 juni 2010 20:19 schreef Luciano23 het volgende:
En hoe zit het precies met bijtelling?
Dat wordt dan wel een klein tweede handsje...quote:Op woensdag 30 juni 2010 19:39 schreef Uitlaat het volgende:
jij betaald 27k (bruto?) om 4 jaar in een auto te mogen rijden?
als je een nieuwe auto wilt rijden is het misschien interresant, maar over het algemeen kun je als particulier een 2de handse rijden
Benzine en voor zakelijk gebruik ongeveer 40.000 km/jaarquote:Op zaterdag 10 juli 2010 17:56 schreef Fer het volgende:
Diesel of Benzine en hoeveel km per jaar rekenen ze mee.
Die 650 is het maximum wat de leaseauto mag kosten inclusief de brandstof die ze verwachten dat ie gaat verbruiken. Hiervoor nemen ze het brandstofverbruik van de fabrikant en het aantal kilometers waarvoor de auto geleast is. Het werkelijk gereden kilometers en verbruikte brandstof is hiervoor niet relevant. Het maakt dus niet uit of je teveel of te weinig verbruikt.quote:Op zaterdag 10 juli 2010 15:22 schreef Luciano23 het volgende:
Ik heb nu wat meer duideljikheid en ik heb in m'n aangeboden contract een leasebudget van 650 p/m incl brandstof.
Nu vroeg ik mij een aantal dingen af. Wat zijn concreet de gevolgen van dit leasebudget en hoe verhoudt de brandstof zich daarin.
Ik heb verder een contract van bruto 2500 p/m gekregen en er valt nog wat te onderhandelen over de secundaire voorwaarden. Aangezien die opzich wel prima zijn, voor zover ik zie, denk ik dat er vooral misschien nog wat gehaald kan worden op de leaseauto, omdat ik daar toch niet helemaal in thuis ben.
Dat leasebudget:
- Hoe zit dat met benzinekosten dan precies? Mag ik maximaal inclusief brandstof 650 uitgeven of komt de brandstof nog bovenop die 650?
- Wat gebeurd er als ik per maand maar 500 euro kwijt ben ipv 650?
Ja, afhankelijk van de cataloguswaarde van de auto en het bijtellingstarief (14,20,25%) en je belastingschijf moet je belasting afdragen. Je werkgever zal hiervoor een bedrag inhouden op je maandsalaris. Bij jouw zoiets tussen de 100-150 euro als ik naar je leasebudget kijk.quote:Salaris:
- Heeft het leasebudget zelf gevolgen op m'n salaris of de hoeveelheid belasting die ik moet afdragen?
Vaak zijn de lease voorwaarden vastgekoppeld aan je functie en niet onderhandelbaar. Je mag prive kilometers rijden op hun (brandstof)kosten. Het aantal heet meestal vrije kilometers. Hiervoor telt woon-werk verkeer nattuurlijk niet mee.quote:Extra:
- Wat zou ik nog kunnen proberen te halen uit het leaseplan
- Kan ik bijvoorbeeld privekilometers maken op kosten van de zaak?
- Wat zijn zogehete vrij kilometers?
Ok, er staat 10.000. Wat zijn de gevolgen als ik meer rijd? Moet ik dan alleen bezine betalen of ook nog andere grappen?quote:Op zondag 11 juli 2010 23:21 schreef Fer het volgende:
Hangt af van de hoeveel prive je mag rijden van je werkgever.
0% bijtelling bestaat gewoonquote:Op woensdag 30 juni 2010 19:30 schreef Uitlaat het volgende:
[..]
omg, open je ogen!
er bestaat geen categorie: 0% bijtelling! het is minimaal 14% (voor a-label auto's)
De looptijd van je contract is 3 jaar met bijv. 40.000km per jaar.quote:Op maandag 12 juli 2010 00:45 schreef Luciano23 het volgende:
[..]
Ok, er staat 10.000. Wat zijn de gevolgen als ik meer rijd? Moet ik dan alleen bezine betalen of ook nog andere grappen?
Dat doet je werkgever al voor je. De leaseauto zit niet meer in je aangiftequote:Op maandag 16 augustus 2010 16:17 schreef Luciano23 het volgende:
Nog even een vraagje. Mijn werkgever hanteert een eigen bijdrage van 11,5%. Nu las ik ergens dat je dit weer af mag trekken van je eigen bijdrage aan de belastingdienst. Klopt dit?
Is dat dit jaar veranderd dan? Bij m'n aangifte IB over 2009 moest ik volgens mij m'n auto nog expliciet opgeven, ookal was de bijtelling al bij de loonbelasting meegenomen. Als ik TS was, zou ik trouwens wel goed controleren dat de 11.5% (ik mag hopen dat die als bijdrage privegebruik verwerkt wordtquote:Op maandag 16 augustus 2010 16:45 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Dat doet je werkgever al voor je. De leaseauto zit niet meer in je aangifte
Waar heb jij je leaseauto ingevuld danquote:Op maandag 16 augustus 2010 17:42 schreef anboni het volgende:
[..]
Is dat dit jaar veranderd dan? Bij m'n aangifte IB over 2009 moest ik volgens mij m'n auto nog expliciet opgeven, ookal was de bijtelling al bij de loonbelasting meegenomen. Als ik TS was, zou ik trouwens wel goed controleren dat de 11.5% (ik mag hopen dat die als bijdrage privegebruik verwerkt wordt) ook goed door werkgever wordt meegenomen in de berekening LB.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |